Trionicin sielunelämästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Hehhee, tää on kivaa. Mitähän tässä tapahtuu:

0006:4F26: 1239 0000 1013 MOVE.B (_P_Manifold_),D1
0006:4F2C: B279 0000 10C6 CMP.W (_Turbo_knock_press_),D1
0006:4F32: 6400 003C BCC 00064F70
0006:4F36: 4A79 0000 108E TST.W (_Knock_offset1_)
0006:4F3C: 6700 0032 BEQ 00064F70
0006:4F40: 4A79 0000 1090 TST.W (_Knock_offset2_)
0006:4F46: 6700 0028 BEQ 00064F70
0006:4F4A: 4A79 0000 1092 TST.W (_Knock_offset3_)
0006:4F50: 6700 001E BEQ 00064F70
0006:4F54: 4A79 0000 1094 TST.W (_Knock_offset4_)
0006:4F5A: 6700 0014 BEQ 00064F70
0006:4F5E: 1214 MOVE.B (A4),D1
0006:4F60: B239 0000 4B0C CMP.B (_Apc_decrese_asp!_),D1
0006:4F66: 6400 0008 BCC 00064F70
0006:4F6A: 18B9 0000 4B0C MOVE.B (_Apc_decrese_asp!_),(A4)
0006:4F70: 265F MOVEA.L (A7)+,A3
0006:4F72: 4E75 RTS
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

vtp9k kirjoitti:Sinne purkkiin menee piuha vaihteensiirtovivun juuresta joka kertoo T5:lle että kyseessä on automaagi.

Lähde: 2:7 Moottorinohjausjärjestelmä Trionic
Hmm, tuo tieto auttaisi minua manuaalimuutoksessa. Jos sille piuhalle ei tule mitään signaalia, eli keppi on pois, niin luuleeko trionic sitte, että mulla on oikeasti manuaali? Ja mikähän se piuha mahtaisi olla?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mimmi kirjoitti:Ko. signaali on ON/OFF-tieto.

Edelleen pysyn huimassa väitteessäni, ettei automaatilla ja manuaalilla ole erillisiä boxeja.
Elikkäs siis ilmeisesti Trionic vaihtaa soveltuvan polttoainekartan ja ahtopaineen säädön tuon vaihdekepin signaalin mukaan. Onkohan noissa kaiken maailman viripurkeissa huomioitu tuo sama juttu.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mimmi kirjoitti:Ko. signaali on ON/OFF-tieto.

Edelleen pysyn huimassa väitteessäni, ettei automaatilla ja manuaalilla ole erillisiä boxeja.
Elikkä se ei lue esim kepin asento tietoa etc...? Jos on pelkkä on/off niin eikös sen voi sitten napata irti? Vai pitääkö siellä olla joku terminoiti?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Automaatilla ja manuskaversiolla ei todellakaan ole erillisiä bokseja.

Automaatti tunnistetaan vaihteenvaihtajassa olevalla kytkimellä josta pääsee +12 volttia T5-purkille kun vaihtaja siirretään ajoasentoon (ilmeisesti välillä 1 - D).

Kytkimen liittimelle tulee nastaan 3 jännite +54 sulakkeen 9 kautta ja liittimen nastalta 4 se viedään T5-purkille.

Tiedä sitten mitä muuta tuossa sulakkeen 9 takana on, onnistuisiko T5:ttä huijaamaan ottamalla sulakeen irti...
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Bensakarttakin muuten löytyi.
Viimeksi muokannut vtp9k, Ke Joulu 13, 2006 19:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mihin se tuota akku jännitettä tarvii? Kipinä tehon tunnistukseenko?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

V-M kirjoitti:Mihin se tuota akku jännitettä tarvii? Kipinä tehon tunnistukseenko?
Ei havaintoa. Oiskohan suutin laiskempi avautumaan pienemmällä jännitteellä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

vtp9k kirjoitti:Automaatti tunnistetaan vaihteenvaihtajassa olevalla kytkimellä josta pääsee +12 volttia T5-purkille kun vaihtaja siirretään ajoasentoon (ilmeisesti välillä 1 - D).
Ja lisäksi vielä R.

Tuon saman signaalin mukaan menee myös tyhjäkäyntikorotus kun ajovaihde on päällä.

Jos katkaiset tuon johdon Trionicilta, tyhjäkäynti voi mennä aika niukaksi kun vaihteistossa on veto päällä.

Pitäisi tehdä kytkentä, joka kytkee Trionicille tuon signaalin ainoastaan kun kaasuläppä on kiinni tai jalka ei ole kaasulla :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
V-M kirjoitti:Mihin se tuota akku jännitettä tarvii? Kipinä tehon tunnistukseenko?
Ei havaintoa. Oiskohan suutin laiskempi avautumaan pienemmällä jännitteellä?
Suutin kyllä avautuu 6v jänniteelläkin joten ei varmaan siksi, epäilen tuota kipinää ja puolan varautumisajan kompensaatiota?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

V-M kirjoitti:Suutin kyllä avautuu 6v jänniteelläkin joten ei varmaan siksi, epäilen tuota kipinää ja puolan varautumisajan kompensaatiota?
Joo, mutta avautuminen on hieman hitaampaa pienemmällä jännitteellä.

Ruiskutusajat ilmeisesti ovat tyhjäkäynnillä luokkaa 1.8 - 2.4 millisekuntia ja täyskaasulla kaikkine rikastuksineen 18 ms.

Muita korjauskertoimia tuohon aikaan ovat tietenkin lämpötilan mukainen rikastus kylmänä, kiihdytysrikastus ja hidastuslaihennus.

Luulisi että DI-kasetti hoitaisi tuon kasetin konkan varautumisajan kompensoinnin jännitteen mukaan. Ja toisaalta, mitäs tekemistä sillä on suuttimen aukioloajan kanssa? Tyhmänä ja asiasta mitään tietämättömänä arvaisin että pikemminkin sytytyshetken kanssa?
Red Dragon
"Hirsch"
Viestit: 993
Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Red Dragon »

Jope kirjoitti:
Haluaisitkos tuupata mulle koko sorsan, minkä sun disassembleri teki?
Muistakaa varmistaa kun tuuppaatte sorsaa ettei se saa mitään virusta, kun toi lintuinfluenssakin on tulon päällä :wink:

(ei sitten herneitä nenään tästä viestistä, mutta oli pakko... :lol: )
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kylläpä se akkujännite tarvitaan juuri suuttimien avautusmisaikojen kompensointiin. Suuttimen avautuminen hidastuu kun jännite laskee ja se pitää ottaa huomioon ruiskutusajoissa koska ne ovat millisekuntien tarkkuudella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Red Dragon kirjoitti:Muistakaa varmistaa kun tuuppaatte sorsaa ettei se saa mitään virusta
Kuva

Your coat, Sir.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

...
Viimeksi muokannut vtp9k, Ke Joulu 13, 2006 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin