satkun kytkimen vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

satkun kytkimen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

nyt on sitten kytkimen vaihto edessä :x
saako sen vaihdettua että pudottaa konetta apurunkoineen pois? ei ainakaan vaikuta siltä :( ja auto pitäisi saada äkkiä takasin liikenteeseen, camaro ei tosiaan ole mikää kummonen ajettava näillä keleillä :?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... ission.htm

Parit kytkinrempat ng900:seen tehneenä voin todeta, että noilla ohjeilla onnistuu. 8)

Rakenna itsellesi moottoripukki, jos ei ole ohjeissa esiintyvää kaupallista säädettävää versiota. (esim. konepellin leveyden pituinen lankunpätkä tai rautapalkki lokasuojien väliin, 5cm korkeat, 3...4cm leveät, 10-20cm pitkät puiset korotuspalat lokasuojien ruuviuriin, ettei palkki nojaa varsinaiseen lokasuojaan, vaan kestävään saumaan, 13mm reikä kuskinpään moottorin kannatuslenkin kohdalle ja 12mm mutteri sekä tietysti puolenmetrin 12mm kierretanko, johon kuumentamalla tekee 120..150 asteen mutkan koukuksi, josta kone roikkumaan lenkistään.

Löysää vetarien 32mm mutterit (saattaa olla tiukassa, joten tässä kohtaa helpoin löysätä)
Auto pukeille
Moottorin paino osittain omatekeleeen varaan
dp irti
Vaihteensiirtäjä irti (plus pakin kytkimen johtoa yms..)
apurunko irti (moottorin takatuki lähtee tässä yhteydessä)
Laturin alakorvakko irti (poista laturin alapultti, käännä hieman sorkkaraudalla yläpultin ollessa paikallaan ja irroita 3x8mm pultit korvakosta)
apumiehen puolen vetarin laatikon apuakseli irti laatkosta vetämällä
Moottorin kuskinpään korvakko irti (kuskinpään moottorituki lähtee tässä yhteydessä)
Laske kierretangosta moottoria, niin se laskeutuu hallitusti 10-15 cm kuskin päästä (moottori on siis vain apumiehen pään korvakon ja omatekeleen varassa.
Voila! Laatikko mahtuu putoamaan syliin, kun moottori on kallellaan..

Kasaus vise-versa.. :wink:



Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
saabisti900
"Turbo"
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Joulu 05, 2003 16:13
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja saabisti900 »

Konetta ei tarvitse pudottaa pois, mutta apurunko kylläkin. Ja kun apurunkon ottaa irti, niin kone pitää saada tuettua jonnekin ettei sekin putoa samalla maahan :D Apurunkon jälkeen saakin sitten otettua laatikon irti, vaikka kyllä siinäkin on tarpeeksi tappelemista :D
Saab 900 2.0t vm.96
#1948
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Minä en kyllä irrottanut tuota väliakselia enkä siis apumiehen vetoakseliakaan, hyvin tuo siellä paikallaankin pysyi ja laatikko lähti irti (ja meni takaisinkin :) )
EI Saabia...tällä erää.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Mikäs Jampan Camarossa tökkii? Minä ajelin 20 vuotta -79 Camarolla kesät talvet, eikä mitään ongelmia 8)

Pari viikkoa sitten myin sen pois :cry:

Olisi pitänyt kitkeä orastava kukinta pois... Ei vaan aika riitä autojen ropaamiseen, kun on niin monta muutakin harrastusta.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Hook saa kyllä tuon kuulostamaan helpolta ja lähes mukavalta hommalta! :lol:

Odotan "innolla" että tuota pääsee tekemään, kytkin kun vähän luistelee silloin tällöin... :roll:
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

jupu kirjoitti:Minä en kyllä irrottanut tuota väliakselia enkä siis apumiehen vetoakseliakaan, hyvin tuo siellä paikallaankin pysyi ja laatikko lähti irti (ja meni takaisinkin :) )
Tuo on makukysymys. 8) Wisin mukaan irroitetaan ja noiden pihamaa ohjeiden mukaan ei. Lähinnä irroitus vie hetken aikaa, mutta samalla estää vaihdelaatikon/apuakselin steafan vaurioitumisen asennusksessa ja hieman helpottaa laatikon takaisin laittoa, kun ei tarvitse laatikkoa tähtäillä apuakselin ympärille, kun varmasti kytkinakselissakin on monasti tarpeeksi tähtäilemistä. 8O

ps. Mulla on tollainen omatuotanto pukki tallinperällä, jos ng900/og9-3 saabistit sarvitsee pk-seudulla lainaan kytkinremppaa/apurungon irroitusta varten ja lupaa käsi sydämmellä palautella.. :twisted:
(neliskulmainen rautapalkki, jossa reikä oikeassa kohtaa, sekä kierretangosta tehty koukku)

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Niin no joo...lienee irrotus makukysymys, itse olen laiska ja ainakin minä sain "paketin" pois ja kasaan todellä vähäisellä kiroamisella, luulin että se olisi ollut ikävämpikin homma, mutta kyllä apu-akselin irroitus varmasti auttaa, sitä en kiistä. Jossain ohjeissa käskettiin starttikin irroittaa...miksi ihmeessä ?
Vaihdoin samalla stefan vauhtipyörään ja kurkkasin myös ö-pohjaan...ja samalla myös irroitin tuon maagisen tasapainotus akselien ketjun, nyt olen odotellut paljon puhutun "kiristäjän omaa elämää", mutta eipä tuota ole huomannut vielä, eipä kilometrejäkään ole kuin vajaa 10 th takana.
EI Saabia...tällä erää.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no niin. nyt on uusi kytkin kiinni. nyt kytkin ottaa polkimessa ylhäällä, eikä alhaalla kuten ennen. ja vaihteet menee mukisematta päälle :P

tuli sitte samalla riivittyä tasapainoketju pois.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
jupu
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: La Loka 04, 2003 15:37
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja jupu »

Ei muuta kuin onnea ja kenkää, muista varoa sitten TP-kiristäjien "omaa elämää" :)
EI Saabia...tällä erää.
Vastaa Viestiin