enään putkiston osien kasaus auton alle ja takakontin ja moottoritilan viimeistely, tuolle takakonttiin pitäis tehdä jonkinlainen peitelevy siihen akun ympärille kun akku törröttää rumasti varapyörän paikalta..
99 Turbo projekti (pikku päivityksiä 9/2009)
homma on edistynyt. nyt on akkuteline peräkontissa, sisustan verhoilut kasattu, piuhat vedetty ja muuta tarpeellista..
enään putkiston osien kasaus auton alle ja takakontin ja moottoritilan viimeistely, tuolle takakonttiin pitäis tehdä jonkinlainen peitelevy siihen akun ympärille kun akku törröttää rumasti varapyörän paikalta..
enään putkiston osien kasaus auton alle ja takakontin ja moottoritilan viimeistely, tuolle takakonttiin pitäis tehdä jonkinlainen peitelevy siihen akun ympärille kun akku törröttää rumasti varapyörän paikalta..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tänään sain downpipen ja putkiston kiinni ja 99:n liikkeelle tallista, kävin ajelemassa ~5km testilenkin ja hyvin pelasi, jopa paremmin kuin ennen! hukkaportin säätö muutti koneen olemusta melko paljon, nyt lähtee vetämään kunnolla jo 3000rpm ja ahtopaine neula hyppää kerralla punaisen rajamaille..
mystinen pieni öljyvuotokin selvisi: lohkossa olevan mekaanisen bensapumpun reijän tiiviste valskasi.
vielä täytyy viimeistellä hieman konehuonetta ja peräkonttia ja päivitys vol.2 alkaa olemaan valmis. huomenissa tulee kuvia..
EDIT: kaverilla on tarjolla melko sopivan kokoinen Scanian cooleri..voi olla että sitä sovitellaan keulalle lähiaikoina..
mystinen pieni öljyvuotokin selvisi: lohkossa olevan mekaanisen bensapumpun reijän tiiviste valskasi.
vielä täytyy viimeistellä hieman konehuonetta ja peräkonttia ja päivitys vol.2 alkaa olemaan valmis. huomenissa tulee kuvia..
EDIT: kaverilla on tarjolla melko sopivan kokoinen Scanian cooleri..voi olla että sitä sovitellaan keulalle lähiaikoina..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
tänään illalla sain siistittyä konehuoneen, jotta voi nostaa konepellin paikalleen.
peräkonttiin täytyy kasata se kangaslevy, akun suojapleksi, vahvistin ja 10" suppari.
nyt kun vänkärin penkki on vielä irti niin ajattelin laittaa äänieriste mattoa pakoputken tunnelin kohdalle, takapenkin alle ja tulipeltiin, jos tuota mattoa sattuu varastosta löytymään..
pari kuvaa:



peräkonttiin täytyy kasata se kangaslevy, akun suojapleksi, vahvistin ja 10" suppari.
nyt kun vänkärin penkki on vielä irti niin ajattelin laittaa äänieriste mattoa pakoputken tunnelin kohdalle, takapenkin alle ja tulipeltiin, jos tuota mattoa sattuu varastosta löytymään..
pari kuvaa:



99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
homma etenee pikkuhiljaa.. värkkäsin akkutelineelle suojapellin ja äänieristettäkin tuli laiteltua.
nyt illalla ajelin tuossa kujatiellä ja kuormitin konetta kunnolla. huomasin että lämmöt on melko korkealla ja vettä vähenee jonka seurauksena järjestelmään kertyy painetta
huono ylävesiletku tihkuu vedet pihalle..
flektikään ei suostunut toimimaan, vaikka laittoi johdonpäät yhteen..on se kyllä ennen toiminut.
pakoputkisto tarvitsee yhden lisäkiinnikkeen putken etupäähän, joustopala antaa liikaa periksi ja takapönttö pääsee ikävästi koputtamaa auton pohjaan.
tuli poljettua konetta aika rankasti ihan toiminta-testimielessä, muukin kuin kuskin posket hehkui punaisena:


nyt illalla ajelin tuossa kujatiellä ja kuormitin konetta kunnolla. huomasin että lämmöt on melko korkealla ja vettä vähenee jonka seurauksena järjestelmään kertyy painetta
flektikään ei suostunut toimimaan, vaikka laittoi johdonpäät yhteen..on se kyllä ennen toiminut.
pakoputkisto tarvitsee yhden lisäkiinnikkeen putken etupäähän, joustopala antaa liikaa periksi ja takapönttö pääsee ikävästi koputtamaa auton pohjaan.
tuli poljettua konetta aika rankasti ihan toiminta-testimielessä, muukin kuin kuskin posket hehkui punaisena:

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
nyt on pitävä ylävesiletku paikallaan.
selvittelin mystistä öljyvuotoa..luulin että öljy tulee lohkon bensapumpun lätkän tiivisteen välistä, ja kokeilin useita tiivisteitä turhaan.
näillä näkymin öljy pursuaa virranjakajan O-renkaan välistä, jonka tässä illalla hiljattain vaihtelin.
huomenna täytyy säätää sytytys ja ajella pari lenkkiä jospa se vuoto vaikka loppuisi sillä O-renkaan vaihdolla, vanha oli kyllä melko huonossa kunnossa.
lisäksi huomasin että vauhtipyörän hammaskehä on n.0,5mm sivussa yhdestä kohtaa.. kun vauhtipyörää katsoo sivusta suojakopan ollessa irti niin huomaa heiton.
yritin koputella vasaralla hammaskehää, muttei liikkunut mihinkään..
vaan ei tuosta kuulemma haittaa ole.
selvittelin mystistä öljyvuotoa..luulin että öljy tulee lohkon bensapumpun lätkän tiivisteen välistä, ja kokeilin useita tiivisteitä turhaan.
näillä näkymin öljy pursuaa virranjakajan O-renkaan välistä, jonka tässä illalla hiljattain vaihtelin.
huomenna täytyy säätää sytytys ja ajella pari lenkkiä jospa se vuoto vaikka loppuisi sillä O-renkaan vaihdolla, vanha oli kyllä melko huonossa kunnossa.
lisäksi huomasin että vauhtipyörän hammaskehä on n.0,5mm sivussa yhdestä kohtaa.. kun vauhtipyörää katsoo sivusta suojakopan ollessa irti niin huomaa heiton.
yritin koputella vasaralla hammaskehää, muttei liikkunut mihinkään..
vaan ei tuosta kuulemma haittaa ole.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Niitä ei alkuperäisenä saa mutta hydrauliikkaliikkeistä kannattaa käydä kyselemässä. Annissa on melko varmasti viimeisempiä orggis O-renkaita. Paineventtiiliin ei saanut muuan vuosi sitten. Kannattaa ottaa siis pumppu irti ja mennä kattoon mitä liikkeistä löytyy.gls kirjoitti:näyttäisi että öljypumpun o-renkaat valskaavat.
Ja HUOM!!! Ne tiivisteet ei ole neliskanttisia jos ne vanhat siltä näyttää. Ne on kaikki profiililtaan pyöreitä. Itse en nyt muista kumpi, ylempi vai alempi, on paksumpi mutta sen näkee ku pumpun purkaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
se ylempi on ohuempi. tiivisteet löytyi kotoa hyllystä..dimebak kirjoitti:Niitä ei alkuperäisenä saa mutta hydrauliikkaliikkeistä kannattaa käydä kyselemässä. Annissa on melko varmasti viimeisempiä orggis O-renkaita. Paineventtiiliin ei saanut muuan vuosi sitten. Kannattaa ottaa siis pumppu irti ja mennä kattoon mitä liikkeistä löytyy.gls kirjoitti:näyttäisi että öljypumpun o-renkaat valskaavat.
Ja HUOM!!! Ne tiivisteet ei ole neliskanttisia jos ne vanhat siltä näyttää. Ne on kaikki profiililtaan pyöreitä. Itse en nyt muista kumpi, ylempi vai alempi, on paksumpi mutta sen näkee ku pumpun purkaa.
nostin tuossa alkuviikosta koneen pois.
kun kerran kytkin on irti niin ajattelin vaihtaa tuon hieman huonosti toimivan vaihdelaatikon parempaan. parempi laatikko löytyi varaosa autosta.
samalla uusin perästefan, lohkon/öljypohjan tiivisteen ja ne pumpun tiivisteet.
laatikko on vielä tuossa lattialla erillään koneesta.. huomenna olisi tarkoitus kasata paketti takaisin kasaa, laittaa uudet öljyt (mobil superS) ja kasailla autoa muutenkin niin paljon kuin kerkeää, viikonloppuna on luultavasti kasassa.
sellanen tuli mieleen että miksiköhän se ö-pumpun ylempi o-rengas on ohuempi..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
kas kun huomasit..Mertmi kirjoitti:Miten tuo vauhtipyörä näytti maalatulta? Kai kytkimen vastapinta on kirkkaalla teräksellä?
on tuosta hyötyäkin, pyörällä on helpompi säätää syttö kun on punainen tausta ja mustat ajoitusmerkit..
kytkinlevyn alueen jätin toki kirkkaaksi.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
nyt se on ulkona.
positiivinen yllätys oli vaihdelaatikko, tosi napakan tuntoinen ja vaihteet pysyvät hyvin päällä pakki mukaanlukien. rättinivelen vaihto toi vielä lisää napakkuutta vaihtotuntumaan.
nyt enään pakoputki kunnolla kiinni, pissapojan letkut kiinni, etupuskuri maalaukseen ja turbo-merkit paikalleen.. kevään myötä autoon tulee varmaankin vielä turbon henkselipenkkisarja..
käytin siis koneen irti ja vaihdoin siihen:
-öljypumppu ja pumpun tiivisteet
-perästefa
-vaihdelaatikko
-vauhtipyörä
-vaihteensiirtimen rättinivel
-hukkaportin tangon nivel korjattu
-pissapojan säiliö
-vetarin tripodi
-vaihteistöljy (10W-30 mineraali)
-moottoriöljy (Mobil super S)
-öljynsuodatin
-vetarin maljojen rasvat
ja loppuun yks foto:

positiivinen yllätys oli vaihdelaatikko, tosi napakan tuntoinen ja vaihteet pysyvät hyvin päällä pakki mukaanlukien. rättinivelen vaihto toi vielä lisää napakkuutta vaihtotuntumaan.
nyt enään pakoputki kunnolla kiinni, pissapojan letkut kiinni, etupuskuri maalaukseen ja turbo-merkit paikalleen.. kevään myötä autoon tulee varmaankin vielä turbon henkselipenkkisarja..
käytin siis koneen irti ja vaihdoin siihen:
-öljypumppu ja pumpun tiivisteet
-perästefa
-vaihdelaatikko
-vauhtipyörä
-vaihteensiirtimen rättinivel
-hukkaportin tangon nivel korjattu
-pissapojan säiliö
-vetarin tripodi
-vaihteistöljy (10W-30 mineraali)
-moottoriöljy (Mobil super S)
-öljynsuodatin
-vetarin maljojen rasvat
ja loppuun yks foto:

99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
-
Jusau
Lukaisin päivitykset läpi, eijeijei öljyjen kanssa, harmaassa kannussa oleva Mobil super S on mineraalia, samaa kuin aikanaan oli ruskeassa kannussa oleva super (10W40). Vai onko suositeltu ahdettuihin moottoreihin luokituksissa, ei minusta (taitaa olla vapaastihengittäviin). Laita hyvä mies halpa henkivakuutus öljyillä. 17€ kannu S-super-Mobilia ei ole turbojen voiteluainetta pitemmänpäälle. Jos on "synth S" sitten asia erikseen. Se taitaa olla ahdettuihin moottoreihin tarkoitettu jotenkuten sentään.
En mie muuten noista noista öljyistä, näki vaan eron, kun huimassa 84hp Mitsun turbokoneessa (diesel) oli halpis 5W40 synteettiset tai tunnetun merkin vastaavat. Oli aika iso ero öljynpaineissa 7tkm jälkeen jo, (vaihtovälin suositus oli 10 tkm) , halpis tyhjäkäynnillä 0,8 kiloa, hyvä öljy oli liki mittarin tapissa vielä samalla matkalla tyhjäkäynnillä (pitkälle yli 3-4 kiloa ).
En mie muuten noista noista öljyistä, näki vaan eron, kun huimassa 84hp Mitsun turbokoneessa (diesel) oli halpis 5W40 synteettiset tai tunnetun merkin vastaavat. Oli aika iso ero öljynpaineissa 7tkm jälkeen jo, (vaihtovälin suositus oli 10 tkm) , halpis tyhjäkäynnillä 0,8 kiloa, hyvä öljy oli liki mittarin tapissa vielä samalla matkalla tyhjäkäynnillä (pitkälle yli 3-4 kiloa ).
se on papan violetti -83.anaconda kirjoitti:hyvältä näyttää![]()
ootkos muuten hommannu uuden tupliksen?? meinaten vaa ku tos alimmas kuvas on joku jännän värinen 5speed
juu no siinä purkin kyljessä kyllä lukee, että sopii myös turboahdettuihin..Jusau kirjoitti:Lukaisin päivitykset läpi, eijeijei öljyjen kanssa, harmaassa kannussa oleva Mobil super S on mineraalia, samaa kuin aikanaan oli ruskeassa kannussa oleva super (10W40). Vai onko suositeltu ahdettuihin moottoreihin luokituksissa, ei minusta (taitaa olla vapaastihengittäviin). Laita hyvä mies halpa henkivakuutus öljyillä
ja mitä ö-paineisiin tulee niin tuossa oli viime kesänä ennen kiertokangenlaakereiden ja öljypumpun vaihtoa paineet 3-5 välillä..ja silloin moottorissa oli Harvella T maatalouskone-mineraaliöljyt.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80

