eli siis käyttänyt vanhoja renkaita.
mutta tuo rikkoontumisriski alkoi pelottaa, koetetaan nyt sitten uusilla (halpis)tarvikerenkailla

Kyllä.V-M kirjoitti:jne...tema kirjoitti:Ei pidä paikkaansa mitä tulee vanhojen renkaiden takaisin laittoon.
Nooh... Sylinterihän ei ole pyöreä (muuta kuin uutena ja kylmänä). Ollaanko tästä samaa mieltä?
Mitä tahansa mekaniikkaa purettaessa/kasatessahan pitäisi pyrkiä saamaan toisiinsa sovittuneet osat takaisin samaan asentoon samoihin paikkoihin, vai mitä? Tavallinen jousikuormitteinen jalkahooni ei sitä paitsi edes poista soikeutta.Sylinteriryhmän lämmetessä tapahtuu muodon muutoksia sekä sylinteri ryhmässä että männässä. Joka taasen aiheuttaa sen että männän rengas kuluu tuohon sylinterin muotoon sopivaksi. Tottakai sinne voi laittaa vanhat renkaat sitä kai ei kukaan ole väittänytkään, mutta puristuksia sinne ei saa hyväksi kuin hyvällä tuurilla (sattuu renkaat samaan asentoon kuin ne oli pois otettaessa).
Unohdin mainita tuosta uran kulumisesta, mutta sitten menee jo mäntä uusiksi joten hiukan ohi. Viittasin myös tuntien täyttymiseen, millä tarkoitin juurikin metallin väsymistä. Vastine oli suunnattu perustelemaan miksi ei välttämättä tarvitse vaihtaa renkaita.Toisekseen renkaan pinta kiillottuu ja kovettuu uutena niin että renkaan kulumista ei tapahdu juurikaan tuon kiillottumisen jälkeen, Renkaan "kuluminen" on lähinnä puristus jännityksen vähenemistä ja rengas uran kasvaminen männässä.
No toimii pikemminkin toisin päin. Eli hoonaus on karkea ja epätasainen pinta minkä männänrengas hioo tasaiseksi jolloin jäljelle jää ainoastaan ohuet öljyurat pohjalle. Eli miksi liika "babyminen" ei ole hyväksi sisäänajossa=epätasaisuutta=öljynkulutusta/heikompia puristuksia.(osaltaan hoonaus on juuri tätä varten koska kitka on kovinta alussa ja voiteluaine vähentää kitkaa ja poistaa siten lämpöä sylinteristä ja renkaista). jne jne... kirjallisuudessa tuosta on lisää.
Hoonauksella kyllä siis saadaan renkaat sopeutumaan paremmin sylinterin muotoon, mutta jos sylinteri on mitoissaan ja renkaiden puristusvoima tallessa väitän, että siviili moottorissa melko merkityksetön tekijä. Kuinka paljon puristuksia hukataan jos hukataan, en osaa sanoa. Nyt tarkoitan siis edelleen "kunnossa olevaa mottia"V-M
Jos hoonataan niin vaihdetaan ne renkaat samalla, ja toisinpäin.saabastelija kirjoitti:itse suunnittelin että olisin hoonannut sylinterit, merkannut männänrenkaiden asennot että menevät takaisin samoille paikoille.
eli siis käyttänyt vanhoja renkaita.
mutta tuo rikkoontumisriski alkoi pelottaa, koetetaan nyt sitten uusilla (halpis)tarvikerenkailla
No sitten olen lukenut ja antanut itseni ymmärtää väärin...V-M kirjoitti:Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
V-M
Ei tarvi laittaa millinkään tarkuudella hahloa kohalleen, kunhan rengas väli on kunnossa. Tuosta paikasta on muutamaankin koulukuntaa, kunhan eka rengas ei ole paine puolella niin silloin on puolet voitettu. Ite laitan tuonne ei paine puolelle molemmat puristus renkaat (eli n.120ast), jotkut laitaa sitten tuolla 180 ast mallilla. Anteeksi että oikaisin.f-19 kirjoitti:No sitten olen lukenut ja antanut itseni ymmärtää väärin...V-M kirjoitti:Eipä juuri pahemmin metsään vois mennä...tuo ymmärrys tämän osalta. Eikä tuo jatkokaan juuri yhtään parantunut.f-19 kirjoitti:Mitä minä olen asiaa ymmärtänyt niin esim. hoonausjäljet ovat osaksi sitä varten että männänrenkaat saadaan pyörimään urissaan, eli renkaiden kuuluu pyöriä. Hoonausjäljet myös auttavat pitämään öljyä sylinterein seinämillä, ja vielä muitakin hyötyjä tarkoituksia noilla jäljillä taitaa olla.
V-M
Onko sekin sitten hölynpölyä kun luulin ettei niitä renkaita tarvitse laittaa asteen/millin kymmenyksen tarkkuudella oikein, kunhan on eri puolella mäntää. Kai loppukin on ihan puppua, mun auto todellakin syö öljyä vitusti ja kusee bensat öljyihin.
Männänrenkaiden sisäänajo vaatii kohtuullisen suuria sylinteripaineita, että renkaat laajenevat ja puristuvat riittävästi sylinterin seinämiä vasten.tema kirjoitti:Eli miksi liika "babyminen" ei ole hyväksi sisäänajossa=epätasaisuutta=öljynkulutusta/heikompia puristuksia.
Johonkin taisin jo kirjottaa tuon sisäänajo ohjeen... haulla löytynee.nalleolut kirjoitti:mie sain ohjeet männänrenkaiden sisään ajoon että välill tekee moottorijarrutuksia .silloin renkaat hiotuu paremmin!
Mitattava on. Tietty jos laittaa kuluneeseen eikä koneistettuun niin yleensä katkos väli on tietysti liian suuri. Mutta sillehän ei voi tehdä mitään.saabastelija kirjoitti:oletteko mitanneet uusista männänrenkaista katkosvälyksen vai voiko luottaa siihen että on ok ilman viilailua?