900 -84 laturi/starttiongelma? ==> Korjattu!!!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Käynnistymisongelma 900i...pun.-84

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Olenkin tästä aiemmin kirjoitellut, otsikolla "900 -84 laturiongelma? Parkkipaikkavaihto?".

päätin laittaa uuden viestin koska asiassa on uusi vaihe.

Auto hinattiin tuotu kylmästä lämpöiseen halliin, jossa ollut viikon ikkunat auki kuivumassa.

1. Hinatessa auto ei käynnistynyt vaikka nostin kytkintä ylös ja vaihde oli päällä välillä kakkosella ja vauhdin noustessa kolmosella.

2. Bensaa on.

3. Akussa on virtaa riittävästi käynnistämään toinen auto - on kokeiltu.

4. Laturin huono maadoitus ei ehkä syynä, sillä kokeiltu myös ilman että
laturin johdot olisivat kiinni

5. virrat kun laittaa päälle niin ajovalot eivät pala. ovat palaneet ennenkuin ongelma tuli

6. takavalot palavat kuitenkin

7. pitkät valot toimivat kuitenkin

8. Virrat päälle laitettaessa laturin ja öljynpaineen merkkivalot syttyvät.

9. Bensapumppu surahtaa ja itse asiassa jatkaa hieman surisemista käynnistysasennossa.

10. ei edes yritä pyörittää moottoria

11. naks niks.

Siis viikko lämpöisessä ja sama toiminta suurinpiirtein kuin ulkona. Nyt ainoastaan että ajovalot eivät toimi kummatkaan...ulkona toimivat ennen ja jälkeen laturin piuhojen irrotuksen. Muuten samat oireet.

Kunpa joku pääsis kurkkaamaan tätä Helsinkiin...Tosi huono juttu ja pitäis vielä siirtää ens viikolla auto pois hallista ei saa enää pitää. Mutta mittausten kanssa olen aika lailla käsi että tuskin sitä hommaa minulta kannattaa odottaa.

Starttia en ole päässyt vielä lyömään, mutta ajattelin tänä viikonloppuna kolauttaa. :saab:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

itse en pääse auttamaan, enkä usko että paljon apua osasisin antaakaan, mutta ihan varmuuden vuoksi, olihan hinatessa virrat päällä? muuten ei käynnisty.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Virta oli päällä koko hinauksen ajan jep. Autohallissa olin tänään, mutta en kyllä löytänyt starttia. Alle en päässyt kunnolla ja lisäksi pohja ei ole korvin puhdas ja kaikki näyttää samanlaiselta 8O

CRC:tä joka paikkaan ja vasaralla konetta läpi muuten. Lisävirralla toisesta autosta otettaessa ei mitään uutta.

*Breaking news*

Hieman lisää tietoa...
Autossa on sitten muuten Turbo-kone. Se taisi jäädä mainitsematta...vaihdettu tekniikka joskus ysikytluvulla. Myyjän mukaan Turbo on Garret-tyyppinen "uudempi", siis ilmeisesti. Pakosarja ja iskunvaimentajat vaihdettu myös, alustaan jotain tehty. Myyjän mukaan ovissa turvapalkit sisällä (???). Sillon kun ajoin auton myyjän luota kotiin (jolloin se on viimeksi siis liikkunut), tehoa tuntui olevan normaalisatkua enemmän tosiaankin. Ulkoisesti täysin tavallinen 900 GL -84, kirkaslasit, tavallinen sisusta.

Alkaa kohta huvittaa tämän kappaleen myynti (mielellään myynti, ei lahjoitus) eteenpäin, eli jos jotakuta moinen vimpain kiinnostaa niin pistää YV:tä ja laittelen kuvia ehtiessäni. Tämä on pakko saada pois lämpöisestä hallista, sillä jos en vie, se hinataan minun laskuuni piakkoin jonnekin varikkoalueelle.

Apuva!

8O 8) :?: :!: :cry: :? :) :lol: :evil: 8O
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Thanks everybody, it's running again!

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

ERITYISKIITOKSET YHTEYDENOTOISTA ==> jus, Ronska

Special Thanks & Credits go to Ronska, joka sunnuntai-iltana tuli katsomaan Saabia ja laittoi moottorin laulamaan jälleen.

Kiitoksia kaikille vastanneille vihjeistä ja vinkeistä.

Käynnistymättömyyden syyksi selvisi Ronskan erinomaisella poissulkutekniikalla lopulta ERITTÄIN HUONO MAADOITUS AKUN MIINUSNAVASTA AUTON RUNKOON.

Elikäs mjiinusnappulasta lähtevä johto meni syylarin alla olevan runkopalkin päälle, jossa oli pultin alla nippu johtoja, metalliliuskojen varassa. Johdot menivät ympäriinsä konehuoneeseen, joten ilmeisesti tosi moni paikka sai maata (GND) ko. paikasta.

Johan syttyivät ajovalot ja moottori hörskähti, kun Ronska oli putsannut pultin alta liat ja kiinnittänyt nipun uudelleen. Sitä ennen oli mm. herätejohdon testaus laturista ja jopa moottorin pyörimisepäilyjä ilmassa. Vakavammat ongelmat antavat kuitenkin onneksi vielä odottaa itseään.

Laturissa ei siis ollut mitään vikaa, kuten myyjä oli alunperin väittänyt. Ihmeteltiin laturista lähtenyttä erillistä maadoitusjohtoa, jota mm. itse aluksi epäilin huonon maadoituksen sylttytehtaaksi. Kuitenkaan ko. johdolle ei löytynyt mitään käyttöä ja se sai palvella maataan irtikytkettynä.

Hieno fiilis jäi tästä kertakaikkiaan ja ei Ronskan ilmatteeksi tarvinnut tulla, päälliäiseksi vielä kakkupalat ja koffeet ryystettiin Essolla.

Itselle jäi mieleen R:n tuplaysiin mahduttama turbokone, siinä oli ysiysin konetila tarkkaan käytetty!

Heh. Joo, no jokatapauksessa onnellinen loppu tällä vikatarinalla.

Toivottavasti joku sai vinkkiä omituisten sähköoireiden selvittämiseksi.

Nyt on ilme tällanen :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Laturin rungosta kyllä kuuluisi todennäköisesti lähteä erillinen lyhyt johto laturin jalan pultin alle. Ei se erillinen maadoitusjohto mitenkään turha liene.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MarkoL
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:07

Viesti Kirjoittaja MarkoL »

Ok. Ronska vaan sitä että päätteli siinä laturin lataavan johdosta huolimatta. Hmm. pitäisiköhän kummiskin kytkeä se johto siis varmuuden vuoksi? Se on sellanen musta erikseen omalla pultilla lokasuojan sisäpuolelle tällätty johto.

t. M
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Riippunee moottorin johtosarjan vuosimallista. 84-autossa todennäköisesti johtosarjassa itsessään ei ole johtosarjassa maadoitusta laturilta syylärin palkkiin tai vaihteiston maadoituskorvakkeeseen, kuten 89-mallisessa. Tällöin tarvittaisiin maadoitus laturilta moottoriin tai esim koriin.

Jos laturilta lähtee paksunnäköiset 2,5 mm2, 1,6 mm2 johdot maihin, niin lienee ok.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 900 -84 laturi/starttiongelma? ==> Korjattu!!!

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Vanha aihe mutta toivotaan, että uusi maakaapeli herättäisi tuon minun vastaavanlaisella ominaisuudella varustetun ysiysin eloon. Huomenna testaamaan.
Vastaa Viestiin