2.3T jäähdytinneste katoaa ja palaa takaisin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

2.3T jäähdytinneste katoaa ja palaa takaisin

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Oire: Check radiator level -valo syttyy. Avatessani paisuntasäiliön korkin on paisarissa todella kova ylipaine ja samalla lun korkki avautuu, täytyy säiliö taas nesteellä lähes max merkkiin asti. Eli aivan kuin nestetila laajenisi järjestelmässä olevan ylipaineen vuoksi. Onko ylipaine liian kova, vai pullistuuko joku letku? Lämmöt ok, eikä nestettä valu auton alle. 8O
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Luulen, että joku letku pullistuu liikaa.
Luulen edelleen , että jossain letkussa on kudosvaurio ja neste pääsee pullistamaan kumiletkua, kumipalloksi.
Tuo vaihe ei kestä pitkään, kunnes poksahtaa pas2
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Voikohan olla se paisarin korkki rikki. Sehän sen paineen säätää.

kohta pitää olla painemittari paisarissakin. :)

T. Pasi
99T-museopeli
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Olisko molemmat, korkki rikki, liikaa painetta -> tämä rikkonut letkun kudokset ja joku letku pullistuu nyt palloksi.

Johonkinhan se vesi pakkautuu kuitenkin..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

se on kierroksella... :lol: :lol:
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotenkin tuntuisi, että ei letkustko kokonaisuudessaankaan pystyisi pullistumaan niin paljon, että paisuntasäiliöstä vedet katoaisi. Sen sijaan jos järjestelmässä on syystä tai toisesta ilmaa, kokoonpuristuvuus paineen alaisena on ihan toista luokka.

Ainakin omasta autostani sain purettua korkin putsausta varten. Vika tosin oli päinvastainen, painetta ei ollut ollenkaan, oli kannentiivisteongelmien yhteydessä jäänyt roska korkin venttiilin tiivisteen väliin.

Ylipaineventtiilin kuuluisi päästää läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG

Yleensähän ensimmäisenä hajoaa letku, joka menee kannesta lämppärinkennolle. Halkeaa klemmarin juuresta kannen luota.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ja olisi kaiten ilma jo poistunut korkin aukaisun myötä järjestelmästä jos korkki ei päästäis läpikään sitä määrää.. Kerran tutkin erästä idän ihmettä ihan ruiskukoneella jossa nesteet käyttäytyi noin. Ei löytynyt mitään muuta vikaa kuin,että kannentiiviste meni vaihtoon kun ei pahvilaatikosta tehty ollut kestänyt ensimmäistä kymppitonnia täyteen.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo kannen tiivisteeltä/halkeamaltahan tuo vaitettavasti kuulostaa. Mitempä sitä imaa muuten aina järjestelmään siunaantuisi. :(

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ei muuta kuin tehtävä ohivuoto mittaus ennen kuin alkaa tehdä suurempia purkuja paljastaa mahdollisen kansi/kannentiiviste vian.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Orkkis yläpään tiivistesatsi odottelee jo pöydällä asennusta. Kannentiiviste vuotaa jakopään puolelta öljyä, joten samalla taitaa tulla kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Että näin...
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Omassa 2,3T:ssa repesi jokin aika sitten ylävesiletku (se kannen ja syylärin välinen paksu jötkäle) irti syyläristä.

Kävi melkoinen munkki, että letku irtosi työpaikan parkkihallissa eikä jossain tien päällä/ulkona. Olin juuri parkannut tonnarin paikoilleen ja kävelin autolta pois, kun letku irtosi. Vettä tuli jonkin verran ja höyryn määrä oli melkoinen.

Veikkasin itse syyksi rikkinäistä paisarin korkin ylipaineventtiilin ja liiallisen vesimäärän yhteisvaikutusta (vettä oli ehkä hieman yli paisarin maks-merkin). Bonuksena syylärissä olevasta liitoksesta (se putkenpätkä johon ylävesiletku syylärissä kiinnitetään) puuttui levennyshuullos kokonaan, olisiko lie joskus aiemmalla omistajalla jo murtunut irti?

Hieman insinööripäättelykykyä käyttäen tulin siihen tulokseen, että letku irtosi vasta hallissa, koska moottorin sammutuksen jälkeen vesi ei enää kierrä koneessa -> koneessa seisova vesi kuumenee (etenkin kuumassa kannessa) -> äkillisesti kuumeneva vesi kiehahti -> ylipainetta, ja koska ylipaineventtiili oli rikki -> järjestelmä petti jostain, tässä tapauksessa letku irtosi.

Korkki on uusittu ja letku on nyt kiinni sikaflexilla+klemmarilla vain parin sentin matkalta ilman huullosta, mutta kyllä se pari tuhatta kilometriä on jo kestänyt *kop kop* :)

Vedenpinnan pientä nousua ja laskua on kyllä oman tonnarinikin paisarissa, riippuen koneen lämpötilasta.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

jus kirjoitti: ...
Ainakin omasta autostani sain purettua korkin putsausta varten. Vika tosin oli päinvastainen, painetta ei ollut ollenkaan, oli kannentiivisteongelmien yhteydessä jäänyt roska korkin venttiilin tiivisteen väliin.

Ylipaineventtiilin kuuluisi päästää läpi jos paine ylittää ~0,9 - 1,2 bar.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... korkki.JPG

Palataanpas vielä "korkkiaiheeseen".
Miten muuten "jus" sait purettua korkin?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Myös termostaatti voi olla viallinen, kaasua painettaessa ng:n ylävesiletku pullistui kuin pullataikina ainakin 2x alkuperäiseen mittaansa verrattuna, ja tyhjäkäynnillä letku taas imeytyi tyhjäksi ja aivan lyttyyn. Uudella letkulla lämmöt nousivat yli 150km/h ajaessa, ja kun termostaatti oli vaihdettu, oireet loppuivat.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Isolohko kirjoitti:Palataanpas vielä "korkkiaiheeseen".
Miten muuten "jus" sait purettua korkin?
Tiiviste pois pohjalta ja sitten nostin vaan osat erilleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mielestäni ehjä kansipahvi ei tee tommosta!

Nimim. muutaman pahvin polttanut :oops:
Vastaa Viestiin