Turbon ikä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Turbon ikä

Viesti Kirjoittaja jarna »

Mikä on mielestänne turpon maksimi ikä.Katselin Ruotsista cse 2.0t mallista 9000 saaboa,160000km ajettu.Mitä luulette paljonko ois vielä kilsoja jäljellä ennen turpon menoa.Kokemusta on 900t v93 kesti vain vajaa 200000km sitten pukkas paksut savut. :?
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Omalla Mitsun turbolla (-89 tonnarissa) on kohta 300 000 ajettu. Ei ole vielä vikaa ollut.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Puhaltimen saa rikki 1km-1000tkm välillä käytöstä ja huolloista riippuen joten puhaltimen kesto iän arvoinnin pelkän km lukeman tiedolla vaatii meedion taitoja.

EDIT: muutettu max määrää kun tuntui kommentit tarttuvan tuohon epänolennaiseen osaan. :roll:

V-M
Viimeksi muokannut V-M, Su Maalis 26, 2006 14:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4993
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Oman tonnarinu turbolla ajettu nyt 525000 km ilman mitään remonttia.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

puu kirjoitti:Omalla Mitsun turbolla (-89 tonnarissa) on kohta 300 000 ajettu. Ei ole vielä vikaa ollut.
Omassakin pommissa Mitsun ahdin, eikä ainakaan merkintöjä vaihdosta tai remontista. Mittarissa tällä hetkellä 472 tkm.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Hyvät öljyt koneessa ja muistaa turbon jälkikäytön, vaikka olisi madellutkin parkkipaikkaan. Ja tottakai hyvä ilmansuodatin.
Jäähdytys nesteen laatu on myöskin tärkee, mitsussa kon vesijäähy.

Ei se turbo hajalle mee jos sitä ei riko :)
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

DIggItaLLr kirjoitti:Hyvät öljyt koneessa ja muistaa turbon jälkikäytön, vaikka olisi madellutkin parkkipaikkaan. Ja tottakai hyvä ilmansuodatin.
Jäähdytys nesteen laatu on myöskin tärkee, mitsussa kon vesijäähy.

Ei se turbo hajalle mee jos sitä ei riko :)
Vieläkö lisäyksenä edelliseen muistaa tärkeimän.ettei monoa kylmällä koneella!!!
Vaan ajelee rauhallisesti kylmällä koneella,kunnes kone on lämmin sitten kestää melkein mitä vain!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Stene
"Hirsch"
Viestit: 952
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 21:00

Viesti Kirjoittaja Stene »

400000 ajettu ja käy vieläki ku uutena.

edit: niin ja garretti siis pellin alla
curry
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

ecopower kirjoitti:Vieläkö lisäyksenä edelliseen muistaa tärkeimän.ettei monoa kylmällä koneella!!!
Vaan ajelee rauhallisesti kylmällä koneella,kunnes kone on lämmin sitten kestää melkein mitä vain!!! :wink:
Tuo on tärkeä vinkki, oli sitten vesijäähy tai pelkkä öljyjäähy turbossa. 3000rpm sopii ylittää vasta kun lämpöviisari on normaalialueella.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuha kirjoitti:Oman tonnarinu turbolla ajettu nyt 525000 km ilman mitään remonttia.
Ei tässä minunkaan CD:stä ole mitään tietoa uusimisesta, mittarissa nyt 433t eikä vikaa ole huomattavissa.. (T25 Garrett) Ei ääntele, herää hyvin eikä kuluta öljyä.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

kestää tai ei

Viesti Kirjoittaja mike »

Kuten tuossa jo todettu niin väärällä käytöllä saa kyllä turbon rikki hyvinkin nopeasti. Toisaalta valmistusvikojakin toki voi olla.

Omassani -89 mallissa ahdin on pyörinyt nyt 373 tkm ja kaverin vuotta vanhemmassa pirssissä 498 tkm. Molemmissa alkuperäiset ahtimet ja tehot tallella.
ysitonttu
"Turbo"
Viestit: 233
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2005 15:37
Paikkakunta: Nastola/finland
Viesti:

Turbon ikä

Viesti Kirjoittaja ysitonttu »

ajettu reilu 414tkm.. hyvin pelittää
Markku Helin
jäsen:2815
Nastola
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

..voidaan siis ehkä todeta, että OIKEIN käytettynä ei lopu ollenkaan (valm.viat poislukien). Kun taas väärinkäytöllä saa hajoamaan melkein kuinka nopeasti tahansa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Olennainen kysymys oli "paljonko on kilsoja jäljellä" osto turbolla josta ei tiedä muuta kuin ajetut kilometrit. Eikä se kuinka pitkää kelläkin on puhallin kestänyt. Puhaltimen kesto ikä riippuu niin paljon eri tekijöistä joita ei edes huoltokirjan perusteella todeta. Eli ainooksi jää joko silmämääräinen tarkastus ja välysten toteaminen ja/tai laittaa paikalleen ja kokeilla. Siinähän tuo selviää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

V-M kirjoitti:Olennainen kysymys oli "paljonko on kilsoja jäljellä" osto turbolla josta ei tiedä muuta kuin ajetut kilometrit. Eikä se kuinka pitkää kelläkin on puhallin kestänyt. Puhaltimen kesto ikä riippuu niin paljon eri tekijöistä joita ei edes huoltokirjan perusteella todeta. Eli ainooksi jää joko silmämääräinen tarkastus ja välysten toteaminen ja/tai laittaa paikalleen ja kokeilla. Siinähän tuo selviää.

V-M
Ei vaan kysymys koski 166.000km ajettua koko AUTOA. Ja se kuinka kauan puhallin on kullakin kestänyt lienee aika sama asia..? Eli kysymykseen "paljonko kilsoja jäljellä turbolla" voidaan vaan todeta että täysin mahdotonta sanoa. Sehän menee uusittavaksi sitten kun menee, JOS menee. Eikä se ole edes kovin kallis remontti kys. auton arvoon suhteutettuna..
Vastaa Viestiin