Tyhjäkäyntiongelmaan lisäselvitystä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Tyhjäkäyntiongelmaan lisäselvitystä

Viesti Kirjoittaja Niko »

Hei!

Olen aiemmin kirjoittanut ysitonniani (-93/94 2.0i CC, 305tkm) vaivaamasta tyhjäkäyntiongelmasta, jota yritettiin
korjata myös merkkiliikkeessä tuloksetta. Ajattelin jatkaa yrittämistä vaihtamalla
osan toisensa perään.. En millään raskisi luopua muuten niin mainiosta autosta ! ! !

Tähän asti Vaihdettu:
-ECU-boksi (käytetty, mutta kokeiltu myös uutta)
-Tyhjäkäyntimoottori (uusi, Motonet)
-Lambda-anturi (uusi, merkkiliike)
-Termostaatti (uusi, merkkiliike)
-Lämpötila-anturi (uusi bosch, Motonet)

(-polttoaine-pumppu vaihdettu n. 70tkm sitten ja laturi n. 15tkm sitten)

Pistin hakuun myös käytetyn immun (-011) ja kaasuläpän asento-anturin (-300).

Oireet:
-Tyhjäkäynti (varsinkin lauhalla säällä kylmällä koneella) 'kaasuttelee' 1500-2000 välillä.
Lämpimänä tilanne hieman paranee..
-Tosi kovalla pakkasella tilanne selvästi parempi -> tk saattaa olla normaali, mutta koneen lämmittyä tod.kuumaksi
saattaa kierrokset nousta tasaiseen n.1400 kierrokseen ja pysyä siinä, kunnes tilanne
normalisoituu takaisin esim. kaasun painalluksella koneen hieman jäähdyttyä..
-Tuulettimen asettaminen täysille ja takalasilämmittimen päälle laitto usein laskevat
kierrokset normaaliksi? Ja jos ne kytkee pois päältä -> kierrokset pomppaavat takaisin korkeiksi!
-Tyhjäkäyntimoottorin kaasuläppäkoteloon menevää ilmaletkua kun puristaa kierrosten ollessa
korkeina, kierrokset laskevat normaalille tasolle! TK-moottorin takominen taas ei auta mitään (kyseessähän uusi osa!)

Voiko tämmöisten oireiden aiheuttajina edes olla vikaantunut immu tai kaasuläpän asento-anturi?

Mitä vielä voisin kokeilla vaihtaa, jos ed.mainittujen osien vaihtokaan ei auta?

Aa-puu-va :o
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhjäkäyntiongelmaan lisäselvitystä

Viesti Kirjoittaja jus »

Niko kirjoitti:Voiko tämmöisten oireiden aiheuttajina edes olla vikaantunut immu tai kaasuläpän asento-anturi?
Onko autossa LH2.4.2, ja siis kaasuläpän asento-anturi, eikä vaan pelkkä on/off-kytkin siinä läpällä?

Näillä voisi saada jotain vinkkiä kannattaako anturia vaihtaa (93-ruiskukirjasta poimittua):
Pidä yleismittaria mukana autossa ja kun kova tyhjäkäynti seuraavan kerran yllättää, sammuta moottori, kytke virrat pois päältä ja irrota kaasuläpän asento-anturin johtoliitin. Mittaa vastusarvo liittimen napojen 1 ja 3 välillä. Pitäisi olla 2,6 - 3,0 kOhm läppä kiiinni ja 1,1 - 1,5 kOhm täyskaasuasennossa. Erityisesti tuo läppä kiinni - lukema pitäisi olla alueen ulkopuolella, jos vika olisi anturissa.

Kakkosnapa liittimessä taitaa olla maa. Varmista, että maadoitus toimii, alle 1 ohm. Maajohto taitaa mennä imusarjassa olevaan maadoituspisteeseen. Älä sohi mittarilla johtoliittimen muihin koskettimiin kuin kakkoseen (keskimmäiseen).

Toisaalta voisi olla mahdollista mitata myös anturin johtoliitin paikallaan, liittimen kumisuojusen takaa navoista 2 ja 3 jännitettä virrat päällä. Pitäisi olla 0,25 V läppä kiini ja 4,0 V täyskaasuasennossa. Ehdottomasti turvallisempaa kuitenkin mitata virrat pois päältä ja johto irti.

Jos anturissa on sisällä kylmäjuotos tms, saattaa ihan vaan anturin liittimen vääntelykin vaikuttaa.

Jos ruisku ei ole ollenkaan samanlainen kuin -93 tontussa, niin näillä ohjeilla ei varmaan tee mitään :-)

Jos oireet tuntuvat noin selvästi liittyvän sähkölaitteiden käyttöön, voisi olla hyödyllistä käydä läpi ja putsata maadoituspisteitä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Onko puolasytytys? Jos on niin kannattaa epäillä puolassa olevaa hall-anturia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

MarkusJ kirjoitti:kannattaa epäillä puolassa olevaa hall-anturia.
Eikös Hall-anturi (kampiakselin asento) kuitenkin ole virranjakajassa, kampiakselin hihnapyörän takana tai lohkon kyljessä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Asento-anturi

Viesti Kirjoittaja Niko »

Hei meillähän on aiemminkin ollut juttua tästä samasta aiheesta sun kanssa (jus) ja kyselit samoja silloin ja vastasit mulle:
"Näyttäisi tuo -584 sitten olevan LH 2.4, jolloin läppäkotelon anturin pitäisi olla tyypiltään tuollainen kytkin. Ja kytkintyyppisen anturin saa helposti korvattua vianhakutilanteessa hyppylangalla.

Minä ainakin varaisin hyppylangan valmiiksi ja selvittelisin mitkä navat anturilla on läppä kiinni -asennossa yhdessä, ja heti kun kova tyhjäkäynti taas sattuu päälle, irrottaisin anturin johdon ja laittaisin hyppylangan johtoliittimen napoihin anturin tilalle.

Jos vika ei ole anturissa, mutta tyhjäkäynti on kovaa, käynti saattaa jopa yltyä entisestään kun tuon johdon irrottaa, tyhjäkäyntimoottori aukeaa sähköisen ohjauksen puuttuessa jousivoimaisesti perusasentoonsa."

Kokeilin nyt irrottaa sen piuhan ja käynnistin ja kierrokset nousivat yli 2000 jopa 2500 asti! Elikkäs voisiko päätellä, että vikaa ei tässä anturissa olekaan?

Voisin kokeilla mittailla ohjeidesi mukaan noita arvoja. Siinä oli tosiaan kolme napaa siinä liittimessä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asento-anturi

Viesti Kirjoittaja jus »

Niko kirjoitti:Kokeilin nyt irrottaa sen piuhan ja käynnistin ja kierrokset nousivat yli 2000 jopa 2500 asti! Elikkäs voisiko päätellä, että vikaa ei tässä anturissa olekaan?
Ei pelkän johdon irrottamalla voi tehdä vielä mitään johtopäätöksiä.

Olisit kirjoittanut siihen samaan vanhaan viestiketjuun tämänkin kyselysi, niin ei olisi tarvinnut arvailla noista ruiskuversioista ja kirjoittaa niin paljon turhaa tekstiä (väärin) arvattujen pohjatietojen varassa.

Jos Ruisku on 2.4, niin noilla vastus- ja jännitemittauksia ei ole syytä tehdä, kaasuläpässä on vain on/off asentokytkin.

Montako napaa tyhjäkäyntimoottorin liittimessä on? 2.4.2 ja 2.2 on kolmella navalla, 2.4 ja 2.4.1 kahdella navalla.

Mikä on tyhjäkäyntimoottorin ja läppäkotelon asentokytkimen bosch-osanumero?

Jos on 2.4, laita hyppylanka siihen johtoon sen lisäksi, että irrotat johdon. Muuten ruisku luulee, että kaasuläppä on reilusti auki, eikä boksi yritä pitää tyhjäkäyntiä tyhjäkäyntimoottorilla pienenä.
Voisin kokeilla mittailla ohjeidesi mukaan noita arvoja. Siinä oli tosiaan kolme napaa siinä liittimessä.
Selvitä ensin mikä ruiskuversio sinulla on. Sitten vasta mittaukset sen mukaan kumpi versio on.

Tammikuussa oletettiin, että versio on 2.4.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=32284
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 771#256771
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Sori ja kiitos kärsivällisyydestä!

Viesti Kirjoittaja Niko »

Eli nöyrimmät pahoitteluni turhasta työstä! Ei ole ollut nämä foorumeille kirjoittelun pelisäännöt täysin selvillä mulla, mutta otanpa onkeeni!

Tsekkaanpa nuo sun vanhat ohjeet läpi.
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Vika korjaantui (toivottavasti!)

Viesti Kirjoittaja Niko »

Kaikesta tästä sisuuntuneena päätin vaihtaa osan toisensa jälkeen kunnes vika korjaantuu!

En oikein luottanut merkkiliikkeen toimintaan, kun tuntui olleen aina niin ympäripyöreetä ne vastaukset.
Työnjohtaja ei ollut varma mitä oli tehty ja asentajat eivät muistaneet (kun on ollut niin monta
autoa työnalla..). Eli aina kun kysyin mitä on tehty jäi hieman epävarma olo mitä oli tehty.
Sanoivat kuitenkin kokeilleensa IMMUa toisesta autosta.. Myöskin lämpötila-anturi sanottiin mitatun.

Tilasin kuitenkin uuden lämpötila-anturin, jonka itse vaihdoin -> ei vaikutusta.
Tilasin käytettynä IMMUn ja läppäkotelon asento-anturin.
Vaihdoin IMMUn ja heti kun löin auton päälle, kierrokset laskivat selvästi alle 1000 kierroksen!
Check engine kuitenkin kummitteli tyhjäkäynnillä, joten nollasin tilanteen kytkemällä akun puoleksi tunniksi pois päältä.
Nyt pienen ajo lenkin jälkeen auto pelaa kuin enkeli (tai ainakin samoin kuin ennen tätä vikaa!).

Täytynee nyt testiä autoa muutama päivä ja miettiä miten lähestyn arvon
merkkiliikettä, jonka avustuksella menetin rahat ja hermot.. Jos tämä olisi huomattu heti, ei olisi tarvinnut vaihtaa tk-moottoria, boksia, kenties
ei lambdaakaan. Myöskin työtunteja olisi säästetty rutkasti!

Onko vinkkejä?
Vastaa Viestiin