Saab 900 tbo 16V :(

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

kauheesti vaikuttais tutulta vialta... ettei vaan olis sitte painanu öljyjä kannen kanavasta siihen ykkös sylinterin alapuolella olevaan kanavaan..

tiivisteen vaihto ei mikään ihmeellinen operaatio ole, ja apuja saa täältä kyllä..
tiivisteessä itsessään ei kannata säästää.. etenkään turbossa... senkin virheen menin tekemään, ja sitte vaihdettiinkin viikon kuluttua.. kunkas ne teletapit sanoo... uuuuuuuudestaaaaan

se ylävesiletkun hajoaminen ei kyllä k.o. vikaan erityisesti viittaa, mutta saattaahan sekin hajota, kun öljystä saadaan kuumassa koneessa enemmän painetta.. toivottavasti kuitenkin selviät noilla kiristimillä ja lekuilla..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Isolohko kirjoitti:Joo, posahti aikoinaan 900 turbosta ylävesiletku ohitustilanteessa.
Pöläytti sen näköiset savut (siis höyryt), että ensin pelkäsin pahempaakin.
Selvisin siitä pelkällä letkunvaihdolla. :)
Tää olis ihanteellinen tilanne :)

Pahoittelen että ei ole tullut kuvia vielä. Kyllä niitä tulee lähiaikoina.

Tosiaan saattaa olla että kansi mennyt mutta sen näkee tänään kun lyödään uusi letku kiinni ja nesteet sisään. Sitten ilmaus ja käynnistys. Toivottavasti saabi on terve sen jälkeen :)

Surkeeta kun ei tuo lämpömittari, bensa- eikä ahto- toimi. Jos olisi lämmöt näjkyny niin ehkä tämäkin vahinko olisi voitu välttää. Onkohan tuolta vain se paine letku mittaristosta irti että ne paineet ei näy?`
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Minulla on haljennut tuo 90ast. letkunkulma kahdesti omasta Aerostani, molemmat kovan kiihdytyksen aikana, juuri painaessani kytkintä ykkösellä. Toinen keskeytys oli kyllä näyttävä, riisikippo muutaman autonmitan takana, POKS, mahtava höyrypilvi, nykivä käynti, tiensivulle ja soitto kaverille että tuotko taas yhden letkun...
Tunti myöhemmin letkunvaihdolla takaisin ajoon :)

Oli muuten riisikipon kavereiden ilmeet ihan näkemisenarvoiset, hymyä korviin asti kun ohittivat "räjähtäneen" Aeron :)

Sopivasti tuo letkun hajoaminen työntää vedet virranjakajan ja turbon päälle, joten hajoaminen ei jää huomaamatta...

Jos paineletku on irti mittarin takaa, niin sieltä pitäisi kuulua suhinaa, jollei mitään kuullu, niin siellä ei ole irronnutta letkua.
Polkimien yläpuolella niitä letkuja pitäisi olla, paineanturiin ja cutofferiin tulee letkut, ja samassa pitäisi olla haaroitus myös painemittarille.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Ensinnäkin onneksi olkoon hienon auton hankinnasta.

Suosittelisin kyllä apc-systeemin toiminnan tarkistamista, ja alipaineletkujen
läpikäyntiä, sillä pahimmassa tapauksessa "ammattilaissäädöllä"
se hakka ahdot kaakkoon n.s, ja silloin on vaan ajan kysymys
milloin mäntä taikka kansipahvi rikkoutuu. Olisi siten suositeltavaa
saada ahtomittari toimimaan. Silloin näkee ollaanko vaarallisilla
vesillä, vai normirajoissa. Eli alipaineletku imusarjalta ahtomittarille
syynin alle. Sen jälkeen jos ahtaa punaisen ja keltaisen rajalle
ja laskee siitä muutama milli rajoittimelle lähestyttäessä.
Kaikki luultavasti OK. Ja lämpömittari myöskin
toimintakuntoon, sillä Saabin 16-ventiiliset koneet
eivät oikein tykkää käydä kuumana. Pahimmassa tapauksessa
kansi menee kierroksi.
Eikä sitten lannistuta pienistä takaiskuista, viat korjaukseen
-> Kovaa ajoa. 8) :wink:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Tänään väännettiin sytkää kun meinattiin et välillä huono käynti saattais siitä johtua. Käynti ei erityisesti muuttunu mut koneen luonne kyllä. Vääntö 2500-4000rpm pieneni mutta tuntuu että yläkierroksille taas tuli lisää :D

Vai onko käyny vanhanaikaiset että nyt kun auto laiskeni alakierroksilla yläkierrosten teho vain tuntuu suuremmalta?

Kokemuksia :P?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Virranjakajan (vai onko tarkemmin sytkän) kellosta lähtee joku letku mikä mul on nyt irti. Näyttäis että sille olis paikka kaasuvaijerin läheltä. Onko näin? Mihin tuo musta letku pitäis kiinnittää?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vali kirjoitti:Virranjakajan (vai onko tarkemmin sytkän) kellosta lähtee joku letku mikä mul on nyt irti.
Virranjakajan kellosta kuuluu mennä letku läppäkoteloon, sinne kaasuvaijerin lähelle :-) Jos letkut on sinulla halkeilleet tai eivät istu napakasti nippoihin, suosittelen että laitat kaikki alipaineletkut uusiksi. Kokonaismäärä muutama metri, pikkuisen askartelua, ja vältyt monelta harmilta.

Tuossa tonnarin letkujen kuva, voi soveltaa satkuunkin
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... etkut1.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:
Vali kirjoitti:Virranjakajan (vai onko tarkemmin sytkän) kellosta lähtee joku letku mikä mul on nyt irti.
Virranjakajan kellosta kuuluu mennä letku läppäkoteloon, sinne kaasuvaijerin lähelle :-) Jos letkut on sinulla halkeilleet tai eivät istu napakasti nippoihin, suosittelen että laitat kaikki alipaineletkut uusiksi. Kokonaismäärä muutama metri, pikkuisen askartelua, ja vältyt monelta harmilta.

Tuossa tonnarin letkujen kuva, voi soveltaa satkuunkin
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... etkut1.gif
Ei oo nippaa ollenkaan :o Eli nippa lentäny varmaan puskaan. Täytyy käydä huoltsikalta hakee pieni letkun kiristin ja laittaa kiinni siihen läppäkoteloon. Hyvä kun tuli selväks :). Lauantai iltana on aina hieman raskaampi kaasujalka kuitenkin :P
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Tuossa linkissä luki että virranrajoitin. Siis miten toi letku käytännössä toimii ja mitä virtaa se rajoittaa?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vali kirjoitti:Tuossa linkissä luki että virranrajoitin.
Kun luet tarkemmin, huomaat että siinä lukee virranjaotin, eli virranjakaja. Letkun välittämä painetieto aikaistaa sytytystä alipaineilla ja myöhäistää sytytystä ahdoilla.

Miten niin ei ole nippaa. Nipalla tarkoitin siis sellaista ulkomitaltaan 4 mm, pituudeltaan puolentoistasentin putkenpätkää, johon letku kuuluu liittää. Jos nippaa ei ole, tai se on puskassa, letkunkiristimet ei auta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:
Vali kirjoitti:Tuossa linkissä luki että virranrajoitin.
Kun luet tarkemmin, huomaat että siinä lukee virranjaotin, eli virranjakaja. Letkun välittämä painetieto aikaistaa sytytystä alipaineilla ja myöhäistää sytytystä ahdoilla.

Miten niin ei ole nippaa. Nipalla tarkoitin siis sellaista ulkomitaltaan 4 mm, pituudeltaan puolentoistasentin putkenpätkää, johon letku kuuluu liittää. Jos nippaa ei ole, tai se on puskassa, letkunkiristimet ei auta.
Öh oli hiukka pienel toi teksti :oops: :lol:

Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?

Sytkää tos ruuvattiin edellispäivänä kun tuo käynti seilas. Ei paljoa auttanu säätö- vääntöä ehkä vähän hävis alakierroksilta mut saatto tulla yläkierroksil lisää :?:
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja xjford »

jos sua kiinnostaa toi apc:n modaus niin tuu käymään niin koitetaan tota mun modattua purkkia sun autoon. tiedät sitten vähän miten vaikuttaa. asun ite kans turus ja auto on teloilla eli ei ole juuri vaiva eikä mikään...
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vali kirjoitti:Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?
Jos letku on kimmoisa ja napakka, kiristintä ei tarvita. Kovettunut, halkinainen tai väljä letku ei pysy millään, tai pysyy mutta katkeaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

xjford kirjoitti:jos sua kiinnostaa toi apc:n modaus niin tuu käymään niin koitetaan tota mun modattua purkkia sun autoon. tiedät sitten vähän miten vaikuttaa. asun ite kans turus ja auto on teloilla eli ei ole juuri vaiva eikä mikään...
Pistin YV:tä :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

jus kirjoitti:
Vali kirjoitti:Joo nippa on mut ei oo minkäänlaista kiristintä siinä? Riittääkö et sen törkkää siihen?
Jos letku on kimmoisa ja napakka, kiristintä ei tarvita. Kovettunut, halkinainen tai väljä letku ei pysy millään, tai pysyy mutta katkeaa.
Täytyy tehdä siihen patentti huomenna kiristemellä ja ensi viikolla hakea uusi letku :)
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
Vastaa Viestiin