Opelistille sähköä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
akyttala
"Hölösuu"

Opelistille sähköä

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Tulipa tuossa joku pyytämään apuvirtaa Opeliinsa, tottakai mukavana ihmisenä ryntäsin auttamaan. Eipä lähtenyt pelkällä virralla käymään. Ehdotin bensan kaatamista suoraan kaasariin, mutta eihän äijällä itsellään bensaa ollut. Luovuinpa sitten desistä omaa bensaani ja pianhan se räähkä jo suostui starttaamaan. Kaapelit purettiin pois, äijä mumisi kiitokset ja ajoin autoni oman tolpan viereen.
Vaan eipä morjenstanut enää siitä ohi ajaessaan, katsoi vaan. Ei myöskään tarjonnut materiaalista tai rahallista korvausta avusta tai edes bensasta (reilu 10snt), kuten tapana on. Enhän mä siitä mitään olisi ottanut, mutta odotin kumminkin, että jotakin tarjoaisi. Kyllähän sitä aina on vähintään muutaman oluen antanut ihmiset avusta kiitokseksi.

Ensikerralla katson auton merkin ennen avun tarjoamista ja harkitsen pitkään, jos kohdeautona on Opel..;)
kristian
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja kristian »

Off topic, mutta kuitenkin kokemuksia avun antamisesta...

Viime viikonloppuna tankatessani autoa kylmäasemalla joku naisihminen pienen lapsen kanssa tuli pyytämään apua kun auto oli alkanut keittämään. Herrasmiehenä kävin kotona hakemassa kanisterillisen vettä naiselle kun en muuta keksinyt... Olis tarjonnu rahallista korvausta mutten viitsinyt sellaista ruveta vaatimaan. Muksu tarjosi karkin pussistaan ja sanoi hymyillen kiitos :) Joskus on kyllä mukavaa tuntea auttamisen iloa!
Saab 9-3 SS 1.8t Linear Pro -07 (Käyttöpeli)
Mercedes-Benz 240D W123 -83 (Kesäauto)
tuomas
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tähän melkein sopii seuraavanlainen episodi taloyhtiön parkkipaikalla:

Huomaan että kaveri ei saa paukkupakkasilla uudenkarheaa WRX subarua käyntiin. Lyön saabin ilman tolppaa tulille ja käyn kysymässä että tarttisko virtaa, kun on kaapelitkin sattumoisin mukana.

Virta kelpasi ja saatiin subaru käyntiin, mutta piti minun mennä siihen sitten vinoilemaan että "täähän on tosi hyvä talviauto. neliveto ja kaikkea"

Yllätys oli suuri kun ei huumorintaju enää kaverilla riittänyt ja oli lähes rinnuksissa kiinni. Noh, taisi olla kaverilla vähän hermo kireellä. Sattuuhan tuota.

-tuomas-
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Saabistiuki
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Aivan, vaikka ei mitään avusta ottaisikaan, olisi kyllä kohteliasta edes kysyä
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Saabistiuki kirjoitti:Aivan, vaikka ei mitään avusta ottaisikaan, olisi kyllä kohteliasta edes kysyä
Nimenomaan.

Se, että kysyy "Mitä mä oon velkaa" osoittaa, että avunsaaja ymmärtää, että auttaja on antanut jotain omaansa (bensaa, virtaa, jäähdytinnestettä, aikaa jne) yleensä pikkujutuissa ei kehtaa mitään pyytää, mutta juurikin tuo huomioiminen ja pieni kiitoksen kuuleminen antaa ymmärtää että apua arvostetaan. Ihan sama juttu, kun parkkipaikalla/ahtaalla kujalla jään odottamaan/teen tilaa toiselle autoilijalle, on mukavaa edes se pieni käden heilautus/valojen väläytys. :roll:
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
hewidero
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Kerran venäläiseen civickkiin lainasin virtaa satkusta. Starttikaapeleita ei ollut kuin yksi, joten se piti poikkaista. Saatiin lopulta honda käyntiin ja venäläiset oli tyytyväisiä. Antoivat mulle 5e vaivanpalkkaa. Pisteet siis venäjälle.
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Itse autoin viime kesänä bemarimiehiä, joilta oli asuntovaunusta puhjennut rengas. Järjestin uuden renkaan, sekä työkalut paikalle, jotta saatiin matka jatkumaan.

Palkkiona muutama olut sekä noin 30e rahaa. Ja täysin pyytämättä. Tosin tarjosin sattumalta autossa ollutta kuumaa pizzaa helpottamaan pitkää odotusta. 8)

Aina on tietty kohteliasta kiittää ja tarjota jotain.
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
900i
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 900i »

9-5T , Olivatko hoitaneet hinurikuskin kanssa asian?
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
ajn
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä periaatteestakin pitäis auttaa kanssa-autoilijaa varsinkin talviaikaan.
Valitettavasti vaan noita ketjun alussa mainitun kaltaisia henkilöitä löytyy porukasta myös. :(

Ittelleni oli (useita vuosia sitten) ihan konkreettista iloa erään naishenkilön auttamisesta tämän auton vian korjaamisessa tuulessa ja tuiskussa. Ja sitä iloa riitti jopa useita kuukausia... :oops: :lol:
-------------------------8<----------->8--------
Saabistiuki
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

ajn kirjoitti:Kyllä periaatteestakin pitäis auttaa kanssa-autoilijaa varsinkin talviaikaan.
Valitettavasti vaan noita ketjun alussa mainitun kaltaisia henkilöitä löytyy porukasta myös. :(

Ittelleni oli (useita vuosia sitten) ihan konkreettista iloa erään naishenkilön auttamisesta tämän auton vian korjaamisessa tuulessa ja tuiskussa. Ja sitä iloa riitti jopa useita kuukausia... :oops: :lol:
Jotenkin epäilen, että et saanut rahaa tai lämmintä pitsaa vaivanpalkaksi :lol: :lol:
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Saabistiuki kirjoitti:lämmintä
Veikkaanpa että tuo lämmin kyllä osui kohdalle :P
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
dq
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dq »

Osuisipa kerrankin omalle kohdalle se nätti tyttölapsi autettavaksi, yleensä ne tuppaa aina olemaan niitä rumia miehiä. :D Nooh, auttamisen ilo tietysti on tärkeintä. :?
Aerochick
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

Hmmmjaaa... Mä olisin ehkä sitä mieltä, että se kiitos (OIKEASTI tarkoitettuna) riittää. Enkä puhu nyt vain itsestäni tyttölapsena vaan muutenkin.
Mulla ainakin riittää ymmärrystä kaverille, ketä lumessa värjöttelee ja arpoo vaihtoehtoja päästä siihen 8-16 tylsään konttoriduuniinsa ja antaa kiitokseksi hässäkässä pelkän kiitos-sanan ja hymyn. :?
Mutta meitähän on moneen junaan.. Hinausautot pyytää rahaa, ja jos oma aika/viitseliäisyys/kitsaus ei riitä pelkkään avunantoon ilman sitä maallista korvausta, niin eihän siihen tarvitse sitten lähteä.. Vae?
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Aerochick kirjoitti:Hmmmjaaa... Mä olisin ehkä sitä mieltä, että se kiitos (OIKEASTI tarkoitettuna) riittää. Enkä puhu nyt vain itsestäni tyttölapsena vaan muutenkin.
Mulla ainakin riittää ymmärrystä kaverille, ketä lumessa värjöttelee ja arpoo vaihtoehtoja päästä siihen 8-16 tylsään konttoriduuniinsa ja antaa kiitokseksi hässäkässä pelkän kiitos-sanan ja hymyn. :?
Mutta meitähän on moneen junaan.. Hinausautot pyytää rahaa, ja jos oma aika/viitseliäisyys/kitsaus ei riitä pelkkään avunantoon ilman sitä maallista korvausta, niin eihän siihen tarvitse sitten lähteä.. Vae?
Vaan helppohan se naisena on sanoa, kun ei kukaan tule pyytämään apua. ;) No ei vaan.

Mutta kyllä mielestäni tosiaankin on paikallaan tarjota korvausta, jos joku tuhraa omaa aikaansa kiireessä auttamiseen ja antaa vielä bensaa, joka ei ole ilmaista.
Eikä se äijä autoaan olisi saanut kenties ollenkaan käymään, jos sille ei olisi mainittu bensan liruttelusta kaasariin ja jossei sähkönantajalla olisi ollut bensaa mukana. Eipä taida bensakannu kuitenkaan kuulua jokaisen ihmisen vakiotarvikkeisiin.
Ja tässä ei saanut kiitokseksi edes sitä hymyä, tosin äijien hymyilyt ei paljon lämmitäkkään. Vaan olisi edes morjenstanut lähtiessään, kuten kunnon ihmisillä on tapana.

Tästä huolimatta tulen tarjoamaan apuani sitä tarvitseville ja vielä ihan ilmaiseksi, mutta kunnon kiitosta odotan. Ei se mun aikakaan ilmaista ole, vaikka Saabilla aina vähän etuajassa kerkeääkin..
Aerochick
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Aerochick »

akyttala kirjoitti: Vaan helppohan se naisena on sanoa, kun ei kukaan tule pyytämään apua. ;) No ei vaan.
Mä oon ehkä vähän kärttyisellä päällä tänään, mutta pakko takertua... Kuva Kuva
Kun voihan tätäkin soveltaa moneen muuhunkin juttuun, eikä pelkästään siihen auton käynnistämiseen..:?

Tottahan tuo tietty, että jos toinen vaan murahtaa niin sekin vituttaa. Olisit ottanut rekisterinumeron ylös, selvittänyt omistajan ja laittanut laskun perässä siitä bensasta. Ihan vittuillaksesi. :D
Kiusa se pienikin kiusa...Kuva
ennen: 93 SS Aero '04 + BSR Steg 1
nyt: Chevy Camaro Z28 '93
Perheessä myös Mr. S

http://www.jco.fi
Vastaa Viestiin