Tonnarin kannen irroitus
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tonnarin kannen irroitus
Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.
Pitäis vaihtaa pahvi, venttiilien ohjurikumit ja nakuttavat nostimet.
Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.
Pitäis vaihtaa pahvi, venttiilien ohjurikumit ja nakuttavat nostimet.
Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Eihän tuo nyt kaksinen homma ole jos minäkin siihen pystyin.Firges9000 kirjoitti:Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.
Pitäis vaihtaa pahvi, venttiilien ohjurikumit ja nakuttavat nostimet.
Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.

Ja nyt toi ois edessä tossa lyhytlohkosessa, mikä kylläkin tarvii hiukan muutakin "huoltoa". Eli noita 40kg:n vääntöjä olisi tarkoitus saada ulos vielä parisen vuotta.
Re: Tonnarin kannen irroitus
Mielestäni ei.Firges9000 kirjoitti:Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan.Firges9000 kirjoitti:Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.

Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnarin kannen irroitus
Mulla on kaksi ehjää kantta hyllyssä, olis niinkuin jo osat valmiina.Tri-Lo kirjoitti:
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan.![]()
Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
Laatuluokitus vain puuttuu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tonnarin kannen irroitus
Niin...Firges9000 kirjoitti:Mulla on kaksi ehjää kantta hyllyssä, olis niinkuin jo osat valmiina.Tri-Lo kirjoitti:
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan.![]()
Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
Laatuluokitus vain puuttuu.

Yritin tosiaan keran tuota, ja vaihdoin ne 2 joita pitkän tuumailun jälkeen epäilin huonoimmiksi, koska 2 uutta sattui olemaan. Ei vaan muuttunut yhtään.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36656 huomaa viimeinen viesti.
Ensi kerralla kannattaa ehkä etsiä etsittävän osan nimellä ensin, kunnes alkaa kyselemään, jo aikaisemmin käsiteltyjä asioita.
Ensi kerralla kannattaa ehkä etsiä etsittävän osan nimellä ensin, kunnes alkaa kyselemään, jo aikaisemmin käsiteltyjä asioita.

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Jaapekin tuossa vihjaisi joistain kuulaventtiileistä, jotka jumittuvat.TeePee kirjoitti: < clip>
Niistä nostimista sen verran että jos et halua ostaa uusia niin liota bensan seassa niitä muutama päivä niin pitäisi auttaa naputukseen.
Viimeksi muokannut Firges9000, To Maalis 23, 2006 08:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7773
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Muista ottaa ne kaksi pulttia sieltä jakoketjun puolelta myös auki,
ennenkuin kovin rupeat nostelemaan kantta ylös.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=76
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=52
ennenkuin kovin rupeat nostelemaan kantta ylös.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=76
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=52
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Kiitos vinkistä . Thänks you Sir.9000CD23T kirjoitti:Muista ottaa ne kaksi pulttia sieltä jakoketjun puolelta myös auki,
ennenkuin kovin rupeat nostelemaan kantta ylös.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=76

( kyllä me pärjätään keskenämme, vastauksistanne jo sen aistii. Kaverit)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tonnarin ja satkun 16v kannet (B202, B234/B212) ovat tismalleen samat, myös paininkuppeja myöten. Itseasiassa perustoiminnaltaan kaikki hydrauliset venttiilinpainimet ovat myöskin juuri samoja -84 og900 t16:sta 9-5 aeroon saakka. Sikäli ei ole pahitteeksi laajentaa hakualuetta, varsinkin kun 9000 ja og900 käyttävät muutenkin samoja moottoreita.Firges9000 kirjoitti:
Kiitos toisesta huomautuksestasi.olinpas tyhmä, kun en älynnyt katsoa satkun ohjeista.
kas kummaa kun kyselin ja hain tonnarin korjausvinkkejä ne "löytyivätkin" ihan yllättäen satkun kuppien alta.![]()
Satkun hydraulikupit???
Olinpas tyhmä.Hyvä ettei mennyt kuppi nurin.

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Varataan:
- aikaa koko ilta myöhään asti, luovutetaan jossain vaiheessa ja jatketaan huomenna
- erilaisilla kulmilla olevia 12mm ja 13mm avaimia
- e16 epätorksi
- momenttiavain
- tasotiivistemassaa
- kannentiiviste
- imusarjan tiiviste
- räikkäsetti ja pakillinen muita kaluja niiden työkalujen varalta, mitä unohtui mainita
Kaikkein pahin rasti tuossa koko projektissa on imusarjan irroittaminen ja kiinnittäminen kannesta ja vanhojen imusarjan tiivisteiden riekaleiden siivoaminen imusarjan ja kannen tiivistepinnoista.
- Joissakin malleissa saattaa olla ilmastoinnin kompura kannen etunurkassa kiinni. Silloin pitää tietysti aloittaa hihnan irrottamisella.
- Imusarja kannattaa ottaa irti. Vaikka on pirullista taistella niiden tusinan 12mm kannan pultin kanssa, niin on se silti palkitsevampaa kuin bensakiskon ja suuttiemien ja niiden sähköjohtojen kanssa pelleily.
- Etupuolelta irrotetaan dp pakosarjasta.
- Vesi- ja öljyletkut otetaan tietty irti ja vanhemmissa härveleissä ainakin virranjakajan kansi.
- öljyntäyttöputken pidike on muistaakseni koneen takeunassa. Siitä vaan pari 10mm kannalla olevaa pulttia irti.
- venakopan pultit (12mm kannalla) auki ja koppa pois.
- Laitetaan puinen kiila nokkaketjun keskelle, pitämään ketjunkiristin paikallaan.
- laitetaan nokkaketjun rattaat nippusiteillä ketjuun kiinni.
- irroitetaan nokkaketjun rattaat
- avataan kannen pultit e16, ja jakopäästä alapuolelta kaksi pulttia 12-13mm kannalla.
- nostetaan kansi pois, toivotaan että ei ole enää mistään kiinni.
- älä hukkaa ohjaintappia
putsataan pinnat. Laitetaan tasotiivistetta ohuesti päätykotelon yläreunaan ja lohkon reunoihin. (jospa hidastaisi tulevia vuotoja).
kasataan käänteisessä järjestyksessä. Nokkaketjun rattaat muistaakseni 65Nm, 12mm pultit rannekireyteen ja kannen kiristysmomentit tuolta 9000 FAQ:sta
Jos jotain unohtui niin :saab:i täydentää.
- aikaa koko ilta myöhään asti, luovutetaan jossain vaiheessa ja jatketaan huomenna
- erilaisilla kulmilla olevia 12mm ja 13mm avaimia
- e16 epätorksi
- momenttiavain
- tasotiivistemassaa
- kannentiiviste
- imusarjan tiiviste
- räikkäsetti ja pakillinen muita kaluja niiden työkalujen varalta, mitä unohtui mainita

Kaikkein pahin rasti tuossa koko projektissa on imusarjan irroittaminen ja kiinnittäminen kannesta ja vanhojen imusarjan tiivisteiden riekaleiden siivoaminen imusarjan ja kannen tiivistepinnoista.
- Joissakin malleissa saattaa olla ilmastoinnin kompura kannen etunurkassa kiinni. Silloin pitää tietysti aloittaa hihnan irrottamisella.
- Imusarja kannattaa ottaa irti. Vaikka on pirullista taistella niiden tusinan 12mm kannan pultin kanssa, niin on se silti palkitsevampaa kuin bensakiskon ja suuttiemien ja niiden sähköjohtojen kanssa pelleily.
- Etupuolelta irrotetaan dp pakosarjasta.
- Vesi- ja öljyletkut otetaan tietty irti ja vanhemmissa härveleissä ainakin virranjakajan kansi.
- öljyntäyttöputken pidike on muistaakseni koneen takeunassa. Siitä vaan pari 10mm kannalla olevaa pulttia irti.
- venakopan pultit (12mm kannalla) auki ja koppa pois.
- Laitetaan puinen kiila nokkaketjun keskelle, pitämään ketjunkiristin paikallaan.
- laitetaan nokkaketjun rattaat nippusiteillä ketjuun kiinni.
- irroitetaan nokkaketjun rattaat
- avataan kannen pultit e16, ja jakopäästä alapuolelta kaksi pulttia 12-13mm kannalla.
- nostetaan kansi pois, toivotaan että ei ole enää mistään kiinni.
- älä hukkaa ohjaintappia
putsataan pinnat. Laitetaan tasotiivistetta ohuesti päätykotelon yläreunaan ja lohkon reunoihin. (jospa hidastaisi tulevia vuotoja).
kasataan käänteisessä järjestyksessä. Nokkaketjun rattaat muistaakseni 65Nm, 12mm pultit rannekireyteen ja kannen kiristysmomentit tuolta 9000 FAQ:sta
Jos jotain unohtui niin :saab:i täydentää.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tuo puinen kiila tarvitaan 8v koneessa. 16 venttiilisessä kiristin on kannessa, joka muuten kannattaa irroittaa tai löysätä ennen kannen irroitusta, voipi muuten särkyä.peinu kirjoitti: - Laitetaan puinen kiila nokkaketjun keskelle, pitämään ketjunkiristin paikallaan.
[Edit]
Joissain vuosimalleissa jakoketjun pysyminen kampiakselin rattaalla on varmistettu ohjurilla, muistaakseni ihan alkupään tonnareissa ohjuria ei ole ja vaara ketjun putoamisesta on olemassa.
[Edit]
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."