Sisäpäät vaikutti myös hyväkuntoisilta, renkaista heiluttelemalla väljää ei ole nyt missään.
Oli hirveä homma tuon vasemman pään vaihtaminen. Ensin meni kauan aikaa irrottaa se olkavarresta(?), ulosvetäjällä lopulta onnistui. Tämän jälkeen oli se raidetangossa oleva kiristysmutteri niin jumissa, ettei irronnut millään. Sahasin lopulta 1/6 palan pois rautasahalla, palan irrottamiseenkin tarvittiin meisseliä ja moskaa. Tämän jälkeen paukuttelin moskalla varoen tuota mutterin jäännettä siinä varressa ja lopulta se suostui antamaan periksi. Yhden vaivaisen mutterin irrotukseen meni kolmisen tuntia. Uusia asentaessa en säästellyt kuparitahnaa.
Raidetangon pään kiersin paikalleen yhden kierroksen syvemmälle kuin vanha pää, koska uusi oli pallon keskeltä kierteen päähän mitattuna pari milliä pidempi. Tässä vaiheessa kello oli jo niin paljon, että vitutti siinä määrin, että jätin aurauksen paremmin säätämättä.
Yön aikana päässäni kehittyi malli aurauksen säätöön tarvittavasta työkalusta ja aamulla kahdeksan aikaan talliin väsäämään sellaista. Puolen tunnin laikkaus- ja hitsaussessiot, pieni poraus ja reiän kierteitys ja vehje oli valmis.
Tein vermeen kahdesta n. metrisestä kulmaraudasta, joiden päät on taiteltu sopivan muotoisiksi. Raudat ovat toissaan kiinni pultilla, joka löysätään, raudat säädetään sopivasti ja pultti kiristetään. Systeemi on mitoitte niin, että laskettuna renkaiden vieressä olevien kakkosnelosten päälle se osuu korkeudessa jotakuinkin vanteen keskikohdan korkeudelle. Otin raudasta pari kuvaakin, jospa joku haluaa nähdä, voin laittaa näytille, kunhan tyhjään kameran.
Aurauksen säätö tällä vermeellä oli helppoa ja varmaan melkoisen tarkkaa, päätä piti kiertää vielä puolikierrosta sisemmäs asennuksen jälkeisestä asennosta ja nyt aurausta on kolmisen milliä. Neljäsosakierros lisää ja homma olisi ollut bueno, mutta menin epähuomiossa kiristämään pään jo tiukalle ja se kartion mätkiminen irti on niin työlästä, että olkoon noin. Ratti tuli lähes keskelle, olisi varmasti ollut aivan tarkkaan jos aurausta olisi vielä säätänyt siihen 2mm:n.
Vanhalla väljällä päällä aurausta oli karkeasti arvioiden 7mm, koska päässä oli väljää pari milliä ja parin millin säätö näytti vaikuttavan viitisen milliä.
Samalla vaivalla katosi nyt sitten omituinen jurnuttava ääni yli 80km/h nopeudessa, varmaan liika auraus aiheutti sen, että renkaat pitivät ääntä.. No nyt on kuitenkin taas erittäin mukava ajettava.
Edit: Tuolla muutama kuva erinomaisesta aurauksensäätövermeestäni http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/aurausrauta
Tällaista jälkeä sai aikaan tuolla 1,3mp minipencamilla. Käden vapinasta johtuen ei ole erityisen tarkkoja, mutta kyllä niistä jotakin näkee.

Tarkempia kuvia saapi kunhan saan paremman kamerani takaisin lainasta.