Kirjoitetaan nyt omakin kalustokanta niin tulee välillä itsekin laskettua.
Satunnaisesti pihaa koristavat(eli käyttöautot jotka ovat välillä muuallakin)
Luetellaan vaikka käyttö- vs rakentelusuhteessa(mitä myöhemmin sitä enempi aikaa vietetään rakentelun parissa)
9000 T16 -86
Tämä tuli hommattu klubitoverilta keväällä 2005 kun ilmastointia rupes tekeen mieli, kauppaa hierottiin reilun kuukauden päivät. Hakureissulla tuli ekaa kertaa oltua pendolinon ja 9-3:sen kyydissä, kummastakaan ei pahaa sanottavaa.
Tähän ei ole mitään ihmeempiä rakenteluita tehty kuhan pidetty ajokunnossa, mukavia kilometrejä on kertynyt jo mukavasti. Kohtuu tilavahan tuo on mutta vielä piti hommata suksiboxi katolle että mummolan reissut onnistuu. Halvempi vaihtoehto kuin kattella tila-autojen perään.
Varusteina siis toimiva ACC, sähköpeilit ja -ikkunat, cruise, viuhkapesurit,JT 3", viimeisempien satkujen 3-puolainen ratti ja 16" alut(fondmetal 3600 joka on sama malli mitä saabiltakin myyty) talvirenkaissa. Kesävanteet on vielä auki mutta sunbursteja ei viitteis ruuvata alle.
Ja pelkän JT:n tuoma huima tehonlisä on kompensoitu uudemman mallisilla etujarruilla.
Kilsoja aika tarkkaan 300tuhatta.
900S T16 5D -92
Tällä varmaan tulee kilsoja seuraavaksi eniten vaikka rakennella ois tarkoitus enempi kuin seuraavaa.
Eli tämä ässä tuli hommattua kevät-talvella 2004 kun saksalainen perusfarkku rupesi vaikuttamaan puulta vaikka olikin uudempi ja vähempi ajettu.
Tonnarin hankintaan saakka tämä oli välillä jopa ainoa käyttöpeli ja muutenkin suurimmat ajot ajeltiin tällä.
Jotain pientä on tuohon tullu rakenneltua mutta isommat vielä oottelee vaikka toi tuossa seisoikin reilun puoli vuotta, lämppärin hanan lisäksi sain tuona aikana laitettua hälyn ja sähköpeilit ja -lasit(tai no, vähän vaiheessa vielä), ahtomittarin A-tolppaan ja tulipa korjattua cruisekin.
Tarkoituksena olisi kun vaipparallilta kerkee talliin niin hieman tehä "kansiremppaa" 2.1& 2.3 plus jotain noihin liittyviä purnukoita ja kennoja jotka tietenkin vaatii uudet jäykemmät jouset(eteen sport ja taakse kuorma),iskareina on jo sahcsin advantaget, paremmat jarrut(ATE powerdisc), uuden kytkimen, koneen tuet, jakoketjun jne…
Henkitystä on jo paranneltu JT:n 3":lla, tosin sille yhdelle kuristimelle tarttis vielä jotain kehittää, budjetti kertonee mitä…
Varusteina tuossa noiden sähköhärpäkkäiden lisäksi bensalämppäri ja johdotukset on vedetty "hifille"ja peruutustutkalle.
Kesällä alla tonnarin aero92-vanteet ja talvella short spoket, seuraavat kesäkumit on varmaan samalla profiililla kuin talvisetkin, 195/55-15.
Tuninkia tuossa on ilmanpoistoaukkojen suojien verran.
Kilsoja tuohon on kertynyt kutakuinkin 270tuhatta.
99 AVO -80
Tähän avoon ei ole juurikaan nyt tullut kilsoja mutta Oih! Mitä nautintoa ne vähätkin ovat olleet.
Tämä tuli ostettu loka-marraskuussa 2002 ihan täysin heräteostoksena, tulipa tuo ajettua kotiin reilut sata kilsaa vaikka lämpömittari näyttii nollaa ja valkoistakin oli paikotellen.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Rättiähän tuossa ei ole minkäänlaista mutta lämppäri täysillä ja hyvillä varusteilla tuolla piti mukavasti 70kilsan matkavauhtia.
Tekniikkana tuossa mitä ilmeisemmin petron kone jota ruokkii kaksi kaasaria.
Tuo on muutosvaiheessa käyty kunnolla läpi ja saa kunnian olla ruosteettomin saabini.
Tuohon on vaihdettu Gabrielin VST-iskarit tasaamaan kulkua ja ässästä jäävillä jousilla varmaan hieman säädetään tuota maavaraa. Ompahan tuohon tullu hamstrattua sähköpeilit, väriin sopiva parempi sisusta ja kovat ovipahvit. Tekniikankin voisi jossain vaiheessa päivittää mutta vielä ei ole ajatukset "jäätyneet" että pysytäänkö cruisailulinjalla, i16 aut vai pitäisikö tuo petron alakerta käyttää hyödyksi.
Ja jos sit siirrytään "pihakoristeisiin" jotka siis harvemmin liikkuvat, ainakaan pihalta pois niin rakkaimpana on tietenkin finkut:
900 GLE 5D -79
Tämän ukko hommasi jo 90-luvulla useamman vuoden tinkattuaan naapurin kanssa, surullista oli että samaan aikaan auto seisoi maapohjaisessa peltitallissa joten tämä on aika pitkälle pellitetty puolesta välistä alaspäin. Rekisteriin tuo saatiin vuonna -98 ja toimi joka päiväisenä kulkineena kunnes rosmot lainasi sitä päästäkseen humppilaan. Tuon jälkeen ajoja tuli tosi vähän, kun tekniikka ei ollu enää parhaassa iskussa. Ajatuksena oli päivittää tuoreempi tekniikka mutta kun valintatalon jollekin isommalle pamppulle nuo ruiskun tehot olivat olleet neljän kuukauden ajon jälkeen liikaa niin rekisteriotteeseen on jääny merkintä "korjattu auto".
Tätä on jossain vaiheessa, ilmeisesti ruotsissa sattuneen kylkikolarin(-82)jonkin verta modernisoitu ja nyt olenkin pikku hiljaa hankkinu alkuperäisiä osia.
Ajatuksena palauttaa tuo ikäisensä näköiseksi, haaveena olisi tälle vielä mr-kilvet mutta saa nähä riittääkö omat rahkeet…
900 T8 Aut. -83
Tämä on ihan ikioma ja lähes eka turbosaabini. Lähes siksi että kerkesin hommata tuota ennen toisen saman ikäisen T8 automaatin jolla ajelin vain muutaman viikon kun tämä finkku tuli klubitoverilta myyntiin. Tätä olin aiemmin tapahtumissakin kuolannu eikä paljoo tarvinnu mietiskellä, bussilla kattoon ja finkulla kotiin.
Tämä on Norpe Oyn entinen edustusauto, klubilaiselta löytyy myös toinen saman firman edustuspeli mutta muistaakseni T16 ja ilmastoinnilla.
Tämä oli pari kesää ajossa kunnes kansi/pahvi antoi lopullisesti periksi, vielä kun alustassa on jonkun verta hitsaamista mm.ratsupaikkoja niin vein kilvet konttorille. Tämä on tarkoistus kunnostaa seuraavaksi kun käyttöautot antaa myöden. Mielellään tuon kävisi kokonaan lävitse mutta voi olla että korjataan pahimmat ruosteet ja tekniikka ja nautiskellaan vain kesäisin…
Sitten voisin mainita varsinaiset pihankoristeet jotka suurin osa vaativat hieman traktorin apua liikkuakseen, nämä on pienen painostuksen jälkeen siirtyneet pois varsinaiselta pihalta.
Luetellaan vaikka ikäjärjestyksessä:
96 -74
Tämä tuli bongattua yhtenä joulun välipäivistä töissä ollessa ja pitihän tuota ruokkiksella lähtee katsomaan ja kuinkas ollakkaan…
Ei olis ihan mahoton projekti vaikka ruostettakin löytyy mutta se aika…
96 -77
Tämän lahjoitti yksi klubilainen ja pienestä kuumeesta huolimatta tuota pari tuntia pihalta käynnisteltiin jotta sain sen ajettua kotio. Kytkin oli sökö mutta onneksi vapaakytkin toimis. Tässä oli ruostetta enemmän kuin omiksi tarpeiksi mutta kone ja vaihdelaatikko ovat kohtuullisia jos satun joskus tuon vanhemman saamaan hitsattua.
99 GLSA -76
Tämän tuttu toi rumentamasta omaa pihaansa, tähän liittyy sellainen hauska juttu että olin juuri hieman ennen bongannu lucalle vastaavan pelin. Tämä on ehkä lahoin saabi ikinä mitä on pihalla ollut mutta tekniikka tuntuisi vielä toimivan, tästä ehkä toi laatikko saa siirtyä tuohon avoon.
900 GLE -79
Piti vaan ostaa tuosta maski tuohon GLE finkkuun mutta tuli koko auto kaupan päälle. Tästä saan jotain pisteosia tuohon finkkuprojektiin.
99 -80
Tämän pelastin paaliin menolta, tässä olisi kori ollut parempi mitä monissa käyttöautoissani mutta ikävä kyllä verorästit jätti tämän pihalle maatumaan.
99 -82
Tuttu möi työkaverilleen oman saabinsa ja hän sai vaihdossa tehtäväkseen hävittää tämän vanhan saabin ja kuinka ollakkaan se päätyi tuonne. Tämä oli useamman kesän mutsin mökkiautona, tällä kuskattiin myös ruohonleikkuria paikasta toiseen ja paljon muuta kun hanttarin penkki oli poissa. Lopulta taka-akseli ei pysynyt enää ees narun kanssakaan kiinni ja mökkiautoksi vaihtui suzuki alto, tuota ei kyllä tarvinnu montaa kertaa kesässä tankata.
900 T8 -83
Tämän turbon bongasin jostain lehdestä ja kun se oli samoilta kyliltä niin pitihän toi hakea. Ajelin tuon loskakelillä kotiin kesärenkain ja ilman kilpiä joten hauskaa riitti… Enemmät ajelut tuolla jäi väliin sen verta turbo päästi öljyä läpi, tästä on moni saabisti saanu hyviä varaosia. Sitä ei tuosta kuvasta helposti uskoisi kuinka laho tuo on.
900 GLE -83
Tämä on toinen saabeista jonka kävin pelastamassa metallinkierrätykseltä. Pitkään pidin tätä kilvissäkin kun tuota oli alettu jo hitsatakkin mutta tarkempi tutkiskelu osoitti että korjaukset oli aika hepposia ja uutta hitsaamistakin löytyi niin tämäkin joutui varaosalistalle, tästä sain varapenkit tuohon tuoreempaan finkkuun.
Vaimo tämän ajoi kotiin vaikka molemmat takaiskarit olivat korkanneet.
![Surprised :o](./images/smilies/icon_surprised.gif)
)
900 GLs -83
Tämä tuli samalla reissulla kuin tuo GLE mutta trailerin kyydissä. Tässäkin olisi melkoisen hyvä kori ja tekniikkakin on joskus rempattu. Ei vaan ollu oikein tarvetta tuollaisella niin varaosiksi tuokin joutaneen, tosin vielä ei ole purettu kuin tuplakaasarit.
Kuten huomaatte niin tätä vuotta on melko reilusti.
900i 2D special -84
Ekan vuosikerran satkuspesiaali, ostettiin aluksi vaihteistovikaisena velipojalle mutta kun remppa ei edenny niin tuli mulle kun myin nopan velipojalle ja siitä edelleen sitten toiselle velipojalle joka romutti ässänsä. Tuosta piti tullu turbo mutta kun velipojalle tuli halpa japsi tyrkylle niin laittaminen tyssäs siihen ja tuosta tuli varaosapeli kun siitä oli kolme vuotta maksettu veroja…
Korimallina mielestäni ehkä se kaikkein makein.
900i aut. 5D -85
Yhdeltä klubilaiselta tuli viesti että tämmönen olisi noudettavissa polkuhintaa, yhteystietojen saaminen kesti vaan sen aikaa että isäntä oli kerinny viemään laput konttorille mikä oli iso harmi. Tuo oli melkoisen siisti olihan se ollu samassa perheessä uudesta asti mutta muuten karvalakkina en jaksanut sitä uudelleen rekisteröidä kun kaikkien ovien sisäreunat olisi pitäny hitsata ja käyntiinlähdön kanssa oli onkelmia.
Tätä en näköjään olekkaan syöttäny rekisteriin?!
9000i -86
Tämän ukkon kaveri oli bongannu erään hinausfirman pihalta, oli menossa romuttamoon. Tuon sai romuraudan hinnalla kotiinkuljetettuna. Tuolla on yli puoli miljoona taivallettu mutta ruoste on tehnyt pahat tepposensa esim. Kori on takaosastaan niin laho että pellolla ajellessa takapää notkahti ales ja enää ei takaovia saa auki ilman melkoista väkivaltaa, tosin takarenkaiden kulutuspinnan voi tarkistaa sisältä käsin.
Positiivista on että tuossa on toimivat sähköikkunat ja -peilit. Alla olevista renkaista sain melkein tuon raudan hinnan.
900i -87
Tämä on varmaan ollu onnistuneimpia kauppoja odotuksiin nähden. Tuttu soitti että olisi 87-vuotinen satku tiedossa varaosiksi, poistettu rekisteristä jne…
Yllätys oli suuri kun saavuttiin paikalle, olikin viistokeula, oli kilvet paikoillaan ja leimaakin muutama kuukausi. Oli jääny seisomaan kun ohjausvaihde oli hajonnu. Ratissa oli noin 20 senttii tyhjää aluetta ennen ohjausvastetta mutta niin vaan tuonkin ajoin kotiin ja parin tunnin päästä oli ehjä hammastanko paikoillaan ja kovaa ajoa muutama kuukausi. Tuosta sain aikoinaan vielä puskureista enempi mitä olin autosta maksanu niin hyvinhän tuossa kävi.
90 -87
Tämän viimeisen vuosikerran nopan pelastin myös paalilta kun olin ensiksi kysyny runkonumeron.
Koriltaan tuo ei olisi mahdottoman paha mutta itsellä ei taida riittää resurssit tuon kunnolliseen taltioimiseen.
YV:nä voi kysellä lisää jos joku haluaa tämän vielä pelastaa ajoon, ei varaosiksi.
Tämmösiä on tällä hetkellä, tarkoitus olisi olla hamstraamatta lisää kunnes nykyiset projektit on edenneet ja varaosa-autot on purettu.
Eli 3 käyttistä, 2projektii ja 14 varaosa-autoa, melko läjä.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)