uusi tulokas 900i -89 16v

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

ps .. onks tää muuten se oikea saabbi
Ja paras :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuten qaw tuossa kirjoitti, lämpöanturin vaihto voisi olla hyvä tehdä tässä välissä, ennen kuin viet säädettäväksi. Nyt jos anturissa on vikaa, ja säädöt tehdään nykytilanteen mukaan.

Jos sitten myöhemmin ongelmien edelleen jatkuessa joudut vaihtamaan anturin, on säädöstä maksamasi rahat menneet hukkaan. Tosin anturi maksaa saman verran kuin säätö (10 eur Motonetin tarvikeanturi, joka todennäköisesti on ihan sama kuin Motonetin Bosch-anturi, 20 eur).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tarvikeanturi on FAE aidon Boschin sijaan, periaatteessa sama kapistus mutta lämpötilakäyrä on kuitenkin hiukan poikkeava eli arvot heittää aidosta muutaman asteen. Käytännössä LH-jetissä tällä ei liene merkitystä, koska rikastuksia lasketaan ~parinkymmenen asteen kokoisilla hyppäyksillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11630
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jcarlson kirjoitti:Tarvikeanturi on FAE aidon Boschin sijaan
Tai voi olla vielä jonkun muun merkkinen, mitä milloinkin. Kaksi vuotta sitten Vantaan Motonetin tiskillä tarkasteltuna molemmat oli Boschin kamppeita.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 2692#22692
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

tänään käytin siellä säädollä ja eipä kummentunut ollenkaan :oops:
huom se
säätö siinä ilmamassa mittarin vieressä ei vaikuta ollenkaan 8O 8O eli seosta ei pysty säätämään 8O onko näin 8O 8O oisko kellään nyt konstia ps missä se antura sijaitsee :roll:
tuo huollon kaveri meinasi että se antura vaikuttaa vain kylmänä käymiseen 8O 8O
EDELLEEN vaivaa vika joka tulee esiin 2000-3000 kierroksen välissä :? :? :?
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En tiedä liittyykö mitenkään tähän mutta isäukon 89 i16 mallissa ei vaikuttanut säätöihin juurikaan tuo co säätöruuvi. Laiskaan kiihtyvyyttä tuli jonkin verran ihmeteltyä myös. Ruotsin tuliasina tuli tuotua pari uutta lisäilmaluistia ja päätettiin kokeilla sitäkin. Ja ihme ja kumma rupesi kiihtymään heti paremmin. Joko se johtui lisäilmaluistista tai sitten samaan aikaan vika korjaantui jostain muualta. Ei kyllä uskois että se luisti vaikuttais kiihtyvyyteen lämpinä mitään.
Viimeksi muokannut 900i, Ke Helmi 15, 2006 19:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, Motonetin valikoimaa en niin hyvin tunne. Täälläpäin tarvikeliikkeissä tarjoavat FAE:ta tuon aidon Boschin sijaan.

Jos anturi on rikki niin vaikuttaahan se jatkuvasti, kun moottorinohjaus saa väärää tietoa lämpötilasta. Ilmeisesti kuitenkaan ei ole kokonaan rikki koska Check Engine ei pala. Usein kuitenkin lämpöanturin vika on senlaatuinen että se pätkii nopeasti jolloin rikastukset menevät päälle mutta vikavalo ei syty. Anturi sijaitsee imusarjan keskellä kannen päässä, on väriltään sininen ja siihen tulee samanlainen liitin kuin ruiskusuuttimiin.

Ilmamassamittarin säätö on noissa muovikuorisissa erittäin hidas, joten voi joutua pyörittämään pitkään ennenkuin mitään muutosta tapahtuu. On toki mahdollista että se on rikkikin. Sinänsä tuo säätöruuvi ei vaikuta ilmamassamittarin toimintaan tai lukemiin mitään, vaan se säätää suoraan ruiskutusaikoja ja moottorinohjaus lukee sitä ihan erikseen (potikka). Sen sijoitus vain sattuu olemaan samassa rungossa kuin ilmamassamittari.

