Akun oikkuilu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

aamulla -31 ja ilman lohkoa (ainut kerta tänä talvena :oops: ) käyntiin vartan blue dynamicilla. silti harmittaa kun jätin sen vanhan optiman vaihtoautoon, mutta hyvin lähti tälläkin tuna käyntiin. voin suositella. eihän se startti ihan hulluna tietysti pyörinyt :P
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Eihän se ole hullunapyöritys itsetarkoitus.. kuhan lähtee käyntiin. :?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Mullakin entinen Exiden 68Ah akku oli pakkasilla ihan paska,
vaihdoin tuosta japaniritsasta uudehkon Varta Blue dynamicin 43Ah,mutta osoittautui kylmäkäynnistysominaisuuksiltaan paljon paremmaksi kuin exide.
Nyt ei tarvii pelätä ettei starttaa aamulla.
Että ei se akun koko ja amppeeritunnit aina kaikkea kerro.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Paljonkos noi kehutut Varta Blue dynamicit ja Optima (hyytelö) maksavat ja millainen soveltuvuus niillä on raskaaseen diesel käyttöön? Onko niitä saatavilla 88AH tai yli?

Eilen alkoi 3v. vanha Boschhilainen temppuilemaan. Onneksi sain hinaamalla käyntiin kun ei jaksannu akulla pyörittää. Olis varmaan pitänny silloin 3v sitten ostaa Biltema (Hankook) joka oli TM testivoittaja.
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Tuota blueta pitäisi olla ainakin se 88Ah ja muistaakseni siitä ylikin.
Hinnoista en tiedä mitään,kun en ole tuota omaakaan joutunut ostamaan.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Kipsu
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 19:51

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

ahdinmoppe
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Loka 05, 2005 23:49
Paikkakunta: pietarsaari

hintoja noin

Viesti Kirjoittaja ahdinmoppe »

eli optima red top 0li jotain 180e ja varta muistaakseni alle puolet eli jotain 50-80e väliltä. niin ja tais kehua myyjä tota red toppia ku oli omassaki autossaan ja sanoi käynnistystehojen olevan jotain 900 pintaa ja säilyttää ne puolitäytenäki :wink:
9000 cd 2turbo aut 89 soffaks
9000 turbo 86 levikesarjalla/projekti---)ajoon joskus
3kpl mopareita
dfile
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2004 18:05
Paikkakunta: Tampere

Re: Akun oikkuilu

Viesti Kirjoittaja dfile »

reko kirjoitti: Olisikohan kenelläkään omakohtaista kokemusta ko. X-Treme mallista? Olisi mielenkiintoista saada mielipiteitä, miksi uusi iso, akku (77AH) käyttäytyy moisella tavalla.
On, juuri sama malli, hankittu viime syksynä. X-tremen hankin kauppiaan kehuttua nimenomaan soveltuvuutta lyhytkestoiseen kaupunkiajoon. Bosch Silver 62Ah (lie sama kuin Varta?) kesti ko. ajoa sopivasti 2vk yli takuuajan, eli 2 vuotta 2 viikkoa. X-tremessä ei ainakaan toistaiseksi ole ollut vastaavia oireita, joten takuuseen kannattanee viedä?
gasoil
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 19:46
Paikkakunta: KONTOLAHTI

Viesti Kirjoittaja gasoil »

Akuista löytyy vertailu TM 18/2003. Olen etsinyt vastausta laiskaan starttaamiseen kylmänä. On ollut viimeisen vuoden aikana muuttumaton. (Auto hommattu 2005 helmikuussa). Onko tämä ominaisuus.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

gasoil kirjoitti:Akuista löytyy vertailu TM 18/2003. Olen etsinyt vastausta laiskaan starttaamiseen kylmänä. On ollut viimeisen vuoden aikana muuttumaton. (Auto hommattu 2005 helmikuussa). Onko tämä ominaisuus.
Ja tuossa testissä ei Vartan Blue Dynamic pärjännyt - ja en voi henkilökohtaisiin kokemuksiin perustuen kyllä sitä suositella. Virran vastaanotto kylmänä tuntuu olevan sille vaikeaa. Laitoin tuossa pari viikkoa akun laturin perään ja ei ottanut kuin jotain 1.7 Ampeeria vastaan,,, Noh pitänee heivata se pihalle ja ostaa uusi - ei Varta.
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

... kunhan vaan ei tarttis ostaa akkua b**temasta... :evil:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8097
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

asiaa tässä

Viesti Kirjoittaja mestari »

ostitko sen akkusi hapotettuna vai saitko ihan uuden akun joka hapotettiin siinä odottaessa?
jos se oli valmiina hapotettuna,tiedäthän sen että akun ikä alkaa siitä kun se hapotetaan....
Oletko mittauttanut paljonko se antaa ulos kuormittaessa sitä 9,6v?
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 168
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Miksei Biltemasta uskaltaisi akkua ostaa? Jossain TM:n testissä vuosia sitten Bilteman akku voitti koko testin! Testissä kyllä todettiin, että nekin akut (ja halpisakut yleensä) saattavat tulla erittäin ihan mistä vaan, eli laatukin saattaa vaihdella myymälän ja ostoajankohdan mukaan...

Itse olen ostanut yleensä aina halpisakkuja, ja yhtä poikkeusta lukuunottamatta ovat toimineet moitteetta vuosikausia siinä missä kalliimmatkin. Enemmän ongelmia mulla on ollut niissä harvoissa merkkiakuissa, mitä on tullut ostettua: Optiman yellowtop (n. 1400mk) kuoli totaalisesti reilussa vuodessa. Oli vajaan vuoden käytössä, minkä jälkeen säilytin sitä tallissa talven yli täytenä. Keväällä auton sai täydellä latauksella kerran käyntiin, mutta ei toista kertaa.

Toinen merkkiakku tuli ostettua Italiasta. "Magneti Marelli" maksoi Bemariin melkein 100e, mutta jo 1/2 vuotta vanhana tyhjeni viikon seisotuksessa kokonaan, oli autossa kiinni tai ei. On vaan vähän pitkä matka mennä kitisemään uutta...

En siis yritä väittää, että merkkiakut olisi huonoja ja halpikset hyviä. Henk.koht. merkkiakut eivät vaan ole tarjonneet mitään parempaa halpiksiin verrattuna. Ja jos susi yksilö tulee kohdalle, niin saahan ne aina takuuseen vaihdettua :D
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, NG 9-3 -09
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Tulipa ostettua tuollainen Varta Blue Dynamic, edellinen oli samaa merkkiä, tosin siinä oli luvut

64Ah: 480EN

Nykyinen on sitten isompi , mahtuu niinku just ja just siihen telineesee

74Ah : 680EN

Eka käynistys ei oikeen uudella akulla tuntunut menevän hyvin, mutta uskon että kun vähän ajan ja akku latatutuu saan tietää miten toimii.

Miten muuten akun navat, pitääkö olla rasvatut vai puhtaat metalliset ?
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Vastaa Viestiin