Ääni on kova, putki repeämässä irti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Ääni on kova, putki repeämässä irti

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Konehuoneesta kuuluva röpötys sai kurkkaamaan pakosarjan tienoota tarkemmin.

Auto on CSE -94, 2,3 täyspaineturbo. Koska en tunne (ainakaan vielä, purkaa-ja-kasaa-periaatteellahan nämä on sitten kyllä opittu) turbon tekniikkaa, en osaa tarkemmin kertoa hajoavan osan nimeä. Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin kai hukkaportti, joka konepellin alle kurkistaen on ilmeisesti turbon vasemmalla puolella, ilmastointikompuran alla oleva(?), pullistumamainen jötikkä, jossa kyljessä on jokin venttiili(?), johon tulee pari piuhaa kiinni. Ko. värkki tulee laipalla kiinni turbon ilmastointikompuran puoleiseen päähän. Tuntuu olevan samaa osaa pakoputkelle menevän putken kanssa.

Tämä värkki on nyt sitten repeämässä turboon kiinnittyvästä laipastaan irti. Repeämä on nyt muutaman sentin mittainen ja n. puoli senttiä leveä. Hirvittää ajatuskin, että tuo repeää joku päivä kokonaan irti.. :(

Yritän saada tänne muutaman kuvankin tästä ongelmanaiheuttajasta, jotta diagnosointi olisi helpompaa.

Vaikka repeämä siis löytyikin, niin pientä epätietoisuutta on siitä, mikä tuo hajoava osa on / mitä joudun vaihtamaan ja mistä osan löytäisin käytettynä? Vai kestäisikö tuo jos korjaisi hitsaamalla?

Osaisitteko auttaa? Kuvia on siis vielä tulossa. EPC auttaisi tietty kartoituksessa, mutta en ole sitä vielä saanut hank.. eikun siis ostettua :wink:

Kiitos jo etukäteen kaikille auttajille!
Viimeksi muokannut Bamse, Ma Helmi 27, 2006 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Lamda irti? Mitenkähän tuo on edes mahollista?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

näyttääkös tuo tutulta?

Kuva
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Lambdan istukan irtoaminen on ainakin ihan hyvin mahdollista. Esimerkki tapaus ei ole Saab, mutta emännän autoon hitsailin viime kesänä uuden lambdan seudun, kun istukan hitsisaumasta oli suurin osa hävinnyt.

Kun väänsin lambdaa irti, kiertyi koko istukka "juurineen". Aika ison palan sai vaihtaa peltiä tilalle, ennenkuin tuli edes välttävä. Esimerkkitapauksessa lambda oli tosin aika paljon kauempana pakosarjasta, kuin tonnarissa, joten aika puree tänne (viileämpi paikka) tehokkaammin.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kiitos xjford! Tuohan se taitaa olla. Eli taitaa ollakin se käyrän osa, johon lambda-anturi kiinnittyy eikä mikään hukkaportti. Niin sitä taas oppi uutta :) Repeämä on tosiaan sinä turboon kiinnittyvän laipan juuressa.

Tässä vielä muutama selventävä kuva kohteesta:

Itse ongelma-alue, lambda piuhoineen ilmeisesti sojottaa kuvan keskialueella:
Kuva

Repeämä, vähän epäselvä kuva, kamera ei tarkentunut noin lähelle kunnolla:
Kuva

Ja vielä tarkemmin tuo laippa, repeämä on vähän piilossa, putken etualaosassa:
Kuva

Mikähän tuon osan nimi on, jotta osaisi alkaa etsimään oikeaa kilkettä? Pitänee laittaa o/m-osastolle ostoilmoitus tuosta systeemistä. Onkohan noissa paljon vaihtoehtoja vuosimallin ja moottorin suhteen? Eihän kellään satu lojumaan ylimääräistä tuollaista nurkissa? :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

DownPipe on kyseessä. Onko sulla katti(katalysaattori) tuossa DP:ssä kiinni, ts koneen alla, ei siellä edempänä? Jos et halua viriputkea laittaa, niin mulla on tuohon sopiva orkkis DP turhana. Putkella on ajettu n 160tkm ja katti on hyvässä kunnossa. Matkahuolto kuljettaa tarvittaessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Näkyy olevan pakoputki antautumassa kartion juuresta.. Tuota tuskin saa enää takuuseen :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

On varmaan miehekkäät äänet.... :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Kiitos kaikille vastanneille! Uusi osa on jo kohta matkalla tänne ja tonnari voi toivottavasti kohta suunnata kohti uusia seikkailuja! :)
Täytyy vain kehua foorumin/klubin porukkaa, täältä saa aina apua ja vieläpä tosi nopeasti. Toivottavasti sitä itsekin voi joskus olla täällä jollekin avuksi.

Tuha: ei ne äänet _vielä_ ole miehekkäät, mutta veikkaan, että viikon päästä tonnarini kuulisi jo kaukaa :D
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko moottorin tukikumit ja pakoputken kiinnitys kunnossa?
Eihän sen tuosta kuuluisi lähteä repeämään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Bamse kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille! Uusi osa on jo kohta matkalla tänne ja tonnari voi toivottavasti kohta suunnata kohti uusia seikkailuja! :)
Täytyy vain kehua foorumin/klubin porukkaa, täältä saa aina apua ja vieläpä tosi nopeasti. Toivottavasti sitä itsekin voi joskus olla täällä jollekin avuksi.

Tuha: ei ne äänet _vielä_ ole miehekkäät, mutta veikkaan, että viikon päästä tonnarini kuulisi jo kaukaa :D
Ei ne äänet valtavan koviksi tuosta edes tule. Itseltäni irtosi dp turbolta ja oli n. 2cm rako eikä ne ny erityisen kovat ole. Turbo vaimentaa ääntä valtavasti, vaparilla on sitte iha eri asteen äänet :D
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

jus: kiitos vinkistä, pitänee tarkistaa nuo kumit. Toivottavasti ainakin koneen tukikumit on kuosissa, niiden vaihto on kai jonkinasteinen suururakka(?). Tonnari-FAQ ja haku auttanevat, jos niiden kanssa tulee korjaustarvetta. Jossain näin muistaakseni juttua jonkun itse tekemästä vaihtotyökalustakin tuohon hommaan. Putken kiinnitykset (jos ei mitään repeämisiä ole korissa tm. kiinnityspisteissä) lie aika helposti hoidettavissa kuntoon, kun vain ostaa uudet ripustuskumit.

Boiga: joo, ei tosiaan ole mikään järkyttävä meteli, ottaen huomioon, että rako on kuitenkin jo kohtalainen. Niin se turbotonnari (kunnossa ollessaan..) vaan on herrasmiehen kulkupeli: hiljainen suhina vain kuuluu ja massa liikkuu ;)

Kohta sitä pääsee auton alle ja sitten toivottavasti taas hiljaisen ratin taakse :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Onkos CS Aeron DB- erilainen kuin CS 2.3T:n Downpipe? ...Mitsun ahdin tietty Aerossa.... näkyvät myyvän nyt tuolla Bilsussa edukkaasti myös vm.92-> olevia 2.3T:n etuputkia eli downpipejä vissiin.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

No niin, homma kuosissa, downpipe vaihdettu! :D

Dp:n kiinnikkeen (se, joka tulee koneen alle/kylkeen) kiinnityspultti oli irronnut jossain välissä katin kyljestä. Kannatin itsessään oli kunnossa. Putki siis oli roikkunut oman painonsa varassa, ei ihme, että putki alkoi pettää turbon laipan vierestä.

Kiitokset vielä kaikille apuaan antaneille. Erityiskiitokset G-miehelle, jolta korvaava dp löytyi saabvelihintaan, ohjeiden kera! 8)

Ei muuta kuin kotimatkalle koeajolle!
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Vastaa Viestiin