Kytkinremppa vinkkejä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Houbi
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ti Joulu 13, 2005 09:03
Paikkakunta: vantaa

Kytkinremppa vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Houbi »

niin nyt on se kytkin remppa eessä, auto on 900 t8 -83 "pystäri"
korjauskirja löytyy jossa aika taskat ohjeet mutta antakaas jotai käteviä vinkkejä jotka ennenki tehneet näitä hommia?
saatais vähä nopeemmin ehkä kasaanki? :lol:
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

http://www.twinsaabs.com/clutchjob/clutch_step1.html

Kuvalliset ja seikkaperäiset ohjeet, noiden kanssa pitäis pärjätä.
#1970
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Olipa hyvät sivut...
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Se rinkulatyökalu on tärkein. Toiseksi tärkein työkalu on suoja syylarille.

Homma lyhykäisyydessään copypastattuna:

Eli homma aloitetaan purkamalla edessä olevat tilpehöörit pois - kytkinkoppa, ehkä jopa konepelti (vain 2 ruuvia) jos haluaa hyvin tilaa työskennellä. Avustaja painaa kytkimen pohjaan ja samalla asennetaan erikoistyökalu (rinkula) paineasetelman rungon ja käpälien väliin. Tämä "kokoonpuristus" täytyy tehdä sen takia, että kytkinpaketti mahtuu nousemaan pois kolostaan. Seuraavaksi irroitetaan kytkinakseli. Irroita aivan koneen etupäässä (ensiövaihde) oleva suojakansi (d=n.8cm), jonka alta löytyy ko. akselin pää. Ruuvaa irti muovinen sakararuuvi ja kiinnitä vastaava pultti kierteisiin. Varmista, että vaihde on vapaalla ja poppakonsteja (vipu, iskuvasara tms.) käyttäen nykäise akseli kiinni - se lähtee "kuin jousilukon takaa" joten ole varovainen, ettei syylariin tule reikää. Seuraavaksi irroitetaan paineasetelman ja työsylinterin ruuvit ja nostetaan koko paketti ylös. Asennus päinvastaisessa järjestyksessä.
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 296
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

kytkin

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

rinkula työkalu ,tarpeenvaatiessa työkalun voi korvata vanhalla tulpanjohdolla joka asennetaan samalla tavalla ruuvarilla työntämällä kehälle , kunhan muistaa jättää pään näkyviin ,että johdon voi poistaa ,kun työsylinteri on asennettu takaisin ,ja saatu kytkin ilmattua ,
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: kytkin

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Olavi P kirjoitti:rinkula työkalu ,tarpeenvaatiessa työkalun voi korvata vanhalla tulpanjohdolla joka asennetaan samalla tavalla ruuvarilla työntämällä kehälle , kunhan muistaa jättää pään näkyviin ,että johdon voi poistaa ,kun työsylinteri on asennettu takaisin ,ja saatu kytkin ilmattua ,
Miksi ihmeessä kytkin pitäisi ilmata? Ei työsylinteriä tarvitse irrottaa letkusta, sen voi hyvin nostaa syrjään letkun kanssakin. Eri asia sitten, jos haluaa vaihtaa työsylinterin tiivisteet samalla.
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla yksi tarina kytkinrempasta, tosin auto on 99, josta joutuu purkamaan vähintään syylärin jotta remppa onnistuu. Satkussahan kytkinakselia mahtuu vetämään riittävästi eteen syylärin ollessa paikallaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

jus kirjoitti:Tuolla yksi tarina kytkinrempasta, tosin auto on 99, josta joutuu purkamaan vähintään syylärin jotta remppa onnistuu. Satkussahan kytkinakselia mahtuu vetämään riittävästi eteen syylärin ollessa paikallaan.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/kytkin/
99/90:ssä kannattaa syyläri lukkopelti kokonaisuus kääntää moottorin päälle!!letkut saa olla kiinni jolloin ei tarvi turhaa laskea jäähdytys nesteitä ulos! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ecopower kirjoitti:99/90:ssä kannattaa syyläri lukkopelti kokonaisuus kääntää moottorin päälle!!letkut saa olla kiinni jolloin ei tarvi turhaa laskea jäähdytys nesteitä ulos!
Ei olisi tässä minun ruiskuversiossa todennäköisesti kahdesta ylävesiletkun pätkästä koottu ylävesiletku taipunut virranjakajan alta, muutenkin on tuon letkun kanssa vähän siinä ja siinä pitäisikö ostaa uusi haitariletku.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin