
2.3T jäähdytinneste katoaa ja palaa takaisin
2.3T jäähdytinneste katoaa ja palaa takaisin
Oire: Check radiator level -valo syttyy. Avatessani paisuntasäiliön korkin on paisarissa todella kova ylipaine ja samalla lun korkki avautuu, täytyy säiliö taas nesteellä lähes max merkkiin asti. Eli aivan kuin nestetila laajenisi järjestelmässä olevan ylipaineen vuoksi. Onko ylipaine liian kova, vai pullistuuko joku letku? Lämmöt ok, eikä nestettä valu auton alle. 

Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Jotenkin tuntuisi, että ei letkustko kokonaisuudessaankaan pystyisi pullistumaan niin paljon, että paisuntasäiliöstä vedet katoaisi. Sen sijaan jos järjestelmässä on syystä tai toisesta ilmaa, kokoonpuristuvuus paineen alaisena on ihan toista luokka.
Ainakin omasta autostani sain purettua korkin putsausta varten. Vika tosin oli päinvastainen, painetta ei ollut ollenkaan, oli kannentiivisteongelmien yhteydessä jäänyt roska korkin venttiilin tiivisteen väliin.
Ylipaineventtiilin kuuluisi päästää läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Yleensähän ensimmäisenä hajoaa letku, joka menee kannesta lämppärinkennolle. Halkeaa klemmarin juuresta kannen luota.
Ainakin omasta autostani sain purettua korkin putsausta varten. Vika tosin oli päinvastainen, painetta ei ollut ollenkaan, oli kannentiivisteongelmien yhteydessä jäänyt roska korkin venttiilin tiivisteen väliin.
Ylipaineventtiilin kuuluisi päästää läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Yleensähän ensimmäisenä hajoaa letku, joka menee kannesta lämppärinkennolle. Halkeaa klemmarin juuresta kannen luota.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Ja olisi kaiten ilma jo poistunut korkin aukaisun myötä järjestelmästä jos korkki ei päästäis läpikään sitä määrää.. Kerran tutkin erästä idän ihmettä ihan ruiskukoneella jossa nesteet käyttäytyi noin. Ei löytynyt mitään muuta vikaa kuin,että kannentiiviste meni vaihtoon kun ei pahvilaatikosta tehty ollut kestänyt ensimmäistä kymppitonnia täyteen.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Orkkis yläpään tiivistesatsi odottelee jo pöydällä asennusta. Kannentiiviste vuotaa jakopään puolelta öljyä, joten samalla taitaa tulla kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Että näin...
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Omassa 2,3T:ssa repesi jokin aika sitten ylävesiletku (se kannen ja syylärin välinen paksu jötkäle) irti syyläristä.
Kävi melkoinen munkki, että letku irtosi työpaikan parkkihallissa eikä jossain tien päällä/ulkona. Olin juuri parkannut tonnarin paikoilleen ja kävelin autolta pois, kun letku irtosi. Vettä tuli jonkin verran ja höyryn määrä oli melkoinen.
Veikkasin itse syyksi rikkinäistä paisarin korkin ylipaineventtiilin ja liiallisen vesimäärän yhteisvaikutusta (vettä oli ehkä hieman yli paisarin maks-merkin). Bonuksena syylärissä olevasta liitoksesta (se putkenpätkä johon ylävesiletku syylärissä kiinnitetään) puuttui levennyshuullos kokonaan, olisiko lie joskus aiemmalla omistajalla jo murtunut irti?
Hieman insinööripäättelykykyä käyttäen tulin siihen tulokseen, että letku irtosi vasta hallissa, koska moottorin sammutuksen jälkeen vesi ei enää kierrä koneessa -> koneessa seisova vesi kuumenee (etenkin kuumassa kannessa) -> äkillisesti kuumeneva vesi kiehahti -> ylipainetta, ja koska ylipaineventtiili oli rikki -> järjestelmä petti jostain, tässä tapauksessa letku irtosi.
Korkki on uusittu ja letku on nyt kiinni sikaflexilla+klemmarilla vain parin sentin matkalta ilman huullosta, mutta kyllä se pari tuhatta kilometriä on jo kestänyt *kop kop*
Vedenpinnan pientä nousua ja laskua on kyllä oman tonnarinikin paisarissa, riippuen koneen lämpötilasta.
Kävi melkoinen munkki, että letku irtosi työpaikan parkkihallissa eikä jossain tien päällä/ulkona. Olin juuri parkannut tonnarin paikoilleen ja kävelin autolta pois, kun letku irtosi. Vettä tuli jonkin verran ja höyryn määrä oli melkoinen.
Veikkasin itse syyksi rikkinäistä paisarin korkin ylipaineventtiilin ja liiallisen vesimäärän yhteisvaikutusta (vettä oli ehkä hieman yli paisarin maks-merkin). Bonuksena syylärissä olevasta liitoksesta (se putkenpätkä johon ylävesiletku syylärissä kiinnitetään) puuttui levennyshuullos kokonaan, olisiko lie joskus aiemmalla omistajalla jo murtunut irti?
Hieman insinööripäättelykykyä käyttäen tulin siihen tulokseen, että letku irtosi vasta hallissa, koska moottorin sammutuksen jälkeen vesi ei enää kierrä koneessa -> koneessa seisova vesi kuumenee (etenkin kuumassa kannessa) -> äkillisesti kuumeneva vesi kiehahti -> ylipainetta, ja koska ylipaineventtiili oli rikki -> järjestelmä petti jostain, tässä tapauksessa letku irtosi.
Korkki on uusittu ja letku on nyt kiinni sikaflexilla+klemmarilla vain parin sentin matkalta ilman huullosta, mutta kyllä se pari tuhatta kilometriä on jo kestänyt *kop kop*

Vedenpinnan pientä nousua ja laskua on kyllä oman tonnarinikin paisarissa, riippuen koneen lämpötilasta.
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
jus kirjoitti: ...
Ainakin omasta autostani sain purettua korkin putsausta varten. Vika tosin oli päinvastainen, painetta ei ollut ollenkaan, oli kannentiivisteongelmien yhteydessä jäänyt roska korkin venttiilin tiivisteen väliin.
Ylipaineventtiilin kuuluisi päästää läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG
Palataanpas vielä "korkkiaiheeseen".
Miten muuten "jus" sait purettua korkin?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Myös termostaatti voi olla viallinen, kaasua painettaessa ng:n ylävesiletku pullistui kuin pullataikina ainakin 2x alkuperäiseen mittaansa verrattuna, ja tyhjäkäynnillä letku taas imeytyi tyhjäksi ja aivan lyttyyn. Uudella letkulla lämmöt nousivat yli 150km/h ajaessa, ja kun termostaatti oli vaihdettu, oireet loppuivat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98