Etupään jarrun(?) kitinää
Etupään jarrun(?) kitinää
900i -87:ssa on oikea etujarru vinkunut jo jonkin aikaa kun jarrua on painettu varovaisesti. En ole jaksanut paneutua asiaan pakkasten takia ja koska palat, jarrutusteho ja lämpötila (ei hirttäytynyt) vaikuttavat hyviltä.
Kuitenkin nyt auto on ruvennut pitämään vikinää oikeasta etukulmasta myös vasemmalle käännyttäessä. Veikkaisin että sekin liittyy jotenkin em. ongelmaan.
Onko rakennetta paremmin tuntevilla jotain ajatusta siitä mitä kannattaa odottaa kun renkaan irrottaa ja rupeaa asiaa ihmettettelemään? Jos tämä sattuisi olemaan jokin yleinen vika säästyisi työtä hieman kun tietäisi tarkemmin mistä etsiä.
Kuitenkin nyt auto on ruvennut pitämään vikinää oikeasta etukulmasta myös vasemmalle käännyttäessä. Veikkaisin että sekin liittyy jotenkin em. ongelmaan.
Onko rakennetta paremmin tuntevilla jotain ajatusta siitä mitä kannattaa odottaa kun renkaan irrottaa ja rupeaa asiaa ihmettettelemään? Jos tämä sattuisi olemaan jokin yleinen vika säästyisi työtä hieman kun tietäisi tarkemmin mistä etsiä.
Oletan että autosi on etukäsijarrulla.
Jarruremppaa tiedossa. Palat ainakin vaan vaihtoon. Mahdollisesti myös levyt menee vaihtoon jos on kulunut urille. Mielestäni ei ole järkevää laittaa huonoille levyille uusia jarrupaloja, kohta ne uudetkin on taas entiset, vinkuu puoltaa ja korisee jne...
Suosittelen operaatiota. Uudet palat (15e/srj), levyt (16e/kpl) ja nesteet (8e/l). Mielellään jopa jarrusylintereiden ja -mäntien kevyt "hoonaus" hienolla about 600:lla hiekkapaperilla (satulat purkaen siis). Uudet tiivisteet voideltuna jarrukumirasvalla eikä millään muulla. Toki sillä toiveikkaalla olettamuksella ettei satulat oli ruostuneet jumiin.
Samalla toki sitten ilmausruuvien vaihto (1,7e/kpl) tai ainakin herkistely sekä kierteiden voitelu kevyesti kuparitahnalla.
Toimivista jarruista tulee hyvä mieli
EDIT: Korinan aiheuttaa melko varmasti tosiaan qawin mainitsema laakeri. Napa irti ja sen kanssa johonkin prässin ääreen laakeria vaihtamaan.
Jarruremppaa tiedossa. Palat ainakin vaan vaihtoon. Mahdollisesti myös levyt menee vaihtoon jos on kulunut urille. Mielestäni ei ole järkevää laittaa huonoille levyille uusia jarrupaloja, kohta ne uudetkin on taas entiset, vinkuu puoltaa ja korisee jne...
Suosittelen operaatiota. Uudet palat (15e/srj), levyt (16e/kpl) ja nesteet (8e/l). Mielellään jopa jarrusylintereiden ja -mäntien kevyt "hoonaus" hienolla about 600:lla hiekkapaperilla (satulat purkaen siis). Uudet tiivisteet voideltuna jarrukumirasvalla eikä millään muulla. Toki sillä toiveikkaalla olettamuksella ettei satulat oli ruostuneet jumiin.
Samalla toki sitten ilmausruuvien vaihto (1,7e/kpl) tai ainakin herkistely sekä kierteiden voitelu kevyesti kuparitahnalla.
Toimivista jarruista tulee hyvä mieli

