CHECK ENGINE

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

CHECK ENGINE

Viesti Kirjoittaja saabeli »

CHECK ENGINE varoitusvalo syttyi mittaristoon? Missä mahdollinen vika... ohjekirjan mukaan vikaa olisi sytytys. tai polttoaine järjestelmässä. Ohjekirjanmukaan autolla saa ajaa varoen.
Auto on bensa 93t 2,0 vm.2002 ajettu 70000km ja huollettu äsken.
Moottori-ilma suodatin oli hieman likainen (ei vaihettu).
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Kokeileppas tuolta sivun yläreunasta tuota "Haku" -nappulaa. Pistät sinne hakusanoiksi check AND engine ja foorumiksi tämä 9-3 ja NG900 niin kyllä vastauksia tulee. Itsellä juuri hetki sitten oli tuossa allekirjoituksen mukaisessa pelissä sama homma (90tkm) ja vikakoodit luettamalla selvisi syyksi läppäkotelovika. Uusi läppäkotelo on n. 900€ mutta tässä tapauksessa selvittiin ~80€:n ohjelmoinnilla.

Käytännössä se CE voi syttyä melkeinpä mistä syystä vain, että vikakoodit kannattaa luetuttaa merkkiliikkeessä. Tietysti ensimmäiseksi kannattaa tarkastaa, että bensatankin korkki on kunnolla kiinni, CE voi johtua huonosti kiinni olevasta korkistakin.
9-3SC 2.0t Aut. -08
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Mitä tarkoitatte läppäkotelovialla? Mistä läpästä kysymys?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Imusarjassa on kiinni läppäkotelo, missä kaasuläppä on sisällä. Ei saa varaosana muuta kuin koko kotelon. Ja niitä vikakoodeja ei oikeastaan voi luettaa muualla kuin merkkiliikkeessä. Voit kyllä kokeilla nollata sitä CE:tä itsekin irrottamalla akunkengän 15 minuutiksi, mutta sitten pitää Trionic totuttaa uudelleen. Eipä sille autolle nyt voi muuta tehdä kuin viedä sinne merkkihuoltoon. Sieltä kertovat sitten, mikä sitä autoa vaivaa. Niinkuin sanoin, tuo CE voi syttyä vaikka mistä syystä, se läppäkotelo nyt oli itsellä oireillut viimeksi.

EDIT: Niin, siinä läppäkotelovian yhteydessä auto menee sitten limp home -tilaan, jolloin ainakin itsellä tyjäkäynti oli hiukan hukassa, kaasupoljin tuntuu erilaiselta, muuten toimii normaalisti.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Bensatankin korkki kannattaa tarkistaa ihan ekaksi - sekin sytyttää CE-valon, jos on löysällä. Kannattaa kyllä käydä lukemassa vikakoodit testerillä, niin ei tarvitse arvailla...

Eski
Aerosmith
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Joulu 24, 2004 11:21
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Aerosmith »

saabeli kirjoitti:Mitä tarkoitatte läppäkotelovialla? Mistä läpästä kysymys?
Mullakin syttyi aikanaan CE-valo ja vika diagnosoitiin läppäkoteloviaksi. Oireina tuolloin oli se, ettei auto tahtonut käydä tyhjäkäyntiä (kierrokset 500-700) eikä antanut täysiä tehoja, oli siis ns limb home -moodi päällä. Auto vm 2002 9-3 aero.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

vikana voi olla:
- sytytyshäiriö
- ilmamassamittari
- lämpötilanturi
....

joten vikakoodin lukua ja sitten ollaan viisaampia.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
citizen
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Maalis 16, 2006 21:36

Viesti Kirjoittaja citizen »

Vika voi olla IHAN mikä tahansa. Kaikki arvailut on vaan arvailuja.
Mee sinne huoltoon ja luetuta vikakoodit.

Itsellä tuo valo syttyi kans. Vika oli jäähdytysnesteen lämpötila-anturissa, se vaihdettiin. Viikko sen jälkeen meni kannentiiviste.

Huoltoon mars mars!
9-3 2.0i SE vm-99
Vali
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 00:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Vali »

Onko vika löydetty?
Groovy whistler

Nykyisin: BMW 540i E34 manual
illu
"Viggen"
Viestit: 514
Liittynyt: To Huhti 14, 2005 09:57
Paikkakunta: taipalsaari

Viesti Kirjoittaja illu »

Sama valo sytty pääsiäisen kunniaksi täälläkin... :? Vaihdoin tulpat, pesin moottorin. Siinä kaikki ja valo syttyi. Käytävä ens viikolla luetuttamassa.
#2389
9-5 2.0t XWD
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Vika selvitettiin AINEELLA Oulussa. Syyllinen oli PAYBASS VENTTIILI (en tiedä miten kirjoitetaan... kierrättää ilmaa jotenkin ko. venttiilin kautta ja sijaitsee syylärin kulmalla ylhäällä musta muovi murikka, johon tulee 2kpl n. 2cm putkea ja pieni letku).
Maksoi uusi vain 32E + työt 1/2h yht. n.66E (vaihtoivat parkkipolttimonkin... en tiedä miten se tähän vikaan liittyi).
Auto pelaa taas kuin enkeli. KIITOKSIA "HYVISTÄ" NEUVOISTA.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

saabeli kirjoitti:KIITOKSIA "HYVISTÄ" NEUVOISTA.
Olekos nyt siis sitä mieltä, että vikakoodien luettaminen ei ollut hyvä neuvo? Ja jos tätä mieltä olet, niin itselläsi on varmaan joku todella hyvä keino paikantaa se vika seuraavalla kerralla jotenkin muuten?

Ja jos vika olisi todella ollut huonosti kiinni oleva bensatankin korkki, niin senkin tarkastaminen oli ilmeisesti huono neuvo?
9-3SC 2.0t Aut. -08
Määtz
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Syys 27, 2005 10:10
Paikkakunta: Pohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Määtz »

valo on mullakin syttynyt 5 kertaa syynä bypass venttiili.
saabeli
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 07:40

Viesti Kirjoittaja saabeli »

Miten olette selvinnyt tilanteista CHECK ENGINE valon ilmestyessä?
Pääseekö jotenkin valon itse kuittaamaan, tai häipyykö se jos esim.
by-pass venttiili (tai se pensatankin korkki) on taas kunnossa.
Vai ainako on käytävä korjaamolla?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

yleensä tuohon riittää akkukaapelin irrottaminen viideksi minuutiksi, mutta on sellaisiakin koodeja joita ei voi poistaa muutenk kuin huollossa. esim. turvalaitteisiin liittyvät.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin