Jarrulevyt ja -palat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Satulat ovat samat 02 lähtien mutta pyörän napa on erillainen.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Tex Willer
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Pe Helmi 13, 2004 10:53
Paikkakunta: Teksas

Viesti Kirjoittaja Tex Willer »

Vähän aiheen vierestä, tarkemmin ottaen 2,7 metriä vierestä. Onko takajarrulevyn irroituksessa jotain erityistä niksiä? Pitäisikö sen lähteä nykäisemällä kun sen pienen pultin ottaa irti vai onko käsijarrua pakko löysyttää? Viimeksi kun jarrupaloja vaihdoin uteliaisuuttani otin satulankin irti ja yritin irroittaa levyä mutta ihan kevyellä nykäisyllä se ei lähtenyt. Piti lähteä taas ajoon niin ajattelin että enpä riko autoa enempää ja jätin homman sikseen. Olisiko pitänyt kutsua naapurin isäntä apuun vai käyttää jotain ulosvetäjää tai muuta voimatyökalua?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Siinä levyssä on reikiä mistä saa niitä käsijarrupaloja ruuvvarilla löysytettyä. Siellä on sellainen "hammasratas" mitä pyörittämällä niitä säädetään :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Tulipa haettua Hessumobiilista uudet Brembon levyt ja Lucasin palat eteen, mutta vaihtotyö pysähtyi heti jarrusatulan irrotukseen. Siellä näyttäisi olevan joku ihme XZN-pultti, johon 16mm hylsy istui varsin tiukasti. Kun ei ihan helpolla auennut, niin päätin hankkia sopivan hylsyn, jotta pultin kanta ei mene pyöreeksi.

Milläs te olette jarrusatulan ottaneet irti? 16mm hylsyllä vai oikealla XZN-hylsyllä? Mistähän sellaisen muuten saisi, kun ei taida Biltemasta löytyä?

Vaimo neuvoi viemään korjaamolle :evil:, mutta aloitettua DIY-projektiahan ei kesken jätetä, joten apua kaivataan.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kyllä omasta on ihan saanut satulat irti tuolla 16mm hylsyllä, tarpeeksi jatkovartta vaan :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
2571
"Ruisku"
Viestit: 127
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 2571 »

En malta olla puuttumatta peliin. Joskus voi jarrupalojenkin hommaaminen olla aika työlästä. Mulla on hirsch, jossa on ko. pajan normaalia isommat jarrut. Palat meni kulumisen takia vaihtoon. Soitin autoliikkeeseen, varasin ajan ja mainitsin, että heidän pitäisi tilata sopivat hirschin palat. Sanoivat, että huomenna on palat, tuo auto. No, vein auton, paloja ei ollut tullut. Hesa oli kuulemma mokannut. Palat tulee seuraavana päivänä. Vaan mites kävikää, paloja ei tullutkaan. Huolto oli kysynyt Ruotsista paloja, mutta hurreissakaan niitä ei ollut. Itävalta ei vastannut (taisi olla kesälomilla). No, sitten luvattiin, että Hesasta saadaan jonkun kilpa-autopajalta sopivat palat seuraavaksi päiväksi. Arvatkaas tuliko paloja. Ilmoittivat, ettei ole tullut, vaan Ruotsista saadaan nyt täksi päiväksi. No, arvatkaas taas tuliko aamulla paloja!!! Palat on hävinneet jonnekin. Että viikko on mennyt ilman paloja. Onhan tää ollut työlästä, mutta kaikeksi onneksi täällä autoliike huolehtii asiakkaistaan ja on antanut sijaisauton mulle viikon ajaksi. oon ajellut 9-5:lla, Mitsubishillä ja nyt Nissanilla.

