Missä vaiheessa männänrenkaat vaihtoon? pannun korvakkeet?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

itse suunnittelin että olisin hoonannut sylinterit, merkannut männänrenkaiden asennot että menevät takaisin samoille paikoille.
eli siis käyttänyt vanhoja renkaita.
mutta tuo rikkoontumisriski alkoi pelottaa, koetetaan nyt sitten uusilla (halpis)tarvikerenkailla :)
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

V-M kirjoitti:
tema kirjoitti:Ei pidä paikkaansa mitä tulee vanhojen renkaiden takaisin laittoon.
jne...

Nooh... Sylinterihän ei ole pyöreä (muuta kuin uutena ja kylmänä). Ollaanko tästä samaa mieltä?
Kyllä.
Sylinteriryhmän lämmetessä tapahtuu muodon muutoksia sekä sylinteri ryhmässä että männässä. Joka taasen aiheuttaa sen että männän rengas kuluu tuohon sylinterin muotoon sopivaksi. Tottakai sinne voi laittaa vanhat renkaat sitä kai ei kukaan ole väittänytkään, mutta puristuksia sinne ei saa hyväksi kuin hyvällä tuurilla (sattuu renkaat samaan asentoon kuin ne oli pois otettaessa).
Mitä tahansa mekaniikkaa purettaessa/kasatessahan pitäisi pyrkiä saamaan toisiinsa sovittuneet osat takaisin samaan asentoon samoihin paikkoihin, vai mitä? Tavallinen jousikuormitteinen jalkahooni ei sitä paitsi edes poista soikeutta.
Toisekseen renkaan pinta kiillottuu ja kovettuu uutena niin että renkaan kulumista ei tapahdu juurikaan tuon kiillottumisen jälkeen, Renkaan "kuluminen" on lähinnä puristus jännityksen vähenemistä ja rengas uran kasvaminen männässä.
Unohdin mainita tuosta uran kulumisesta, mutta sitten menee jo mäntä uusiksi joten hiukan ohi. Viittasin myös tuntien täyttymiseen, millä tarkoitin juurikin metallin väsymistä. Vastine oli suunnattu perustelemaan miksi ei välttämättä tarvitse vaihtaa renkaita.
(osaltaan hoonaus on juuri tätä varten koska kitka on kovinta alussa ja voiteluaine vähentää kitkaa ja poistaa siten lämpöä sylinteristä ja renkaista). jne jne... kirjallisuudessa tuosta on lisää.
No toimii pikemminkin toisin päin. Eli hoonaus on karkea ja epätasainen pinta minkä männänrengas hioo tasaiseksi jolloin jäljelle jää ainoastaan ohuet öljyurat pohjalle. Eli miksi liika "babyminen" ei ole hyväksi sisäänajossa=epätasaisuutta=öljynkulutusta/heikompia puristuksia.
V-M
Hoonauksella kyllä siis saadaan renkaat sopeutumaan paremmin sylinterin muotoon, mutta jos sylinteri on mitoissaan ja renkaiden puristusvoima tallessa väitän, että siviili moottorissa melko merkityksetön tekijä. Kuinka paljon puristuksia hukataan jos hukataan, en osaa sanoa. Nyt tarkoitan siis edelleen "kunnossa olevaa mottia"

Toivottavasti sait selvää. Kiva keskustella asiasta :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

saabastelija kirjoitti:itse suunnittelin että olisin hoonannut sylinterit, merkannut männänrenkaiden asennot että menevät takaisin samoille paikoille.
eli siis käyttänyt vanhoja renkaita.
mutta tuo rikkoontumisriski alkoi pelottaa, koetetaan nyt sitten uusilla (halpis)tarvikerenkailla :)
Jos hoonataan niin vaihdetaan ne renkaat samalla, ja toisinpäin.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Juu se tavallinen jousi hooni ei tee muuta kuin myötäilee sylinteriä.

No lähinnä tarkoitin tuolla öljyllä ja kitkalla sitä että, se hioutuminen ei muutu liiaksi lämmöksi -> leikkautuminen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

V-M kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.

V-M
No sitten olen lukenut ja antanut itseni ymmärtää väärin...

Onko sekin sitten hölynpölyä kun luulin ettei niitä renkaita tarvitse laittaa asteen/millin kymmenyksen tarkkuudella oikein, kunhan on eri puolella mäntää. Kai loppukin on ihan puppua, mun auto todellakin syö öljyä vitusti ja kusee bensat öljyihin.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

- :D mielenkiintoisia asiantuntia kommentteja ollut tarjolla! :P :?
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
petromies
"Viggen"
Viestit: 660
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 23:02
Paikkakunta: Oulun seutu

Viesti Kirjoittaja petromies »

Koneen kasaaminen vanhoilla männänrenkailla on todellakin erikoistilanne. Jos siihen päädytään pitää sylinterin hoonata kevyesti vaikka smirkelituukilla jotta lasittuneisuus saadaan pois ja renkaat pääsevät sopeutumaan uuteen asentoon.
Hoonilla ei kannata ruveta sylinteriä pyöreäksi hiomaan, vaika onhan se joku joskus mopon sylinterin hiomanauhalla ja puukapulalla seuraavaan ylikokoon porannut
Täällä on puhuttu männänrengasurien puhtaudesta mutta samalla pitää hoksata puhdistaa öljyrengasuran pohjalla olevat reiät / hahlot jotka poistavat renkaan kaapiman liian öljyn männän sisäpuolelle. 99:n "ominaisuutena" oli aikanaan, että Karl Schmidt männissä oli paluureikänä vain 2,5mm reikä ja se karstoittui umpeen. Koneet piti rengastaa 100000 km välein. Tilanne korjaantui kun reiät porattiin 4mm:ksi.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

f-19 kirjoitti:
V-M kirjoitti:
f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.

V-M
No sitten olen lukenut ja antanut itseni ymmärtää väärin...

Onko sekin sitten hölynpölyä kun luulin ettei niitä renkaita tarvitse laittaa asteen/millin kymmenyksen tarkkuudella oikein, kunhan on eri puolella mäntää. Kai loppukin on ihan puppua, mun auto todellakin syö öljyä vitusti ja kusee bensat öljyihin.
Ei tarvi laittaa millinkään tarkuudella hahloa kohalleen, kunhan rengas väli on kunnossa. Tuosta paikasta on muutamaankin koulukuntaa, kunhan eka rengas ei ole paine puolella niin silloin on puolet voitettu. Ite laitan tuonne ei paine puolelle molemmat puristus renkaat (eli n.120ast), jotkut laitaa sitten tuolla 180 ast mallilla. Anteeksi että oikaisin. :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tema kirjoitti:Eli miksi liika "babyminen" ei ole hyväksi sisäänajossa=epätasaisuutta=öljynkulutusta/heikompia puristuksia.
Männänrenkaiden sisäänajo vaatii kohtuullisen suuria sylinteripaineita, että renkaat laajenevat ja puristuvat riittävästi sylinterin seinämiä vasten.
Vaihtelevaa ajoa, hetkittäin lämä tiskissä, ei kuitenkaan punaviivoille :wink:

Idea on saada hoonausjäljet kulumaan sopivasti siten, että sinne jää vielä vähän tilaa öljylle mutta sylinterin ja männänrenkaan kosketuspinta-ala on mahdollisimman suuri.
Täten saadaan männän lämpökuorma siirtymään tehokkaammin pois ja parempi tiivistys.

Periaatteessa männänrenkaat siis ovat ainoat kohdat mistä mäntä pääsee "tuulettamaan" lämpöä pois,
ts. öljyruiskut lohkoon ovat H*LVETIN hyvä idea :!:

Jos sisäänajo on liian lempeä, hoonausurat eivät kulu riittävästi ja öljykalvo renkaan ja sylinterin välissä on liian paksu, sylinteri lasittuu nopeasti.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Pyörivät männänrenkaat :D ...
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24637
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie sain ohjeet männänrenkaiden sisään ajoon että välill tekee moottorijarrutuksia .silloin renkaat hiotuu paremmin!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

nalleolut kirjoitti:mie sain ohjeet männänrenkaiden sisään ajoon että välill tekee moottorijarrutuksia .silloin renkaat hiotuu paremmin!
Johonkin taisin jo kirjottaa tuon sisäänajo ohjeen... haulla löytynee.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

oletteko mitanneet uusista männänrenkaista katkosvälyksen vai voiko luottaa siihen että on ok ilman viilailua?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

saabastelija kirjoitti:oletteko mitanneet uusista männänrenkaista katkosvälyksen vai voiko luottaa siihen että on ok ilman viilailua?
Mitattava on. Tietty jos laittaa kuluneeseen eikä koneistettuun niin yleensä katkos väli on tietysti liian suuri. Mutta sillehän ei voi tehdä mitään.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jep. Tarkasta aina . Harvemmin vaparissa on niin kuluneet pytyt että tulee liian isot päittäisvälykset mutta Turboissa on tavattu pykälää pytyissä koska ahtot "päällä" painaa paine renkaita pyttyjä vasten myös periaatteessa imutahdin aikana mitä ei taas vapari tee. Kaikki rengaspaineet ei perustu todellakaan männänrenkaan omaan paineeseen/ voimaan sylinteriä vasten vaan työtahdin aikana paine painaa renkaita sylinteriä vasten.

Niin ja jos männänrenkaat pyörisivät niin eihän katkoskohtia tarvitsi katsoa mihinkohti ne tulee koska eihän ne pysyisi toisiinsa nähden kohdillaan vai onko niillä renkailla navigaattorit jotta voivat seurata toisiaan ... :lol:

Koneremontit perustuu tietoon, taitoon ja hyviin osiin, ei tuuriin.
Kaikki kannattaa tarkastaa huolella.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin