Ilmastoinnin kompura irti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Ilmastoinnin kompura irti

Viesti Kirjoittaja puu »

Delegoin kaverilleni Saabin konehuoneen purkua kansiremontin yhteydessä. Meni sitten irroittamaan ilmastoinnin kompuran letkuistaan. Mitään nestemäistä ei ainakaan kuulemma tullut pihalle, mutta noita letkujahan ei saisi mennä aukomaan. Mitäs haittaa tuosta nyt sitten on? Tulevatko aineet sitten kaasumaisena pihalle ja pitäisikö laitteistoon lisätä kylmäainetta?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllähän siinä aika pihinä käy, kun sen irrottaa.

Nyt vaan letkut kiinni ja täyttämään. Jos kerkiää olla useita päiviä auki, niin kuivain menee vaihtoon.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 321
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

mitenkäs

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

sitten kun on imetty kylmäaineista tyhjäksi ja nyt odotellaan uutta venttiiliä että pääsee täyttämään, tuhoutuuko tässäkin tapauksessa kuivain.
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Taitaapi sitten olla jo kuivain mennyttä kalua. Ollut meinaan jo päiviä irti Kuinkahan kalliiksi sitten homma tulee?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Kuivain kannattaa uusia määräajoin.
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Juu ei taida olla muutenkaan vähään aikaan huollettu tätä ilmastointia, että voi olla sikäli ihan ajankohtaistakin käyttää liikkeessä. Mikähän on hyvä moista toimintaa harjoittava firma Tampereen seudulta?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Aijaijaijaijaij. Etkai Puu antanu minkään o*el mihen käsiin helmeäsi...
Eiköhän se V8 mekkeri vähän korvaa pahimpaa ajoahdinkoa :D
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

DIggItaLLr kirjoitti:Aijaijaijaijaij. Etkai Puu antanu minkään o*el mihen käsiin helmeäsi...
Eiköhän se V8 mekkeri vähän korvaa pahimpaa ajoahdinkoa :D
En. Karvalakkimersumiehelle annoin. Ei ollut poika tottunut tämmösiin hienouksiin kun kompura. Mersuissahan niitä käytetään turbon korvikkeina. Joutuu vaan nyt veljen 1.8 Camrylla tulemaan inttiin. :(
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Saabin kuivain on muistaakseni Hellan valmistama, joten ainaskin Pro-CarServicestä saa Hellan kuivaimen alle 80e:n klubihintaan, muistaakseni. Sama kuivain Saabin leimalla oli muistaakseni jonkin matkaa toista sataa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Baas900
"Viggen"
Viestit: 642
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

Valaiskaapa viisaimmat minua hieman, että mitä haittaa siitä on jos kuivain on täyttynyt vedellä, ja täyttää silti uudet kylmäaineet järjestelmään?

Itse täytätin vastikään erään toisen automerkin ilmastointilaitteen uudelleen, ja ilmastointilaitteisto oli tosiaan tätä ennen ollut "kuivana" useita vuosia.
Ilmastoinnin toiminnassa en havainnut mitään valittamista, ja jäähdytyskokeessakin sain järjestelmästä tulemaan parhaimmillaan +5 asteista ilmaa, jota voinee pitää varsin hyvänä.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Baas900 kirjoitti:Valaiskaapa viisaimmat minua hieman, että mitä haittaa siitä on jos kuivain on täyttynyt vedellä, ja täyttää silti uudet kylmäaineet järjestelmään?

Itse täytätin vastikään erään toisen automerkin ilmastointilaitteen uudelleen, ja ilmastointilaitteisto oli tosiaan tätä ennen ollut "kuivana" useita vuosia.
Ilmastoinnin toiminnassa en havainnut mitään valittamista, ja jäähdytyskokeessakin sain järjestelmästä tulemaan parhaimmillaan +5 asteista ilmaa, jota voinee pitää varsin hyvänä.
Mäkin täytätin tossa 3 vuotta sitten vanhan pari vuotta nurkassa irrallaan maanneen ilmastoinnin, kyllä se vieläkin pelittää , ehkä ei kuitenkaan huipputehoja löydy, mutta eipä suomi mikään saharakaan oo.
Se kuivain on kait joku suolapussi, jonka kosteudenimukyky on rajallinen, jos systeemissä on vapaata kosteutta, niin sen luulisi ajautuvan ja jäätyvän kylmimpään kohtaan eli kylmäpatteriin ja heikentävän siten tehoa. Kovin suurta korroosiota se ehkä siellä ei tee, koska patteri ei oo rautaa, ja muutenkin eipä systeemissä taida paljoa happea olla.
Jotkut ovat tainneet yrittää sitä kuivainta kuumentamalla elvyttää, mutta jos kosteus on suolan kidevetenä, niin kovin suuren lämpötilan vaatii, ja silloin on riski, että se pussi särkyy. Jos niin käy, niin on systeemi kypsä, kun ne soosit lähtee kiertoon.
Pitää muistaa, jotta siinä kuivainpatruunassa on muitakin toimintoja, mm. paisuntaventtiili. Jos kosteus pääsisi jäätymään tohon venttiiliin, niin kait tukkisi sen, mutta onneksi siellä on aina kama kuumana, paitsi startatessa.
tiiä sit noista..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin