Kriittisimmät melunlähteet satkussa/vaimennus halvalla

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Kriittisimmät melunlähteet satkussa/vaimennus halvalla

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jeps, eli kun rupiaa autoaan vaimentelemaan sisustan rauhoittamiseksi, niin mistähän ois järkevintä lähteä? Varmaan rintapelti ja kuskin/vänkärin jalkotiloista ja takakontista? Mites alustamassa tms. sopii ko. tarkoitukseen, en kyllä montaa sataa ole käyttämässä kaikenmaailman bitumeihin sun muihin. :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Mielestäni perinteiset tiikeri massat voi unohtaa heti.
Noisekiller massa voisi toimia mutta vaatii sitten kai koko auton käsittelyn että rupeaa olemaan hyötyä. Aineena kallis?

Satkussa ainakin 90vm on lattiamattojen alla jotkut "eriste matot" vakiona.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

900i kirjoitti:Satkussa ainakin 90vm on lattiamattojen alla jotkut "eriste matot" vakiona.
Kuuluu olevan aika kallista toi noisekilleri. On tuossa -87 satkussakin semmonen vaahtomuovi-bitumimatto siellä verhoilun alla mutta kuuluu siltikin äänet selvästi läpi.. Vähän turhan selvästi :P

Saiskohan 900 esim. sisälokareita tai jotain? Ainakin Opelissa vaikuttaa aika paljon rengasäänien voimakkuuteen...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lokari asia on selvitetty myös. Ei saanut ainakaan parivuotta sitten. Tonnarissa oli jonkunlaiset kai ainakin edessä. Kuuppaan sai alumiinisia ja kai jopa muovisiakin. Suomessa noita tekee edelleen lokari niminen firma.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Moottorimeluun auttaa jonkun verran sellainen konepellin äänieriste, joka peittää koko sisäpuolen. Kojelaudan alle on laitettu jo tehtaalla melkoisesti eristelevyjä, jotka omassa autossani edellinen masentaja oli jättänyt pois, kuten puolet kojelaudan ruuveista sekä sen ilmanjakoputken. Levyjen puuttuminen nosti selvästi melua.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Vanhojen radioasennusten läpiviennit kannattaa kattoo ensimmäiseksi, puuttuva kumitulppa tuo ääntä kummasti.

Ainakin tuossa meikäläisen autossa on ilmanjakosuulakkeiden etupuolella vielä suoja/äänieristysmatto mitä ei mielestäni vanhemmissa ole.
Samoin toi lattian äänieristematto menee todella ylös saakka tuossa.

Keskikonsolin alla tuossa on sellainen muovipussi jossa "vanua".

Noi ja sitten koko konepellin peittävä äänieriste niin jo hiljenee.

Tietty ovien tiivisteet pitää olla kunnossa ja ovet säädöissä.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Jees tuon muovipussin löysin omastanikin..
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noisekiller on vesiohenteinen-ja liukoinen paska, joka sitoo kosteutta ja lahottaa ajanoloon. Hienot mainospuheet aineella, totuus toimivuudesta sama kuin alustamassalla(alustamassa tosin haisee aikansa ennen täydellistä kuivumista).. paitsi se alustamassa ei lahota samalla tapaa(vaikkakin alustamassakin imee kosteutta, se ei ole 100% tiivis ja siten vaatii täysin ehjän ruosteettoman maalipinnan alleen suojatakseen oikein).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Katsoppa haulla , kirjoitin kerran pitkän jutun toimivista eristyskikoista. Ovista reijät tukkoon , alumiinit vaikka sikalla kiinni ja pikku bitumit pelteihin + hupa panelin ja oven väliin, lattialle huopa ja bitumilevyä , pyöräkotelot bitumilevy ja huopa liimaten ja tärkein : tuulilasin pilarin palkit on auki ylä ja alapäästä ja sieltä tulee konehuoneen melua ja suhinaa todella paljon ! vaatii vaan kattoverhoilun irrotuksen ja peilin ja näppärät kädet ja valoa ja letkujatkon sika-tuubiin että saa yläpään tukittua. Älkää tukiko alapäätä= kondensiovesi ja kohta lahovaurio tms.palkissa. Jos viitsii niin rintapelti siäpuolelta huopaa ja bitumia liimaten siihen . vaatii vaan koko kojelaudan irroituksen että saa todellakin joka paikkaan.

Vaihdekepin läpivienti on yleensä kans aina rikki ja sieltä tulee melua , vettä ja hajua ! Siihenkin on pitkä juttu miten korjataan mutta edellisen kerran kun kirjoitin niin sieltä se löytyy.

Oven lasien sisäpuoliset tiivisteet ei ota yleensä lasiin kiinni ja melut oven sisältä tulee suoraan mökkin.

parhaan ääneneristävyyden saa kun eka peltiin bitumilevy ja sitte siihen liimaa 1 cm huovan ja taas ohut bitumilevy. = ilmatila välissä .
Ja jos mahtuu niin vielä kun liimaa yhden huopakerroksen niin kylä hiljenee !

Uskallan väittää että oma og satkuni hakkaa hiljaisuudessa monen nykyauton ja näillä konsteilla se on hiljennetty. Ainoo miinus on että jos vaikka tuhkakupissa on jokin kova tms. roska, niin sen tärinä ja liikkuminen ärsyttää kun senkin kuulee.... + muut sirinät jos sellaisia ilmaantuu....

Ja kaikki räminät ja kolinat ku samalla korjaa niin aaaah sitä hiljaisuutta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Noillahan pääsee jo alkuun :wink: Vaivaa vaan tuo bitumimaton hinta... Eikö jotain vastaavaa mattoa sais isommissa kappaleissa ja halvemmalla? Kattohuopaa? :lol:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

innovaatio:
niissä tavallisissa kattojen palahuovissa on joku tarramainen pinta. panee jotain liimamassaa tarvittaessa lisäksi ja kuumailmapuhaltimella muotoilee jos jäykkää.
matalien äänien vaimennus muistaakseni vaatii massaa, eli painavaa pyöräkoteloihin ja lattiaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kriittisimmät melulähteet: pakoputki, pakoputken kannatinkumit, pyöränlaakerit ja renkaat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Uskallan väittää että oma og satkuni hakkaa hiljaisuudessa monen nykyauton ja näillä konsteilla se on hiljennetty. Ainoo miinus on että jos vaikka tuhkakupissa on jokin kova tms. roska, niin sen tärinä ja liikkuminen ärsyttää kun senkin kuulee.... + muut sirinät jos sellaisia ilmaantuu....
Parit kerrat tuon kyseisen satkun kyydissä olleena uskallan väittää täysin samaa! Tosi malliesimerkki siitä mitä vaimennuksilla saa aikaan.
Ei muuta kuin seuraavissa potkijaisissa ajelutat porukkaa muutaman euron kertalipuilla :wink: pikku kierroksen, niin saa muutkin jotain kuvaa siitä kuinka hiljainen tuo og-satku voi olla!!
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Jos kattobitumia haluaa käyttää niin aluskatetta missä on toisella puolella semmoinen muovi joka toholla sulatettaan ja sitte kyllä tarttuu jokapaikkaan.
Ainoo miinus on että voi palaa auto ku tohon kans leikkii ja sotkee paikkoja jos sulana hipaiseekaan johonkin ja palaa kädet kuumasta mömmöstä kin maton pinta sulassa tilassa.
Ei se 2 mm Bitumi niin paljon maksa ettei sitä nyky bensan hinnoilla raski ostaa....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Ovista reijät tukkoon , alumiinit vaikka sikalla kiinni ja pikku bitumit pelteihin + hupa panelin ja oven väliin
Minkälaista alumiinia suosittelet ovipeltien aukkoihin? Ja alumiinin päälle huopa ennen oviverhoilun asentamista. 2 mm bitumilevyt oven ulkopeltien alaosaan?

Tuolla taisi olla viittaamasi aiempi kirjoitus äänieristämisestä, siitäkään en käytettävän alumiinin tyyppiä ymmärtänyt.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 878#170878

Pitäisi käydä 99:n ovet läpi ruostekorjauksen, sähkölasien ja keskuslukon asentamisen merkeissä, samallahan tuota äänieristystä parantaisi.

Kärsiikö sinne takapyöräkoteloihin lähempänä ulkopeltiä olevaan puoliskoon liimailla bitumeita ja huopia - mätäneekö? Bitumiahan ei ihan täysin aukottomaksi tai sileäksi saane kaarevaan pintaan liimattua, mutta ei liene tarpeenkaan?

Vaihteensiirtimen läpivientikumin korjaamisesta en löytänyt tämän pidempää juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 869#170869
Viimeksi muokannut jus, Ma Heinä 08, 2019 09:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin