Ajotietokone OG900:seen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Ajotietokone OG900:seen

Viesti Kirjoittaja mjm »

sfnet.harrastus.autot.tee-itse alueella on meneillään keskustelu ajotietokoneen asentamisesta/rakentamisesta vanhempaan autoon. Keskusteluun viitaten rupesin miettimään, että mitenkä fillarin mittarin saisi viritettyä saappiin. Fillarin mittarilla ei tietenkään saisi kulutuslukemia, mutta kaikkea nopeuteen ja matkaan liittyvää kuitenkin. Yksi vaihtoehto olisi laittaa mittarin anturi ja magneetti johonkin sopivaan paikkaan. Tyylikkäämpi vaihtoehto olisi kuitenkin ottaa nopeussignaali suoraan auton nopeusmittarilta. Fillarin mittari saattaisi hyvinkin ymmärtää näitäkin pulsseja.

Onko kellään tietoa minkälaisella taajuudella auton mittari pulsseja antaa? Jos pulsseja tulee liian tiheään, hommaa ei kannata edes yrittää koska fillarin mittarin säätövara on rajallinen. Autona 900i -92.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24617
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

polkupyörän mittarin saat asennettua suht helposti autoosi siinä on 2 vaihtoehtoa!!! vaihto ehto1. poraat takajarrulevyyn reiän ja siihen polkupyörän magneettiantura kiinni ja vastakappale pyärän ripustuksiin että kohtavat....vaihtoehto2 muovipölykapseliin se vastakappale ja muuten sama kuin edellä....
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

tai jopa vetariin voisi tuon kiinnittää.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Jaa-a.. olisi näköjään pitänyt jättää mainitsematta kysymyksen taka-ajatus. Polkupyörän mittarin järkevyys autossa jääköön ihan minun oman harkinnan varaan. Toivonkin nyt vain jonkinlaista tietoa siitä pulssimäärästä, tai pitää sitten ruveta itse kokeilemaan.

Olen kuitenkin aivan varma, että joku tuollaisen virityksen on tehnyt, koska vanhemman auton mittaristo nyt vaan yksinkertaisesti on aika alkeellinen 20-30e maksavaan fillarin mittariin verrattuna. Itselle löytyy ainakin heti käyttöä parille digitaaliselle trippimittarille, joiden tarkkuus on luokkaa 10m.
esko
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 20:52
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja esko »

Mitähän ominaisuuksia ko. mittareista löytyy että kannattaisi, entäpä toimivuus (suola, jää yms.)? Onko niissä jonkinlainen kalibrointi?
jajamies

Viesti Kirjoittaja jajamies »

Kyllähän ne mittarit saa renkaan kehän mukaan säädettyä. Muita kalibrointeja ei taida olla. Pyörässä ainakin mittari toimii hyvin jos vain vastakappale ja anturi on oikealla etäisyydellä toisistaan. Kiinnitys kannattaa varmasti tehdä tukevasti, ettei mikään jääkokkare vie anturia mennessään... samoin johdon kiinnitys. Sitä joutuukin varmasti jatkamaan, se kun ei ole kovin pitkä.

Eikä sitten kannata ostaa sitä kaikkein halvinta mittaria. Muuten on sama vaikka mutu-tuntumalla heittäisit arvoja ja ostaisit uuden mittarin parin kuukauden välein.

Muuten kyllä hyvä ajatus. Täytyy itsekin ruveta kehittelemään. Saisi ainakin keskinopeuden, toisen trippimittarin, ajoajan. Mittarista riipuen tietysti.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tyhmä kysymys, mutta riittääkö polkupyörän mittarin nopeusalue todellakin autokäyttöön?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jmo
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: Su Elo 17, 2003 10:55

Viesti Kirjoittaja jmo »

Eivätkös ne mittarit näytä jopa ~300km/h. Onhan niitä moottoripyörissäkin käytetty.
mjm
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Helmi 16, 2004 10:48
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja mjm »

Jos nyt unohdetaan halpahallimittarit niin nopeusalue on 199:stä ylöspäin. Sigmat taitaa näyttää 999 asti, joten varmasti riittää. Mittareitahan käytetään kuuleman mukaan myös moottoripyörissä ja ties missä nimenomaan niiden tarkkuuden takia. En näe mitään syytä miksi ne ei toimisi autossakin. Mittarit on myös kalibroitavissa moneen lähtöön.

Olen asiaa jo pidempään miettinyt, mutta mielestäni ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa nopeustieto suoraan auton omalta mittarilta. Joku akseliviritys on ihan liian epävarma. Käsittääkseni auton mittarilta saa ulos jonkinlaista nopeudesta riippuvaa pulssia, jota voisi käyttää hyväksi. Tuohon pitäisi kuitenkin rakentaa joku palikka väliin, joka muokkaa pulssin sopivaksi. Pitääkin tutkia asiaa tarkemmin kun kellään ei tunnu olevan kokemusta vastaavasta. Tai miksipä ei rakentaisi koko mittaria itse... sitten kun saisi kulutuslukemat tongittua ruiskulta niin olisi jo tosi monipuolinen nippelitietofriikeille.
gothic
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 09:32
Paikkakunta: äänekoski

ajotietokone

Viesti Kirjoittaja gothic »

Entä käykö 9000:n ajotietokone 900:n?[/b]
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: ajotietokone

Viesti Kirjoittaja pevi »

gothic kirjoitti:Entä käykö 9000:n ajotietokone 900:n?[/b]

Ei käy EDU:n toiminta perustuu pitkälti ruiskuboxilta saatavaan tietoon, eikä vastaavaa tietoa saa ulos og900:sta.

Ehdottomasti halvin ja yksinkertaisin ratkaisu on hankkia uuden tyyppinen GPS-navikaattori hinnat alkaen 300 euroa ja toimii heittämällä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
gothic
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 09:32
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja gothic »

Jos autona on 16v turbo niin eikös sieltä ruikuboxi löydy..
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Onhan noita tonnarin eduja nähty 16v satkuissa jo vuosia sitten.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
gothic
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 09:32
Paikkakunta: äänekoski

Viesti Kirjoittaja gothic »

Mitähän kaikkea osia 9000:sesta tarvii purkaa että sen saa kytkettyä?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Minulta saa 55 eurolla vm 1995 EDU:n ( automaatti ) ja EDU:n saksan kielisen korjaamokäsikirjan, jos aikoo moiseen hommaan ryhtyä.

Ainakin lämpömittarin anturi kannattaa irrottaa. Lisäksi EDU ottaa nopeustiedon nopeusmittarilta, bensamäärän tiedon tankin potikasta ja suuttimien aukioloajan ruiskuboxilta. Automaatin EDU lisäksi ottaa tiedon vaihdevivun asennosta mikrokytkimellä. Lisäksi mitataan jäähdytysnesteen määrä paisuntasäiliössä olevalla anturilla.

Vanhemmat EDUt mittaa myös ölymäärän öljypohjassa olevalla anturilla.

Kyllä on todella Saabien sähköihin ja elektroniikkaan perehtynyt työnsankari, joka em. toiminnat edes osittain saa og900:een istutettua :P
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin