Etupään jarrun(?) kitinää

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Etupään jarrun(?) kitinää

Viesti Kirjoittaja oju »

900i -87:ssa on oikea etujarru vinkunut jo jonkin aikaa kun jarrua on painettu varovaisesti. En ole jaksanut paneutua asiaan pakkasten takia ja koska palat, jarrutusteho ja lämpötila (ei hirttäytynyt) vaikuttavat hyviltä.

Kuitenkin nyt auto on ruvennut pitämään vikinää oikeasta etukulmasta myös vasemmalle käännyttäessä. Veikkaisin että sekin liittyy jotenkin em. ongelmaan.

Onko rakennetta paremmin tuntevilla jotain ajatusta siitä mitä kannattaa odottaa kun renkaan irrottaa ja rupeaa asiaa ihmettettelemään? Jos tämä sattuisi olemaan jokin yleinen vika säästyisi työtä hieman kun tietäisi tarkemmin mistä etsiä.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja qaw »

Vaikka sanotkin että lämpötila normaali, niin veikkaan että jossain vaiheessa käynyt aikas kuumana. Levy/palat lasittuneet joten jarrut kitisee ja laakerin rasvat palaneet pois ja laakeri kulahtanut joten sekin kitisee.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Oletan että autosi on etukäsijarrulla.

Jarruremppaa tiedossa. Palat ainakin vaan vaihtoon. Mahdollisesti myös levyt menee vaihtoon jos on kulunut urille. Mielestäni ei ole järkevää laittaa huonoille levyille uusia jarrupaloja, kohta ne uudetkin on taas entiset, vinkuu puoltaa ja korisee jne...

Suosittelen operaatiota. Uudet palat (15e/srj), levyt (16e/kpl) ja nesteet (8e/l). Mielellään jopa jarrusylintereiden ja -mäntien kevyt "hoonaus" hienolla about 600:lla hiekkapaperilla (satulat purkaen siis). Uudet tiivisteet voideltuna jarrukumirasvalla eikä millään muulla. Toki sillä toiveikkaalla olettamuksella ettei satulat oli ruostuneet jumiin.

Samalla toki sitten ilmausruuvien vaihto (1,7e/kpl) tai ainakin herkistely sekä kierteiden voitelu kevyesti kuparitahnalla.

Toimivista jarruista tulee hyvä mieli :)

EDIT: Korinan aiheuttaa melko varmasti tosiaan qawin mainitsema laakeri. Napa irti ja sen kanssa johonkin prässin ääreen laakeria vaihtamaan.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Kiitos, täytyy tarkistaa missä mennään tuon laakerin suhteen.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

f-19 kirjoitti:Oletan että autosi on etukäsijarrulla.

Jarruremppaa tiedossa. Palat ainakin vaan vaihtoon. Mahdollisesti myös levyt menee vaihtoon jos on kulunut urille. Mielestäni ei ole järkevää laittaa huonoille levyille uusia jarrupaloja, kohta ne uudetkin on taas entiset, vinkuu puoltaa ja korisee jne...

Suosittelen operaatiota. Uudet palat (15e/srj), levyt (16e/kpl) ja nesteet (8e/l). Mielellään jopa jarrusylintereiden ja -mäntien kevyt "hoonaus" hienolla about 600:lla hiekkapaperilla (satulat purkaen siis). Uudet tiivisteet voideltuna jarrukumirasvalla eikä millään muulla. Toki sillä toiveikkaalla olettamuksella ettei satulat oli ruostuneet jumiin.

Samalla toki sitten ilmausruuvien vaihto (1,7e/kpl) tai ainakin herkistely sekä kierteiden voitelu kevyesti kuparitahnalla.

Toimivista jarruista tulee hyvä mieli :)

EDIT: Korinan aiheuttaa melko varmasti tosiaan qawin mainitsema laakeri. Napa irti ja sen kanssa johonkin prässin ääreen laakeria vaihtamaan.
JUURI NÄIN....Jarruremontissa ei ole onnen oikotietä.. :D
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Kitinä johtui paksusta tarvikepalasta joka oli liian lähellä levyä jolloin käännettäessä kuului kitinää normaalin toleranssien takia. Onneksi laakeri ei osoita väsymisen merkkejä.

Vinkuminen jarruttaessa lakkasi itsekseen kun palat ovat nyt kuluneet enemmän, varmaan tuo lasittuminen oli syynä. Sinänsä tympeää että tarvikepaloihin ängetään liikaa pintaa, ei ole ensimmäinen kerta vaikka automerkit ja mallit ovat vaihdelleet.

Jarru oli muuten ainut kunnolla elvytetty, siksi en jaksanut uskoa jämähtämiseen ja hyvinhän tuo liikkuu :wink:
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

itelläni oikein V.....uttaa tuo edellinen laakeriremppajonkatein..

jätin sitte ilmeisesti kilven mutkalle tms, kun nyt ulisee peruuttaessa...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ostakaa vain sellaisia jarrupaloja, joissa on ne kitinänvaimennuskumit. Sitä kumimattoa saa kuulemma askarreltavanakin versiona, jos nyt on sattunut ostamaan jo sellaiset vaimentamattomat palat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Onko palan takapuoli päällystetty kumilla? Onko se tarpeellista, tarkoitan onko alkuperäisissä niin? Vai onko nämä kumit johonkin kiinnityskohtaan?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut... Saabit ja Volvot on kuulemma arkoja vonkuttamaan jarruja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Mertmi kirjoitti:Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut...
Siis tarvitaanko tässä sitä kitinänvainmennuslevyä (jousta)? Sellaiset perinteiset kun on paikallaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

oju kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut...
Siis tarvitaanko tässä sitä kitinänvainmennuslevyä (jousta)? Sellaiset perinteiset kun on paikallaan.
Tuo kumi kyllä riittää, jos se on. Tuli vaan mieleen sivujuonteena, että semmosiakin pellinpaloja on joskus tuolla männän ja satulan välissä käytetty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jottei jäisi epäselväksi, niin "asennussarjan" osat (kuvassa 18 ja 19) pitää silti aina laittaa kuten kaikki muutkin kuvassa näkyvät osat :-)
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/523-2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No perhana, mikäs toi tommonen (pos. 18.) jousi on? Enpä ole moista nähnyt, vaikka on jo noita vanhanmallin pysäyttimiä tullut tsiikailtua yli puolentusinan keulilta. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mertmi kirjoitti:No perhana, mikäs toi tommonen (pos. 18.) jousi on?
En ole nähnyt satuloita ilman noita lankajousia. Tuolla se välissä on:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/etujarru.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin