kumpi parempi?

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Turbo Sensonic kirjoitti:Edit: jos haluaa laittaa oikein kunnon viriä helpolla asennuksella, niin sitten kannattaa laittaa T28BB. Halvempi hinta kuin GT28RS ja "bolt-on", jos autossa on aikaisemmin ollut T25.

Tässä em. turbojen hintoja Maptunin sivulta:

T25/28: 900 euroa
T28BB: 1513,89 euroa
GT28RS: 1777,22 euroa

Itse sain Maptunilta steg 4:een tuon turbon + softan maksamalla hieman enemmän kuin tuon T25/28:n hinnan.
Eipä tuosta GT28RS:stä kannata paljon yli tonnia maksaa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36697
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

NG900SET -95 kirjoitti:
Turbo Sensonic kirjoitti:Edit: jos haluaa laittaa oikein kunnon viriä helpolla asennuksella, niin sitten kannattaa laittaa T28BB. Halvempi hinta kuin GT28RS ja "bolt-on", jos autossa on aikaisemmin ollut T25.

Tässä em. turbojen hintoja Maptunin sivulta:

T25/28: 900 euroa
T28BB: 1513,89 euroa
GT28RS: 1777,22 euroa

Itse sain Maptunilta steg 4:een tuon turbon + softan maksamalla hieman enemmän kuin tuon T25/28:n hinnan.
Eipä tuosta GT28RS:stä kannata paljon yli tonnia maksaa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36697
Jos en nyt aivan väärin muista niin tuo Maptunin pottu on GIK:n modaamalla kompurakotelolla, johon passaa alkuperäinen imuputki suoraan. Mielestäni tämä "oivallus" on pikemminkin pohjanoteeraus kuin etu, kun otetaan huomioon että orkkis cobra aiheuttaa "miehekkäät" alipaineet kompuran eteen jo vakioföönilläkin. Nykyään muodissa olevan ahdin keskeisen "Bolt On" ajattelun valossa, kait tämänkin on sitten perusteltua...
Itse en kyllä lähtisi sijoittamaan montaa saataa euro ylimääräistä tämän tyyppiseen viritykseen, kun samalla rahalla voi asiat tehdä myös toisin.
#1730
500whp.net member
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

mä ostin ennakkoluulottomana miehenä gt 35:sen kun halvalla sain. jos ei toimi niin myydään pois ja uutta tilalle. asennus on varmaan yhtä helvettiä ja varmasti v*****taa jos ei pelaa ollenkaan mutta oppiipahan jotain taas. kerrottakoon nyt vielä että ei se sentään ihan vakiokoneeseen tuo tubro tule...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllähän sä sen siihen "taiot" vai mitä?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jcarlson kirjoitti:Muutenkaan en pidä 'bolt-onia' niin erityisen tärkeänä kriteerinä vrt. siihen miten ahdin oikeasti tehtävistään suoriutuu. Mutta jokaisella on omat kriteerinsä. Itse en virittäessä tyytyisi ratkaisuihin jotka pitävät tehon ja luonteen lähellä vakioautoa.
Riippuu vähän siitä, mitä kukin autoltaan haluaa. Minä haluan, että auto on vakiota hieman pirteämpi, mutta kestäisi ja olisi mukava jokapäiväisessä ajossa. Kerran on vaihdelaatikko jo brakannut, joten tuskin tulee enää tulevaisuudessa laitettua autoon isompaa ahdinta.

Jos auton kestävyydellä ja ajomukavuudella (alakierroksilla kaupunkiympäristössä) ei olisi niin hirveästi väliä, niin samantienhän sitä voisi ostaa autoonsa vaikka Maptunin steg 6:n tai SQR:n steg 5:n, mutta sitten täytyisi jo alkaa vaihtamaan suuttimia yms., joten auton "palauttaminen" vakioksi (jos sellaista tarvitaan) tulee entistä vaikeammaksi. Samoin olen itse huomannut sen, että kun siirryin NG900:ssa steg 3:sta steg 4:een, bensankulutus kasvoi jonkun verran. Jos autolla tulee ajeltua pitkiä matkoja, niin se tulee melko kalliiksi.

Eli kaikki on kiinni siitä, mitä autoltaan haluaa, mikä on auton käyttötarkoitus ja kuinka paljon autoonsa haluaa panostaa.
jcarlson kirjoitti:Btw, Maptunilta en ostaisi mitään (ainakaan rautaa), vastahan täällä oli tuolla isommalla (paremmin virtaavalla) pakopesällä olevaa GT28RS:ää tarjolla 999 euron shokkihintaan.
Maptunilta ostetusta ahtimesta: Maptun oli ainostaan "väliporras" tuossa kaupassa. Turbo oli oikeasti Gik Turbolta ja softa Maptunilta. Sain softan pikkurahalla, kun ostin tuon ahtimen Maptunin kautta. Jos olisin ostanut tavarat eri paikoista, olisin taatusti maksanut niistä enemmän. Sinullahan tuo homma on helpompi, kun ei tarvitse ostaa softaa, ainoastaan vääntää APC -potikoiden säätöjä uuteen uskoon, eikö?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Turbo Sensonic kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Muutenkaan en pidä 'bolt-onia' niin erityisen tärkeänä kriteerinä vrt. siihen miten ahdin oikeasti tehtävistään suoriutuu. Mutta jokaisella on omat kriteerinsä. Itse en virittäessä tyytyisi ratkaisuihin jotka pitävät tehon ja luonteen lähellä vakioautoa.
Riippuu vähän siitä, mitä kukin autoltaan haluaa. Minä haluan, että auto on vakiota hieman pirteämpi, mutta kestäisi ja olisi mukava jokapäiväisessä ajossa. Kerran on vaihdelaatikko jo brakannut, joten tuskin tulee enää tulevaisuudessa laitettua autoon isompaa ahdinta.

Jos auton kestävyydellä ja ajomukavuudella (alakierroksilla kaupunkiympäristössä) ei olisi niin hirveästi väliä, niin samantienhän sitä voisi ostaa autoonsa vaikka Maptunin steg 6:n tai SQR:n steg 5:n
Vaihteiston rikkoutumisenhan yleisin syy oli nimenomaan kohtuullisen hyvä yläkierrosten veto? (sarkasmia?) Kun (kalliita)softia kerran tilaillaan niin miksi sitten samalla ei oteta rajoitettuja ahtopaineita alakierroksille/pienille vaihteille, kun sitäkin niin kovasti hehkutetaan? T25/28:silla saa takuulla ihan yhtälailla laatikon porsimaan. Laatikon rikkoo ensisijaisesti aina käyttäjä. Tästä lienee turha kiistellä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Tässä yks tasakaasu veto
http://viggen93.mine.nu/viggen/tasakaasu.wmv
Jos vertailevaa tutkimusta haluaa tehdä, niin aika ~1.4s 70-80km/h
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tema kirjoitti:Laatikon rikkoo ensisijaisesti aina käyttäjä. Tästä lienee turha kiistellä.
Jep :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Yleisesti puhuen perus bensaturbolla ajetaan ~95% ajasta ilman ahtoja, jotenbensankulutuksen kannalta normi ajossa on lähes tulkoot yks ja sama mikä fööni siellä on kiinni. Lopullinen kulutus määräytyy suoraan käyttäjän mieltymyksien mukaan ja bensaa palaa teitysti sitä enemmän mitä enemmän autoa polkee. Jos tehoa saa enemmän palaa vastaavasti enemmän bensaa...tämä lienee selviö.

Makuasioitahan nämä on, mutta itselle ei oikein aukea kommentit joissa peräänkuulutetaan sitä, että ahtimen pitää olla hereillä suunnilleen tyhjäkäynniltä alkaen. Mihin näitä rundeja tarvitaan? saatikka sitten että rudit pitäisi olla käytettävissä ahdoilla. Ykkösellä saa huimat 20km/h vauhtia 2000rpm, kakkosella vastaavasti 30, kolmosella 50 jne. Taajamaa- kaupunkiolosuhteissa itselle riittää 95% ajasta täysin se alavääntö mikä saavutetaan ns. "vaparina".

Kuten tuossa yllä jo kehoitin, kannattaa ensin kokeilla ja puhua vasta sitten. Esson baarissa kyllä kuulee kaiken laisia legendoja siitä miten isompi ahdin verää vasta suoran päässä jne jne, mutta maalaisjärjen käyttö näissäkin asioissa on varsin suotavaa.

