niin nyt on se kytkin remppa eessä, auto on 900 t8 -83 "pystäri"
korjauskirja löytyy jossa aika taskat ohjeet mutta antakaas jotai käteviä vinkkejä jotka ennenki tehneet näitä hommia?
saatais vähä nopeemmin ehkä kasaanki?
Se rinkulatyökalu on tärkein. Toiseksi tärkein työkalu on suoja syylarille.
Homma lyhykäisyydessään copypastattuna:
Eli homma aloitetaan purkamalla edessä olevat tilpehöörit pois - kytkinkoppa, ehkä jopa konepelti (vain 2 ruuvia) jos haluaa hyvin tilaa työskennellä. Avustaja painaa kytkimen pohjaan ja samalla asennetaan erikoistyökalu (rinkula) paineasetelman rungon ja käpälien väliin. Tämä "kokoonpuristus" täytyy tehdä sen takia, että kytkinpaketti mahtuu nousemaan pois kolostaan. Seuraavaksi irroitetaan kytkinakseli. Irroita aivan koneen etupäässä (ensiövaihde) oleva suojakansi (d=n.8cm), jonka alta löytyy ko. akselin pää. Ruuvaa irti muovinen sakararuuvi ja kiinnitä vastaava pultti kierteisiin. Varmista, että vaihde on vapaalla ja poppakonsteja (vipu, iskuvasara tms.) käyttäen nykäise akseli kiinni - se lähtee "kuin jousilukon takaa" joten ole varovainen, ettei syylariin tule reikää. Seuraavaksi irroitetaan paineasetelman ja työsylinterin ruuvit ja nostetaan koko paketti ylös. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
rinkula työkalu ,tarpeenvaatiessa työkalun voi korvata vanhalla tulpanjohdolla joka asennetaan samalla tavalla ruuvarilla työntämällä kehälle , kunhan muistaa jättää pään näkyviin ,että johdon voi poistaa ,kun työsylinteri on asennettu takaisin ,ja saatu kytkin ilmattua ,
Olavi P kirjoitti:rinkula työkalu ,tarpeenvaatiessa työkalun voi korvata vanhalla tulpanjohdolla joka asennetaan samalla tavalla ruuvarilla työntämällä kehälle , kunhan muistaa jättää pään näkyviin ,että johdon voi poistaa ,kun työsylinteri on asennettu takaisin ,ja saatu kytkin ilmattua ,
Miksi ihmeessä kytkin pitäisi ilmata? Ei työsylinteriä tarvitse irrottaa letkusta, sen voi hyvin nostaa syrjään letkun kanssakin. Eri asia sitten, jos haluaa vaihtaa työsylinterin tiivisteet samalla.
Tuolla yksi tarina kytkinrempasta, tosin auto on 99, josta joutuu purkamaan vähintään syylärin jotta remppa onnistuu. Satkussahan kytkinakselia mahtuu vetämään riittävästi eteen syylärin ollessa paikallaan. http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jus kirjoitti:Tuolla yksi tarina kytkinrempasta, tosin auto on 99, josta joutuu purkamaan vähintään syylärin jotta remppa onnistuu. Satkussahan kytkinakselia mahtuu vetämään riittävästi eteen syylärin ollessa paikallaan. http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
99/90:ssä kannattaa syyläri lukkopelti kokonaisuus kääntää moottorin päälle!!letkut saa olla kiinni jolloin ei tarvi turhaa laskea jäähdytys nesteitä ulos!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ecopower kirjoitti:99/90:ssä kannattaa syyläri lukkopelti kokonaisuus kääntää moottorin päälle!!letkut saa olla kiinni jolloin ei tarvi turhaa laskea jäähdytys nesteitä ulos!
Ei olisi tässä minun ruiskuversiossa todennäköisesti kahdesta ylävesiletkun pätkästä koottu ylävesiletku taipunut virranjakajan alta, muutenkin on tuon letkun kanssa vähän siinä ja siinä pitäisikö ostaa uusi haitariletku.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00