Sytytystulpat Ng900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Sytytystulpat Ng900

Viesti Kirjoittaja pulli »

Mitkä on oikeat tulpat NG900 2,3l Vm.94?? Yrittivät kaupata jotain platinakärkitulppia.. Hintaa vaan 16 euroo kappale.. Onkohan mitään halvempaa vaihtoehtoa?? Toinen kysymys, raitisilma suodattimen vaihto, onko millainen homma??
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

NGK:n platinatulpat on ihan oikeat, mutta ne kestää monen perustulpan iän, joten kustannus lienee sama. Vaihtoehdot varmaan löytyy auton käyttöohjekirjasta, jos sellaisia on...

Raitisilmasuodatin löytyy tuulilasinpyyhkijöiden alla olevan muovin alta. Pyyhkijät irti ja sitten se muovi pois niin suodatin näkyy. Kaukalo on yleensä täynnä mädäntynyttä moskaa, joten se kannattaa siivota samalla.

Eski
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Oikea tulppa on NGK BCP6EVX (platinium)
Halvempi vaihtoehto NGK BCP6ES.

Raitisilmasuodatin on helppo vaihtaa. Pyihkimet juuresta pois, siis varren (muttereilla kiinni). Tuulilasin levynen muovi varovasti pois, myös alla oleva muovi. Kannattaa tehdä nämä muovin irroitukset lämpimässä jonkinajan kuluttua... Toi muovi on nimittäin melko haprasta pienelläkin pakkasella.


Käys kysyyn Vianorilta noita palatina tulppia. Tuli huvikseen tingattua noi tulpat 10 euroa kappale omaan Saabiin. (Vaikuttaa varmaan se että tulee asioitua paljon kyseisessä liikkeessä työn puolesta... :) )

Auton tarvikkeissa ja osissa ei säästetä, mutta hintaa voi aina yrittää tinkiä...
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

Eski oli nopeampi... :oops:
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja pulli »

pitää ostaa ne platinakärki tulpat, jos ne kerta kestää pitempään.. voikohan heikko puhallus johtua siitä että raitisilmasuodatin niin tukossa, kaikkee roskaa??
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Viesti Kirjoittaja MrG »

pulli kirjoitti:pitää ostaa ne platinakärki tulpat, jos ne kerta kestää pitempään.. voikohan heikko puhallus johtua siitä että raitisilmasuodatin niin tukossa, kaikkee roskaa??
Raitisilmasuodattimen voi ottaa talveksi kokonaan pois..
Omassani tuppasi lasit huurtumaan ja suodattimen poisto lopetti ongelman.. Ilmeisesti kosteus tiivistyy suodattimeen ja sitten jäätyessään se ei enään hengitä niin hyvin.
pulli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 19:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja pulli »

niin huurtuu mullakin lasit, pitää koittaa ilman suodatinta..
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Halvalla selviät.
Saab 93t 2,0 n.185hv:n vm.2002. Tulpat oltava PFR 6H-10 NGK, joista perivät viimehuollossa Kuusamossa Pätsillä 29E/kpl. Että silleen sitä kynitään kuusamon Pätsillä... VAROKAA JA KIERTÄKÄÄ KAUKAA PÄTSIN HUOLTOPISTE, AIVAN POSKETTOMAT HINNAT.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

saabeli kirjoitti:Halvalla selviät.
Saab 93t 2,0 n.185hv:n vm.2002. Tulpat oltava PFR 6H-10 NGK, joista perivät viimehuollossa Kuusamossa Pätsillä 29E/kpl. Että silleen sitä kynitään kuusamon Pätsillä... VAROKAA JA KIERTÄKÄÄ KAUKAA PÄTSIN HUOLTOPISTE, AIVAN POSKETTOMAT HINNAT.
Eikös sieltä Opel -korjaamosta saa melkein samoja osia kuin Pätsiltä (ei ollut mikään "kuitti")?
Vuonna 2003 kävin tsekkauttamassa Pätsillä vikakoodit, kun Sensonic oli heittänyt ACS:n matkalla Helsingistä Kuusamoon. Sanoivat Pätsillä, että heillä ei ole Tech2:sta, joten kannattaisi mennä kysymään asiaa Opel -huollosta. Menin paikalliseen Opel -huoltoon, jossa heillä oli Tech2 - ja ihme kyllä myös Saabin kortti em. laitteeseen. Tutkivat vikakoodin ja poistivat sen. Kun kysyin, että mitä olen velkaa, niin sanoivat "anna vaikka 5 euroa". Jos täällä etelässä saisi palvelua samaan hintaan, niin se olisikin jo jotain :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