Tuo 2000-3000 kierrosta kuulostaa sinänsä tutulta, että monesti viallinen tai likainen kampiakselin asentoanturi aiheuttaa nykimisiä tällä kierrosalueella. Kun autossasi kerran on EZK sytytys jossa moinen asentoanturi on, niin pitäisin sitä myös mahdollisena vaihtoehtona. Tämän anturin sijainti on vain aika ikävä, öljypumppukotelossa kampiakselin hihnapyörän takana, eli hihnapyörän joutuu irrottamaan jos haluaa putsata/vaihtaa sen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

miten se kun sitten kun polkasee kaasun pohjaan niin kone herää siellä ylhäällä taas kunnolla 8O
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Lämpöanturiviasta johtuen saa lämpimänä liikaa bensaa ja lähtee huonosti käyntiin. Samasta syystä ei oikein tahdo kiihtyä, ennenkuin päästään isommalle kierrosalueelle jossa se bensa ei olekaan enää liikaa.

Näin arvelisin, oireet kun kuulostaa hyvin tutulta oman -89 i16:n lämpöanturivikaan verrattuna...

Mutta eihän mun vinkkejä kannata kuunnella, varsinkaan kun osa on halpa ja sen vaihdossa menee ehkä 5min ;)
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

joo se anturi ois varmaan tänään jo vaihdettu mutta sitä ei ollut hyllyssä varaosa kaupassa tulee sinne huomenna oli päässyt loppumaan sieltä no täytyy odotella että tulee sinne :roll:
muuten kokeiltiin myös tänään toista ilmamassa mittaria (käytettyä ja ei se silläkään kummentunut) 8O 8O
PS:jokainen vinkki on kiitoksen arvoinen ja olen siitä kiitollinen :wink:
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

siihen vaihdettiin tänään se antura bosch ja samantien laitettiin myös uus pakoputki koska huomattiin siinä pieniä vuotoja :cry:
kyllä parani vähän mutta 2000-3000 kierrpksen välissä se nykii edelleen :roll: oisko kellään nyt ollut tämmöistä vikaa 8O 8O
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

jos et ole jo mittauttanut koko sytytysjärjestelmää, niin ainakin se kannattaisi tehdä. sillä jo saa paljon eliminoitua pois.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
saab 9-5 diesel
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja saab 9-5 diesel »

koko sytytys järjestelmä mitattiin eilen kattoi kaikki sytytys käyrät ja vaihatti vielä uudet bosch tulpan johdotkin vaikka olin edellisenä iltana vaihtanut ne jo :oops: ps miten se reakoi jos pyörijä on viallinen :roll: :roll: muuten se kansi ja jakaja on vaihdettuna myös jo kertaalleen :roll: :roll: pe....e tähän
alkaa mennä jo usko :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

saab 9-5 diesel kirjoitti:koko sytytys järjestelmä mitattiin eilen kattoi kaikki sytytys käyrät ja vaihatti vielä uudet bosch tulpan johdotkin vaikka olin edellisenä iltana vaihtanut ne jo :oops: ps miten se reakoi jos pyörijä on viallinen :roll: :roll: muuten se kansi ja jakaja on vaihdettuna myös jo kertaalleen :roll: :roll: pe....e tähän
alkaa mennä jo usko :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
hassuu ku summamutikassa vaihdattaa johtoja, luulishan sen testerillä nekevän tarviiko vai ei. Taitaa olla testerin käyttäjästä aika paljon kiinni mitä siitäkin saa irti.
Mulla laukes pyörijä viime kesänä, siihen tyssäs tyhjäkäynniltä äkisti. Mittari näytti ääretöntä vastusta, mitään ei päällepäin nähnyt.
Pari egee haratsussa. olis se kiva hinauttaa kärryy 2 egen takii jossain utsjoki- kevo linjalla survival- lomaa, porukoiden kiittelyn saattelemana.
Pyörijä oli muuten liimalla kii, tiukassa, uutta en sit liimaillu.
Koitahan puhdistella maadotuksia, jos on sen näkösii, jotta ei oo mitään tehty. Meidän 89 oli ihan sekona pari vuotta sitten, kun ei saanu rassu maita, ( ei oo lentokoneainesta).

:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

milloinkahan on pa-suodatin vaihdettu???? :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin