Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"
Moikka
Kyselisin tyhmiä.
Paljonko toi "lastu" muuttaa oikeesti 150 hp 93 ominaisuuksia.
Eli mitä vaikuttaa suoritus arvoihin.
Epäoleennainen kysymys entäs kulutus?
Terv Jari
Kyselisin tyhmiä.
Paljonko toi "lastu" muuttaa oikeesti 150 hp 93 ominaisuuksia.
Eli mitä vaikuttaa suoritus arvoihin.
Epäoleennainen kysymys entäs kulutus?
Terv Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Re: Käyttö kokemuksia BSR’s PPC™ "lastusta"
Itselläni oli 9-3:sessa kyseinen lastu. Suosittelen! Täällä on paljon puhuttu mikä on paras ja mikä ei. n. 70 000km ajoin lastutettuna ja hyvin toimi. Asennushelpous on kyllä BSR:n lastun paras ominaisuus. On muuten kyseinen auto lastulla myynnissä: http://www.loimaanlaatuauto.fi/vaihtofr.html ja sieltä 9-3 SE. Auto on loistavassa kunossa, öljyt vaihdettu 10 000KM välein ja ajettu matka-ajoa. Eikä liikaa kengittyNeed more speed kirjoitti:Moikka
Kyselisin tyhmiä.
Paljonko toi "lastu" muuttaa oikeesti 150 hp 93 ominaisuuksia.
Eli mitä vaikuttaa suoritus arvoihin.
Epäoleennainen kysymys entäs kulutus?
Terv Jari

Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Juupa juu.... itsekin tuota meitin, mutta ei siitä nyt niin sähäkkää saa, että se talviajoa haittaa. Meillä vaimokin ajaa kesät talvet ilman ongelmia.Poy kirjoitti:Esim. talvella voisi 154hp riittää, kun usein ajaa jotain jäistä tietä pitkin.
Järkevin kytkis tuohon tehonalennushommaan on trionicin huijaus siten, että se luulee jarrupolkimen olevan painettuna. Tällöin teho rajoittuu, mutta kuitenkin ahtopaineen sopeutus toimii. Noita on ainakin Ruotsissa toteutettu. Kytkentää en itse ole kokeillut.
Itse vaihdoin sunnuntaina stage 1:stä 185hv originaaliin. Ei ole ainotakaan hevosta liikaa talviajoon. Eipä ollut stagessakaan. Ompahan tasasempi kyyti 
Onhan tuossa kaasupolkimessa vakiovarusteena muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se kaasupoljin vahingosas pohjaan mene. Pintakaasulla ajellessa ja muutenkin "normaalissa" ajossa ei stagesta ole liukkailla mitään haittaa. Peto pyrkii esille vasta kun painetaan oikean laidan poljinta kunnolla.

Onhan tuossa kaasupolkimessa vakiovarusteena muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se kaasupoljin vahingosas pohjaan mene. Pintakaasulla ajellessa ja muutenkin "normaalissa" ajossa ei stagesta ole liukkailla mitään haittaa. Peto pyrkii esille vasta kun painetaan oikean laidan poljinta kunnolla.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Huima oli ero vakio t:n ja steg1 T:n välilläpeinu kirjoitti:Itse vaihdoin sunnuntaina stage 1:stä 185hv originaaliin. Ei ole ainotakaan hevosta liikaa talviajoon. Eipä ollut stagessakaan. Ompahan tasasempi kyyti
Onhan tuossa kaasupolkimessa vakiovarusteena muitakin asentoja kuin ON ja OFF. Ei se kaasupoljin vahingosas pohjaan mene. Pintakaasulla ajellessa ja muutenkin "normaalissa" ajossa ei stagesta ole liukkailla mitään haittaa. Peto pyrkii esille vasta kun painetaan oikean laidan poljinta kunnolla.

