Saab 900 venttiilien kiristys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Saabbimies
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 10:54

Saab 900 venttiilien kiristys?

Viesti Kirjoittaja Saabbimies »

Moi..

Kävi tossa hiukan huonosti kun ystävä hiukan lainasi saab 900i 8v vapariani.
Ystävä hiukan oli polkaissut saabbia suoralla ja venttiilit alkoivat sen jälkeen nakuttamaan. Ystävä sanoi, että ei siinä ole mitään vikaa pitää vain venttiilit kiristää uudelleen on kuulemma tyyppivika. Mitä työkaluja tarvitsen venttiilien kiristykseen. Aukaisin kannen ja siellä näkyi jotain pyöreitä levyjä jotka liikkuvat edestakaisin startatessa. On vain aika ikävä ajaa kun auto naksuttaa kovaäänisesti ohjaamon sisälle asti ja kulkee vain 80km/h. Auttaisiko öljyn vaihto tai joku forte käsittely? Ja sitten myös mittarivalot palavat jatkuvasti vaikka virrat eivät ole päällä. Ja ystävä myös kertoi että kun hän oli vähän polkenut saabbiani niin vaihdekeppi potkaisi kauhealla voimalla takaisin kakkoselle heittäessä.? Onko toi normaalia? Keppi tuntuu nyt jotenkin löysältä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

opetus älä lainaa kaverille saabbia!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabbimies
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 10:54

Viesti Kirjoittaja Saabbimies »

Niin kyllähän tuo harmittaa. Haluisin tietää että miten niitä venttiilejä kiristetään, että saisi tuon naputuksen loppumaan
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

venttiilivälys säädetään niillä säätölätkillä 8v . hmm
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
tfati
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ti Kesä 21, 2005 07:56
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja tfati »

Kerran "ystävä" on sitä mieltä, että helppo homma.
Niin ystävä varmaan kiristää mielellään kuntoon
aiheuttamansa tuhot....

Saapin kone nyt ei ole mikään vanha volvon työntötanko
mylly joten helpot kiristelyt voi olla pakko unohtaa.
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Varmahan ei voi olla, mutta jotenkin tuntuu vaihteeksi vedätykseltä tämä threadi... :?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Saabbimies
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 10:54

juu

Viesti Kirjoittaja Saabbimies »

olen aika alottelija näissä autohommissa... et ei paljookaan ole hajua noista autoista. Pikkuveli käy ammattikoulua ja sieltä tulee joskus aika omituisiakin neuvoja, joita itte en edes usko.....
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24616
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

missä päin tää potilas on.....?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saabbimies
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 10:54

Viesti Kirjoittaja Saabbimies »

Porissa potilas......
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse innostuin aikoinaan polkaisemaan vanhaa poliisi-99:ä, joka oli ilmeisesti ollut rauhallisemmassa ajossa, öljyt vaihtamatta jne. Kuului hienoja mekaanisia ääniä, ja juurikin 80km/h nopeudella kone nakuttaen hyristelin kotiin. Ja tuo ääni ei poistunut, vaikka ne venttiilikupit sun muut tutkin ja vaihdoin...

Itse en juuri lainaile autojani, jos joku muu ajaa, niin istun sitten ainakin kyydissä, jotta tietää hajoaako auto väärinkäytöstä vai muusta syystä.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ei ole tullut kaahattua paljon, mutta jokainen Saab 900 on kokenut muutaman kerran täyskaasukäsittelyä (no, ohitettaessa). Mikään ei ole lähtenyt kilisemään tai muutenkaan hajoamaan joten täytyy vain ihmetellä, ETTÄ MITÄ IHMETTÄ SITÄ ON TEHTY?

Jos kaverisi hajoitti auton, kaverisi maksaa venttiilien säädön. Piste.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kamat ei lainasta parane, voi taas kerran todeta.
1. tuliko se valojuttukin lainassa+
2. varmaan ei ollu 2 kunnolla painettu pohjaan asti, olis meinaan aika kornia jos onnistuu kaks vikaa taikomaan samalla keikalla, formula- ainesta.
3. joo , ei säädellä ruuveilla saabin venoja, tossa on noin 10 eri paksuuksia säätölevyjä, muutaman sadasosamillin välein, kokemuksestasi ja jutuista päätellen älä yritä itse ollenkaan, pahenee vaan, sorry.
On kans mahdollista ellei suorastaan todennäköistä, että nyt kun ollut kovin kylmiä kelejä niin jos kylmänä heti ottaa kierroksia niin jotain voipi haljeta( kuppi , joku niistä säätölevyistä jne).
eli en ajelisi liikoja ettei vika pahene ja kyteksi joku moottorikorjaamo ja kysy sieltä hinta, vertaa saabin hintaan ja sitten ala vaan henkisesti kypsymään rahankiertoon kaveriltasi, sillä kuten gurut yllä uumoili, niin väärällä ajamisella hyvin todennäköisesti homma on syntynyt.
Saabilla voi olla muistaakseni tohon joku erikoistyökalu ?, silloin voi olla nopeempi siellä. Muistikuva olis jotta 2 tuntii moottorikorjaamo likimain haluu eli n. 100 egee arvaus.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tuo saabbimies on pelle! :twisted: Kusettaa teitä. Lukekaa kaikki sen viestit.
v**tu että joillain on aikaa pelleillä! :evil:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

toms kirjoitti:Tuo saabbimies on pelle! :twisted: Kusettaa teitä. Lukekaa kaikki sen viestit.
v**tu että joillain on aikaa pelleillä! :evil:
Niin minäkin arvelen asian olevan... :idea:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Vähän ohi asian ja sitäkin:onkos kukaan käynyt viimeaikoina pääkallopaikalla (saabin huollossa) säädättämässä saabin venttiilejä?Ottaako könttihinnan vai laskutetaanko tunti tunnilta?Joskus käyny vaan itsellä mielessä että vois 8 tappisen sinne mahdollisesti viedä kun on niin kelju työ.
Vastaa Viestiin