saabeli kirjoitti:Halvalla selviät.
Saab 93t 2,0 n.185hv:n vm.2002. Tulpat oltava PFR 6H-10 NGK, joista perivät viimehuollossa Kuusamossa Pätsillä 29E/kpl. Että silleen sitä kynitään kuusamon Pätsillä... VAROKAA JA KIERTÄKÄÄ KAUKAA PÄTSIN HUOLTOPISTE, AIVAN POSKETTOMAT HINNAT.
Mistäs suositus tuollaisista tulpista on tullut? Eikös T5/T7 autoissa olisi turvallisin valinta NGK BCPR7ES-11? Ainakin viriputkat yms. suosittelevat ainoana toimivana tulppana.. Miksei vakioissakin :?: .
Oikein kovaan käyttöön 8 lämpöarvolla.
Kaiken huipuksi nuo ovat muutaman euron kappale. Kestävät 30-40 tuhatta, vaikka ovat "tavallisia" tulppia ja kyseessä turbo-auto, koska Trionic kasetti polttaa sammutuksen yhteydessä karstat parikymmenen kilovoltin jännitteellä. (se 5 sekunnin ampiais-surina sytkäkasetista, kun sammuttaa moottorin)

http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... tegori=361

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Hook kirjoitti:Mistäs suositus tuollaisista tulpista on tullut? Eikös T5/T7 autoissa olisi turvallisin valinta NGK BCPR7ES-11? Ainakin viriputkat yms. suosittelevat ainoana toimivana tulppana.. Miksei vakioissakin :?: .
Omaan T7 185hv boxin vaihdon jälkeen tulpat on NGK-PFR6-10 saabin ohjeiden mukaan ja hintaa ihan riittävästi /kpl.
Ihan kiva jos NGK BCPR7ES-11 kelpaa myös, tietääpähän sitten jatkossa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

[quote="Turbo Sensonic"][quote="saabeli"]Halvalla selviät.
Saab 93t 2,0 n.185hv:n vm.2002. Tulpat oltava PFR 6H-10 NGK, joista perivät viimehuollossa Kuusamossa Pätsillä 29E/kpl. Että silleen sitä kynitään kuusamon Pätsillä... VAROKAA JA KIERTÄKÄÄ KAUKAA PÄTSIN HUOLTOPISTE, AIVAN POSKETTOMAT HINNAT.[/quote]

Eikös sieltä Opel -korjaamosta saa melkein samoja osia kuin Pätsiltä (ei ollut mikään "kuitti")?
Vuonna 2003 kävin tsekkauttamassa Pätsillä vikakoodit, kun Sensonic oli heittänyt ACS:n matkalla Helsingistä Kuusamoon. Sanoivat Pätsillä, että heillä ei ole Tech2:sta, joten kannattaisi mennä kysymään asiaa Opel -huollosta. Menin paikalliseen Opel -huoltoon, jossa heillä oli Tech2 - ja ihme kyllä myös Saabin kortti em. laitteeseen. Tutkivat vikakoodin ja poistivat sen. Kun kysyin, että mitä olen velkaa, niin sanoivat "anna vaikka 5 euroa". Jos täällä etelässä saisi palvelua samaan hintaan, niin se olisikin jo jotain :roll:[/quote].

KIITOS VINKISTÄ!
Kuusamon Opel huollosta olen aikaisemmin opeliini saanut erittäin hyvää palvelua... EI ENÄÄ PÄTSILLE
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Tulpista puheen ollen. Alkujaanhan taisi olla malli tuossa T5 2000 9-3:ssa NGK BCPR7ES-11 ja se sopii mainiosti ja on suositeltava tulppa 154:n säädöille. Mutta nykyään on tuo Maptun Stage1:nen ja E98-bensaa, niin kelpaako edelleen tuo vakiotulppa-malli? Soitin tästä Procarin Rikulle ja sanoi tavallisen/alkuperäis tulppamallin toimivan hyvin tuossa.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuo 7 lämpöarvon tulppa on varmasti fiksuin. kun ruvetaan ottamaan sitten oikeasti paljon tehoja niin sitten voi ruveta käyttämään kaseja.
Itse käytän Steg 3+:ssa seiskoja ja toimii moitteetta.

Maptun puhuu tuossa hieman ympäripyöreitä, mutta tulkkaisin tuon niin että 7 tulppa on normaaleille ja viritetyille (kuten teksti sanoo) ja kun mennään oikeasti "high outputtiin", niin sitten 8.. ja viriputkan mittakaavassa steg 1..2..3 ei varmaankaan ole vielä high output?.. vaan vasta "tuned.." :roll: :lol:
http://www.maptun.com/webshop/shop.php? ... tegori=361

Minulla on hämärä mielikuva, että aikoinaan noita kutosen lämpöarvon tulppia olisi ollut joissain matalapaineturboissa vakiona.. joiden vaihto seiskaan olisi ollut välttämätöntä virittäessä.. käytännössä matalapainesiinkin on yleensä laitettu seiskoja vaihdon yhteydessä.
Vahvistakoon kellä lisää tietoa.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3876
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jep, nyt selkeni :wink: :lol:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Vastaa Viestiin