EDIT: Korinan aiheuttaa melko varmasti tosiaan qawin mainitsema laakeri. Napa irti ja sen kanssa johonkin prässin ääreen laakeria vaihtamaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
JUURI NÄIN....Jarruremontissa ei ole onnen oikotietä..f-19 kirjoitti:Oletan että autosi on etukäsijarrulla.
Jarruremppaa tiedossa. Palat ainakin vaan vaihtoon. Mahdollisesti myös levyt menee vaihtoon jos on kulunut urille. Mielestäni ei ole järkevää laittaa huonoille levyille uusia jarrupaloja, kohta ne uudetkin on taas entiset, vinkuu puoltaa ja korisee jne...
Suosittelen operaatiota. Uudet palat (15e/srj), levyt (16e/kpl) ja nesteet (8e/l). Mielellään jopa jarrusylintereiden ja -mäntien kevyt "hoonaus" hienolla about 600:lla hiekkapaperilla (satulat purkaen siis). Uudet tiivisteet voideltuna jarrukumirasvalla eikä millään muulla. Toki sillä toiveikkaalla olettamuksella ettei satulat oli ruostuneet jumiin.
Samalla toki sitten ilmausruuvien vaihto (1,7e/kpl) tai ainakin herkistely sekä kierteiden voitelu kevyesti kuparitahnalla.
Toimivista jarruista tulee hyvä mieli
EDIT: Korinan aiheuttaa melko varmasti tosiaan qawin mainitsema laakeri. Napa irti ja sen kanssa johonkin prässin ääreen laakeria vaihtamaan.

Kitinä johtui paksusta tarvikepalasta joka oli liian lähellä levyä jolloin käännettäessä kuului kitinää normaalin toleranssien takia. Onneksi laakeri ei osoita väsymisen merkkejä.
Vinkuminen jarruttaessa lakkasi itsekseen kun palat ovat nyt kuluneet enemmän, varmaan tuo lasittuminen oli syynä. Sinänsä tympeää että tarvikepaloihin ängetään liikaa pintaa, ei ole ensimmäinen kerta vaikka automerkit ja mallit ovat vaihdelleet.
Jarru oli muuten ainut kunnolla elvytetty, siksi en jaksanut uskoa jämähtämiseen ja hyvinhän tuo liikkuu
Vinkuminen jarruttaessa lakkasi itsekseen kun palat ovat nyt kuluneet enemmän, varmaan tuo lasittuminen oli syynä. Sinänsä tympeää että tarvikepaloihin ängetään liikaa pintaa, ei ole ensimmäinen kerta vaikka automerkit ja mallit ovat vaihdelleet.
Jarru oli muuten ainut kunnolla elvytetty, siksi en jaksanut uskoa jämähtämiseen ja hyvinhän tuo liikkuu

Ostakaa vain sellaisia jarrupaloja, joissa on ne kitinänvaimennuskumit. Sitä kumimattoa saa kuulemma askarreltavanakin versiona, jos nyt on sattunut ostamaan jo sellaiset vaimentamattomat palat...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut... Saabit ja Volvot on kuulemma arkoja vonkuttamaan jarruja.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siis tarvitaanko tässä sitä kitinänvainmennuslevyä (jousta)? Sellaiset perinteiset kun on paikallaan.Mertmi kirjoitti:Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut...
Tuo kumi kyllä riittää, jos se on. Tuli vaan mieleen sivujuonteena, että semmosiakin pellinpaloja on joskus tuolla männän ja satulan välissä käytetty.oju kirjoitti:Siis tarvitaanko tässä sitä kitinänvainmennuslevyä (jousta)? Sellaiset perinteiset kun on paikallaan.Mertmi kirjoitti:Joissain versioissa oli irrallinen peltilevy vaimentimena. Tuo kumi on tämänpäivän ratkaisu ja toimii. Suurimmassa osassa nykypaloista on valmiina. Saa myöskin muutaman euron halvempia paloja, jotka on ilman ja sitten vinkuu jarrut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jottei jäisi epäselväksi, niin "asennussarjan" osat (kuvassa 18 ja 19) pitää silti aina laittaa kuten kaikki muutkin kuvassa näkyvät osat 
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/523-2.jpg

http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/523-2.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No perhana, mikäs toi tommonen (pos. 18.) jousi on? Enpä ole moista nähnyt, vaikka on jo noita vanhanmallin pysäyttimiä tullut tsiikailtua yli puolentusinan keulilta. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En ole nähnyt satuloita ilman noita lankajousia. Tuolla se välissä on:Mertmi kirjoitti:No perhana, mikäs toi tommonen (pos. 18.) jousi on?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/jarrut/etujarru.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00