Kaikkea sitä pihään ilmaantuukin..

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
lefa42
"Saabisti"
Viestit: 3757
Liittynyt: Ke Elo 18, 2004 21:20
Paikkakunta: Kiikka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

MindW kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:60hv riittää moiseen koppiin upeasti, eihän tuo mitään paina.
Joo, ei todellakaan paina mitään, noin 700 kg 8O
Jos pitäisi valita millä autolla joutuu kolariin, Micra ei taitaisi olla ensimmäisenä listassa.
Itseasiassa on tullut nähtyä pari kolari-micraa, ja vaikka aika heppoista tekoa onkin, niin kyllä niistäkin ihmiset selviää, voi sitä Saabiinkin kuolla.. :wink:
David Brown 990 '62 - Yleiskone
Tunturi CX700 - Työmatkakulkine
MB W203 '04 200 CDI
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jepulis
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Huhti 24, 2006 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Minä muistan vaan miten pelkäsin Unolla pimeällä tiellä sateessa satasen vauhdissa. Tai, mitä sillä nyt uskalsi ajaa. Ehkä sitä on tottunut näihin vanhoihin Saabeihin, ettei pelota siinä nopeudessa, mitä niillä uskaltaa ajaa. Siis, kun rytinöitä on onnistunu välttämään, niin se on vaan se tunne. (Muistan kyllä kun talvella ajoin Kokkolan tietä suurin piirtein sitä vauhtia, kuin uskalsi ajaa, niin joku meni 9-5:lla varmaan 40km/h tunnissa kovempaa ohi ja sitä jäin sitten miettimään, että millä lihaksilla se kuski ajaa...)

Niin, piti vielä sanoa, että niin Micra kuin Minikin ovat sympatioita herättäviä pelejä, kun niistä silloin junnuna tuli haaveiltua ja lopulta päädyttyä ensiautona Golfiin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:No väittäisin että nuo Saabin kolariturvallisuusjutut perustuvat tonnariin ja sitä nuorempiin malleihin, en missään nimessä ajaessani yli 100tkm kajakilla, ikinä kokenut kajakkia turvalliseksi. Ehkä vanhassa 99:sissä tai og:ssa on yhtä turvassa kuin Berliiniläisessä maanpinnan yläpuolisessa hallintorakennuksessa vuonna 1945 :?
Millä perusteilla Saab on muka turvallinen, ja kuinka suurta osaa turvallisuus näyttelee autoa hankittaessa (itselläni ehkä jotain alle 5%)?
Ekaksi:
Itselläni ainakin kolarin jälkeen 100%. (Tarkoittaen että jos Saabeista puuttuisi VAIN turvallisuus, ajaisin volvolla. Niin helppoa se on.) Onneksi asia ei ole näin! 8)

Vaikka mä rakastankin autoja en halua kuolla ratin taakse. Kerran luulin jo tekeväni, ja se riitti.

Toiseksi:
Og on todella turvallinen. Voi toki yrittää muuta uskotella muttei tule onnistumaan. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Voipi olla että Saabin turvallisuushistoria periytyy jo vuodelta 5, joskus 70-80 -uvullahan autot olivat kamalia rimpuloita joten takuulla Saab oli aikaansa edellä.
Kuitenkin suurin turvallisuustekijä löytyy ratin ja penkin välistä, eli autolla pitää ajaa sen ominaisuudet huomioiden, eli pikkukirpulla rauhallisesti ja tilanteita ennakoiden.
Tuo Minihomma meni niin että anoppini halusi lahjoittaa vuonna 1970 uutena ostamansa (maksoi 5800mk) Minin tyttärelleen, ja paha tuosta oli kieltäytyäkään, etenkin kun vaimo tuota hinkui, ja auto olisi muuten mennyt myyntiin pilkkahinnalla.
Mini on läpikäyty 90-luvun alussa/puolivälissä, kori on purettu, uudet lokarit, kelkat, kone täysremontoitu koneistamolla, ja melkein kaikki on uutta lukuunottamatta jarrusylintereitä jotka uusin kyllä ensi tilassa (vaikka hyvin toimivatkin). Miniin täytyy kyllä hankkia jotkin paremmat penkit, nykyiset ovat rungoiltaan ja pehmusteiltaan epäkurantit, vaikkka siistikuntoiset ovatkin. Ja lisäksi niskatuet voisivat olla melkoinen parannus turvallisuuteen ;)

Meinaan vaihtaa Miniin tuollaiset penkit:
http://www.minitron.fi/Tuotteet/Uudet/Img_1082_800.jpg
Mahtuisikohan noihin normaalivartaloinen ihminen? :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ng900aero kirjoitti: Meinaan vaihtaa Miniin tuollaiset penkit:
http://www.minitron.fi/Tuotteet/Uudet/Img_1082_800.jpg
Mahtuisikohan noihin normaalivartaloinen ihminen? :D
Jaa? Kuka sillä sitten menasi ajaa? :)

OK, meni off topic, mutta niin on osasto ja alkuperäinen aihekin ;)

Alko mahassa väänätämään kun näin tuon mustan Micran kuvan. On se niin kammottava vehe! Nenään tuli väkisinkin kammottava palavan öljyn katku, mikä tulee aina kun joutuu vanhan japsikirpun perään.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruohonet80
"Hölösuu"
Viestit: 1032
Liittynyt: To Huhti 07, 2005 19:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä

Viesti Kirjoittaja ruohonet80 »

ng900aero kirjoitti: Nenään tuli väkisinkin kammottava palavan öljyn katku, mikä tulee aina kun joutuu vanhan japsikirpun perään.
Tuo on niin totta.
Tollaset öljynpolttimet pitäs kieltää lailla ***tana.
Nyt taitaa olla sairauden huipputaso saavutettu? Avo hankittu =)
KA 9-3 2.0tA Vector Cabbe vm.2004
KR 900 GL 3d vm. 1983 (ässän tekniikka) Ruohonen jäsen 2377
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Tullee noista microista yms. kökkyröistä aina kananmuna mieleen (varsinkin jos ne on valkoisia), ajo-ominaisuudet/tilavuus/kolariturvallisuus on ainakin samaa luokkaa. Samaa settiä kaikenmaailman AX-sitikat, altot, uunot yms "koppimopot". Jossain kaapungissa saattas olla ihan päteviä vekottimia mutta eipä oikein maanteillä sytytä! Vaan on ne perkule "rattimiehiä" ketkä noilla satasta ajjaa! :twisted:
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

ruohonet80 kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Nenään tuli väkisinkin kammottava palavan öljyn katku, mikä tulee aina kun joutuu vanhan japsikirpun perään.
Tuo on niin totta.
Tollaset öljynpolttimet pitäs kieltää lailla ***tana.
Ja Sakke eli ng900aero ei kirjoittanut tuota viestiä jota lainasit ;)

Minissä kun on täyskunnostettu kone niin ei puske kuin mustaa savua ulos = menee kaasutinhuoltoon, noin vanha rakkine kun saa katsastuksessa savuttaa reippaastikin 8)

On muuten hiton hauska vehje korjata ja rassata, kaikki aparaatit ovat käden ulottuvilla, ainoastaan etujarrujen säätö oli ihmeellinen kun on edessäkin rummut ja kaksi toisiinsa yhdistettyä sylinteriä ja molemmillla kengillä oma etäisyyssäätö.
Tuo on ensimmäinen rassaamani auto jossa on toteutettu järkevästi mittariston polttimonvaihto eli konepelti auki niin mittariston tausta on siinä, ja senkun vaihtaa uudet hehkulamput tilalle :D
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eihän toi japsikirppujen tuoksu ole mitään verrattuna vanhojen taksimersujen savutteluun :)

vai olet sakke minin hommannut, laitapa kuvia! vuosimalli, väri?

huvittaa usein nää turvallisuuskeskustelut. mielestäni kun turvallisuus on ensisijaisesti kiinni kuljettajasta eikä autosta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9416
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti:
vai olet sakke minin hommannut, laitapa kuvia! vuosimalli, väri?

huvittaa usein nää turvallisuuskeskustelut. mielestäni kun turvallisuus on ensisijaisesti kiinni kuljettajasta eikä autosta.
Jep, entistetty Austin Mini vm. 1970, ollut yhdellä omistajalla eli anopillani, lahjoitti auton tyttärelleen eli tämänhetkiselle vaimolleni :D
Väri on kirkkaanpunainen, punainen katto, ja auto on ihan tiptop-terässä, maalauksen ja läpikäymisen jälkeen ajettu ehkäpä 100-120km :D Ja auto on seissyt pääosin lämpöisessä tallissa ja peiteltynä = ei ruostetta missään.

Ja Lucan kanssa samaa mieltä eli turvallisuus on kuskista kiinni, eli malttia ajoon niin no problem ;)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

onhan se tietty totta, että jos joku törmää minuun, olen paremmin turvassa tuplaysissä kun jossain pikkukinnerissä. pysytääs viileinä eikä hikeennytä kukaan eihän :)

voi vide, kyl tollainen originaali mini säväyttää. pienenä sain niistä tarpeekseni kun isä omisti useampia niitä, nyt haluaisin itsekin sellaisen.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti:Parempi olisi tarpeeksi iso ja voimakas vaparikone.
2.0, amen! :)

no mun mielestä ainakin. saabeja edeltävät autoni olivat 1.1 - 1.3 moottoreilla 55-60 hevosvoiman kategoriassa. isilläkään ei koskaan ollut 1.5 litraista isompaa. kyl olin hiukan retee kun aikanaan pääsin "kakslitrasen" omistajaksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:Ja hittoako varten niitä kolareita tarttee ylipäätään ajaa?????? Ja eikait nuo turbosaabit ole edes mitään nopeita,140-190km/h meni aika tuskaisesti 200hv:n setin kanssakin, eli tuo turbo ei mitään muuta kuin syö bensaa ja pilaa moottorin ;) Parempi olisi tarpeeksi iso ja voimakas vaparikone.
Aamen.
Pakko kysyä, kuinka tosissasi olit tuota kirjoittaessasi..? :o :lol:

EN sitten halua kiusata/viisastella/veetuilla, taidat kyllä tietää sen, mutta pakkohan sitä on sanoa vastaan kun on aivan toista mieltä jostain.

Mutta oikeasti, kerro nyt vaikka että joku 18v bemari-lippis jannu hakkasi tunnuksesi ja postasi tuon?! :)
MindW
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 18:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MindW »

Tuollaisen minin voisi hankkiakin (jos olisivat halvempia), mutta micraan en koskisi pitkällä tikullakaan :lol:
Saab 96 vm. -63 PR/HA Kaksitahtinen sen olla pitää!
#2028 Elias Penttinen
Vastaa Viestiin