Tonnarin kannen irroitus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Tonnarin kannen irroitus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.

Pitäis vaihtaa pahvi, venttiilien ohjurikumit ja nakuttavat nostimet.

Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Firges9000 kirjoitti:Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.

Pitäis vaihtaa pahvi, venttiilien ohjurikumit ja nakuttavat nostimet.

Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.
Eihän tuo nyt kaksinen homma ole jos minäkin siihen pystyin. :)

Ja nyt toi ois edessä tossa lyhytlohkosessa, mikä kylläkin tarvii hiukan muutakin "huoltoa". Eli noita 40kg:n vääntöjä olisi tarkoitus saada ulos vielä parisen vuotta.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tonnarin kannen irroitus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:Onkos paha homma ottaa tonnarista kansi pois.
Mielestäni ei.
Firges9000 kirjoitti:Onkos hyvää konstia, kuinka määritellä hyvät nostimet, kun ne on irrallaan.
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan. :roll:
Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tonnarin kannen irroitus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tri-Lo kirjoitti:
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan. :roll:
Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
Mulla on kaksi ehjää kantta hyllyssä, olis niinkuin jo osat valmiina.
Laatuluokitus vain puuttuu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Tonnarin kannen irroitus

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:
Itse en ainakaan onnistunut siinä, dieselmersussa pystyin hyvin toteamaan. :roll:
Kai se on joko että uusii kerralla kaikki, tai sitten vaan puhdistaa ne kaikki ja toivoo parasta..
Mulla on kaksi ehjää kantta hyllyssä, olis niinkuin jo osat valmiina.
Laatuluokitus vain puuttuu.
Niin... :roll: En tiedä sitten, olisko järkeä siirtää kaikki jostain toisesta kannesta sitten? Jos ei kellään ole mitään mullistavaa menetelmää testata..?

Yritin tosiaan keran tuota, ja vaihdoin ne 2 joita pitkän tuumailun jälkeen epäilin huonoimmiksi, koska 2 uutta sattui olemaan. Ei vaan muuttunut yhtään.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Itse kannen irrottaminen on muutaman tunnin juttu, ainakin jos ensimmäistä kertaa irrottaa, mutta ei siinä mitään vaikeaa ole.

Niistä nostimista sen verran että jos et halua ostaa uusia niin liota bensan seassa niitä muutama päivä niin pitäisi auttaa naputukseen.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2837
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36656 huomaa viimeinen viesti.

Ensi kerralla kannattaa ehkä etsiä etsittävän osan nimellä ensin, kunnes alkaa kyselemään, jo aikaisemmin käsiteltyjä asioita. 8O
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

TeePee kirjoitti: < clip>
Niistä nostimista sen verran että jos et halua ostaa uusia niin liota bensan seassa niitä muutama päivä niin pitäisi auttaa naputukseen.
Jaapekin tuossa vihjaisi joistain kuulaventtiileistä, jotka jumittuvat.
Viimeksi muokannut Firges9000, To Maalis 23, 2006 08:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Muista ottaa ne kaksi pulttia sieltä jakoketjun puolelta myös auki,
ennenkuin kovin rupeat nostelemaan kantta ylös.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=76
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=52
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

9000CD23T kirjoitti:Muista ottaa ne kaksi pulttia sieltä jakoketjun puolelta myös auki,
ennenkuin kovin rupeat nostelemaan kantta ylös.
http://panpih.freefronthost.com/phpBB2/ ... c.php?t=76
Kiitos vinkistä . Thänks you Sir. :D

( kyllä me pärjätään keskenämme, vastauksistanne jo sen aistii. Kaverit)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Firges9000 kirjoitti:
Kiitos toisesta huomautuksestasi. :oops: olinpas tyhmä, kun en älynnyt katsoa satkun ohjeista.

kas kummaa kun kyselin ja hain tonnarin korjausvinkkejä ne "löytyivätkin" ihan yllättäen satkun kuppien alta. 8O

Satkun hydraulikupit???

Olinpas tyhmä. :twisted: Hyvä ettei mennyt kuppi nurin. :twisted:
Tonnarin ja satkun 16v kannet (B202, B234/B212) ovat tismalleen samat, myös paininkuppeja myöten. Itseasiassa perustoiminnaltaan kaikki hydrauliset venttiilinpainimet ovat myöskin juuri samoja -84 og900 t16:sta 9-5 aeroon saakka. Sikäli ei ole pahitteeksi laajentaa hakualuetta, varsinkin kun 9000 ja og900 käyttävät muutenkin samoja moottoreita. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos, ihan oikeesti.

Tiedän tuon kyllä. :oops:
Eipäs vain tullut tuossa kiimassa mieleenkään tuollainen vaihtoehto.
Zorry :oops:

Ihan jääräpäisyyttäni, kun haluan vinkkejä tonnariin ,
etsin haulla tonnarin vinkkejä. :lol: :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Varataan:
- aikaa koko ilta myöhään asti, luovutetaan jossain vaiheessa ja jatketaan huomenna
- erilaisilla kulmilla olevia 12mm ja 13mm avaimia
- e16 epätorksi
- momenttiavain
- tasotiivistemassaa
- kannentiiviste
- imusarjan tiiviste
- räikkäsetti ja pakillinen muita kaluja niiden työkalujen varalta, mitä unohtui mainita :)

Kaikkein pahin rasti tuossa koko projektissa on imusarjan irroittaminen ja kiinnittäminen kannesta ja vanhojen imusarjan tiivisteiden riekaleiden siivoaminen imusarjan ja kannen tiivistepinnoista.

- Joissakin malleissa saattaa olla ilmastoinnin kompura kannen etunurkassa kiinni. Silloin pitää tietysti aloittaa hihnan irrottamisella.
- Imusarja kannattaa ottaa irti. Vaikka on pirullista taistella niiden tusinan 12mm kannan pultin kanssa, niin on se silti palkitsevampaa kuin bensakiskon ja suuttiemien ja niiden sähköjohtojen kanssa pelleily.
- Etupuolelta irrotetaan dp pakosarjasta.
- Vesi- ja öljyletkut otetaan tietty irti ja vanhemmissa härveleissä ainakin virranjakajan kansi.
- öljyntäyttöputken pidike on muistaakseni koneen takeunassa. Siitä vaan pari 10mm kannalla olevaa pulttia irti.
- venakopan pultit (12mm kannalla) auki ja koppa pois.
- Laitetaan puinen kiila nokkaketjun keskelle, pitämään ketjunkiristin paikallaan.
- laitetaan nokkaketjun rattaat nippusiteillä ketjuun kiinni.
- irroitetaan nokkaketjun rattaat
- avataan kannen pultit e16, ja jakopäästä alapuolelta kaksi pulttia 12-13mm kannalla.
- nostetaan kansi pois, toivotaan että ei ole enää mistään kiinni.
- älä hukkaa ohjaintappia

putsataan pinnat. Laitetaan tasotiivistetta ohuesti päätykotelon yläreunaan ja lohkon reunoihin. (jospa hidastaisi tulevia vuotoja).

kasataan käänteisessä järjestyksessä. Nokkaketjun rattaat muistaakseni 65Nm, 12mm pultit rannekireyteen ja kannen kiristysmomentit tuolta 9000 FAQ:sta

Jos jotain unohtui niin :saab:i täydentää.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

KIITOS :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

peinu kirjoitti: - Laitetaan puinen kiila nokkaketjun keskelle, pitämään ketjunkiristin paikallaan.
Tuo puinen kiila tarvitaan 8v koneessa. 16 venttiilisessä kiristin on kannessa, joka muuten kannattaa irroittaa tai löysätä ennen kannen irroitusta, voipi muuten särkyä.

[Edit]
Joissain vuosimalleissa jakoketjun pysyminen kampiakselin rattaalla on varmistettu ohjurilla, muistaakseni ihan alkupään tonnareissa ohjuria ei ole ja vaara ketjun putoamisesta on olemassa.
[Edit]
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin