Satku jarruttelee nykien?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Satku jarruttelee nykien?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mikäköhän tuossa satkussa nyt on, kun aina jarruttaessa se alkaa "nypyttämään", muuten pysähtyy ihan hyvin. Varsinaista kovaa ravistusta ei ole, vaan semmoista hidasrytmistä nykimistä, jonka kyllä takapenkkiläisetkin heti huomaavat.

Mistä kannattaisi etsiä vikaa? Onko levyt kierot, miten se on helpoin todeta? Paloissa on vielä vähäsen pintaa jäljellä.

Voiko nypytys liittyä laakeriin? Kesällä jouduin Lapinreissulla vaihdattamaan oikean etupyörän laakerin, kun se alkoi ulvomaan. Sen jälkeen olen huomannut, että kun käännän ohjauksen kokonaan vasempaan ja ajan hitaasti eteenpäin, kuuluu ylimääräinen "rough, rough" ääni. Välillä tuntuu, että ulvontaa kuuluu taas suorallakin.

Olisiko vinkkejä? Onko vika jarruissa vai laakerissa, tai ehkäpä molemmissa?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eiköhän se levy kiero ole..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja okaalto »

Veikkaan kanssa, että levyt on kierot. Omassa satkussa on just sama oire. Tuon huomaa mulla selvästi, jos nostaa pyörän ylös ja pyörittää pyörästä tai ilman pyörään levystä: ei pyöri tasaisesti vaan kanittaa vähän aina samassa kohdassa, jarru ei tosin varsinaisesti makaa päällä.

Laakerivika taas piti mulla ääntä muutenkin kuin jarrutettaessa, sellaista nopeuden mukaan voimistuvaa jurinaa.
wiiwi
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 09:41
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja wiiwi »

Mulla teki samanlaista ääntä, kun pyörä käännettiin kunnolla, niin rohisi..myöhemmin rupesi rohisemaan enemmän..selvisi, että toisen pyörän ulompi jarrupala (edestä) oli kulunut niin, että osui jo metallipuoli levyyn.. :roll:
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Rohina loppui palojen vaihdolla, nypytys jarruttaessa jäi. Toivottavasti uudet levyt mahtuvat vielä, voi tehdä tiukkaa.

Jarruputket oli taivutettu huonosti, eikä uusia paloja meinannut saada niiden takia paikalleen. Putki nimittäin otti paksumpien palojen takia kiinni yhteen pulttiin navan takapuolella (vai mikä se koko hökötys on), kun satulaa käänsi paikalleen. Uskaltauduin hieman vääntämään noita putkia, toivottavasti kestävät.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Nykiminen jarruttaessa voimistui myöhemmin ravistukseksi, joka tuntuu myös ratissa. Olen vaihtanut eteen uudet levyt, mutta vaiva palasi jonkin ajan kuluttua takaisin, entistä voimakkaampana.

Mitäs nyt? Ehkäpä vien korjaamolle ihmeteltäväksi :?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Bilteman levyt ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Mulla oli joskus Saab 90 ja kahdesti siitä meni Bilteman etujarrulevyt kieroiksi, joka tietenkin tuntui tärinänä. Enää en Bilteman osia huoli.

...onko sinulla Bilteman levyt ?
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Bilteman levyt ?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

C900 kirjoitti:...onko sinulla Bilteman levyt ?
Ostin ne Motonetistä. Merkkiä en huomannut, paketissa ei tainnut sitä edes lukea.

Kaipa levyt voivat kieroutua heti uudestaankin... Voisiko joku muu vika aiheuttaa levyjen kieroutumisen?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Bilteman levyt ?

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Ässä kirjoitti:
C900 kirjoitti:...onko sinulla Bilteman levyt ?
Ostin ne Motonetistä. Merkkiä en huomannut, paketissa ei tainnut sitä edes lukea.

Kaipa levyt voivat kieroutua heti uudestaankin... Voisiko joku muu vika aiheuttaa levyjen kieroutumisen?
Olen kuullut myös Motonetin levyistä mitkä kieroutuivat muutaman tuhannen kilsan aikana... :(
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Kyllä ne laadukkaat levytkin kieroon menee kun jarruttaa voimakkaasti 200km/h - 0km/h... No joo, meni taas pätemiseksi.. :D
SKi
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 22:59
Paikkakunta: Kokkola

Etujarrut

Viesti Kirjoittaja SKi »

Nypytys voi johtua siitä kun jarrupala ei istu oikein jarrulevyyn nähden. Jarrulevyn ulkokehälle tulee ruostekerros ja siitä lohkeaa palanen poins ja on väljä, ruosteen kohdalla tiukka. Joten levy ei ole tasapaksu. Korjaus käy helposti, jarrupalat pois ja vasaralla naputtelee ruosterenkaan pois ja lentävällä hioo pinnan sileäksi. Tai antaa mootorin pyörittää etuakselia ja samalla hioo.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Mimmi kirjoitti:Putsasitko navat huolella enen levyjen asennusta?
Levyn "mäkiheitto" tekee tuota nykimistä.
No tuota, enpä niitä pahemmin putsaillut, kun eivät näyttäneet sitä kaipaavan.
Täytyypä tutkailla.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin