satku puoltaa oikealle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Noniin, vasen raidetangon pää vaihdettu. Paska homma, mutta tulihan tehtyä. Oikea oli tiukka ja kumikim ehjä joten jätin vaihtamatta. Tarkastin vielä huoltokirjasta ja kyllä se on vaihdettu 30tkm sitten.
Sisäpäät vaikutti myös hyväkuntoisilta, renkaista heiluttelemalla väljää ei ole nyt missään.

Oli hirveä homma tuon vasemman pään vaihtaminen. Ensin meni kauan aikaa irrottaa se olkavarresta(?), ulosvetäjällä lopulta onnistui. Tämän jälkeen oli se raidetangossa oleva kiristysmutteri niin jumissa, ettei irronnut millään. Sahasin lopulta 1/6 palan pois rautasahalla, palan irrottamiseenkin tarvittiin meisseliä ja moskaa. Tämän jälkeen paukuttelin moskalla varoen tuota mutterin jäännettä siinä varressa ja lopulta se suostui antamaan periksi. Yhden vaivaisen mutterin irrotukseen meni kolmisen tuntia. Uusia asentaessa en säästellyt kuparitahnaa.

Raidetangon pään kiersin paikalleen yhden kierroksen syvemmälle kuin vanha pää, koska uusi oli pallon keskeltä kierteen päähän mitattuna pari milliä pidempi. Tässä vaiheessa kello oli jo niin paljon, että vitutti siinä määrin, että jätin aurauksen paremmin säätämättä.

Yön aikana päässäni kehittyi malli aurauksen säätöön tarvittavasta työkalusta ja aamulla kahdeksan aikaan talliin väsäämään sellaista. Puolen tunnin laikkaus- ja hitsaussessiot, pieni poraus ja reiän kierteitys ja vehje oli valmis.
Tein vermeen kahdesta n. metrisestä kulmaraudasta, joiden päät on taiteltu sopivan muotoisiksi. Raudat ovat toissaan kiinni pultilla, joka löysätään, raudat säädetään sopivasti ja pultti kiristetään. Systeemi on mitoitte niin, että laskettuna renkaiden vieressä olevien kakkosnelosten päälle se osuu korkeudessa jotakuinkin vanteen keskikohdan korkeudelle. Otin raudasta pari kuvaakin, jospa joku haluaa nähdä, voin laittaa näytille, kunhan tyhjään kameran.

Aurauksen säätö tällä vermeellä oli helppoa ja varmaan melkoisen tarkkaa, päätä piti kiertää vielä puolikierrosta sisemmäs asennuksen jälkeisestä asennosta ja nyt aurausta on kolmisen milliä. Neljäsosakierros lisää ja homma olisi ollut bueno, mutta menin epähuomiossa kiristämään pään jo tiukalle ja se kartion mätkiminen irti on niin työlästä, että olkoon noin. Ratti tuli lähes keskelle, olisi varmasti ollut aivan tarkkaan jos aurausta olisi vielä säätänyt siihen 2mm:n.
Vanhalla väljällä päällä aurausta oli karkeasti arvioiden 7mm, koska päässä oli väljää pari milliä ja parin millin säätö näytti vaikuttavan viitisen milliä.

Samalla vaivalla katosi nyt sitten omituinen jurnuttava ääni yli 80km/h nopeudessa, varmaan liika auraus aiheutti sen, että renkaat pitivät ääntä.. No nyt on kuitenkin taas erittäin mukava ajettava.

Edit: Tuolla muutama kuva erinomaisesta aurauksensäätövermeestäni http://www.mbnet.fi/~akyttala/kuvat/aurausrauta
Tällaista jälkeä sai aikaan tuolla 1,3mp minipencamilla. Käden vapinasta johtuen ei ole erityisen tarkkoja, mutta kyllä niistä jotakin näkee. ;)
Tarkempia kuvia saapi kunhan saan paremman kamerani takaisin lainasta.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Oon aina laittanut perheen uusiin tulokkaisiin nipat ja sen jälkeen ei ole tarttenut niveliä vaihdella ku muistaa rasvata.
Satoja tuhansia on takana ja tiukat nivelet kuin uudet.
Oon myös h-puhaltanut ja maalannut nivelet ennen asennusta ,kuten muutkin alustan osat on puhallettu ja maalattu, niin on mukava kattella ja tehä jarru ym. remonttia ku ei paikat ruosteessa.
Kun poraa niveliin nipan reikiä niin poraa alaspäin niin lastut ei mee niveleen ja painaa sen jälkeen rasvaa niin paljon ilman kumia että mahdolliset paskat tule pois.
Sitte kumi paikalleen ja rasvaa nii paljon että kumi pullistuu vaikka ilmat päästää pois.
Sitte renkaan vaihdon yhteydessä = 2x vuodessa + muut remontit niin painaa reilusti uutta rasvaa niin nivelet on aina ok.

Niin. eniten on tullut korjattua puoltavia saabeja kun on ollut vetarit kuivat niin vetelee melkoisesti kun löysää kaasua tms. tai jopa suoralla ajollakin kuivat nivelet pistää puoltaan.

Paras on ollut sellainen et sisäpäässä ei ollut tippaakaan rasvaa, oisko unohtunut tehtaalla.

:wink:

Myös moottorikelkkaan oon laittanut alustaan ym nippoja niin että nippoja on enemmän kuin keppejä vanhainkodin eteisessä... :D

Mikään ei pelaa kuivana hyvin.

Ennenhän oli autoisa nipat nivelissä ja ne pysty purkaa ja sai varaosasarjoja mut nykymaailmassa ei ajatella kestävällä kehityksellä , vain varaosamyynnillä.

Appiukko, ex taksari, meinas että enne huonoillakin kaduilla nivelet kesti auton iän ( Datsun / Nissan 280 jne ) kun rasvas, mut nyky-mersuissa niveliä saa vaihtaa kuin tupakkia.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

akyttala kirjoitti:
Oli hirveä homma tuon vasemman pään vaihtaminen. Ensin meni kauan aikaa irrottaa se olkavarresta(?), ulosvetäjällä lopulta onnistui. Tämän jälkeen oli se raidetangossa oleva kiristysmutteri niin jumissa, ettei irronnut millään.

menin epähuomiossa kiristämään pään jo tiukalle ja se kartion mätkiminen irti on niin työlästä, että olkoon noin.
Esim bilteman pienoislämmittimet auttaa kummasti em. mutterin jumiin.
esim biltemassa/ motonetissa myydään puristimia, jotka kummmasti helpottavat ko. nivelen avaamista.
Eihän kartiota tarvitse avata, jos aurausta säätää, säätäisin kyllä itse ihan ohjearvoihin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Mitenpäin ihmiset noita nippoja noihin on laittanut, sivusta vai päältä poraten mieluummin? Ettei vaikuta sitten nivelen kestävyyteen..
Täytyy noihin raidetangonpäihin ja palloniveliin porata nipat kunhan saan noita 8mm nippoja jostain. Kotona oli vain 10mm, joita Scaniassa on suurin osa, raidetangon päitä lukuunottamatta.
Saako noihin raidetangon sisempiin niveliin nippoja laitettua? Jos jollain on, niin ohjeita, mihin kohtaan on hyvä porata.


Kyllähän tuo 3mm auraus on vielä ohjeen rajoissa, 2mm+-1mm pitäisi aurauksen olla. Kyllähän tuon voi millilleen säätää kun olisi paremmin aikaa seuraavan kerran kun maalle olen menossa. Ja tajusin vasta itsekkin toissapäivänä, että kyllähän sitä aurausta voi säätää irrottamatta kartiota, olinpahan vaan fiksu enkä huomannut aiemmin. Säädin pyörittämällä niveltä, vaikka homma onnistuisi pelkkää raidetankoa pyörittämälläkin..heh. Tyhmästä päästä kärsii jne..
Vastaa Viestiin