Coolerin asennus T8:iin
Coolerin asennus T8:iin
Löytyyköhän keneltäkään kokemusta coolerin asentamisesta T8:iin? Osoitteesta http://www.saabnet.com/sites/8vintercool/ löytyi aika havainnolliset asennusohjeet, mutta muutama kohta askarruttaa hieman...
Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?
Öljynjäähdyttimen siirtäminen. Kenno on IC:n edessä ja putket coolerin alakiinnikkeen tiellä. Yhdessä Aerossa näytti kyllä olevan samanlainen öljynjäähdytin samalla paikalla... Toinen vaihtoehto on vaihtaa T16:n öljynjäähdytin tilalle. Olisikohan jollain kuvaa T16 öljycoolerista ja paikasta missä se sijaitsee?
Alavesiletkukin pitäisi vaihtaa vanhemman T16:n letkuun.
Muovisen imuputken tilalle pitäisi vaihtaa B-turbon alumiininen putki. En löytänyt ohjeesta mihin se magneettiventtiililtä imuputkeen tuleva letku työnnetään..?
Löytyisiköhän jostain kuvia T8:sta, jossa on tehtaalla asennettu cooleri?
Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?
Öljynjäähdyttimen siirtäminen. Kenno on IC:n edessä ja putket coolerin alakiinnikkeen tiellä. Yhdessä Aerossa näytti kyllä olevan samanlainen öljynjäähdytin samalla paikalla... Toinen vaihtoehto on vaihtaa T16:n öljynjäähdytin tilalle. Olisikohan jollain kuvaa T16 öljycoolerista ja paikasta missä se sijaitsee?
Alavesiletkukin pitäisi vaihtaa vanhemman T16:n letkuun.
Muovisen imuputken tilalle pitäisi vaihtaa B-turbon alumiininen putki. En löytänyt ohjeesta mihin se magneettiventtiililtä imuputkeen tuleva letku työnnetään..?
Löytyisiköhän jostain kuvia T8:sta, jossa on tehtaalla asennettu cooleri?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Coolerin asennus T8:iin
Samaa "projektia" aloittelin eilen syylärin vaihdon yhteydessä, kohteena -84 T8 automaagilla. Tuli muuten nyt jo n. puolen vuoden omistajuuden jälkeen huomattua, että tuossa on turbona Mitsun TE05 ja sille vesijäähykin rakennettu jonkun entisen omistajan toimestaEski kirjoitti:Löytyyköhän keneltäkään kokemusta coolerin asentamisesta T8:iin? Osoitteesta http://www.saabnet.com/sites/8vintercool/ löytyi aika havainnolliset asennusohjeet, mutta muutama kohta askarruttaa hieman...
Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?

Sen verran mallailin, että öljycooleri saa jäädä paikalleen, tuskin tuo IC:n alakiinnike on edes kovin tarpeellinen. Nuo Eskin laittaman linkin ohjeet neuvovatkin poistamaan pre-heat systeemin. Hyvä niin, sillä ei ole mitään toivoa saada sitä läppähärdelliä ilmanputsarin boksiin kiinni ja IC:tä vielä mahtumaan. Kiva olisi tosin tietää, että onko tuosta mitään suurempaa haittaa tuon poistamisesta??
Se oli myös "iloinen" uutinen, että tuo ei-IC T8:n stanttusnorkkelikin sopii pienellä sovittamisella, eilen jäin vielä siihen luuloon, että sekin pitää hommata...
Mikäs idea tuossa alavesiletkun modauksessa on? Ei se siellä näyttäisi paljoa ahistavan, kaikenlisäksi tässä tapauksessa on tuo turbon vesijäähyn haarakin rakennettu tuohon alavesiletkuun, niin taidan jättää senkin "modaamatta".
Muita asennusvinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan myös kiitollisena!
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Coolerin asennus T8:iin
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattunaEski kirjoitti: Olisikohan jollain kuvaa T16 öljycoolerista ja paikasta missä se sijaitsee?

Huomattavaa on että myös spoikka on eri 8/16-venasessa.
Coolerin kyllä saa tuonne laitettua niiden alkuperäisen jäähyn letkujen päälle nojaamaan mutta eri asia on siitä enää mitään hyötyä kun öljynjäähdytin on ilman jo lämmittäny...
Tämänhän saab itsekin poisti jo muistaakseni -84 alkaen turboista ja ruiskustakin kaiketi -87- Eiköhän se turbo aika pian lämmitä tuota ilmaa...Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?
Mutta jos homman haluaa tehä kunnolla niin kun joka tapauksessa joutuu tekeen lisähankintoja joko uudempi jäähy tai vanhaan uudet putket niin yksi vaihtoehto olisi ehkä tämä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=cooleri
Itse en ole vielä kokeillut mutta jos budjetti ei salli vielä kesään mennessä paremman coolerin hommaamista niin sitten tuolleen...
EDIT:Höh, olisi pitäny ensiks tsekata linkki että kuvat vielä näkyis.
No tuossa toi alkuperänen cooleri oli syylärin edessä oikeessa reunassa.
Kuvista olisi aika hyvin selvinny noi putkitukset...
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Helmi 27, 2006 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Coolerin asennus T8:iin
Jep, minua tämä asia askarrutti vuoden 2004 kesällä, kuten alkuperäisen viestin päiväyksestä näkeetetammi kirjoitti: Onkos oma aero kaukanakin talvisäilös ettei pääse siitä katteleen?![]()
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattuna

Eipä tullut silloin sitä cooleria Luxiin laitettua, kun en onnistunut löytämään kaikkia putkenpätkiä ennen kuin koko auto meni paaliin...
Eski
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Coolerin asennus T8:iin
Juu, törkeästi ryöväsin haulla löytämäni vanhan topikin omia kysymyksiä varten.Eski kirjoitti:Jep, minua tämä asia askarrutti vuoden 2004 kesällä, kuten alkuperäisen viestin päiväyksestä näkeetetammi kirjoitti: Onkos oma aero kaukanakin talvisäilös ettei pääse siitä katteleen?![]()
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattuna![]()
Eipä tullut silloin sitä cooleria Luxiin laitettua, kun en onnistunut löytämään kaikkia putkenpätkiä ennen kuin koko auto meni paaliin...
Eski
Minulla olis putket suurinpiirtein läjässä, eli on toivoa saada cooleri paikoilleen ennen kuin menee auto paaliin


Tällä kertaa jätän kyllä öljyjäähyn paikoilleen ja tuuppaan kuulerin sen taakse. Katotaan sitten kesemmällä, josko sen jaksaisi siirtää...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Voi Ville minkä teit, meikäläiselt jäi ihan huomiotta alkuperänen päivämäärä vaikka hieman asiaa ihmettelinkin....
Melkein kyllä kannattaisi nähdä hieman vaivaa tuon coolerin uudelleen sijoittelun muodossa, saa sitten modata apc:ta enempi.

Melkein kyllä kannattaisi nähdä hieman vaivaa tuon coolerin uudelleen sijoittelun muodossa, saa sitten modata apc:ta enempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mitä se sellanen aapeeceen modaaminen oikeee tarkottaa?tetammi kirjoitti:Voi Ville minkä teit, meikäläiselt jäi ihan huomiotta alkuperänen päivämäärä vaikka hieman asiaa ihmettelinkin....![]()
Melkein kyllä kannattaisi nähdä hieman vaivaa tuon coolerin uudelleen sijoittelun muodossa, saa sitten modata apc:ta enempi.

juuei vaineskaan, purkki pidettäneen (melko) vakiona. Ei tuosta automaatista lähdetä repimään mitään huipputehoja, enemmänkin semmoinen fiilistelyauto eikä mikään "kyykyttäjä". Kuulerinkin asennan vain siksi, kun sattui nurkissa pyörimään

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Coolerin asennus T8:iin
Juu, kyllä siihen on Mitsun turbolle vedetty vesiletkut, ja vielä ihan kunnolla (ei ranettamalla sinne päin). Eipä ollut aikasemmin ottanut omaan silmäänkään. Toisaalta, eipä ole ollut paljon tarvetta konepeltiä aukoacarimat kirjoitti: Siis mikä vesijäähy...huomannu sillon olleska
,kyllä tosiaan varmasti yhtä hyvin liikahtaa kuin nykyinen T8 IC manuaali

Syylärikin tuohon oli joskus vaihdettu, ellei sitten Turun Jäähdytinkeskus ole ollut Saabin tehdastoimittaja

Öljyt pitäs vaihtaa askiin (pariin kertaan) ja koneeseen, IC nippuun, akku latinkiin, uudet nesteet ja termari, niin se on kovaa ajoa taas.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
siellä lepää
Noniin, mitäpä parempaa tekemistä sitä Saabistilla olisi, kuin viimeistellä IC:n asennus kahdeksan asteen pakkasessa lumisateessa. Pari fotoakin tuli räiskittyä todisteeksi.
Eli siitä imuilman esilämmittimen (pre-heater tuolla ylempänä topicissa) poistosta jäänyttä mutkapätkää ja joustoletkua käyttämällä saa ilmanoton askarreltua siten, että on IC:llekin tilaa. Osapuilleen näin:

Ilman IC:tä olevan T8:n putki suodatinkotelolta turbolle (tuosta "kumipömpeliltä" lähtevä hiukan lituskainen putki) mahtuu kyllä olemaan, vaikka vähän ahistaakin. Eli siis ei ole välttämätön hankinta IC-mallin putki tähän kohtaan, vaikka yo. linkissä näin opastetaan.

Vielä toinen kuva putkituksesta. Kuten huomaatte, niin turbolta IC:lle menevä paineputki on kotikutoinen viritelmä.

Vielä lähikuva turbon painepuolen putken kiinnityksestä:

Onnistuneen asennuksen päätteeksi minä ja uudet tyttöystäväni lähdimme baariin

No joo...sen verta vahvasti alkoi pukkaamaan lunta, että jätin suosiolla vielä jäähdytysjärjestelmän huuhtomisen, jäähdytysnesteiden ja tomaattiöljyjen vaihdon huomiselle. Kaikenlisäksi akku oli (yllättäen n. 3kk seisonnan jälkeen) aivan finaalissa, eli koeajo on vielä suorittamatta. Mutta eiköhän se huomenissa...
Eli siitä imuilman esilämmittimen (pre-heater tuolla ylempänä topicissa) poistosta jäänyttä mutkapätkää ja joustoletkua käyttämällä saa ilmanoton askarreltua siten, että on IC:llekin tilaa. Osapuilleen näin:

Ilman IC:tä olevan T8:n putki suodatinkotelolta turbolle (tuosta "kumipömpeliltä" lähtevä hiukan lituskainen putki) mahtuu kyllä olemaan, vaikka vähän ahistaakin. Eli siis ei ole välttämätön hankinta IC-mallin putki tähän kohtaan, vaikka yo. linkissä näin opastetaan.

Vielä toinen kuva putkituksesta. Kuten huomaatte, niin turbolta IC:lle menevä paineputki on kotikutoinen viritelmä.

Vielä lähikuva turbon painepuolen putken kiinnityksestä:

Onnistuneen asennuksen päätteeksi minä ja uudet tyttöystäväni lähdimme baariin




No joo...sen verta vahvasti alkoi pukkaamaan lunta, että jätin suosiolla vielä jäähdytysjärjestelmän huuhtomisen, jäähdytysnesteiden ja tomaattiöljyjen vaihdon huomiselle. Kaikenlisäksi akku oli (yllättäen n. 3kk seisonnan jälkeen) aivan finaalissa, eli koeajo on vielä suorittamatta. Mutta eiköhän se huomenissa...

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Viedään nyt tämäkin topikki "maaliin", eli onnistunut, tosin melko lyhyt koeajo on takana 
Pikkuisen tuskainen oli satkun herääminen elämään n. 3kk:n seisonnasta, mutta kyllä se siitä läksi alun yskimisen ja sammuilun jälkeen...
Ei ihan putkeen mennyt tomaattiöljyjen vaihto, kun innostuksissani laskin peräöljyt pihalle...Hetken aikaa ihmettelin, että on prkl kyllä mustaa kuraa toi tomaattiöljy, eikä sitä tullut uloskaan kuin vajaa 1,5litraa. Siinä sitten rupesin asiaa pohtimaan, ja totesin erehdykseni...No, ei muuta kun Nikkilän Essolta hakemaan 80W90 Mobilin mineraalipohjaista lootaöljyä, joten tuli nyt sitten peräöljytkin vaihdettua. Eikä kyllä ollenkaan turha homma, oli meinaan semmosta siirappia vanhat litkut.
Niin, mutta siis hyvin pelasi satku IC:llä, peruspaineisiinkaan ei liene tarvetta koskea, ahtoi vanhoilla tankinpohjallisilla bensoilla punaisen rajalle. Itse asiassa pari kertaa n. 60km/h:n vauhdista kun tuuppasi kickdownille (2. vaihteelle), ampaisi ahdot punaisen puoliväliin, meno nyykähti sekunniksi (fuel cut??) ja sitten taas mentiin. Noh, eiköhän se siitä herkisty, kun suoritan huomisen työmatkasiirtymän (n. 85km) tuolla ja laitan tuoreet löpöt tankkiin.

Pikkuisen tuskainen oli satkun herääminen elämään n. 3kk:n seisonnasta, mutta kyllä se siitä läksi alun yskimisen ja sammuilun jälkeen...
Ei ihan putkeen mennyt tomaattiöljyjen vaihto, kun innostuksissani laskin peräöljyt pihalle...Hetken aikaa ihmettelin, että on prkl kyllä mustaa kuraa toi tomaattiöljy, eikä sitä tullut uloskaan kuin vajaa 1,5litraa. Siinä sitten rupesin asiaa pohtimaan, ja totesin erehdykseni...No, ei muuta kun Nikkilän Essolta hakemaan 80W90 Mobilin mineraalipohjaista lootaöljyä, joten tuli nyt sitten peräöljytkin vaihdettua. Eikä kyllä ollenkaan turha homma, oli meinaan semmosta siirappia vanhat litkut.
Niin, mutta siis hyvin pelasi satku IC:llä, peruspaineisiinkaan ei liene tarvetta koskea, ahtoi vanhoilla tankinpohjallisilla bensoilla punaisen rajalle. Itse asiassa pari kertaa n. 60km/h:n vauhdista kun tuuppasi kickdownille (2. vaihteelle), ampaisi ahdot punaisen puoliväliin, meno nyykähti sekunniksi (fuel cut??) ja sitten taas mentiin. Noh, eiköhän se siitä herkisty, kun suoritan huomisen työmatkasiirtymän (n. 85km) tuolla ja laitan tuoreet löpöt tankkiin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
eipäs viedäkkään topiccia vielä maaliin..V.J.S kirjoitti:Viedään nyt tämäkin topikki "maaliin", eli onnistunut, tosin melko lyhyt koeajo on takana

kaverilla olisi myynnissä scanian cooleri. mitoista ei vielä ole oikeastaan mitään hajua, mutta mikään hirveän kokoinen ei pitäis olla.
jokatapauksessa se pitäis tuohon keulalle saada mahtumaan, eli keulaa joutuu himan leikkaamaan putkien takia..


onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Ei ole, aina isompi parempi.gls kirjoitti: onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?


Tosin niin kauan kuin autossa on ilmamäärän mittaus, voi todella iso cooleri aiheuttaa ihan pientä viivettä kaasuun vastaamisessa, muuta haittaa ei tule.
Aki Peltola #1132
tätä juuri mietin että hukkaako iso cooleri liikaa paineita, esim. juuri tuolla Garrettin T03:lla, tuossa tosin on paineita jo valmiiksi hieman nostettu ja varaa nostoon vielä on..Aksu900 kirjoitti:Ei ole, aina isompi parempi.gls kirjoitti: onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?Ja eihän se ahtoilman lämpö ahtimen koosta ole kiinni ja tarvittava coolerin virtauskin tulee moottorin tehojen mukaan..
Tosin niin kauan kuin autossa on ilmamäärän mittaus, voi todella iso cooleri aiheuttaa ihan pientä viivettä kaasuun vastaamisessa, muuta haittaa ei tule.

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80