Saab 900 tbo 16V :(
kauheesti vaikuttais tutulta vialta... ettei vaan olis sitte painanu öljyjä kannen kanavasta siihen ykkös sylinterin alapuolella olevaan kanavaan..
tiivisteen vaihto ei mikään ihmeellinen operaatio ole, ja apuja saa täältä kyllä..
tiivisteessä itsessään ei kannata säästää.. etenkään turbossa... senkin virheen menin tekemään, ja sitte vaihdettiinkin viikon kuluttua.. kunkas ne teletapit sanoo... uuuuuuuudestaaaaan
se ylävesiletkun hajoaminen ei kyllä k.o. vikaan erityisesti viittaa, mutta saattaahan sekin hajota, kun öljystä saadaan kuumassa koneessa enemmän painetta.. toivottavasti kuitenkin selviät noilla kiristimillä ja lekuilla..
tiivisteen vaihto ei mikään ihmeellinen operaatio ole, ja apuja saa täältä kyllä..
tiivisteessä itsessään ei kannata säästää.. etenkään turbossa... senkin virheen menin tekemään, ja sitte vaihdettiinkin viikon kuluttua.. kunkas ne teletapit sanoo... uuuuuuuudestaaaaan
se ylävesiletkun hajoaminen ei kyllä k.o. vikaan erityisesti viittaa, mutta saattaahan sekin hajota, kun öljystä saadaan kuumassa koneessa enemmän painetta.. toivottavasti kuitenkin selviät noilla kiristimillä ja lekuilla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Tää olis ihanteellinen tilanneIsolohko kirjoitti:Joo, posahti aikoinaan 900 turbosta ylävesiletku ohitustilanteessa.
Pöläytti sen näköiset savut (siis höyryt), että ensin pelkäsin pahempaakin.
Selvisin siitä pelkällä letkunvaihdolla.

Pahoittelen että ei ole tullut kuvia vielä. Kyllä niitä tulee lähiaikoina.
Tosiaan saattaa olla että kansi mennyt mutta sen näkee tänään kun lyödään uusi letku kiinni ja nesteet sisään. Sitten ilmaus ja käynnistys. Toivottavasti saabi on terve sen jälkeen

Surkeeta kun ei tuo lämpömittari, bensa- eikä ahto- toimi. Jos olisi lämmöt näjkyny niin ehkä tämäkin vahinko olisi voitu välttää. Onkohan tuolta vain se paine letku mittaristosta irti että ne paineet ei näy?`
Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Minulla on haljennut tuo 90ast. letkunkulma kahdesti omasta Aerostani, molemmat kovan kiihdytyksen aikana, juuri painaessani kytkintä ykkösellä. Toinen keskeytys oli kyllä näyttävä, riisikippo muutaman autonmitan takana, POKS, mahtava höyrypilvi, nykivä käynti, tiensivulle ja soitto kaverille että tuotko taas yhden letkun...
Tunti myöhemmin letkunvaihdolla takaisin ajoon
Oli muuten riisikipon kavereiden ilmeet ihan näkemisenarvoiset, hymyä korviin asti kun ohittivat "räjähtäneen" Aeron
Sopivasti tuo letkun hajoaminen työntää vedet virranjakajan ja turbon päälle, joten hajoaminen ei jää huomaamatta...
Jos paineletku on irti mittarin takaa, niin sieltä pitäisi kuulua suhinaa, jollei mitään kuullu, niin siellä ei ole irronnutta letkua.
Polkimien yläpuolella niitä letkuja pitäisi olla, paineanturiin ja cutofferiin tulee letkut, ja samassa pitäisi olla haaroitus myös painemittarille.
Tunti myöhemmin letkunvaihdolla takaisin ajoon

Oli muuten riisikipon kavereiden ilmeet ihan näkemisenarvoiset, hymyä korviin asti kun ohittivat "räjähtäneen" Aeron

Sopivasti tuo letkun hajoaminen työntää vedet virranjakajan ja turbon päälle, joten hajoaminen ei jää huomaamatta...
Jos paineletku on irti mittarin takaa, niin sieltä pitäisi kuulua suhinaa, jollei mitään kuullu, niin siellä ei ole irronnutta letkua.
Polkimien yläpuolella niitä letkuja pitäisi olla, paineanturiin ja cutofferiin tulee letkut, ja samassa pitäisi olla haaroitus myös painemittarille.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Ensinnäkin onneksi olkoon hienon auton hankinnasta.
Suosittelisin kyllä apc-systeemin toiminnan tarkistamista, ja alipaineletkujen
läpikäyntiä, sillä pahimmassa tapauksessa "ammattilaissäädöllä"
se hakka ahdot kaakkoon n.s, ja silloin on vaan ajan kysymys
milloin mäntä taikka kansipahvi rikkoutuu. Olisi siten suositeltavaa
saada ahtomittari toimimaan. Silloin näkee ollaanko vaarallisilla
vesillä, vai normirajoissa. Eli alipaineletku imusarjalta ahtomittarille
syynin alle. Sen jälkeen jos ahtaa punaisen ja keltaisen rajalle
ja laskee siitä muutama milli rajoittimelle lähestyttäessä.
Kaikki luultavasti OK. Ja lämpömittari myöskin
toimintakuntoon, sillä Saabin 16-ventiiliset koneet
eivät oikein tykkää käydä kuumana. Pahimmassa tapauksessa
kansi menee kierroksi.
Eikä sitten lannistuta pienistä takaiskuista, viat korjaukseen
-> Kovaa ajoa.

Suosittelisin kyllä apc-systeemin toiminnan tarkistamista, ja alipaineletkujen
läpikäyntiä, sillä pahimmassa tapauksessa "ammattilaissäädöllä"
se hakka ahdot kaakkoon n.s, ja silloin on vaan ajan kysymys
milloin mäntä taikka kansipahvi rikkoutuu. Olisi siten suositeltavaa
saada ahtomittari toimimaan. Silloin näkee ollaanko vaarallisilla
vesillä, vai normirajoissa. Eli alipaineletku imusarjalta ahtomittarille
syynin alle. Sen jälkeen jos ahtaa punaisen ja keltaisen rajalle
ja laskee siitä muutama milli rajoittimelle lähestyttäessä.
Kaikki luultavasti OK. Ja lämpömittari myöskin
toimintakuntoon, sillä Saabin 16-ventiiliset koneet
eivät oikein tykkää käydä kuumana. Pahimmassa tapauksessa
kansi menee kierroksi.
Eikä sitten lannistuta pienistä takaiskuista, viat korjaukseen
-> Kovaa ajoa.


9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Tänään väännettiin sytkää kun meinattiin et välillä huono käynti saattais siitä johtua. Käynti ei erityisesti muuttunu mut koneen luonne kyllä. Vääntö 2500-4000rpm pieneni mutta tuntuu että yläkierroksille taas tuli lisää 
Vai onko käyny vanhanaikaiset että nyt kun auto laiskeni alakierroksilla yläkierrosten teho vain tuntuu suuremmalta?
Kokemuksia
?

Vai onko käyny vanhanaikaiset että nyt kun auto laiskeni alakierroksilla yläkierrosten teho vain tuntuu suuremmalta?
Kokemuksia

Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Virranjakajan kellosta kuuluu mennä letku läppäkoteloon, sinne kaasuvaijerin lähelleVali kirjoitti:Virranjakajan (vai onko tarkemmin sytkän) kellosta lähtee joku letku mikä mul on nyt irti.

Tuossa tonnarin letkujen kuva, voi soveltaa satkuunkin
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... etkut1.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei oo nippaa ollenkaanjus kirjoitti:Virranjakajan kellosta kuuluu mennä letku läppäkoteloon, sinne kaasuvaijerin lähelleVali kirjoitti:Virranjakajan (vai onko tarkemmin sytkän) kellosta lähtee joku letku mikä mul on nyt irti.Jos letkut on sinulla halkeilleet tai eivät istu napakasti nippoihin, suosittelen että laitat kaikki alipaineletkut uusiksi. Kokonaismäärä muutama metri, pikkuisen askartelua, ja vältyt monelta harmilta.
Tuossa tonnarin letkujen kuva, voi soveltaa satkuunkin
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... etkut1.gif



Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Kun luet tarkemmin, huomaat että siinä lukee virranjaotin, eli virranjakaja. Letkun välittämä painetieto aikaistaa sytytystä alipaineilla ja myöhäistää sytytystä ahdoilla.Vali kirjoitti:Tuossa linkissä luki että virranrajoitin.
Miten niin ei ole nippaa. Nipalla tarkoitin siis sellaista ulkomitaltaan 4 mm, pituudeltaan puolentoistasentin putkenpätkää, johon letku kuuluu liittää. Jos nippaa ei ole, tai se on puskassa, letkunkiristimet ei auta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Öh oli hiukka pienel toi tekstijus kirjoitti:Kun luet tarkemmin, huomaat että siinä lukee virranjaotin, eli virranjakaja. Letkun välittämä painetieto aikaistaa sytytystä alipaineilla ja myöhäistää sytytystä ahdoilla.Vali kirjoitti:Tuossa linkissä luki että virranrajoitin.
Miten niin ei ole nippaa. Nipalla tarkoitin siis sellaista ulkomitaltaan 4 mm, pituudeltaan puolentoistasentin putkenpätkää, johon letku kuuluu liittää. Jos nippaa ei ole, tai se on puskassa, letkunkiristimet ei auta.


Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?
Sytkää tos ruuvattiin edellispäivänä kun tuo käynti seilas. Ei paljoa auttanu säätö- vääntöä ehkä vähän hävis alakierroksilta mut saatto tulla yläkierroksil lisää

Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Jos letku on kimmoisa ja napakka, kiristintä ei tarvita. Kovettunut, halkinainen tai väljä letku ei pysy millään, tai pysyy mutta katkeaa.Vali kirjoitti:Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Täytyy tehdä siihen patentti huomenna kiristemellä ja ensi viikolla hakea uusi letkujus kirjoitti:Jos letku on kimmoisa ja napakka, kiristintä ei tarvita. Kovettunut, halkinainen tai väljä letku ei pysy millään, tai pysyy mutta katkeaa.Vali kirjoitti:Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?

Groovy whistler
Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nykyisin: BMW 540i E34 manual