Ostamassa NG900S -96
Ostamassa NG900S -96
Eli topikin mukainen kärry on kiikarissa. Hirveästi kun ei näistä uudemmista ole kokemusta, niin turvaudun apuunne.
(Tässäkin foorumissa aihettä on käsitelty, mutta kysynpä silti)
1. Paljonkos maksaisitte 900S M1996 autosta, jolla on ajettu noin 155000?
2. Mistä vuodesta alkaen kori on galvanoitu?
3. Kestääkö tuo NG:n kone samanlaisia kilometrimääriä kuin vanhat?
4. Mitä tuo "S" oikein tarkoittaa varustelussa?
5. Mitä muuta kannattaa autosta tarkistaa, vai onko tässä listassa todellakin kaikki?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %2Aosto%2A
Kaikista kommenteista kiittäen.
(Tässäkin foorumissa aihettä on käsitelty, mutta kysynpä silti)
1. Paljonkos maksaisitte 900S M1996 autosta, jolla on ajettu noin 155000?
2. Mistä vuodesta alkaen kori on galvanoitu?
3. Kestääkö tuo NG:n kone samanlaisia kilometrimääriä kuin vanhat?
4. Mitä tuo "S" oikein tarkoittaa varustelussa?
5. Mitä muuta kannattaa autosta tarkistaa, vai onko tässä listassa todellakin kaikki?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... %2Aosto%2A
Kaikista kommenteista kiittäen.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
1. Eiköhän tuollainen alle kymppitonnilla pitäisi irrota. Varsinkin jos kyseessä on siis vapaasti hengittävä eikä turbo.
2. Galvanoinnissa ei ole tietääkseni eroa eri vuosimalleissa. Alkupään vuosimalleissa tuppaavat ovien alareunat ruostumaan...
3. Samaa tavaraa ovat kuin vanhat satkut koneeltaan ja muutenkin tekniikka on samaa kuin uudemmissa tonnareissa. Elektroniikkaa on tietysti vähän enemmän kuin jossain vm 1985 iivarisatkussa.
4. Pelkässä S:ssä oli vähemmän vakiovarusteita kuin SE:ssä, mutta nekin vaihtelivat vuosimalleittain. Jokaisessa autossa on lisäksi ties mitä lisävarusteita, joten mitään yleispätevää näiden kirjainten perusteella on vaikea sanoa...
5. Eipä noissa kovin vakavia tyyppivikoja ole. Alustalle kannattaa tehdä päivitys, jos haluaa nauttia ajamisesta
Olen itse kasannut jotain vinkkilistaa osoitteeseen http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/
Itse suosittelisin kyllä turboa ja mielummin vuosimallia 1997 (tai uudempaa). Uudemissa on hydraulinen kytkin, paremmat penkit ja jarrut...
2. Galvanoinnissa ei ole tietääkseni eroa eri vuosimalleissa. Alkupään vuosimalleissa tuppaavat ovien alareunat ruostumaan...
3. Samaa tavaraa ovat kuin vanhat satkut koneeltaan ja muutenkin tekniikka on samaa kuin uudemmissa tonnareissa. Elektroniikkaa on tietysti vähän enemmän kuin jossain vm 1985 iivarisatkussa.
4. Pelkässä S:ssä oli vähemmän vakiovarusteita kuin SE:ssä, mutta nekin vaihtelivat vuosimalleittain. Jokaisessa autossa on lisäksi ties mitä lisävarusteita, joten mitään yleispätevää näiden kirjainten perusteella on vaikea sanoa...
5. Eipä noissa kovin vakavia tyyppivikoja ole. Alustalle kannattaa tehdä päivitys, jos haluaa nauttia ajamisesta

Itse suosittelisin kyllä turboa ja mielummin vuosimallia 1997 (tai uudempaa). Uudemissa on hydraulinen kytkin, paremmat penkit ja jarrut...
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: La Tammi 31, 2004 18:11
- Paikkakunta: Helsinki
Terve!
Minulla on käyttöautona 900s VM -96 2.3 l aut. aj. 190tkm. Mitä tulee kysymyksiin yhdyn edellisiin kommentteihin tietyin huomautuksin.
1. kymppitonni on hyvä hinta. Jos auto on asiallinen eli sähköt, häly, cd, cid ja alut. niin voi maksaa enemmän.
2. Kori on galvanoitu omassani
3. Kuulemma 4syl. koneet kestää pitkään ilman suuria huoltoja. 900s -93 ->900s -94 +12hv tehtaan mukaan. eli ei aivan sama kone??
4. Henkilö jolta auton ostin kertoi että SE mallissa on nahkainen ratti vakiona (heh)
5. Tarkista ainakin putken kunto, itselläni ovien alareunat ok mutta putki oli läpimätä. Alusta on tosiaan vetelä ja auto vetelee ilman päivitystä, tosin päivitetyllä alustalla( madall. ja iskarit) jos ajelee mukuloilla kohta alkaa kuulua jos jonkinlaista sirinää. Lisäksi tässä mallissa ei takalasin pyyhkijää kuten 9-3:ssa eli tarkista että takalasin lämmitin toimii. Alkuperäisessä pohjassa on extra roiskeläpät keskellä koria, ne yleensä poistettu tai todella kuluneet jos pohjalle ei tehty mitään ja toisaalta yleensä paikallaan jos huollettu merkkiliikkeessä(en tiedä voiko tästä mitään päätellä
). Turbon ja vaparin välillä mielestäni ratkaisee käyttötarkoitus, jos on virikuumetta tai turbo kokemuksia kannattaa hankia suosiolla turbo, mutta käyttöautona ja ylläpitokuluissa on vapari mielestäni vähintään yhtä hyvä. lisäksi 2.3l vapari ja 2l matalapaineturbo saman tehoisia.
Onnea auton hankintaa ja let us know if you close the deal!
Minulla on käyttöautona 900s VM -96 2.3 l aut. aj. 190tkm. Mitä tulee kysymyksiin yhdyn edellisiin kommentteihin tietyin huomautuksin.
1. kymppitonni on hyvä hinta. Jos auto on asiallinen eli sähköt, häly, cd, cid ja alut. niin voi maksaa enemmän.
2. Kori on galvanoitu omassani
3. Kuulemma 4syl. koneet kestää pitkään ilman suuria huoltoja. 900s -93 ->900s -94 +12hv tehtaan mukaan. eli ei aivan sama kone??
4. Henkilö jolta auton ostin kertoi että SE mallissa on nahkainen ratti vakiona (heh)

5. Tarkista ainakin putken kunto, itselläni ovien alareunat ok mutta putki oli läpimätä. Alusta on tosiaan vetelä ja auto vetelee ilman päivitystä, tosin päivitetyllä alustalla( madall. ja iskarit) jos ajelee mukuloilla kohta alkaa kuulua jos jonkinlaista sirinää. Lisäksi tässä mallissa ei takalasin pyyhkijää kuten 9-3:ssa eli tarkista että takalasin lämmitin toimii. Alkuperäisessä pohjassa on extra roiskeläpät keskellä koria, ne yleensä poistettu tai todella kuluneet jos pohjalle ei tehty mitään ja toisaalta yleensä paikallaan jos huollettu merkkiliikkeessä(en tiedä voiko tästä mitään päätellä

Onnea auton hankintaa ja let us know if you close the deal!
Saabismi on sairaus: syöpä sydämessä!
Tarkotitko tällä vain 900S mallia? Itellä 900SE:ssä takana pyyhin.jack london kirjoitti:Terve!
alkaa kuulua jos jonkinlaista sirinää. Lisäksi tässä mallissa ei takalasin pyyhkijää kuten 9-3:ssa eli tarkista että takalasin lämmitin toimii. !
Ja löytyy nahkainen ajosuuntatoiveiden välitin

Viimeksi muokannut supo, Ma Helmi 23, 2004 23:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: La Tammi 31, 2004 18:11
- Paikkakunta: Helsinki
Tässä ilmeisesti toinen ero mallien S ja SE välillä vai olenko ainoa ilman takalasinpyyhkijääsupo kirjoitti:Tarkotitko tällä vain 900S mallia? Itellä 900SE:ssä takana pyyhin.jack london kirjoitti:Terve!
alkaa kuulua jos jonkinlaista sirinää. Lisäksi tässä mallissa ei takalasin pyyhkijää kuten 9-3:ssa eli tarkista että takalasin lämmitin toimii. !


Saabismi on sairaus: syöpä sydämessä!
Mulla taas oli -96 turbossa mm. pyyhkijä, cruise, sumarit, alkup. häly ja korin väriset puskurit + peilit, mutta ei nahkarattia ja ilmastointia. Ja auto oli S. -Eli ota noista sitte selvää..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Laitetaan lisää aineksia soppaan:
-95 SE 2.0i
Korinväriset puskurit, nahkaratti, cruise, ajotietokone, sumuvalot.
Tuossa SE:n ajotietokoneessä oli keskikulutus, lämpötila ja .. ööö d.t.e, vasemmalla puolella pyöreä kello.
S-mallissa oli vissiin köyhempi ajotietokone..pelkkä lämpötila tai jotain?
Ainii, kattelin sillon aikloinaan, että S-malleissa olisi ollut analooginen kiekkomallinen matkamittari ja SE:ssä olisi ollut digitaalinen matka+trippi.
-95 SE 2.0i
Korinväriset puskurit, nahkaratti, cruise, ajotietokone, sumuvalot.
Tuossa SE:n ajotietokoneessä oli keskikulutus, lämpötila ja .. ööö d.t.e, vasemmalla puolella pyöreä kello.
S-mallissa oli vissiin köyhempi ajotietokone..pelkkä lämpötila tai jotain?
Ainii, kattelin sillon aikloinaan, että S-malleissa olisi ollut analooginen kiekkomallinen matkamittari ja SE:ssä olisi ollut digitaalinen matka+trippi.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Joo mystistä. Auto on "pelkkä" S ja siinä on ajotietokoneessa: kulutus, lämpötila ja d.t.e. Matkamittari ja osamatka ovat digitaaliset.
Onkos noissa kaikissa black panel, tässä on.
Lisäksi:
-cruise
-alkup häläri ja k-lukko
-sähköikkunat ja peilit
-metalliväri.
No auto taitaa jäädä haaveeksi nykyisestä maksettavan todella huonon hyvityshinnan takia..
Huono hinta ainakin siinä mielessä, että auton hinta on alle puolittunut vuodessa. Samasta "nimeltä mainitsettamasta" ketjusta ostettu...taasko minua on huiputettu.
Vai onko hinnat todella laskeneet NOIN paljon?
EDIT:kirtoitusvirheitä
Onkos noissa kaikissa black panel, tässä on.
Lisäksi:
-cruise
-alkup häläri ja k-lukko
-sähköikkunat ja peilit
-metalliväri.
No auto taitaa jäädä haaveeksi nykyisestä maksettavan todella huonon hyvityshinnan takia..

Huono hinta ainakin siinä mielessä, että auton hinta on alle puolittunut vuodessa. Samasta "nimeltä mainitsettamasta" ketjusta ostettu...taasko minua on huiputettu.

EDIT:kirtoitusvirheitä
Oman Saabin varustelista:
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)
+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella
+ Musta väri
Puutteet:
- Takalasin pyyhkijä
- Ilmastointi
- Cruise
- Tuhkakuppi (en toisin polta, joten voisi olla varstelistallakin
)
- Turbo
- Automaattivaihteet
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)
+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella

+ Musta väri

Puutteet:
- Takalasin pyyhkijä
- Ilmastointi
- Cruise
- Tuhkakuppi (en toisin polta, joten voisi olla varstelistallakin

- Turbo

- Automaattivaihteet
Saab 900SE 2.3i -95 
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95

Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
Velipojalla on 900 -96 S 2,0i ja siinä on ajotietokoneessa lämpötila, keskikulutus ja d.t.e. (myös nuo low washer levelit yms varoitukset), black panel on myös ja matkamittari + trip ovat sähköiset. Korinväriset puskurit löytyy, samoin keskuslukitus ja sähköiset peilit ja ikkunat. Häläriä, kaukoohjattavaa keskuslukkoa, nahkarattia, ilmastointia, cruisea sekä metalliväriä ei ole.
Itselläni pitäisi jossain olla tallessa -95 vuoden (tjsp) myyntiesite, josta noita voisi tarkistella. Saattaa myös olla roskiksessa, mikäli äitee on taas siivonnut mun papereita koti-kotona.
Itselläni pitäisi jossain olla tallessa -95 vuoden (tjsp) myyntiesite, josta noita voisi tarkistella. Saattaa myös olla roskiksessa, mikäli äitee on taas siivonnut mun papereita koti-kotona.

9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Oman Saabin varustelista (T.K:n listaa osittain lainaten):
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)tästä ei hajua, mutta jos muillakin on niin on pakko olla mullakin
+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella
+ Takalasin pyyhkijä
+Automaatti-ilmastointi
+ Cruise
+Turbo
-Nahkasisusta
-Kolmas niskatuki takana
-Kattoluukku(en tartte)
-Tupakansytytin ja tuhkakupit etu/taka (ei tarvetta näillekään)
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)tästä ei hajua, mutta jos muillakin on niin on pakko olla mullakin

+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella

+ Takalasin pyyhkijä
+Automaatti-ilmastointi
+ Cruise
+Turbo
-Nahkasisusta
-Kolmas niskatuki takana
-Kattoluukku(en tartte)
-Tupakansytytin ja tuhkakupit etu/taka (ei tarvetta näillekään)
Saab 900SE 2.0 Turbo -95
Tuo on helppo testata, tunnistin sijaitsee kellon vieressä (pieni linssi). Pimeällä osoita siihen fikkarilla jolloin mittariston valot himmenee sekä matkamittarin ja ajotietokoneen valot kirkastuvat. Kirkaassa päivänvalossa linssin voi peittää esim. peukalolla jolloin matkamittarin ja ajotietokoneen valot himmenevät.supo kirjoitti: + Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)tästä ei hajua, mutta jos muillakin on niin on pakko olla mullakin![]()
Ainakin minulla toimii noin.
Saab 900SE 2.3i -95 
Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95

Nissan Primera farkku -05
Opel Astra GLS 1.8i -95
900 S ja SE
Muistelen että -97 mallissa SE:ssä oli lisänä S-malliin verraten
- parempi ajotietokone
- vakionopeudensäädin
- ratti, vaihdekepin nuppi ja palje nahkaa
- kaiutinpaketti ja moottoriantenni valmiina
- verhoilukangas pehmeämpää plyyshiä, väri valittavissa harmaa tai beige
- korinväriset puskurit
- sumuvalot
Lähtöhinnassa malleilla oli eroa lähes 20 tmk.
S-turbolla ja SE ilman turboa oli lähes saman hintaiset.
Takalasin pyyhin taisi olla turboissa.
- parempi ajotietokone
- vakionopeudensäädin
- ratti, vaihdekepin nuppi ja palje nahkaa
- kaiutinpaketti ja moottoriantenni valmiina
- verhoilukangas pehmeämpää plyyshiä, väri valittavissa harmaa tai beige
- korinväriset puskurit
- sumuvalot
Lähtöhinnassa malleilla oli eroa lähes 20 tmk.
S-turbolla ja SE ilman turboa oli lähes saman hintaiset.
Takalasin pyyhin taisi olla turboissa.
900SE -97
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: La Tammi 31, 2004 18:11
- Paikkakunta: Helsinki
[quote="T.K."]Oman Saabin varustelista:
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)
+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella
+ Musta väri
tähän verrattuna puuttuu: sumarit, nahkaratti kaikki muu löytyy ja mallina 2.3 i S -96, lisäksi automaatti loota sekä kolme niskatyynyä ja ajotietokoneen näyttöön ilmestyi tänään brakelight failure eli tietsikka ainakin toimii.
Ota näistä nyt selvää
+ Kolmipuolainen nahkaratti
+ Sähköpeilit (lämmitettävät)
+ Sähköikkunat (kaikissa ovissa)
+ Sumarit edessä
+ Ajotietokone (lämpö, kulutus, arv.matka, +varoitukset polttimoista, pesunesteestä, etc..)
+ Takaspoileri
+ Korinväriset (=maalatut) puskurit
+ Digitaalinen matka- ja osamatkamittari
+ Blackpanel
+ Kuskinpenkin korkeudensäätö
+ Alkuperäinen hälyytin
+ Kauko-ohjattu keskuslukko
+ Ympäristön mukaan säätyvä mittariston valaistus (myös manuaalisäätö)
+ Meikkipeilit valolla kummallakin puolella

+ Musta väri

tähän verrattuna puuttuu: sumarit, nahkaratti kaikki muu löytyy ja mallina 2.3 i S -96, lisäksi automaatti loota sekä kolme niskatyynyä ja ajotietokoneen näyttöön ilmestyi tänään brakelight failure eli tietsikka ainakin toimii.

Ota näistä nyt selvää
Saabismi on sairaus: syöpä sydämessä!