Ketjukiristin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Ketjukiristin

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Minkä kokoinen hylsy käy tuohon ketjukiristimeen?

Se pienempi pultti ja jousi lähtee kyllä leikiten auki, mutta koko iso mötikkä ei tunnu aukeavan millään. Siihen kun yrittää mallailla hylsyjä niin tuntuu että ei mikään oikeen istu, liekö jokin tuumakoko?

Tuon koko murikka on ilmeisestikin otettava irti jotta saa kannen nostettua pois paikoiltaan?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

27 mm.

Kannattaa irroittaa niin ei ketjunohjain kanita kantta pois nostaessa.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

OK. Kiitokset nopeasta vastauksesta, lähdenpä yrittämään :wink:
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja shaft »

Tarkista että hylsy on riittävän pitkä! Lohkaisin itse palasen siitä kiristimen päästä, kun yritin normaalimittaisella hylsyllä avata sitä, ei ylettynyt kunnolla sinne pohjaan asti.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Auki on.

Hain naapurista lainaan bilteman vääntimen, siinä on isompi kulma kun 90astetta, joten lyhyt hylsy+väännin mahtui hyvin pyörimään...tiukassa kyllä oli
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Meinasitko sen jakoketjunkin nut sittan vaihtaa vai miksi otit sen kiristimen pois? Se kannen vaihdonhan piti onnistua kun kiinnittää nokka-akselien hammasrattaa nippusiteillä ketjuun ja laittaa kiilan pystyyn ketjujen väliin jakokoppaan. Sitten ne nokka-akselien hammasrattaat irti.

Noh, ei se kauhean iso homma ole laittaa sitä jakoa uudelleen kohdalleen.

Jus: Montakos ketjun lenkkiä siinä rattaiden jakomerkistä merkkiin piti olla?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Jus: Montakos ketjun lenkkiä siinä rattaiden jakomerkistä merkkiin piti olla?
15 niittiä.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/jakoketju/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, tuo ketju jää rattaiden väliin pikkasen löysälle, silloin kun merkit on kohdallaan.

Sullakaan ei näköjään ole nuo keltaset merkit niin kuin lulisi. Vaikka laitoin keltaisen merkin kampiakselin hammasrattaan ajoitusmerkin kohdalle, ei ne ylhäällä osuneet paikoilleen.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

peinu kirjoitti:Vaikka laitoin keltaisen merkin kampiakselin hammasrattaan ajoitusmerkin kohdalle, ei ne ylhäällä osuneet paikoilleen.
Eli ajoitusmerkit eivät ole olleet kohdallaan. Pienikin virhe merkin paikassa kertaantuu rattaan hammaspuolella.

Sitä nokka-akselia et muutenkaan saa tasan merkin kohdalle sillä joku venttiilin nostin/nokka aina kampeaa akselia hieman pois kohdaltaan. Merkit kyllä asettuvat kun avaimella kääntää akselin TASAN kohdalleen (ja pitää sen siinä roikkumalla kiintolenkissä).
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Muistakaapa sitte nuita lenkkejä laskeskellessa että kampurankin merkki on kohdallaan.. :roll:

Ja sitten kun kaikki nipussa niin pari kiekkaa konetta ympäri ja vielä merkit tarkastaen nokat/kampura.

Jos tuntuu että huomautan ihan itsestäänselvästä asiasta niin... hyvä! :lol:
Aki Peltola #1132
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vtp9k kirjoitti:
peinu kirjoitti:Vaikka laitoin keltaisen merkin kampiakselin hammasrattaan ajoitusmerkin kohdalle, ei ne ylhäällä osuneet paikoilleen.
Eli ajoitusmerkit eivät ole olleet kohdallaan. Pienikin virhe merkin paikassa kertaantuu rattaan hammaspuolella.

Sitä nokka-akselia et muutenkaan saa tasan merkin kohdalle sillä joku venttiilin nostin/nokka aina kampeaa akselia hieman pois kohdaltaan. Merkit kyllä asettuvat kun avaimella kääntää akselin TASAN kohdalleen (ja pitää sen siinä roikkumalla kiintolenkissä).
Kyllähän tuo kone käy tasasesti ja ottaa kiekkaa herkästi, joten voin luvata, että ajoitus on kohdallaan. Keltaiset pisteet taas ei. Speedpartsin ketju. Kampiakselin rattaassa ei ole kuin yksi merkki, joten siinä kohtaan on aika vaikea tössiä.

Ajoitushan tarkistetaan tietysti myös vauhtipyörän jakolevystä vaihdelaatikon puolelta. Eli siellä ajoitus 0 ja nokka-akselien merkit kohdallaan vielä pyöräytyksen jälkeenkin niin avot!

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

peinu kirjoitti:Meinasitko sen jakoketjunkin nut sittan vaihtaa vai miksi otit sen kiristimen pois? Se kannen vaihdonhan piti onnistua kun kiinnittää nokka-akselien hammasrattaa nippusiteillä ketjuun ja laittaa kiilan pystyyn ketjujen väliin jakokoppaan. Sitten ne nokka-akselien hammasrattaat irti.

Noh, ei se kauhean iso homma ole laittaa sitä jakoa uudelleen kohdalleen.
Yritin kyllä noin mutta kun ei mahtunut tulemaan, ei sitten millään. Tai siis toi edellä mainittu menetelmä ilmeisestikkin vaatii että jakopään koppa on auki ja laahaimet poistettu tieltä. Rupes kuitenkin sen verran pultteja/työkaluja hajoamaan että jäi koppa vielä paikoilleen. Jos sitä huomenna sais nostettua koneen pois ja pääsis sitten niiden särkyneiden pulttejen kimppuun paremmin...Kansi tulee jokatapauksessa huomenna takaisin Kantaselta.
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Vastaa Viestiin