Nimerkillä muutaman nastan Peinulle velkaa

Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
Kiitos tiedoista
Ja tilaus on laitettu jo menemään
Olen kanssanne samaa mieltä kaasussa on kai muitakin asentoja kuin on jA OFF
T Jari
Olen kanssanne samaa mieltä kaasussa on kai muitakin asentoja kuin on jA OFF
T Jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
-
- "Ruisku"
- Viestit: 150
- Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Huudellampa välillä vieraaseen pöytään
Ajelin joutessani sairaslomalla ollessani Nummelasta Inkoon kautta Hankoon ja takaisin. Tarkkaa tutkimusta en aiheesta viitsinyt tehdä, mutta SIDin mukaan kulutus oli 6,7 l/100km. Koverharin TB asemalla oli 98E tarjouksessa 1.179 ja tankkasin siellä täyteen pallumatkalla.
Jossakin Lohjan paikkeilla katselin taas joutessani SIDin näyttöjä, jolloin ajettuna viimeisestä tankkauksesta n.60 km DTE oli 1137 km
Samoin muilla pitkillä matkoilla olen huomannut, että mitä viritetympi Saab, sitä vähemmällä kulutuksella pääsee. Vakkarilla ajellessa 160 km/h menee reilusti alle 10 l/100 km myös lämpimällä säällä pitkillä matkalla.
Jos siis haluatte nuukailla, niin suosittelen viritystä pienillä paineilla ja isolla föönillä n. 300 kaakkiin.
Tarkennuksena: pirssi oli 9-5 Aero Wagon.
Virittäminen kannattaa aina

Ajelin joutessani sairaslomalla ollessani Nummelasta Inkoon kautta Hankoon ja takaisin. Tarkkaa tutkimusta en aiheesta viitsinyt tehdä, mutta SIDin mukaan kulutus oli 6,7 l/100km. Koverharin TB asemalla oli 98E tarjouksessa 1.179 ja tankkasin siellä täyteen pallumatkalla.
Jossakin Lohjan paikkeilla katselin taas joutessani SIDin näyttöjä, jolloin ajettuna viimeisestä tankkauksesta n.60 km DTE oli 1137 km

Samoin muilla pitkillä matkoilla olen huomannut, että mitä viritetympi Saab, sitä vähemmällä kulutuksella pääsee. Vakkarilla ajellessa 160 km/h menee reilusti alle 10 l/100 km myös lämpimällä säällä pitkillä matkalla.
Jos siis haluatte nuukailla, niin suosittelen viritystä pienillä paineilla ja isolla föönillä n. 300 kaakkiin.
Tarkennuksena: pirssi oli 9-5 Aero Wagon.
Virittäminen kannattaa aina

-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Hmm..
Lastuttamisessahan on pääpiirteittäin kyse maksimiahtopaineiden nostamisesta
Rauhallisessa 80...120 ajossa, jolloin ei ahtoja nosteta ahdon puolelle, niin lastu ei juuri kaiken järjen mukaan voi säästää polttoainetta, ellei seoksia ronkita suuntaan tai toiseen
MAHDOLLISET polttoaine "Säästöt" syntyvät siitä, kun voi ohittaa hieman suuremmalla vaihteella, kun aikaisemmin, kun koneeseen tulee vääntöä lisää, eikä tarvitse huudattaa pikkuvaihteella.
Tietty maantievaudissa ohittaminen 80-> kolmosella on omasta mielestäni mukavinta (ei taloudellisinta!) kun ohitus tapahtuu varsin vikkelään, selkä kiinni penkissä ja kun tuo ng900:sen kolmonen riittää 165 nurkille tarvittaessa..
ja se taitaakin jo just riittää kilpailulisenssien lainailuun virkavallalle suomen tieosuuksilla..
Tarkoitan siis turvalliseen ohitukseen, eikä tule jäätyä vierelle keräämään vauhtia... 
Hook
Lastuttamisessahan on pääpiirteittäin kyse maksimiahtopaineiden nostamisesta

Rauhallisessa 80...120 ajossa, jolloin ei ahtoja nosteta ahdon puolelle, niin lastu ei juuri kaiken järjen mukaan voi säästää polttoainetta, ellei seoksia ronkita suuntaan tai toiseen

MAHDOLLISET polttoaine "Säästöt" syntyvät siitä, kun voi ohittaa hieman suuremmalla vaihteella, kun aikaisemmin, kun koneeseen tulee vääntöä lisää, eikä tarvitse huudattaa pikkuvaihteella.
Tietty maantievaudissa ohittaminen 80-> kolmosella on omasta mielestäni mukavinta (ei taloudellisinta!) kun ohitus tapahtuu varsin vikkelään, selkä kiinni penkissä ja kun tuo ng900:sen kolmonen riittää 165 nurkille tarvittaessa..



Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Lastu nostaa alakierrosten vääntöä, ainakin teoriassa. Koska teho = vääntömomentti x kierrosluku, niin samalla moottorin kierrosluvulla on enemmän tehoa käytössä enemmän vääntävällä koneella. Tässäkin teoriassa on "hitusen" aukkoja, sillä periaatteessahan tuohon kirjoittamaani päästäseen pitäisi moottorin hyötysuhteen parantua lastulla (eli samalla bensamäärällä enemmän tehoa)...sitä se tuskin tekee, etenkään ilman mitään fyysisiä muutoksia moottoriin tai imu- ja pakojärjestelmiin. Sitäpaitsi esim. alle 0,5 l/100km muutosta kulutuksessa on melkoisen hankala kotikonstein todentaa pelkästään lastun aikaansaamaksi...Pitänee tehdä vertailuja ihan mielenkiinnosta vakiolastun ja mysteeri-steg (Hook kirjoitti:Hmm..
Lastuttamisessahan on pääpiirteittäin kyse maksimiahtopaineiden nostamisesta![]()
Rauhallisessa 80...120 ajossa, jolloin ei ahtoja nosteta ahdon puolelle, niin lastu ei juuri kaiken järjen mukaan voi säästää polttoainetta, ellei seoksia ronkita suuntaan tai toiseen![]()

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Yksi millä pystyy todentamaan, että isommalla vaihteella ajaminen kannattaa bensansäästö mielessä, on katsoo että mikä on kulutus tasaisessa 100km/h vauhdissa 100km kohti 5:lla, 4:lla ja 3:lla. Ulkomuistista arvoni ovat *noin*
9 litraa 3:lla
8 litraa 4:lla
7 litraa 5:lla.
Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuden nosto 100->120 olisi myös taloudellisinta tehdä 5 vaihteella. Lastuttamalla saadaan nostettua tuota alavääntöä kymmeniä prosentteja (260nm->300..350nm), joten taloudellisten kierroalueiden käyttö helpottuu ja näinollen ei ehkä niin herkästi vaihda pienempää pykälää.. (jos joku yrittää ajaa taloudellisesti
)
(Tietty moottorin hyötysuhde heikkenee ahtopaineiden kasvun myötä, mutta sitä kompensoi siis tuo matala kierroluku 5:lla, kun ei kierrätetä
Itselläni ainoa toimiva bensansäästäjä on huono pito.. kun joutuu kiihdyttelemään varovaisesti tuonne 100km/h asti, kun sutii täyskaasulla kakkosen päästä päähän muuten..

Bensankulutus talvirenkailla putoaa kaupunkiolosuhteissa noin 1-2l/100km
Hook
9 litraa 3:lla
8 litraa 4:lla
7 litraa 5:lla.
Maalaisjärjellä ajateltuna nopeuden nosto 100->120 olisi myös taloudellisinta tehdä 5 vaihteella. Lastuttamalla saadaan nostettua tuota alavääntöä kymmeniä prosentteja (260nm->300..350nm), joten taloudellisten kierroalueiden käyttö helpottuu ja näinollen ei ehkä niin herkästi vaihda pienempää pykälää.. (jos joku yrittää ajaa taloudellisesti

(Tietty moottorin hyötysuhde heikkenee ahtopaineiden kasvun myötä, mutta sitä kompensoi siis tuo matala kierroluku 5:lla, kun ei kierrätetä
Itselläni ainoa toimiva bensansäästäjä on huono pito.. kun joutuu kiihdyttelemään varovaisesti tuonne 100km/h asti, kun sutii täyskaasulla kakkosen päästä päähän muuten..


Bensankulutus talvirenkailla putoaa kaupunkiolosuhteissa noin 1-2l/100km

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.