Mitä tehdä vanhalle turbolle?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ismo
"Ruisku"
Viestit: 109
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 18:06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ismo »

Tännepäin saa lahjoitella ylimääräisen oloisia turboja.
Täytyyhän sitä kanssaharrastajaa auttaa tilanpuutosongelmissa.
:D
Vakavasti puhuen: tässä olisi pikku rojekti suunnitteilla, johon tarvitsisin 2 pikkuturboa... (halvempi = parempi ja kuntoon tai kestoikään ei suuremmin tuijoteta)
Viimeksi muokannut Ismo, La Helmi 25, 2006 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaimot elävät miehiään pidempään, koska heidän ei tarvitse olla naimisissa naisen kanssa.
izengard@irc
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei kait siellä ole luultavasti muuta vikaa kuin ne männänrenkaan näköiset tiivisteet on karstoittuneet kiinni akseliin, eli turbo osiksi ja akselin puhdistus ja takasisin läjään, ei tarvitse välttämättä edes korjaussarjaa.
b2x5-kone kun huohottelee aika iloisesti niin karstaakin kertyy ihan reilusti. Luulen ettei Mitsu kestä yhtään sen kauempaa, tokihan uutena toimii jonkin aikaa ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:Ei kait siellä ole luultavasti muuta vikaa kuin ne männänrenkaan näköiset tiivisteet on karstoittuneet kiinni akseliin, eli turbo osiksi ja akselin puhdistus ja takasisin läjään, ei tarvitse välttämättä edes korjaussarjaa.
b2x5-kone kun huohottelee aika iloisesti niin karstaakin kertyy ihan reilusti. Luulen ettei Mitsu kestä yhtään sen kauempaa, tokihan uutena toimii jonkin aikaa ;)
Joopa joo, mitä noita Garretteja on nähty, niin päittäisvälystä saattaa olla useampi milli tai siivet ottaa kiinni pesään jne... Että siitä vain tiivisteitä vaihtaamaan :lol: Mitsujen hajoamisesta alle 200K en ole kuullut ja ne saa kyllä korjattuakin...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Ei kait siellä ole luultavasti muuta vikaa kuin ne männänrenkaan näköiset tiivisteet on karstoittuneet kiinni akseliin, eli turbo osiksi ja akselin puhdistus ja takasisin läjään, ei tarvitse välttämättä edes korjaussarjaa.
b2x5-kone kun huohottelee aika iloisesti niin karstaakin kertyy ihan reilusti. Luulen ettei Mitsu kestä yhtään sen kauempaa, tokihan uutena toimii jonkin aikaa ;)
Joopa joo, mitä noita Garretteja on nähty, niin päittäisvälystä saattaa olla useampi milli tai siivet ottaa kiinni pesään jne... Että siitä vain tiivisteitä vaihtaamaan :lol: Mitsujen hajoamisesta alle 200K en ole kuullut ja ne saa kyllä korjattuakin...

Eski
Eli korjaussarjaa vaan garretiin :D
En suostu hyväksymään Garretin huonoutta :lol:
Täytyypä huoltaa tuo oma Garretti ja laittaa tuo uusi Mitsu myyntiin
:D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti: Täytyypä huoltaa tuo oma Garretti ja laittaa tuo uusi Mitsu myyntiin
:D
Pitäisiköhän minun ostaa se varalle, vaikka Mitsu ei koskaan rikki menekkään :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Täytyypä huoltaa tuo oma Garretti ja laittaa tuo uusi Mitsu myyntiin
:D
Pitäisiköhän minun ostaa se varalle, vaikka Mitsu ei koskaan rikki menekkään :lol:

Eski
Voin myydä sinulle myöskin huoltamani Garretin :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Omasta Garretti hajos niin totaalisesti että sitä ei paljon tiivisteillä korjailla.Pitäis vaihtaa kaikki sisuskalut meinaan päivä paistaa läpi. :lol: No eipä sieltä muuten oliskaan ehtiny 60km matkalla 3 litraa öljyä läpi tulemaan. :wink:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Turbonvaihto aloitettu eli nappasin putkia irti, eivät ne tai läppäkotelo olleet sen öljyisempiä kuin vaikkapa tuossa tonnarissani jolla on ajettu saman verran ja jossa on uusi (30tkm ajettu) ahdin.
Pitkittäisvälystä ei tuntunut yhtään eikä pystysuuntaistakaan normaalia enempää. Joko GT17 on mahtavan kestävä ahdin tai sitten tuohon on vaihdettu se hiljattain.
Tilasin tuon Mitsun koska luulin ahtimen olevan sökö kun auto ei kulkenut viriboksillakaan mihinkään, ja turbo heräsi kunnolla vasta 3500rpm, no perusahdot olivat mitä sattuu (seikka joka puoltaa myöskin turbonvaihtoa ja italialaisittain suoritettua perusahtojen säätöä :) ).
Perusahtojen säädön jälkeen kulku on ollut jokseenkin hymyä herättävää.
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Helmi 24, 2006 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
SammyWagon
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja SammyWagon »

Turbo remppaa voi kysästä tuolta http://www.professionalmotor.fi/index.php
Itse korjautin oman GT17:sen tuolla vähän yli vuosi sitten ja kyllähän tuo ainakin vielä laulaa (kop kop).
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Minkäsvuoksi tuo Mitsubishi menee heittämällä garretin tilalle? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tässä muutama kuva noin 150K ajetusta GT17-öljypolttimesta:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Siitä tiivisteiden vaihdolla hyvä puhallin, siinähän on sliipatut siivetkin valmiina :lol:

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuon siivethän olivat vielä hyvässä kunnossa, kasasin yhden og-satkun garretin josta oli isoja paloja pois siivistä, ja hyvin toimi :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ismo kirjoitti:Tännepäin saa lahjoitella ylimääräisen oloisia turboja.
Täytyyhän sitä kanssaharrastajaa auttaa tilanpuutosongelmissa.
:D
Vakavasti puhuen: tässä olisi pikku rojekti suunnitteilla, johon tarvitsisin 2 pikkuturboa... (halvempi = parempi ja kuntoon tai kestoikään ei suuremmin tuijoteta)
Mikäs on Ismolla mielessä (siis puhaltimien kanssa?) :wink: Mulla on hyllyssä kaks kkk14 puhallinta (2L dieseleistä) odottamassa kunhan saan pakosarjan noille tehtyä nelosen kylkeen. :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

ng900aero kirjoitti:Tuon siivethän olivat vielä hyvässä kunnossa, kasasin yhden og-satkun garretin josta oli isoja paloja pois siivistä, ja hyvin toimi :lol:
Kyllä tuon GT17:n laakerointi on sellainen holkkiviritys, että ei sitä ole korjattavaksi edes tarkoitettu...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eski kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Tuon siivethän olivat vielä hyvässä kunnossa, kasasin yhden og-satkun garretin josta oli isoja paloja pois siivistä, ja hyvin toimi :lol:
Kyllä tuon GT17:n laakerointi on sellainen holkkiviritys, että ei sitä ole korjattavaksi edes tarkoitettu...

Eski
Holkithan niissä kaikissa on, paitsi kuulalaakerillisissa :)
Uskotaan jo ettei tuon GT17 korjaaminen ole maailman fiksuin teko ;) Mielenkiinnosta tempaisen kanssa omani auki ja katson mitä on syönyt, luultavasti öljyä :) .
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin