Olen aiemmin kirjoittanut ysitonniani (-93/94 2.0i CC, 305tkm) vaivaamasta tyhjäkäyntiongelmasta, jota yritettiin
korjata myös merkkiliikkeessä tuloksetta. Ajattelin jatkaa yrittämistä vaihtamalla
osan toisensa perään.. En millään raskisi luopua muuten niin mainiosta autosta ! ! !
Tähän asti Vaihdettu:
-ECU-boksi (käytetty, mutta kokeiltu myös uutta)
-Tyhjäkäyntimoottori (uusi, Motonet)
-Lambda-anturi (uusi, merkkiliike)
-Termostaatti (uusi, merkkiliike)
-Lämpötila-anturi (uusi bosch, Motonet)
(-polttoaine-pumppu vaihdettu n. 70tkm sitten ja laturi n. 15tkm sitten)
Pistin hakuun myös käytetyn immun (-011) ja kaasuläpän asento-anturin (-300).
Oireet:
-Tyhjäkäynti (varsinkin lauhalla säällä kylmällä koneella) 'kaasuttelee' 1500-2000 välillä.
Lämpimänä tilanne hieman paranee..
-Tosi kovalla pakkasella tilanne selvästi parempi -> tk saattaa olla normaali, mutta koneen lämmittyä tod.kuumaksi
saattaa kierrokset nousta tasaiseen n.1400 kierrokseen ja pysyä siinä, kunnes tilanne
normalisoituu takaisin esim. kaasun painalluksella koneen hieman jäähdyttyä..
-Tuulettimen asettaminen täysille ja takalasilämmittimen päälle laitto usein laskevat
kierrokset normaaliksi? Ja jos ne kytkee pois päältä -> kierrokset pomppaavat takaisin korkeiksi!
-Tyhjäkäyntimoottorin kaasuläppäkoteloon menevää ilmaletkua kun puristaa kierrosten ollessa
korkeina, kierrokset laskevat normaalille tasolle! TK-moottorin takominen taas ei auta mitään (kyseessähän uusi osa!)
Voiko tämmöisten oireiden aiheuttajina edes olla vikaantunut immu tai kaasuläpän asento-anturi?
Mitä vielä voisin kokeilla vaihtaa, jos ed.mainittujen osien vaihtokaan ei auta?
Aa-puu-va
