9-3:n Check Engine => Läppävika

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

9-3:n Check Engine => Läppävika

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Eilen koettiin mielenkiintoisia hetkiä kun ajelin Turusta Raumalle tuolla -03 vuoden 9-3 2.0t:llä. Tuttu tarina tuolta 9-5 foorumin puolelta. Ohituksen jälkeen löysäsin kaasua, auto "yskäisi" kerran => Check engine syttyi ja auto sammui "lennosta". Tämän jälkeen auto käynnistyi normaalisti, tyhjäkäynti vain oli vaihde päällä (auto on siis automaattivaihteinen) 200 rpm normaalia alempana, vedot tallella jne. Ainoa ero käytöksessä tuon tyhjäkäynnin katoamisen lisäksi oli koko ajan palava CE-valo.

Tänään luettiin vikakoodit ja läppävikaahan siellä herjattiin. Uusi läppäkotelo 890€ merkkiliikkeestä :( (juu, saato toki partsforsaabs:sta jne). Ensiapuna vikakoodien nollaus ja ECU:n päivitys (tästäkin siis juttua tuolla 9-5 puolella, jotain raja-arvoja on rukkailtu siinä päivityksessä, ei tule vikaherjaa läpästä niin herkästi).

Toivotaan, ettei nyt ihan heti tarttis sitä läppäkoteloa ruveta vaihtelemaan kun juuri tuolla eilisellä reissulla kävin noi uudet kesärenkaat ja vanteet hakemassa.

Onkohan jollain kokemuksia tällaisesta tilanteesta? Onko jollakin siis päivitetty sitä softaa läppävian jälkeen? Kiinnostaisi tietysti kuulla niitä kokemuksia vian uusimisesta jne..

EDIT: Lisätty tuo allekirjoituksessa mainittu kulkine myös tekstiin vähän selventämään tilannetta.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Tema75
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tema75 »

Mulla oli 9-3 samaa vikaa viime syksynä.Kotelo putsattiin ja ohjelmisto päivitettiin....auto toimi noin kuukauden ja vika tuli uudelleen.Ainoa vaihtoehto oli kotelon vaihtaminen. :cry:
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Paljonkos teidän kummankin vehkeillä on ajettu (vian ilmestyessä)? Tietää sitten ruveta odottelemaan :roll:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Aika tarkalleen 95tkm on nyt rullattu tuolla meidän autolla.

Ei kai tässä auta muu kuin tilata jostain sellainen uusi läppäkotelo niin saa sitten heti vaihtaa kun vika uusii.. :?
9-3SC 2.0t Aut. -08
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Uijui, täällä 112000 km 8O

Olisi muuten kiva tutkia tuollaista viallista boxia. Saattaisi vaikka löytyä korjauskeino. On sitä ihmeellisempiäkin värkkejä korjattu :wink:

Eli jos jollain on sökö vielä tallessa, niin kerro!
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minun 9-5 AeroWagoniin on edellisen omistajan aikana tehty tuo läppäkotelon softapäivitys ja sen jälkeen ei ole toistaiseksi tökkinyt. Ihan tarkkaan en tiedä milloin päivitys on tehty, mutta on tuolla nyt itsekin jo rapiat 16K tullut ajettua ja nyt mittarissa 153K.

Eski
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Jostain tältä foorumilta muistelen lukeneeni, et joku oli selvitelly tota läppäkoteloiden korjaamista. Olisko ollu niin, että siellä ne asennontunnistuspotikat kärvähtelee ja niitä ei sitten oikein tahdo mistään saada. Ilmeisesti ainakin jenkeissä joku firma niitä korjaa, mut eipä kai ollu järkevää lähettää läppäkoteloaan sinne ja sitten takaisin sieltä tai vaihtoehtoisesti vaihto-osana.. Olis kaiketi tullu joka tapauksessa vähän suolanen hinta sillekin. Potikoita eivät ilmeisesti suostuneet lähettelemään tänne.

Toisaalta nyt tätä kirjotellessa tuli ihan sellanen "bon voyage" -fiilis, et kyse saattoi olla tonnarin osista.. :?:
9-3SC 2.0t Aut. -08
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

kyllä ne tais olla Pevin tonnaritutkailuita.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täytyypä joskus tutkia mitä tuo läppäkotelo on syönyt. Erään paikallisen korjaamon roskis on pullollaan hajonneita läppäkoteloita ja DI-kasetteja...

Huonompi homma näissä läppäkotelo-ongelmissa on se, että auto menee Limp Home -tilaan ja sitähän ei saa pois ilman Techiä.

Eski
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Toisaalta hyvä puoli taas on noissa läppäkotelovioissa se, et jos sattuu laukeemaan vaikka reissun päällä, niin auton saa vielä ajettua kotiin vaikkei varaosia oliskaan takaluukussa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Tema75
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tema75 »

Suappi9-3 kirjoitti:Paljonkos teidän kummankin vehkeillä on ajettu (vian ilmestyessä)? Tietää sitten ruveta odottelemaan :roll:
Vähän aikaa kesti vastata....Mun autolla on ajettu noin 145000 km
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
Tema75
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tema75 »

Suappi9-3 kirjoitti:Uijui, täällä 112000 km 8O

Olisi muuten kiva tutkia tuollaista viallista boxia. Saattaisi vaikka löytyä korjauskeino. On sitä ihmeellisempiäkin värkkejä korjattu :wink:

Eli jos jollain on sökö vielä tallessa, niin kerro!
Mulla pitäis jossain olla tallessa,ihan mielenkiinnosta pyysin saada vanhan mukaan korjaamolta.
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Antaisitkos tuon tutkittavaksi? Kunhan (jos) nuo lumet joskus sulaisivat, voisin vaikka prätkäreissulla ottaa kyytiin 8)

Minkä kokoinen toosa se muuten on? Prätkällä ei viitsi hirmu isoa värkkiä kuskata muiden tavaroiden seassa.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Tema75
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Touko 18, 2005 14:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Tema75 »

Ei se nyt ihan älyttömän kokoinen ole...tähän hätään en sitä löytänyt,mutta kyllä se jostain löytyy ja kyllähän se joutaa "tutkittavaksi".Itse sitä yritin tutkailla mutta en siitä yhtään viisaammaksi tullut.
Jäsen #2433
Saab 9-5 2.3t A 2002
Ex Saabit:Saab 900i 8v 1988,Saab 900i 16v 1991,Saab 9000 CSE Jubilee 1997,Saab 9-32.0 Turbo SE 2001
Vastaa Viestiin