Freddie kirjoitti:Eikö kuitenkin olisi fiksumpaa antaa latua jos ei kerran kiire ole?
Ensinnäkin, kiireisyys/kiireettömyys on enemmänkin tapa ajatella asioista eri tavalla. Jos ruuhkassa ajamiseen yritetään soveltaa jotain käyttäytymismalleja liittyen siihen kenellä on kiire ja kenellä ei, ollaan aivan väärillä linjoilla.
Toiseksi, "ladun antaminen" sikäli kuin se jossain hiihtokilpailuissa tavaksi muodostunut liittyy tasavälilähtöjen tilenteeseen jossa saavutettu hiihtäjä on jo selvästi hitaammaksi osoittautunut ja lähes 100% varmuudella häviää kisassa ohittajalle jos ei tule kaatumisia, dopingkäryjä tmv. Mutta jos kyseessä on yhteislähtö, tai alkupisteiden perusteella lähtöön järjestetty, harvemmin niissä kukaan kenellekään latua antaa. no yleensäkin kaukaa haettua yrittää soveltaa liikenteeseen jotain kilpailujen tapakulttuuria.
Entä sitten jos suurin osa porukasta antaisi tietä perääntunkijoille ?
Perääntunkemista on vähintäänkin kolmea päätyyppiä:
1. "Nopeammin etenevän" perääntunkeminen jolla yritetään painostaa edellä ajava antamaan latua
2. "Painostaminen" perääntunkemalla edellä ajava nostamaan nopeuttaan
3. Tapa ajaa liian lähellä, jopa tiedostamatta koko asiaa
1. tyypin perääntunkijoita on onneksi liikenteestä vain muutama prosentti. Jos näille annettaisiin latua, varmaan näiden määräkinlisääntyisi, kun muutkin "kiireiset" innostuisivat huomatessaan kätevän tavan edetä nopeammin. Ja tietysti kun samaan suuntaan ajavet väistävät, väistävät myös vastaantulijat. Esimerkkiä voi nähdä esim. Puolassa ja Portugalissa jossa 30-40% ohittelee aivan jatkuvasti ruuhkassa ja muut antavat enemmän tai vähemmän kiltisti tietä.
2. kohdan tyypeistä monet ovat niitä jotka uskaltavat ohitella vain ohitusaistoilla hirveillä nopeuseroilla (jos pystyvät eikä edessä ole joku "tumpelo") Näistä useat eivät uskaltaudu vastaantulevan kaistalle lainkaan. 3. tyypillä myös toiminta samankaltaista, ohi tuskin menevät kuitenkaan. Ja jos menevät, ovat sitten heti estämässä muiden ohituksia kun tunkevat rekan perään 5 autoa 10 metrin välein.
Freddie kirjoitti:
Liikenteessä joutuu ajoittain antamaan periksi vaikka olisikin oikeassa.
Ehkä joskus, mutta mitä harvemmin sen parempi