Kiitos siitä autotalon porukalle. Jään odottelemaan milloin ja mistä palat ilmestyy.

t: 2571
p.s. Panenko hirven myyntiin????
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Sen verran ovat pultit tiukassa, että päätin hankkia oikean hylsyn, kun sen sai yksittäin autotarvikeliikeestä ohikulkumatkalla. Se on muuten Torx T20. Nyt tilanne on se, että T-väännin alkoi vääntymään, kun käytin siinä n. 60cm jatkovartta, mutta ainakin eka pultti on ja pysyy kiinni. T-väännin on kestänyt 15v kaikenlaisia mun projekteja, mutta nyt tuli liian tiukka paikka, vaikka WD-40:stä ei ole säästelty.

Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Kunnon nosturi olisikin kiva :-)
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

vesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Kunnon nosturi olisikin kiva :-)
Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajalle :?:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

koistha kirjoitti:
vesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Kunnon nosturi olisikin kiva :-)
Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajalle :?:
Mutta siinä ei ole sitä tekemisen iloa :lol:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Itse ostin keväällä Brembon vakiolevyt ja EBC:n Greenstaff palat. Nyt olisi sellainen kutka, että levyt vaikuttaisivat olevan kierot. Oireena, että jarrutuksen loppuvaiheessa tuntuisi lievästi ravistavan, vaikkei jarruttaisi edes kovin rajusti. Onko muilla ollut vastaavaa, eli voiko olla jokin muu oire? Kysyn lähinnä siksi, että en ehtinyt ajaa "vakio" jarruilla niin kauaa, että muistaisin, oliko niillä sama juttu.
9-5 2.3 MY2008
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vesil »

Frostgrey kirjoitti:
koistha kirjoitti:
vesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Kunnon nosturi olisikin kiva :-)
Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajalle :?:
Mutta siinä ei ole sitä tekemisen iloa :lol:
Nyt on saatu sitten tekemisen iloa koko rahalla tai ainakin tekemistä.... Tälläinen tavallinen toimistotyöntekijäkin vaihtaisi osat tunnissa/puoli rauhassa askarrallen ja osia puhdistellen, mutta mulla aika tuplautui kun oikealla oli jarrusatulan kiinnityspultit todella tiukassa ja vasemmalla jarrulevy oli sisäkehältään niin ruostunut että ei meinannut millään irrota navasta. Levy oli kyllä irti navasta, mutta liikkui aluksi vain muutaman millin, kun ruoste oli turvottanut sisäkehää niin että levy ei mahtunut tulemaan navan yli.

Täytyy kyllä sanoa, että en olisi tehnyt itse, jos olisin tienyt mihin olin ryhtymässä, mutta WIS ohjeiden perusteella homma vaikutti tosi helpolta. Esim. vetokoukun asennuksesta selvisi helpolla tähän hommaan verrattuna.

Muutama vinkki muille innokkaille: Liukutappien avaamiseen tarvitaan Torx T45 ja satuloihin tarvittava Torx T20 hylsyhän tulikin jo mainittua. Jarrumännät voi kuulemma siirtoleukapihtien sijasta painaa sisään myös tavallisella puutyöhommissa käytettävällä puristimella, mutta itse käytin pihtejä.

Helpompia autoruuvausprojekteja teen kyllä jatkossakin mielellään. Mutta taas alkaa työt ja Koisthan ehdotuksen mukaisesti Seppo olkoon meidän Saab Seppä.

Lisäys muutaman päivän kokemuksella: Onpas mukavaa, kun ei yhtään täristä jarrutuksessa. Homman vaivatkin alkavat jo unohtua ja tyytyväisyys oman aherruksen lopputulokseen kasvaa :D
Viimeksi muokannut vesil, Ma Elo 14, 2006 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
Arcer
"Aero"
Viestit: 436
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 17:56

Viesti Kirjoittaja Arcer »

Minkähän firman nuo saabin alkup. jarrulevyt ja palat mahtaa olla? 9X ja 9-3X:n konseptiautojen jarrusatuloissa on brembron tarrat. Hinta ainakin on 3 kertainen harakirivirityksiin verrattuna. Tosin itsekkin tuli sorruttua alkuperäisiin ja kyllä kirpaisi:).
9-5 2.0T ARC
NG9-5 TID4, NG9-3 Bp, 530e
Vastaa Viestiin