Autotohtorille vai ei
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07
Autotohtorille vai ei
Tuli ostettua uudehko iso Saab. Mitä on kansa mieltä, missä ammattilaisen suorittama kuntotarkistus kannattaa suorittaa Oulun alueella? Autotohtorilla, jossain tietyllä korjaamolla, jossain muualla? Mistä saa ammattitaitoa edullisesti?
Hemmo
Hemmo
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Eikö nuo Autotohtoroinnit yleensä tehdä ennen ostopäätöstä
No juu, mutta onnea vaan uudelle uudehkon ison Saabin omistajalle
Autotohtorilta saanee aika hyvän käsityksen auton peruskunnosta, itselläni ei ole kokemusta, mutta melkolailla "varma" valinta se kuitenkin lienee??


Autotohtorilta saanee aika hyvän käsityksen auton peruskunnosta, itselläni ei ole kokemusta, mutta melkolailla "varma" valinta se kuitenkin lienee??
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07
Toki autolla ajelin ja kuntoa arvioin silmämääräisesti ja perstuntumalta sen mitä pystyin, ilman hallitunkkia, ammattityökaluja ja erityisesti ilman ammattitaitoa ja saabbi-silmää. Tällä systeemillä on entisetkin autot käytettynä tutkailtu ja yleiskunnon osalta harkintakyky on tähän asti riittänyt. Tuurillakin lienee osuutta asiaan.
Mutta käytetty mikä käytetty. Kulutusosien kuntoarvio kiinnostaa saabbia paremmin tuntevalta: tietää ettei päivitä turhaan esim. alustaa. Tekniikan osalta olen ajatellut asian niin että mikäli selviä ongelmia löytyy niin sitten sitkeästi myyjän juttusille takuun puitteissa. Siksi tämä retroaktiivinen taktiikka.
Siis: mitkä on vaihtoehdot Oulussa, mistä löytyy saab-silmää?
Mutta käytetty mikä käytetty. Kulutusosien kuntoarvio kiinnostaa saabbia paremmin tuntevalta: tietää ettei päivitä turhaan esim. alustaa. Tekniikan osalta olen ajatellut asian niin että mikäli selviä ongelmia löytyy niin sitten sitkeästi myyjän juttusille takuun puitteissa. Siksi tämä retroaktiivinen taktiikka.
Siis: mitkä on vaihtoehdot Oulussa, mistä löytyy saab-silmää?
mulla tasan yks kokemus autotohtorista vuosien takaa ja siitä opin että lienee erityisen suuri merkitys sillä, kuka on tohtorina. minulle nuoren kaverin "tohtoroinnista" jäi käteen vain suuntaviiva että auto on kohtuullisen hvyässä kunnossa, mutta jäin kaipaamaan yksityiskohtaisepaa selontekoa auton terveydentilasta (mitä en silloin osannut vaatia kun ymmärsin tekniikasta vielä vähemmän mitä nyt).
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Vein tonnarin tällä viikolla eräälle katsastusasemalle autotohtoroitavaksi. Auton ostosta on kulunut jo pari kuukautta, joten myöhässä minäkin olin liikkeellä.
Tarkastuksen suorittanut katsastusmies vaikutti aika tarkalta, mikä oli ihan hyvä asia. Niin kutsuttu vaihtotarkastus maksoi 75 euroa, eli kalliimpi kuin katsastus, mutta oli perusteellisempi kuin normaali katsastus. Sitäpaitsi suhtauduin hieman varauksellisesti viime joulukuussa tehtyyn varsinaiseen katsastukseen, koska silloin auto oli ison autoliikkeen omaisuutta. Autotohtori kumosi "vainoharhaiset" epäilyni siitä, että sillä voisi olla väliä käykö Matti Meikäläinen yksittäisen auton vaiko iso liike katsastamassa 10 autoa kerralla.
Joitakin vikoja löytyikin mm etujarrulevyt olivat vain 20mm paksut - joten ne täytyy vaihtaa uusiin 25-millisiin. Jarrunesteen kiehumispiste oli 188 astetta, joten nekin pitäisi vaihtaa. Suosituksen mukaan alle 190 asteen tuloksella ne kannatta vaihtaa. 155 astetta taitaa olla kriittinen raja. Todettiin, myös että kansivikaa ei ole ja että automaattivaihteisto toimii moitteettomasti.
Ahtimen kuntoa täytyy tutkia, kun katsatusmies totesi noin 5 minuuttia kestäneellä koeajolenkillä, ettei autossani ole ainakaan ahdinta.
Löytyyhän sieltä 2,3t:n Garrett. Turbopotkua ei tosiaan tunnu, mutta tehoton se ei mielestäni ole. Hyvin vääntää jo alakierroksilla. Miten on? Kuuluisiko selvä potku tuntua automaattivaihteisella 2,3 matalapaineturbolla, ja jos kuuluisi niin millä kierroksilla?
Tarkastuksen suorittanut katsastusmies vaikutti aika tarkalta, mikä oli ihan hyvä asia. Niin kutsuttu vaihtotarkastus maksoi 75 euroa, eli kalliimpi kuin katsastus, mutta oli perusteellisempi kuin normaali katsastus. Sitäpaitsi suhtauduin hieman varauksellisesti viime joulukuussa tehtyyn varsinaiseen katsastukseen, koska silloin auto oli ison autoliikkeen omaisuutta. Autotohtori kumosi "vainoharhaiset" epäilyni siitä, että sillä voisi olla väliä käykö Matti Meikäläinen yksittäisen auton vaiko iso liike katsastamassa 10 autoa kerralla.
Joitakin vikoja löytyikin mm etujarrulevyt olivat vain 20mm paksut - joten ne täytyy vaihtaa uusiin 25-millisiin. Jarrunesteen kiehumispiste oli 188 astetta, joten nekin pitäisi vaihtaa. Suosituksen mukaan alle 190 asteen tuloksella ne kannatta vaihtaa. 155 astetta taitaa olla kriittinen raja. Todettiin, myös että kansivikaa ei ole ja että automaattivaihteisto toimii moitteettomasti.
Ahtimen kuntoa täytyy tutkia, kun katsatusmies totesi noin 5 minuuttia kestäneellä koeajolenkillä, ettei autossani ole ainakaan ahdinta.

Sakari Satku kirjoitti: Kuuluisiko selvä potku tuntua automaattivaihteisella 2,3 matalapaineturbolla, ja jos kuuluisi niin millä kierroksilla?
Ei kai siinä kovin kummoista potkua voi tuntua kun minä en omasta täyspaineisestakaan mitään "selvää" potkua huomaa, mittarin mukaan ahtaa kumminkin normaalisti (ainakin 470tkm ajetuksi

-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Kiitos vastauksesta!
Tuota minäkin ajattelin. Joskus olen kuitenkin koeajanut OG 900 T8:aa ja NG 900T:tä ja niissä tehot todella tulee ketsuppipulloefektillä eli heikon alakierrosväännön jälkeen selvä tehonlisäys kun moottori on saanut tarpeeksi kierroksia. Jopa 9000 2,0t:ssä oli jonkinlainen potku havaittavissa.
Löytyykö vielä muilta havaintoja/mielipiteitä?
Tuota minäkin ajattelin. Joskus olen kuitenkin koeajanut OG 900 T8:aa ja NG 900T:tä ja niissä tehot todella tulee ketsuppipulloefektillä eli heikon alakierrosväännön jälkeen selvä tehonlisäys kun moottori on saanut tarpeeksi kierroksia. Jopa 9000 2,0t:ssä oli jonkinlainen potku havaittavissa.
Löytyykö vielä muilta havaintoja/mielipiteitä?
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Kyllä tuosta tohtoroinnista on minulle ollut apua; kun ostin aikoinaan tuon OG9-3:n kävi se tohtorilla.
Siellä selvisi öljypohjan vuoto, jonka myyjäliike korjasi mukisematta. Lisäksi myyjän kanssa sovittiin, että kaikki "korjattava" sarekkeeseen merkityt kohdat korjataan myyjäliikkeen piikkiin. Näin sain uuden sumuvalon ja ohjauskulmien säädön.
Ilman autotohtoria tuskin olisin noin uuden auton (52tkm) kohdalla edes epäillyt jotain öljyvuotoa, kulmista puhumattakaan.
Tonnari kävi myös tohtorilla, mutta sai puhtaat paperit.
Siellä selvisi öljypohjan vuoto, jonka myyjäliike korjasi mukisematta. Lisäksi myyjän kanssa sovittiin, että kaikki "korjattava" sarekkeeseen merkityt kohdat korjataan myyjäliikkeen piikkiin. Näin sain uuden sumuvalon ja ohjauskulmien säädön.
Ilman autotohtoria tuskin olisin noin uuden auton (52tkm) kohdalla edes epäillyt jotain öljyvuotoa, kulmista puhumattakaan.
Tonnari kävi myös tohtorilla, mutta sai puhtaat paperit.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 55
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 19:07
- Paikkakunta: Turku
Näinhän se kieltämättä on. Yritän kuitenkin vastustaa steg 1:n houkutusta ainakin tämän vuoden. Kun kirjoitin, että mainittu 2,3tA sopii herrasmiehelle, en välttämättä tarkoittanut sillä itseäni.Mimmi kirjoitti:Niinpä. Kunnes pääset ajamaan täysipaineista (ja mielummin vielä chipattua), jolloin alkaa PAHA varustelukierre

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Paras hinta-saatu hevosmäärä suhde.Mimmi kirjoitti:Steg 1 on jo TODELLA suuri muutos verrattuna orkkismatalapaineeseen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
-
- "Kaasari"
- Viestit: 13
- Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 07:07
Käytin Tohtorilla, tehtiin 75 eskon vaihtoautotarkastus Tohtorin suosituksesta uudehkon auton ollessa kyseessä. Suoritus vakuutti, kiitin kädestä pitäen. Harvinaista palveluasennetta pohjolassa.
Vikalista oli erittäin lyhyt, hymyilytti kummasti kun tekniikka ja pellit oli paremmassa kunnossa kuin mitä uskalsin odottaa. Vikalista kädessä auton myyjän pakeille, ja ilman mitään mutinoita lupa korjauttaa myyjän piikkiin, aivan kuten pitääkin. Homma haukkui hintansa, piilevää vikaa en olisi muuten löytänyt vähällä kummalla.
Vikalista oli erittäin lyhyt, hymyilytti kummasti kun tekniikka ja pellit oli paremmassa kunnossa kuin mitä uskalsin odottaa. Vikalista kädessä auton myyjän pakeille, ja ilman mitään mutinoita lupa korjauttaa myyjän piikkiin, aivan kuten pitääkin. Homma haukkui hintansa, piilevää vikaa en olisi muuten löytänyt vähällä kummalla.
Sama homma täällä - kaupat oli tehty, mutta vein autotohtorille ja vikalistan kanssa sitten autoliikkeeseen, että voisko näitä vaihtaa takuunatevisu kirjoitti:Kyllä tuosta tohtoroinnista on minulle ollut apua; kun ostin aikoinaan tuon OG9-3:n kävi se tohtorilla.
Siellä selvisi öljypohjan vuoto, jonka myyjäliike korjasi mukisematta. Lisäksi myyjän kanssa sovittiin, että kaikki "korjattava" sarekkeeseen merkityt kohdat korjataan myyjäliikkeen piikkiin. Näin sain uuden sumuvalon ja ohjauskulmien säädön.
Ilman autotohtoria tuskin olisin noin uuden auton (52tkm) kohdalla edes epäillyt jotain öljyvuotoa, kulmista puhumattakaan.
Tonnari kävi myös tohtorilla, mutta sai puhtaat paperit.

#2367
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Saabisti v. 1981-2007, 03/2011-09/2012
3x99, 90, OG+NG900, 9-3, 2x9-5 Wagon, Chrysler Sebring 09/07-03/08,
Dodge Avenger 03/08-03/11, 9-3 TTiD 03/11-09/12, Dodge Avenger 11/12->?
Itellä ainakin hyvä kokemus tuon tonnarin käyttämisestä tohtorilla. Jarruneste osoittautui vaihtokelpoiseksi ja iskarit samaten, sen nyt tosin huomasi muutenkin. Samalla pääsi kurkkimaan auton pohjaa, kun ei tuota nosturia itseltä löydy. Ainut miinus tuli siitä, kun inssi ei saanut mitattua jäähdytysnesteeen pakokaasupitoisuutta vai millä tuo kannen tiiviys nyt sitten tarkastetaankaan.
Joka tapauksessa kannattava sijoitus jos ajattelee, että maksaa n. sadasosan auton hinnasta.

Joka tapauksessa kannattava sijoitus jos ajattelee, että maksaa n. sadasosan auton hinnasta.
9-5 2,3t -03
#2514
#2514