Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Vali
Matalapaineturbo

Saab 900 tbo 16V :(

Viesti Kirjoittaja Vali »

Terve!

Aloitteleva saabisti ilmoittautuu joukkoon. Ostin tällä viikolla 900 16v tbon. Ilmeisesti kyse on korkeapaine turbosta koska ahtopaine mittari löytyy.

Auto tuntuu tehokkaalta ja ripeäkulkuiselta. Enemmän kuin numeroarvon perusteella odotin (175hv?). Toisena autona minulla on Bmw 325 vm. 1992 ja hevosvoimia siinä on hieman enemmän. Mutta vääntöä vähemmän. Eikös tässä saabissa ole 275Nm? Kuitenkin saab tuntuu reippaasti nopeammalta.

Hain searchilla foorumilta tietoa mutta en löytänyt mielestäni tarpeeksi tai sitten haku oli turhan laiska.

Haluiaisin tietää kaikkea mahdollista liittyen kyseiseen menopeliin kun nämä saabit ovat ihan vieraita.

Esim.

Onko kestävä? Entä turbo? Pitääkö kovan rääkin jälkeen antaa auton hyrrätä tyhjäkäyntiä että turbon voitelu ei lopu kesken tms.?

Minkälaisia tyyppivirheitä? Jotain erityispiirteitä mitä tulisi huomioida jotta käyttöikä olisi pitkä?

Onko viritettävyys hyvä? Jos haluaisi muutamilla sadoilla euroilla lisää tehoa, minkä verran sitä saisi ja miten (ei tarvi yksityiskohtaisesti viel selitttää kun saatan löytää ohjeet searchilla)

Arvostatteko itse minkä verran kyseistä automallia?

Ruosteongelmaa autossa on kun kilometrejä on jo yli 400tkm. Mutta osa on jo laitettu edellisen omistajan toimesta korjaamolla.

Autolla on tosiaan myös kaksi kertaa Saab aluvanne sarja mitä hieman non-tuning henkisenä arvostan. On kiva kun auto on alkuperäisen näköinen. Nuo turbo tarrat tuovat mukavan fiiliksen kun ne ovat aika rohkean isolla ympäri autoa.

Mikä tuo Extra nappi on? Joku tuuletin moottoritilaan? En kuule mitään tapahtuvan sitä painamalla. Oisko rikki?

Minulla lähtee avain irti lukkopesästä ilman että pakki on kytkettynä. Onko se ok olla laittamatta pakkia?

Tässähän tätä jorinaa olikin. Vastauksia odotellessa :)

Niin ja turusta olen että saa morjestaa jos vastaan pöristelee.

Lue posahtamisesta sivu 5
Uusista ahdoista 0.85 -> 1.1 sivu 7
Viimeksi muokannut Vali, La Huhti 29, 2006 22:07. Yhteensä muokattu 15 kertaa.
Joni Tervalahti
"Viggen"

Re: Saab 1990 tbo 16V

Viesti Kirjoittaja Joni Tervalahti »

Vali kirjoitti: Minulla lähtee avain irti lukkopesästä ilman että pakki on kytkettynä. Onko se ok olla laittamatta pakkia?
Avaimen ei kuuluisi lähteä pois ilman pakkia, vanhemmiten tämä kylläkin alkaa olemaan hyvinkin yleistä. Katsastuksessa tarkistetaan tuon avaimen lähtiminen ilman pakkia. Kannattaa teettää uusi "katsastusavain" :D
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennemminkin katsastuksessa pitäisi tarkistaa, että pakkilukko toimii, eli pakkia ei saa pois päältä muuten kuin virta-avaimesta kääntämällä.

Ja avain ei saisi tulla pois reiästä muulloin kuin pakkilukko-asennossa. Jos tulee pois esim. auton ollessa käynnissä, voi tulla ongelmaa leiman saamisessa.

Nuo voivat olla kaksi erillistä vikaa (kuluneet haitat) ja väärin säädetty vaihteensiirto, tai sitten vaan yksi ja sama vika (haitat).

Extra-nappi ei välttämättä ohjaa yhtään mitään. Tulevaisuuden laajennusvara esim lisäkaukovaloja varten.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lefa42
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Vali kirjoitti:Arvostatteko itse minkä verran kyseistä automallia?
Itsellä ei ole turboja koskaan ollutkaan, mutta arvostan kovasti jokaista turboa (mitä vanhempaa, sen parempi) jonka tien päällä näen. :D
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
Eski
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aloitteleva saabisti ilmoittautuu joukkoon. Ostin tällä viikolla 900 16v tbon. Ilmeisesti kyse on korkeapaine turbosta koska ahtopaine mittari löytyy.
Onneksi olkoon ja tervetuloa! Täyspainehan se 175 hv on.
Onko kestävä? Entä turbo? Pitääkö kovan rääkin jälkeen antaa auton hyrrätä tyhjäkäyntiä että turbon voitelu ei lopu kesken tms.?
Noissa on jo vesijäähdytteinen ahdin, joten ihan välttämätöntä ei jälkikäyttäminen ole, mutta reippaamman polkimen jälkeen kannattaa jäähdytellä. Turbolle on vaikea mitään ennustetta antaa, käytöstä kiinni hyvin pitkälti ja öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 10K välein ja käyttää täyssynteettistä öljyä.
Minkälaisia tyyppivirheitä? Jotain erityispiirteitä mitä tulisi huomioida jotta käyttöikä olisi pitkä?
Näistä löytyy kyllä tarinaa vaikka kuinka. Ruoste on pahin ongelma satkuissa, tekniikka on suhteellisen helppoa ja halpaa kunnostaa, jos yhtään itse viitsii tehdä ja perehtyä asiaan...
Onko viritettävyys hyvä? Jos haluaisi muutamilla sadoilla euroilla lisää tehoa, minkä verran sitä saisi ja miten (ei tarvi yksityiskohtaisesti viel selitttää kun saatan löytää ohjeet searchilla)
Katsoppa http://www.900aero.com Virittämiseen tarvitaan tinakolvi. Putkiston vaihtaminen 3-tuumaiseen on myös yksi vakiokohde.
Arvostatteko itse minkä verran kyseistä automallia?
Joidenkin mielestä jopa liikaa, katsoppa minun Aeron kotisivua: http://www.cc.jyu.fi/~esjuny/saab/900Aero.htm
Ruosteongelmaa autossa on kun kilometrejä on jo yli 400tkm. Mutta osa on jo laitettu edellisen omistajan toimesta korjaamolla.
Valitettavan yleistä, toivottavasti korjaukset on tehty kunnolla... Kannattaa tarkistaa erityisesti pyöränkotelot ja vetoakselien holvit, kontin pohja ja takapenkin allekin kannattaa kurkistaa...
Minulla lähtee avain irti lukkopesästä ilman että pakki on kytkettynä. Onko se ok olla laittamatta pakkia?
Virtalukko on kulunut, kannattaa teettää uusi avain katsastusta varten.
Pekka Valtanen
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Vali kirjoitti:Minulla lähtee avain irti lukkopesästä ilman että pakki on kytkettynä. Onko se ok olla laittamatta pakkia?
On ja ei.

On sikäli, että vaikka edellisessä og-900:stani virta-avaimen pystyi poistamaan lukosta auton käydessä, ei aiheuttanut katsastuksessa mitään toimenpiteitä. Sellaisenaan se oli mennyt läpi jo kymmenen vuoden ajan. Huomasivat kyllä, mutta totesivat, että koska avain ei kuitenkaan pääse tippumaan mihinkään, niin eipä siitä ole haittaakaan.

Ja ei sikäli, että autossasi rattilukko on korvattu pakkilukolla. Eli kun vaihteen panee pakille ja vääntää virta-avaimen ääri-vastapäivään, niin vaihdetta ei pitäisi saada pois päältä. Se on lakisääteinen ajonesto, joka on toimittava myös katsastuksessa. Toiseksi jos autosi varastetaan, etkä ole kytkenyt pakkilukkoa päälle, niin vakuutusyhtiö voi pienentää korvaustasi, koska et ollut lukinnut autoasi asiallisesti. Ja kolmanneksi jos pidät tapana ottaa virta-avain ulos vääntämättä sitä tarpeeksi vastapäivään (menee perille asti vasta kun vaihde on pakilla) niin yksi kaunis aamu virtalukko on jäänyt yöksi P-asentoon ja akku voi olla tyhjä.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Turbo900
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Auto on kattimalli eli siinä ei ole kuin 160hv vakiona.

Minulla on samanikäinen 900 ja pienillä muutoksilla siihen saa kivasti lisää löylyä (n.60hv).
Vali
Matalapaineturbo

Kiitos kaikille vastanneille!

Selvisi tuo virtalukkoasiakin perusteellisesti :). Siitä ei tarvitse enempää kirjoittaa kun se on murheista pienin minulle :wink:

Ahaa, siis täs onkin vaan 160hv? 175 olisi kieltämättä kuulosta esson pihalla paremmalle 8) Täs on siis vaan 15hv enemmän ku matalapainees?

Onko munkin auton tyyppi T16? Lähinnä että mikä on sopiva kansankielinen nimi tuolle korkeapaine turbolle.

Pers tuntumalta autossa on enemmän kuin 160hv. Olisi kiva tietää onkohan autoani viilattu vai jännittääkö mua vaan uus autoni niin paljon et luulen jo liikoja siitä... Kaverin kanssa tuumittiin että putki ei ole vakio. Kun se on todella paksu kun se lähtee konehuoneesta. Ja ääni on kyllä kova jos se on vakioputki. Yritän saada siitä kuvaa jos joku osaisi sanoa siitä jotain. Toki paikanpäälläkin turussa voi tulla potkimaan saabini renkaita. Paljonkos muuten alle 500€ budjetilla saisi luotettavaa löylyä noin suunnilleen lisää padasta?

Nyt on tankissa 95:sta ja tuntuu aika luumulta verrattuna kun tankissa oli 98:sia. Uskaltaako tuolla 95 oktaavisella revitellä?

Tosiaan oli mukava kuulla tietoa tästä autosta. Jos joku haluaa kertoa tästä jotain niin todennäköisesti se on minulle uutta ja tervetullutta. :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Karjay
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Mulla oli viime syksynä tuollainen T16 -91. Toin auton Ruotsista, missä sikäläiseen rekisteriotteeseen oli auton tehoksi merkattu 129 kW (175 hv). Samoin suomalaiseen rekisteriotteeseen tuli merkintä 129 kW, vaikka autossa oli kat.

Tarkistin http://www.900aero.comista APC-boksin numerosarjan, jonka mukaan autossa piti olla 160 hv. Kuitenkin takapuolituntuman perusteella auto tuntui käsittämättömän ripeältä verrattuna hieman piristettyyn 8-venttiiliseen turboon.

Typeryyksissäni ja rahapulan vuoksi menin myymään kyseisen auton. Kuitenkin silloin päätin, että jos vielä joskus ostan OG900:n, on sen ehdottomasti oltava 16-venttiilinen täyspaineturbo.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Eski
"Saabisti"

Vali kirjoitti:Kiitos kaikille vastanneille!
Pers tuntumalta autossa on enemmän kuin 160hv. Olisi kiva tietää onkohan autoani viilattu vai jännittääkö mua vaan uus autoni niin paljon et luulen jo liikoja siitä... Kaverin kanssa tuumittiin että putki ei ole vakio. Kun se on todella paksu kun se lähtee konehuoneesta. Ja ääni on kyllä kova jos se on vakioputki. Yritän saada siitä kuvaa jos joku osaisi sanoa siitä jotain. Toki paikanpäälläkin turussa voi tulla potkimaan saabini renkaita. Paljonkos muuten alle 500€ budjetilla saisi luotettavaa löylyä noin suunnilleen lisää padasta?
Onko akku turbon vieressä moottoritilassa vai takakontissa? Kuulostaa siltä, että autoasi on jo viritetty, eli vaikea sanoa mitä 500 euron budjetilla kannattaa tehdä... Jos akku on siinä vakiopaikalla, niin melkein se ryssämutka siitä ahtimelta pitäisi korvata väljemmällä röörillä. Siis jos loppupätkä on jo 3-tuumaista.

900:n vaihdelaatikko ja voimansiirto on eräänlainen sulake näissä turboissa, joka kyllä hajoaa enemmin tai myöhemmin, kun tehoja lähdetään nostamaan reippaasti (saa sen vaihteiston kyllä rikki vakiotehoillakin)...

Mihin asti turbomittarin viisari menee? Vakiona pitäisi mennä siihen keltaisen ja punaisen rajalle, jos menee punaiselle, ahtopaineita on nostettu.
Nyt on tankissa 95:sta ja tuntuu aika luumulta verrattuna kun tankissa oli 98:sia. Uskaltaako tuolla 95 oktaavisella revitellä?
Kannattaa ehdottomasti käyttää 98:a. Jos APC on käytössä, niin eipä se 95-oktaanisellakaan rikki mene, mutta antaa vain vähemmän ahtoja ja kulkee siis huonommin...

Eski
Viimeksi muokannut Eski, La Huhti 01, 2006 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jokke A
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Vali kirjoitti: Onko munkin auton tyyppi T16? Lähinnä että mikä on sopiva kansankielinen nimi tuolle korkeapaine turbolle.
Turbo, Turbo-16, T16, rakkaalla lapsella on monta nimeä.
Pers tuntumalta autossa on enemmän kuin 160hv. Olisi kiva tietää onkohan autoani viilattu vai jännittääkö mua vaan uus autoni niin paljon et luulen jo liikoja siitä...
Tämäkin varmaan selviää APC-boksin kytkentöjä katselemalla noiden 900Aero.comin muutosten varalta.
Kaverin kanssa tuumittiin että putki ei ole vakio. Kun se on todella paksu kun se lähtee konehuoneesta. Ja ääni on kyllä kova jos se on vakioputki.
900 Turbon vakioputki on aika julmetun kokoinen, 63 mm:kö se halkaisija nyt olikaan (?).
98:lla taitaa kulkea paremmin ja syödä hiukan vähemmän. 95:ttäkin voi silti käyttää "ride the lowest and the least expensive", kuten vanhassa mainosvideossakin sanottiin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vali
Matalapaineturbo

Täytyy tarkastaa akun sijainti ja tuo putken halkaisija. Tosin ei oo kuin mittanauha eli työntömitta olisi parempi. Mutta koitan saada sen paksuuden selville.

Tuo ahtopaine, bensa ja lämpömittari ei toimi. Jotain sähköissä pielessä. Ahdot se näyttää nollalla ja lämpö ja bensa muistaakseni maksimina. Kun laittaa vilkun päälle- bensa mittari heiluu :D
Groovy whistler

petteri75
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Itselläni oli 900 T16 Aero -90 (175hv / 273Nm) ja nyt on oltu ilman autoa 2kk. 900 T16 on paras versio og900:sta (Old Generation), edes auttavasti huollettuna ja rikkinäiset osat vaihdettuna moottori kestää hyvin ja etuvetoiseksi se oli ainakin minusta hyvä ajettava. Saabistina arvostan täyspaineturboa kovasti, mutta se ei oikein näy hinnoissa, kun kaikkea halutaan sen karvalakki-kaasarin hinnoilla..

Turbo kehittää lämpöä, jälkikäyttö ei koskaan ole huono idea ja koneen ollessa kylmänä, ei saa polkea yli 3000 kierrosta. Öljyissä ei kannata pihistellä, mutta kannattaa pitäytyä X-w40 -öljyissä, kuumana turbokoneissa ei tarvitse olla mitään tervaa voitelemassa.

Extra-napilla ei yleensä ole ollut mitään käyttöä, joskus niillä kytketään apuvalot tms mutta yleensä se on ollut vain peittämässä aukkopaikkaa kojelaudassa.

Vanhemmissa autoissa on aina sähkövikoja ja Saabissa ensimmäinen toimenpide on käydä läpi maadoituspaikat teräsharjan kautta; netissä jossain on linkki josta saa ladattua korjaamokäsikirjan sähkö-osion, sieltä näkee ainakin nopeasti missäpäin löytyy rassattavaa. Tarkista lisäksi nyt ne sulakkeetkin. Lisäksi kaikki on yleensä kiinni ruuveilla, joten vaikka vanhoja saabeja usein oudoiksi haukutaankin, niin suurimman osan saa ehjänä irti ja vielä kiinni.

Turbo on dynaamisempi kuin vapaastihengittävä. Itse olen koeajanut E36 328 Sedania, ja vaikka siinä onkin enemmän tehoa ja vääntöäkin melkein yhtä paljon, niin kyllä 80 km/h:n jälkeen olisi ollut bemullakin tekemistä pysyä edellä.

Niin miksi sitten ei enää ole sitä Aeroa, vaikka siitä tykkäsinkin? No, E34 M5 alkoi kiinnostaa ja sellaista tässä odotellaan.
Vali
Matalapaineturbo

Mut tää mun ei oo ilmeisesti aero? Vai mistä aeron tunnistaaa?

On kyllä kiva peli... Nyt ajan tankin kuivaks et noi 95 saa pois sielt ja 98oktaanista tilalle. Noit sähkömaadotuksia pitää hakee...
Groovy whistler

Eski
"Saabisti"

Vali kirjoitti:Mut tää mun ei oo ilmeisesti aero? Vai mistä aeron tunnistaaa?
Lue minun kotisivulta tai liity Saab-klubiin, niin saat uuden Saabisti-lehden, jossa on juttua Aerosta :D

Eski
Vastaa Viestiin