Coolerin asennus T8:iin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Löytyyköhän keneltäkään kokemusta coolerin asentamisesta T8:iin? Osoitteesta http://www.saabnet.com/sites/8vintercool/ löytyi aika havainnolliset asennusohjeet, mutta muutama kohta askarruttaa hieman...

Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?

Öljynjäähdyttimen siirtäminen. Kenno on IC:n edessä ja putket coolerin alakiinnikkeen tiellä. Yhdessä Aerossa näytti kyllä olevan samanlainen öljynjäähdytin samalla paikalla... Toinen vaihtoehto on vaihtaa T16:n öljynjäähdytin tilalle. Olisikohan jollain kuvaa T16 öljycoolerista ja paikasta missä se sijaitsee?

Alavesiletkukin pitäisi vaihtaa vanhemman T16:n letkuun.

Muovisen imuputken tilalle pitäisi vaihtaa B-turbon alumiininen putki. En löytänyt ohjeesta mihin se magneettiventtiililtä imuputkeen tuleva letku työnnetään..?

Löytyisiköhän jostain kuvia T8:sta, jossa on tehtaalla asennettu cooleri?
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

minä voin pistää muutaman kuvan tuossa sulle sähköpostiin tulemaan, kunhan joudan.
Jos vaikka huomenna.
EDIT: Kuvat postitettu
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eski kirjoitti:Löytyyköhän keneltäkään kokemusta coolerin asentamisesta T8:iin? Osoitteesta http://www.saabnet.com/sites/8vintercool/ löytyi aika havainnolliset asennusohjeet, mutta muutama kohta askarruttaa hieman...

Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?
Samaa "projektia" aloittelin eilen syylärin vaihdon yhteydessä, kohteena -84 T8 automaagilla. Tuli muuten nyt jo n. puolen vuoden omistajuuden jälkeen huomattua, että tuossa on turbona Mitsun TE05 ja sille vesijäähykin rakennettu jonkun entisen omistajan toimesta 8) Ei ihme , että spoolaa "hiukan" hätäsemmin kuin ex-T8A, jossa oli alkuperänen 300+ tkm ajettu Garretti...Niin, mutta siis takaisin asiaan.

Sen verran mallailin, että öljycooleri saa jäädä paikalleen, tuskin tuo IC:n alakiinnike on edes kovin tarpeellinen. Nuo Eskin laittaman linkin ohjeet neuvovatkin poistamaan pre-heat systeemin. Hyvä niin, sillä ei ole mitään toivoa saada sitä läppähärdelliä ilmanputsarin boksiin kiinni ja IC:tä vielä mahtumaan. Kiva olisi tosin tietää, että onko tuosta mitään suurempaa haittaa tuon poistamisesta??

Se oli myös "iloinen" uutinen, että tuo ei-IC T8:n stanttusnorkkelikin sopii pienellä sovittamisella, eilen jäin vielä siihen luuloon, että sekin pitää hommata...

Mikäs idea tuossa alavesiletkun modauksessa on? Ei se siellä näyttäisi paljoa ahistavan, kaikenlisäksi tässä tapauksessa on tuo turbon vesijäähyn haarakin rakennettu tuohon alavesiletkuun, niin taidan jättää senkin "modaamatta".

Muita asennusvinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan myös kiitollisena!
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eski kirjoitti: Olisikohan jollain kuvaa T16 öljycoolerista ja paikasta missä se sijaitsee?
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattuna Kuva

Huomattavaa on että myös spoikka on eri 8/16-venasessa.

Coolerin kyllä saa tuonne laitettua niiden alkuperäisen jäähyn letkujen päälle nojaamaan mutta eri asia on siitä enää mitään hyötyä kun öljynjäähdytin on ilman jo lämmittäny...
Esilämmityksen (preheat system) poistaminen. Seuraako tästä jotain ongelmia talvella?
Tämänhän saab itsekin poisti jo muistaakseni -84 alkaen turboista ja ruiskustakin kaiketi -87- Eiköhän se turbo aika pian lämmitä tuota ilmaa...

Mutta jos homman haluaa tehä kunnolla niin kun joka tapauksessa joutuu tekeen lisähankintoja joko uudempi jäähy tai vanhaan uudet putket niin yksi vaihtoehto olisi ehkä tämä:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=cooleri

Itse en ole vielä kokeillut mutta jos budjetti ei salli vielä kesään mennessä paremman coolerin hommaamista niin sitten tuolleen...

EDIT:Höh, olisi pitäny ensiks tsekata linkki että kuvat vielä näkyis.
No tuossa toi alkuperänen cooleri oli syylärin edessä oikeessa reunassa.
Kuvista olisi aika hyvin selvinny noi putkitukset...
Viimeksi muokannut tetammi, Ma Helmi 27, 2006 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja Eski »

tetammi kirjoitti: Onkos oma aero kaukanakin talvisäilös ettei pääse siitä katteleen? :D
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattuna
Jep, minua tämä asia askarrutti vuoden 2004 kesällä, kuten alkuperäisen viestin päiväyksestä näkee :D

Eipä tullut silloin sitä cooleria Luxiin laitettua, kun en onnistunut löytämään kaikkia putkenpätkiä ennen kuin koko auto meni paaliin...

Eski
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eski kirjoitti:
tetammi kirjoitti: Onkos oma aero kaukanakin talvisäilös ettei pääse siitä katteleen? :D
Eli 16-tappisen öljyjäähy on tuolla vasemman lisävalon takana auton pohjaan ruuvattuna
Jep, minua tämä asia askarrutti vuoden 2004 kesällä, kuten alkuperäisen viestin päiväyksestä näkee :D

Eipä tullut silloin sitä cooleria Luxiin laitettua, kun en onnistunut löytämään kaikkia putkenpätkiä ennen kuin koko auto meni paaliin...

Eski
Juu, törkeästi ryöväsin haulla löytämäni vanhan topikin omia kysymyksiä varten.

Minulla olis putket suurinpiirtein läjässä, eli on toivoa saada cooleri paikoilleen ennen kuin menee auto paaliin 8O :)
Tällä kertaa jätän kyllä öljyjäähyn paikoilleen ja tuuppaan kuulerin sen taakse. Katotaan sitten kesemmällä, josko sen jaksaisi siirtää...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sen orggiskuulerin toimintaa saa helposti tehostettua, kun poistaa kuskin puolelta ajovaloumpion :lol:

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Voi Ville minkä teit, meikäläiselt jäi ihan huomiotta alkuperänen päivämäärä vaikka hieman asiaa ihmettelinkin.... :oops:

Melkein kyllä kannattaisi nähdä hieman vaivaa tuon coolerin uudelleen sijoittelun muodossa, saa sitten modata apc:ta enempi.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tetammi kirjoitti:Voi Ville minkä teit, meikäläiselt jäi ihan huomiotta alkuperänen päivämäärä vaikka hieman asiaa ihmettelinkin.... :oops:

Melkein kyllä kannattaisi nähdä hieman vaivaa tuon coolerin uudelleen sijoittelun muodossa, saa sitten modata apc:ta enempi.
Mitä se sellanen aapeeceen modaaminen oikeee tarkottaa? :lol:

juuei vaineskaan, purkki pidettäneen (melko) vakiona. Ei tuosta automaatista lähdetä repimään mitään huipputehoja, enemmänkin semmoinen fiilistelyauto eikä mikään "kyykyttäjä". Kuulerinkin asennan vain siksi, kun sattui nurkissa pyörimään :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Coolerin asennus T8:iin

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

carimat kirjoitti: Siis mikä vesijäähy 8O ...huomannu sillon olleska 8O ,kyllä tosiaan varmasti yhtä hyvin liikahtaa kuin nykyinen T8 IC manuaali :wink:
Juu, kyllä siihen on Mitsun turbolle vedetty vesiletkut, ja vielä ihan kunnolla (ei ranettamalla sinne päin). Eipä ollut aikasemmin ottanut omaan silmäänkään. Toisaalta, eipä ole ollut paljon tarvetta konepeltiä aukoa 8)

Syylärikin tuohon oli joskus vaihdettu, ellei sitten Turun Jäähdytinkeskus ole ollut Saabin tehdastoimittaja :lol: Tosin oli vaan yksirivinen, nyt on uudenkarhee kaksirivinen syyläri paikoillaan.

Öljyt pitäs vaihtaa askiin (pariin kertaan) ja koneeseen, IC nippuun, akku latinkiin, uudet nesteet ja termari, niin se on kovaa ajoa taas.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

siellä lepää

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, mitäpä parempaa tekemistä sitä Saabistilla olisi, kuin viimeistellä IC:n asennus kahdeksan asteen pakkasessa lumisateessa. Pari fotoakin tuli räiskittyä todisteeksi.

Eli siitä imuilman esilämmittimen (pre-heater tuolla ylempänä topicissa) poistosta jäänyttä mutkapätkää ja joustoletkua käyttämällä saa ilmanoton askarreltua siten, että on IC:llekin tilaa. Osapuilleen näin:
Kuva

Ilman IC:tä olevan T8:n putki suodatinkotelolta turbolle (tuosta "kumipömpeliltä" lähtevä hiukan lituskainen putki) mahtuu kyllä olemaan, vaikka vähän ahistaakin. Eli siis ei ole välttämätön hankinta IC-mallin putki tähän kohtaan, vaikka yo. linkissä näin opastetaan.
Kuva

Vielä toinen kuva putkituksesta. Kuten huomaatte, niin turbolta IC:lle menevä paineputki on kotikutoinen viritelmä.
Kuva

Vielä lähikuva turbon painepuolen putken kiinnityksestä:
Kuva

Onnistuneen asennuksen päätteeksi minä ja uudet tyttöystäväni lähdimme baariin :P :roll: :oops:
Kuva

No joo...sen verta vahvasti alkoi pukkaamaan lunta, että jätin suosiolla vielä jäähdytysjärjestelmän huuhtomisen, jäähdytysnesteiden ja tomaattiöljyjen vaihdon huomiselle. Kaikenlisäksi akku oli (yllättäen n. 3kk seisonnan jälkeen) aivan finaalissa, eli koeajo on vielä suorittamatta. Mutta eiköhän se huomenissa... 8)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Viedään nyt tämäkin topikki "maaliin", eli onnistunut, tosin melko lyhyt koeajo on takana 8)
Pikkuisen tuskainen oli satkun herääminen elämään n. 3kk:n seisonnasta, mutta kyllä se siitä läksi alun yskimisen ja sammuilun jälkeen...

Ei ihan putkeen mennyt tomaattiöljyjen vaihto, kun innostuksissani laskin peräöljyt pihalle...Hetken aikaa ihmettelin, että on prkl kyllä mustaa kuraa toi tomaattiöljy, eikä sitä tullut uloskaan kuin vajaa 1,5litraa. Siinä sitten rupesin asiaa pohtimaan, ja totesin erehdykseni...No, ei muuta kun Nikkilän Essolta hakemaan 80W90 Mobilin mineraalipohjaista lootaöljyä, joten tuli nyt sitten peräöljytkin vaihdettua. Eikä kyllä ollenkaan turha homma, oli meinaan semmosta siirappia vanhat litkut.

Niin, mutta siis hyvin pelasi satku IC:llä, peruspaineisiinkaan ei liene tarvetta koskea, ahtoi vanhoilla tankinpohjallisilla bensoilla punaisen rajalle. Itse asiassa pari kertaa n. 60km/h:n vauhdista kun tuuppasi kickdownille (2. vaihteelle), ampaisi ahdot punaisen puoliväliin, meno nyykähti sekunniksi (fuel cut??) ja sitten taas mentiin. Noh, eiköhän se siitä herkisty, kun suoritan huomisen työmatkasiirtymän (n. 85km) tuolla ja laitan tuoreet löpöt tankkiin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

V.J.S kirjoitti:Viedään nyt tämäkin topikki "maaliin", eli onnistunut, tosin melko lyhyt koeajo on takana
eipäs viedäkkään topiccia vielä maaliin.. :) tuli mieleen coolerin asennus 99:iin joka täytyisi suorittaa viimeistään ensi keväänä.

kaverilla olisi myynnissä scanian cooleri. mitoista ei vielä ole oikeastaan mitään hajua, mutta mikään hirveän kokoinen ei pitäis olla.
jokatapauksessa se pitäis tuohon keulalle saada mahtumaan, eli keulaa joutuu himan leikkaamaan putkien takia.. :|

Kuva

onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

gls kirjoitti: onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?
Ei ole, aina isompi parempi. ;) Ja eihän se ahtoilman lämpö ahtimen koosta ole kiinni ja tarvittava coolerin virtauskin tulee moottorin tehojen mukaan.. :)

Tosin niin kauan kuin autossa on ilmamäärän mittaus, voi todella iso cooleri aiheuttaa ihan pientä viivettä kaasuun vastaamisessa, muuta haittaa ei tule.
Aki Peltola #1132
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

Aksu900 kirjoitti:
gls kirjoitti: onko muuten erikokoisille ahtimille mitään suosituksia minkä kokoista cooleria pitäisi käyttää?
Ei ole, aina isompi parempi. ;) Ja eihän se ahtoilman lämpö ahtimen koosta ole kiinni ja tarvittava coolerin virtauskin tulee moottorin tehojen mukaan.. :)

Tosin niin kauan kuin autossa on ilmamäärän mittaus, voi todella iso cooleri aiheuttaa ihan pientä viivettä kaasuun vastaamisessa, muuta haittaa ei tule.
tätä juuri mietin että hukkaako iso cooleri liikaa paineita, esim. juuri tuolla Garrettin T03:lla, tuossa tosin on paineita jo valmiiksi hieman nostettu ja varaa nostoon vielä on.. :wink:
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Vastaa Viestiin