Tarkoituksena olisi laittaa vanhan T8-satkun kaikki konehuoneen polttoaineputket uusiksi. Autossa on K-Jetronic. Uusittaviksi menee siis ruiskusuuttimien letkut määränjakajalta sekä ohjauspaineventtiilin putket. Mistä kaikki tarvittavat osat mahtasi löytyä? Kertokaa ihmeessä jokin kauppa Tampereen alueella, jos tiedätte. Säästyisi ylimääräiseltä etsimiseltä.
Mitä kokoja noissa osissa oli (letkujen kiristimet ruiskuissa, määränjakajan päällä ja ohjauspaine venttiilillä sekä yksi banjo määränjakajan kyljessä)? En pääse itse mittailemaan kun auto on toisella paikkakunnalla
Tuota.. en voi olla ihmettelemättä, että miksi? Hommaa ennemmin putket muutamaa vuotta tuoreemmasta tapauksesta tai uusi vain ne jotka on pakko uusia. Ei noita meinaan muuten oikein hajoa kuin remonttia tehdessä kun nojailee epähuomiossa tai sitten irrottaessa joskus.
Jos kuitenkin päätät uusia letkut, niin materiaalin on oltava riittävän tukevaa/jäykkää. Sotkee meinaan etenkin tyhjäkäynnin tehokkaasti(kaveri kokeili pneumatiikkaputkea huonoin tuloksin) jos putket lähtee värähtelemään suutinten tahtiin(k-jetin suutin värähtelee suurella taajuudella).
Mertmi kertoili ja opetti minulle kuinka nuo liitokset tehdään vanhoihin nippoihin korjaamo-oppaan mukaan: Juotoskolvilla leikataan vanha putki nipan päältä(puukolla raapien tuhoaa vain nipan), nippa lämmitetään kuumailmapuhaltimella ja työnnetään lämmittämätön putki kuumaan nippaan ja annetaan jäähtyä.
Ihan aiheellinen kysymys tuo että miksi Alkoi vain sapettamaan suunnattomasti kun en saanut vanhoja ryytyneitä letkuliittimiä auki. Sekin auttaisi jos saisi jostain pari uutta liitintä (ohjauspaineventtiilin päähän) ja tekisi vanhoihin putkiin tuon kolvi/lämpöpuhallin-korjauksen. Edelleen otetaan vastaan vinkkejä sopivasta liikkeestä.
Toinen noista paikallisista Bosch-liikkeistä saa tehtyä/toimitettua letkua mittojen mukaan (ei Janhunen vaan se toinen jonka nimeä nyt en juuri muista).
Ihanan kallista.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Minulla oli yhdessä purkupommissa kupariset ruiskuputket, eivät katkenneet rajullakaan rempomisella. Nyt kai ne on jonkun klubilaisen k-jetin kaverina, en muista kenen.
Suutinputket ovat kokoa 6x2 mm ja ostin tuon kokoista muoviputkea erääseen muun merkkiseen K-Jetronic -projektiin Pro-Hydrosta Torniosta. Värikin on mukavan sininen tuning.
Usko loppui kesken kaikkien letkujen ja liittimien etsimisen kanssa. Paras keino on soitella romuttamot läpi ja repiä letkut paaliin menevistä autoista. Omat putket luovutti '87 mallinen iivari. Samaan kauppaan tuli mukana koko imukanava läppäkoteloineen, lisäilmasäädin, ruiskun ohjauspaineensäädin, ruiskusuuttimet, termari ja rikastussuutin