Saab 900 venttiilien kiristys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
RANTSU
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 20:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja RANTSU »

On tainnut olla jätkillä kiihdytysajot,moottori ylikierroksille ja
venttiilikuppi halki.... :lol:


#2279 99 -83 (KA)
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Viesti Kirjoittaja arttu »

toms kirjoitti:Tuo saabbimies on pelle! :twisted: Kusettaa teitä. Lukekaa kaikki sen viestit.
v**tu että joillain on aikaa pelleillä! :evil:
Niin kusettaa... Kahta ei lainata kaverille/kavereille! JA toinen niistä on :saab: :)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

tomaatti kirjoitti:Vähän ohi asian ja sitäkin:onkos kukaan käynyt viimeaikoina pääkallopaikalla (saabin huollossa) säädättämässä saabin venttiilejä?Ottaako könttihinnan vai laskutetaanko tunti tunnilta?Joskus käyny vaan itsellä mielessä että vois 8 tappisen sinne mahdollisesti viedä kun on niin kelju työ.
Itsekkin hieman miettinyt tuota, vois säädättää ton "projektin" huollossa.

Niin, ja tuohon alkuperäiseen kymykseen vois vastata että kannattaa varmaan vaihtaa tollaset ystävät, jos eivät tiedä Saabeista tuon taivaallista, ei pitäisi avata suutaan tyyppivioista! :evil:
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Pahus kun tuossa Saabin koneessa on ne säätölevyt siellä paininkuppien alla ja joutuu irrottamaan nokka-akselin, jotta saa niitä mitattua ja vaihdettua. Jos olisivat akselin ja kuppien välissä kuten ainakin vanhemmissa VW/Audi-moottoreissa, niin ne saisi helposti siitä välistä vaihdettua puolessa tunnissa ja olisin jo itse askarrellut nopasta pikku tikityksen poijes.
NG 900S 3d 2.3i -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Pitäiskö joskus mitata tuo välys? Korjaamokirjan huolto-ohjelmassa näytti olevan 45tkm tarkastusväli. Tolla meidän 900i:llä on mun aikana ajettu jo reilu 100tkm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

ite säädin valvet viimme kuussa, ja eihän tuo nokka-akselin irrotus mikään temppu ole.. ei tuohon mielestäni voi mennä kahta tuntia, jos ei vaan tarvi metsästää niitä säätölevyjä..

ja jos muuten tekee ite, niin kannattaa kysyä jostain se momentti niille nokkapukeille... ne ei todellakaan ole mitenkään tiukassa siellä..

ja enenki laittanu että välykset on suunnilleen
imu 0.15 - 0.25
pako 0.35 - 0.50

tarkistakaa myös nämä.

mutta anyway.. jos tämä ei ole vedätys threadi, niin jotain sieltä on rikki.. epäilempä vaan, että jollakulla on vaan turhan paljon aikaa..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mertmi kirjoitti:Pitäiskö joskus mitata tuo välys? Korjaamokirjan huolto-ohjelmassa näytti olevan 45tkm tarkastusväli. Tolla meidän 900i:llä on mun aikana ajettu jo reilu 100tkm.
Eipä noita välyksiä taideta virallisen huolto-ohjelman ulkopuolella paljon mittailla.
Itse tarkastanut ainoastaan jos kannelle on tehty myös muuta remonttia, eli todella harvoin.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Mertmi kirjoitti:Pitäiskö joskus mitata tuo välys? Korjaamokirjan huolto-ohjelmassa näytti olevan 45tkm tarkastusväli. Tolla meidän 900i:llä on mun aikana ajettu jo reilu 100tkm.
Jos vain epäilyskin kaihertaa mielessä, niin pelkkä välysten mittaaminen on sen verran yksinkertainen juttu, että se kannattaa tehdä. Tarvittaessa säätäminenkin vie vain noin tunnin pidempään, mikäli oikeita säätölevyjä on käytettävissä. Levyjä on 23 eri paksuutta väliltä 1,77 - 2,89 mm.

Nokka-akselin laakerikannen, M8, kiristysmomentti on 18Nm.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin