Vahvarissa vikaa, elektroniikkamiehieä?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Vahvarissa vikaa, elektroniikkamiehieä?

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Juu, elikkäs vahvarissa on semmonen vika, että kun sitä pidempään pitää yhtäjaksoisesti päällä niin se menee hiljaiseksi, mutta kuitenkin vie aimoannoksen virtaa. Sen huomaa kun kytkee stereot päälle niin kierrokset tipahtaa. Joku kosketus, kuumenemishäikkä kai, kun välillä kopsautus auttaa. Vian saa taas eliminoitua kun ottaa sulakkeet pois joksikin aikaa, niin sitten pelaa normaalisti, kunnes taas pitää yhtäjaksoisesti pitkään päällä, eli noin 45min -1h. Osaasko kukaan arvata, kannattaako tota edes tutkia, tai kenties tietäis missä vika voisi mahdollisesti piileä?

Ultimate on merkki, mallia en muista, mutta 2*300 @ 2 ohm se rykii...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

ei liity mitenkään tähän asiaan mut pakko kertoo tapahtuma ku viimeviikolla kävi.

Alkuviikosta rupes paukkumaan kajarit ja subbarit todella pahasti, no pistin soittimen kiinni ja pari päivää siin tuli ilman radioo ajeltuu, sit koitin taas..ei ku paukkuu todella ikävästi vaan. no menin sit vihdoin ja viimein kattoo takakonttiin josko ois joku piuha irti.

eipä ollu piuha irti vaan oli meikällä 8O ilme päällä....oli nimittäin konkka, vahvari ja molemmat subit noin sentin jääkerroksen peitossa :D

siinä sit hetken iski kauhu et nyt ne on sit peenä, mut menin kolmeks tunniks parkkihalliin ja sit ne oli sulanu ja taas toimii onneksi.

ihmettelen vaan et mistä sinne on kosteutta päässy ku ollu koko takaluukku ees auki pitkiin aikoihin
BMW 525iA Touring Executive
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Arvaan:kylmäjuotos. Itsellä samankaltainen vika.Vaivas pari vuotta ja paheni koko ajan .Lopuksi ei enää pelittänyt ollenkaan.Kaveri kävi yhden illan juotoksia läpi ja nyt toimii moitteetta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24641
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko vahvistin kiinni laatikossa? jos vastasit kyllä niin itselläkin pari vahvaria jotka vaatisi osien kiinnitystä sisuskaluihin..... tärinä tappaa nuo vehkeet!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kosketushäiriöltä tuo haiskahtaa, jos kerran koputtelu auttaa joskus.
Syttyykö tuossa vahvistimessa mitään Protection-valoa tai vastaavaa, kun se menee mykäksi vai näyttäkö se koko ajan ulkoisesti toimivalta, mutta ääntä ei vaan tule?
Mäksä kirjoitti:oli nimittäin konkka, vahvari ja molemmat subit noin sentin jääkerroksen peitossa :D
Vahvistin ei voi olla kovin pitkäikäinen tuon jälkeen :D
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Onkos tuommosissa härpäkkeissä olla ylivirtasuojaa/lämpökytkintä tms. "automaattikatkaisinta"...?
Mäksä kirjoitti: ihmettelen vaan et mistä sinne on kosteutta päässy ku ollu koko takaluukku ees auki pitkiin aikoihin
Ainahan sitä kosteutta kertyy (kondensoituu?) mikäli ei ole "kuivattavia tekijöitä"... Pitäs melkein viritellä vahvistin kabiiniin niin edes jonkinnäköistä ilmanvaihtoa olisi. Kovimmilla pakkasilla nykäsin suosiolla virtapiuhan irti vahvistimesta kun näytti olevan paikat senverran jäässä...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

nalleolut kirjoitti:onko vahvistin kiinni laatikossa? jos vastasit kyllä niin itselläkin pari vahvaria jotka vaatisi osien kiinnitystä sisuskaluihin..... tärinä tappaa nuo vehkeet!
ei koskaan vahvistinta sub-koteloon kiinni! kaverilla kävi vahvistin pari kertaa huollossa kun oli kotelossa kiinni, uskoi vasta kolmannella kerralla ettei sitä kannata siinä pitää.. :)

mulla on macromin vahvarissa sellanen vika että kostealla ilmalla ei toinen kanava toimi kunnolla.. :?
level-säätönapin välissä täytyy pitää rautalangan pätkää jotta toimii. välillä pitää myös houkutella napista pyörittelemällä toista linjaa toimimaan (eli R/L)
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Ei oo kotelossa kiinni. Joo, täytyy varmaan laittaa toinen subi ja vahvari kiinni, ja alkaa tutkimaan mitä toi vahvari on syönny. Ketutti vaan kun aina kun vähän pidemmälle lähti, niin joutu rokinsoiton lopettamaan puolessa matkassa...jos vaikka sitten satkuun laittais kiinni...

Niin ja ei syty mitään valoa, virtavalo palaa, ja kun virran kytkee, niin pieni poksaus kuuluu. Joskus aiemmin se veti muuten elementin ihan ulosasentoon jos meni tilttiin, nyt elementti jää lepoasentoon.. Tiedä häntä...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

kun vetää elelmentin ulos-asentoon niin ELKO oikosessa, eli elektrolyyttikondensaattori paskana, mulla oli kerran yhdessä vahvarissa sellanen vika..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

9000CS... kirjoitti:
Mäksä kirjoitti:oli nimittäin konkka, vahvari ja molemmat subit noin sentin jääkerroksen peitossa :D
Vahvistin ei voi olla kovin pitkäikäinen tuon jälkeen :D
tota itekki oottelen ku 600e vahvari et koska saan repii hiukseni päästä v-tutuksen johdosta :lol:
BMW 525iA Touring Executive
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Muuten ku alkaa ajattelemaan niin popit täysillä tukevan subikotelon kylki on varmaan vähiten tärisevä paikka autossa. :lol: Ihan noin niinku kädellä tunnustelemalla.
Aki Peltola #1132
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mäksä kirjoitti: tota itekki oottelen ku 600e vahvari et koska saan repii hiukseni päästä v-tutuksen johdosta :lol:
Ei olis välttämättä huono idea irrotella noi autosta ja viedä sisälle muutamaksi päiväksi kunnolla kuivuun.

Varmaan kannattais kattoo myös että ilmanpoistoläpät vai mitkä cd-tonnarissa sit onkin niin ei joo jäätyny umpeen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Noniin, vahvaria tässä auon, milläs mää ja tierän mikä noista pampuloista on ELKO, ja että se on ehjä. muutama tinaus näyttä kärsineeltä ainakin...

normit konkat ja vastukset erotan kyl.... :lol:
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

900turbo3d kirjoitti:Noniin, vahvaria tässä auon, milläs mää ja tierän mikä noista pampuloista on ELKO, ja että se on ehjä. muutama tinaus näyttä kärsineeltä ainakin...

normit konkat ja vastukset erotan kyl.... :lol:
Korjailehan ekaksi ne juotokset ja kokeile..

Terv. Elektroniikka-asentaja
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

900turbo3d kirjoitti:Ei oo kotelossa kiinni. Joo, täytyy varmaan laittaa toinen subi ja vahvari kiinni, ja alkaa tutkimaan mitä toi vahvari on syönny. Ketutti vaan kun aina kun vähän pidemmälle lähti, niin joutu rokinsoiton lopettamaan puolessa matkassa...jos vaikka sitten satkuun laittais kiinni...

Niin ja ei syty mitään valoa, virtavalo palaa, ja kun virran kytkee, niin pieni poksaus kuuluu. Joskus aiemmin se veti muuten elementin ihan ulosasentoon jos meni tilttiin, nyt elementti jää lepoasentoon.. Tiedä häntä...

Vie vaan suoraan ammattilaiselle jos et elkoa tuolta löydä :P Yleisimmin noista hajoaa ensiksi raskaimpien/eniten virtaa siirtävien liitäntöjen juotokset tai sitten ne poltetaan väärällä käytöllä esim. liian matalalla kuormalla. Jos imaisee elementin toiseen laitaan, päätetransistorikytkentä syöttää elementille DC-offsettiä tai hakkuri sekoaa toiminnassaan. Ylikuumeneminen ajaa offsetitkin ketuilleen ja sotkee myös päätteiden bias-virrat. Noin se vahvistin tekee ennen pitkää jos sitä ylikuormitetaankin (ylikuumenee poweri tai pääte). summa summarum: korjaa juotokset, älä ylikuormita, jos kettuilee edelleen vie ammattiauttajalle :wink:
:twisted:
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Vastaa Viestiin