Ahdinta valittaessa kannattaa pohtia mikä on auton käyttötarkoitus ja millä rundeilla sen haluaa tomivan. Kaikke ei voi saada, jote valintoja uhrauksia täytyy tehdä. Jos tavoite on puhdas kulku ja suuri teho kannattaa panostaa fööniin joka toimii ylärekisterissä. Jos ahdin valitaan näin toimii se kohtalaisesti alarekisterissä ja huonosti alhaalla. Toisaalta jos ahdin valitaan toimimaan keskirekisterissä, toimii se sillä alueella hyvin ja kohtalaisesti sekä alhaalla että yhäällä. Toki ahtimen lisäksi on lukuisia muita osia jotka tulee tukea saamaa käyttöaluetta.

Toimivuutta on helppo tarkistella, esim kiihtyvyyden avulla. Ko. arvo RPM funktiona plotattuna kertoo suht nopeasti missä vetää ja missä ei. Tämän tyyppisen tarkastelun jälkeen on helppo ymmärtää ettei ahdin yksikertaisesti vedä kunnolla läpi rekisterin. Tai jos vetää "tasapaksusti" niin käytössä oleva teho/vääntö on << kuin mitä ahtimesta voisi saada irti.
#1730
500whp.net member
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Maptunilta ostetusta ahtimesta: Maptun oli ainostaan "väliporras" tuossa kaupassa. Turbo oli oikeasti Gik Turbolta ja softa Maptunilta. Sain softan pikkurahalla, kun ostin tuon ahtimen Maptunin kautta. Jos olisin ostanut tavarat eri paikoista, olisin taatusti maksanut niistä enemmän. Sinullahan tuo homma on helpompi, kun ei tarvitse ostaa softaa, ainoastaan vääntää APC -potikoiden säätöjä uuteen uskoon, eikö?
Täällä on muut vastanneetkin jo noihin spoolauspointteihin joten ei siitä enempää, mutta tähän voisi todeta,että ei. Ei pääse ihan näin helpolla vanhemmallakaan kalustolla.

Koko ruiskunohjaus meni uuteen uskoon, suuttimet piti ostaa uudet ja kasata sekä asentaa Megasquirt-II ECU. Customimallin syövytin piirilevystä että passasi LH-jetronicin kuoriin ja pystyi käyttämään osittain orkkista johtosarjaa hyväksi. Laajakaista-lambdan hommasin vielä seosten kohdalleen säätöä nopeuttamaan. Oikeastaan kaikki orkkiskama käy riittämättömäksi reilusti yli 300hv projekteissa OHJAUSpuolella OG:ssakin. Ilmamassamittari ja orkkisruisku on viskattu kuuseen, APC:n rooli on enää ainoastaan nakuvalon vilkuttaja - paineita ohjaa mekaaninen rajapaineventtiili. Ja sytytysjärjestelmäkin on tonnarin DI+APC:sta revitty DI osa jakajasytkän tilalle. Ja on myöskin itse mapattavissa prommerilla.

Joten voisipa sanoa että Trionicilla ajavat pääsevät erittäin helpolla, muutamalla satasella joku muu hoitaa kaiken mappauksen valmiiksi. Mutta pelkällä softalla ja pikkuahtimilla ei pääse juuri sen pidemmälle kuin pelkällä APC-boksin ruuvaamisella ja kuulerin asennuksella OG:ssakaan.
Sitä vähän ajoin takaa. Jos haluaa todella virittää, on myös uhrauksia tehtävä. Onhan niissä 270hp stagekolmosissa oma viehätyksensä helppouden ja yksinkertaisuuden nimissä, mutta itse kaipaan vielä vähän jotain enemmän. :) Ja siihen vaaditaan ahtimia joiden nimiin ei sisälly kirjaimet T25 tai TD04. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

jcarlson kirjoitti:Koko ruiskunohjaus meni uuteen uskoon, suuttimet piti ostaa uudet ja kasata sekä asentaa Megasquirt-II ECU. Customimallin syövytin piirilevystä että passasi LH-jetronicin kuoriin ja pystyi käyttämään osittain orkkista johtosarjaa hyväksi. Laajakaista-lambdan hommasin vielä seosten kohdalleen säätöä nopeuttamaan. Oikeastaan kaikki orkkiskama käy riittämättömäksi reilusti yli 300hv projekteissa OHJAUSpuolella OG:ssakin. Ilmamassamittari ja orkkisruisku on viskattu kuuseen, APC:n rooli on enää ainoastaan nakuvalon vilkuttaja - paineita ohjaa mekaaninen rajapaineventtiili. Ja sytytysjärjestelmäkin on tonnarin DI+APC:sta revitty DI osa jakajasytkän tilalle. Ja on myöskin itse mapattavissa prommerilla.
OHO! 8O Aika paljon olet tehnyt tuohon autoon. Respektiä Kuva
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Taajamaa- kaupunkiolosuhteissa itselle riittää 95% ajasta täysin se alavääntö mikä saavutetaan ns. "vaparina".
2.3 -moottorissa onkin varmaan parempi vääntö "vaparina" kuin 2.0:ssa. Meikäläisen NG900:n moottori on nimittäin aika "kuollut" ennen kuin turbo tulee mukaan :evil: Voi tietty johtua myös softasta. Perstuntumalla tuntuu, että tuossa Sport Sedanissakin olisi "vaparialueella" parempi vääntö kuin NG900:ssa.

Kuten aikaisemmin kirjoitin, kaikki on kiinni siitä, että mitä autoltaan haluaa ja kuinka paljon aikoo laittaa rahaa kiinni sen laittamiseen. Minä haluan omalta autoltani "kompromissin", eli alakierrosvääntöä + hieman parempaa suorituskykyä kuin vakioahtimella lyhytkestoisia ohituksia ym. varten. Joku toinen voi haluta maksimaalista suorituskykyä rajoittimelle saakka. Makuasioita...
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Turbo Sensonic kirjoitti:Makuasioita...
Makuasioitahan nämä ovat... Edellisillä kirjoituksilla oli lähinnä tarkoitus kääntää huomio essonbaari keskusteluista todellisuuteen. Ihmiset joilla ei ole mitään omakohtaisia kokemuksia "suuremmista" fööneistä ovat täysin vääriä esittämään tuomioita nihkeistä alapäistä saatikka sitten viiveistä.
Tässä yhteydessä "suuremmalla " föönillä en tarkoittanut mitään Hx40 kokoluokan puhallinta, vaan maltilla valittua vakiota kuitenkin huomattavsti kookkaampaa kapistusta.
#1730
500whp.net member
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Makuasioitahan nämä ovat... Edellisillä kirjoituksilla oli lähinnä tarkoitus kääntää huomio essonbaari keskusteluista todellisuuteen. Ihmiset joilla ei ole mitään omakohtaisia kokemuksia "suuremmista" fööneistä ovat täysin vääriä esittämään tuomioita nihkeistä alapäistä saatikka sitten viiveistä.
Tässä yhteydessä "suuremmalla " föönillä en tarkoittanut mitään Hx40 kokoluokan puhallinta, vaan maltilla valittua vakiota kuitenkin huomattavsti kookkaampaa kapistusta.
Jep. Koska tuli kirjoiteltua tähän topiciin, niin tuli myös katseltua netistä noiden Garrettin ahtimien hintoja.

Tässä joitain hintoja, jota löysin eräältä jenkkiläiseltä ahtimenmyyjältä:

Garrett T28BB $769
Garrett T28RS ("Disco Potato" Turbo) $1045

Toi 769 taalaa ei ole enää paha hinta tuosta T28BB:stä. Potun hinnasta en osaa sanoa mitään, kun ei tullut koskaan harkittua sellaisen hankkimista. Mulla oli vaihtoehtoina T25/28 ja T28BB steg 4:sta hommatessa. Niiden hintaero Maptunilla oli melkein 650 euroa, joten jäi silloin toi T28BB hommaamatta :roll:

P.S. Näyttää noi halvat (öhöm, siis kohtuuhintaiset) turbot löytyvän aina jenkkiläisiltä sivuilta ja firmoilta. Harvemmin tulee vastaan eurooppalaisia firmoja, niin ei tarvitsisi maksaa tulleja :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Postaaminen tökki, siksi toinen viesti toistamiseen. Sorry :oops:
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ti Maalis 28, 2006 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin