Jarrulevyt ja -palat
-
- "Tuplakaasari"
Vähän aiheen vierestä, tarkemmin ottaen 2,7 metriä vierestä. Onko takajarrulevyn irroituksessa jotain erityistä niksiä? Pitäisikö sen lähteä nykäisemällä kun sen pienen pultin ottaa irti vai onko käsijarrua pakko löysyttää? Viimeksi kun jarrupaloja vaihdoin uteliaisuuttani otin satulankin irti ja yritin irroittaa levyä mutta ihan kevyellä nykäisyllä se ei lähtenyt. Piti lähteä taas ajoon niin ajattelin että enpä riko autoa enempää ja jätin homman sikseen. Olisiko pitänyt kutsua naapurin isäntä apuun vai käyttää jotain ulosvetäjää tai muuta voimatyökalua?
Tulipa haettua Hessumobiilista uudet Brembon levyt ja Lucasin palat eteen, mutta vaihtotyö pysähtyi heti jarrusatulan irrotukseen. Siellä näyttäisi olevan joku ihme XZN-pultti, johon 16mm hylsy istui varsin tiukasti. Kun ei ihan helpolla auennut, niin päätin hankkia sopivan hylsyn, jotta pultin kanta ei mene pyöreeksi.
Milläs te olette jarrusatulan ottaneet irti? 16mm hylsyllä vai oikealla XZN-hylsyllä? Mistähän sellaisen muuten saisi, kun ei taida Biltemasta löytyä?
Vaimo neuvoi viemään korjaamolle
, mutta aloitettua DIY-projektiahan ei kesken jätetä, joten apua kaivataan.
Milläs te olette jarrusatulan ottaneet irti? 16mm hylsyllä vai oikealla XZN-hylsyllä? Mistähän sellaisen muuten saisi, kun ei taida Biltemasta löytyä?
Vaimo neuvoi viemään korjaamolle

ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
En malta olla puuttumatta peliin. Joskus voi jarrupalojenkin hommaaminen olla aika työlästä. Mulla on hirsch, jossa on ko. pajan normaalia isommat jarrut. Palat meni kulumisen takia vaihtoon. Soitin autoliikkeeseen, varasin ajan ja mainitsin, että heidän pitäisi tilata sopivat hirschin palat. Sanoivat, että huomenna on palat, tuo auto. No, vein auton, paloja ei ollut tullut. Hesa oli kuulemma mokannut. Palat tulee seuraavana päivänä. Vaan mites kävikää, paloja ei tullutkaan. Huolto oli kysynyt Ruotsista paloja, mutta hurreissakaan niitä ei ollut. Itävalta ei vastannut (taisi olla kesälomilla). No, sitten luvattiin, että Hesasta saadaan jonkun kilpa-autopajalta sopivat palat seuraavaksi päiväksi. Arvatkaas tuliko paloja. Ilmoittivat, ettei ole tullut, vaan Ruotsista saadaan nyt täksi päiväksi. No, arvatkaas taas tuliko aamulla paloja!!! Palat on hävinneet jonnekin. Että viikko on mennyt ilman paloja. Onhan tää ollut työlästä, mutta kaikeksi onneksi täällä autoliike huolehtii asiakkaistaan ja on antanut sijaisauton mulle viikon ajaksi. oon ajellut 9-5:lla, Mitsubishillä ja nyt Nissanilla.
Kiitos siitä autotalon porukalle. Jään odottelemaan milloin ja mistä palat ilmestyy.
t: 2571
p.s. Panenko hirven myyntiin????
Kiitos siitä autotalon porukalle. Jään odottelemaan milloin ja mistä palat ilmestyy.
t: 2571
p.s. Panenko hirven myyntiin????
Sen verran ovat pultit tiukassa, että päätin hankkia oikean hylsyn, kun sen sai yksittäin autotarvikeliikeestä ohikulkumatkalla. Se on muuten Torx T20. Nyt tilanne on se, että T-väännin alkoi vääntymään, kun käytin siinä n. 60cm jatkovartta, mutta ainakin eka pultti on ja pysyy kiinni. T-väännin on kestänyt 15v kaikenlaisia mun projekteja, mutta nyt tuli liian tiukka paikka, vaikka WD-40:stä ei ole säästelty.
Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Kunnon nosturi olisikin kiva
Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....

Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajallevesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....

Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Mutta siinä ei ole sitä tekemisen iloakoistha kirjoitti:Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajallevesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Itse ostin keväällä Brembon vakiolevyt ja EBC:n Greenstaff palat. Nyt olisi sellainen kutka, että levyt vaikuttaisivat olevan kierot. Oireena, että jarrutuksen loppuvaiheessa tuntuisi lievästi ravistavan, vaikkei jarruttaisi edes kovin rajusti. Onko muilla ollut vastaavaa, eli voiko olla jokin muu oire? Kysyn lähinnä siksi, että en ehtinyt ajaa "vakio" jarruilla niin kauaa, että muistaisin, oliko niillä sama juttu.
9-5 2.3 MY2008
Nyt on saatu sitten tekemisen iloa koko rahalla tai ainakin tekemistä.... Tälläinen tavallinen toimistotyöntekijäkin vaihtaisi osat tunnissa/puoli rauhassa askarrallen ja osia puhdistellen, mutta mulla aika tuplautui kun oikealla oli jarrusatulan kiinnityspultit todella tiukassa ja vasemmalla jarrulevy oli sisäkehältään niin ruostunut että ei meinannut millään irrota navasta. Levy oli kyllä irti navasta, mutta liikkui aluksi vain muutaman millin, kun ruoste oli turvottanut sisäkehää niin että levy ei mahtunut tulemaan navan yli.Frostgrey kirjoitti:Mutta siinä ei ole sitä tekemisen iloakoistha kirjoitti:Olisiko kuitenkin helpompi (halvempi) tyrkätä auto Toropaisen pajallevesil kirjoitti:Aikalisä siis. Pitää miettiä ostanko lisää parempia työkaluja - kohta mulla on varmaan autokorjaamollinen vehkeitä, jos ei osaa antaa periksi....
Täytyy kyllä sanoa, että en olisi tehnyt itse, jos olisin tienyt mihin olin ryhtymässä, mutta WIS ohjeiden perusteella homma vaikutti tosi helpolta. Esim. vetokoukun asennuksesta selvisi helpolla tähän hommaan verrattuna.
Muutama vinkki muille innokkaille: Liukutappien avaamiseen tarvitaan Torx T45 ja satuloihin tarvittava Torx T20 hylsyhän tulikin jo mainittua. Jarrumännät voi kuulemma siirtoleukapihtien sijasta painaa sisään myös tavallisella puutyöhommissa käytettävällä puristimella, mutta itse käytin pihtejä.
Helpompia autoruuvausprojekteja teen kyllä jatkossakin mielellään. Mutta taas alkaa työt ja Koisthan ehdotuksen mukaisesti Seppo olkoon meidän Saab Seppä.
Lisäys muutaman päivän kokemuksella: Onpas mukavaa, kun ei yhtään täristä jarrutuksessa. Homman vaivatkin alkavat jo unohtua ja tyytyväisyys oman aherruksen lopputulokseen kasvaa

Viimeksi muokannut vesil, Ma Elo 14, 2006 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.